SAM Simplex 60""

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door waa01, 10 nov 2013.

  1. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Ik zal proberen hier een bouwverslagje te laten ontstaan van een antiek model uit 1941, de Simplex met een spanwijdte van 60 inch.
    Van een tekening uit Outerzone.
    Outerzone : Simplex plan : download free vintage model aircraft plan
    Dan zal er RC ingaan voor hoogte en richting en de motor wordt dan een 2,5cc diesel met een 11x7 prop
    Het streef gewicht zal onder de kilo moeten komen hopelijk
    Zoals je ziet op de tekening moeten de roeren er nog ingetekend worden.
    De bespanning zal weer met tissue(papier) en spanlak zijn.
    Mijn ervaring met de Tomboy(0,6cc diesel) met Oracover light transparant is dat het wel steviger is maar niet authentiek.
    Hieronder de eerste boodschappen gedaan
    [​IMG]Uploaded with ImageShack.com
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2013
  2. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    De 2,5cc Letmo diesel heb ik besteld bij PAF-modell
    LETMO MD-2,5 Replica - PAF-Flugmodelle
    Daar hebben ze ook leuk antiek modellen bouw kitjes
    En dan met een klassieke houten 11x7
    Eerst heb ik die laten inlopen met zelf gemengde brandstof zoals dat ook in de meegeleverde gebruiksaanwijzing stond, maar nu loopt hij op de bekende D1000 dieselfuel (niet de D2000, die is inderdaad voor de 2,5cc motoren, maar voor de snellopers onder ons!, deze langeslag Letmo loopt ongeveer 6500 Rpm)
     
  3. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Hieronder de eerste plaatjes van de vleugels en met het motortje.
    Volgens de tekeningen komt er geen beplating voor het midden gedeelte van de vleugel waar straks de elastieken over getrokken wordt.
    Ben benieuwd hoe zich dat gaat houden!
    [​IMG]Uploaded with ImageShack.com
    [​IMG]Uploaded with ImageShack.com
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2013
  4. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Dan hieronder zitten brainstormen over de roeren
    In mijn Tomboy is de aansturing van het richtingsroer met een torsie stangetje binnen in de romp zodat je geen stuurstangen aan het roer ziet!
    Dit zelfde idee ga ik nu op het hoogte roer doen, torsie asje met het heveltje in het midden in de romp, omdat de stuurstang anders ver uit moet steken daar de roeren verder uit pas beginnen om de uitslag van het richtingsroer vrij te houden! Ik heb nu geen plaats meer om dat ook aan het richtingsroer te doen, maar die kan heel nauw en kort uit de romp komen
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Hier een plaatje van het hele staartvlak en een zicht van bovenaf, onder het richtingsroer!
    Onder het richtingsroer zal je straks dat gat van het heveltje niet meer zien als de tissue erover zit
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    [​IMG]

    Mooi, dit is beter!
    Plaatjes via ImageShack met een hogere resolutie voortaan!
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Leuk! Ik heb zelf een jaar of 20 geleden een Simplex gebouwd! Erg makkelijk te bouwen, en het vloog geweldig leuk.

    De mijne was echt vrije vlucht, met een timer die het stabilo omhoog klapte na enkele minuten vliegen.

    Ik denk wel dat het beter is het middengedeelte van de vleugel te beplanken, ter hoogte van de elastieken.

    Ik weet nog goed dat mijn trotse vader een foto wilde maken van het rustig cirkelende model, en hem pardoes tegen zijn neus kreeg. Gelukkig had de prop niet veel schade aangericht. (Had ook heel vervelend af kunnen lopen, als de camera er niet tussen had gezeten...)

    Succes met de bouw!

    Vincent
     
  8. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Vincent,
    Kun je nog herinneren welke motor erop zat?
    Deze is het originele formaat van 60', er worden veel 40"-es ook gemaakt
    Misschien dat ik het toch ook ga beplanken met 1 of 1,5mm(of2?)
    Gr
    Kees
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Er zat een .75cc Mills op. Volgens mij was het inderdaad een 40" exemplaar.

    [​IMG]
     
  10. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Vincent,
    Ik heb een 0,6cc dieseltje in de Tomboy, snort dat dingetje naar ongekende hoogten met 3cc brandstof! :D

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Vincent,
    Ik heb je advies ter harte genomen en het midden stuk van de vleugel met 1,5mm beplankt.
    Is een stuk steviger ook nu
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Ik heb nu het voorkantje zover met de radiale motor ophanging, eventjes alles zover op elkaar gelegd en was eventjes bang voor het zwaartepunt omdat hij (of een zij!) zo'n kort neusje heeft. Maar dat zal reuze meevallen, zodat later met de positie bepaling van het 4xAAA NiHm ontvanger pakketje mooi laag gewicht kan houden.
    Lood is funest voor een vliegtuig!!:yes:
    [​IMG]
     
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Nu een plekje gaan vinden voor de RC spulletjes, tussen de motor support beams een plaatje voor de twee servo's (met het accu pakketje?) en de ontvanger
    Nu nog een AR6200 van specktrum met satelite ontvanger, maar zal er een AR400 (4 kanaals) voor gaan gebruiken.
    [​IMG]
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Goed bezig, Kees. Het schiet al lekker op zo.
    Als je voor de romp en staartvlakken licht balsa hebt gebruikt, is het zwaartepunt inderdaad vrij makkelijk goed te krijgen zonder lood.

    Als ik de Simplex opnieuw zou bouwen, zou ik alle balsa kruispunten van de romp voorzien van verstevigingen, omdat ze anders na verloop van tijd makkelijk loskomen. (transportschade / opslag)

    Raymond heeft het met zijn KA-7 als volgt opgelost:
    [​IMG]

    bouw-ka-7-schaalzwever-1-4-4-meter-6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Vincent, als je vuren latjes zo kops aan elkaar wil lijmen gaat dat idd wel eens los, sneller dan balsa. Dit komt omdat het vuren iets vetter is als houtsoort en de lijm er minder intrekt als bij balsa.
     
  16. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - Belgiƫ - EBZW
    Beste waa01,

    ik heb zelf ook een Letmo 2.5cc, alsook een replica hiervan. Ik weet niet wie de replica gebouwd heeft maar ik heb heel veel moeite gehad om deze deftig aan het draaien te krijgen. De contrapiston had de neiging om zich vast te zetten zodra de motor een beetje warm was. Ik heb deze 2 x laten aanpassen maar het blijft een zorgenmotor. De originele daarentegen draait als een klokje. Hij ziet er niet meer uit, is helemaal aangekoekt, maar hij doet wat hij moet doen. Ik zou hem eigenlijk moeten reinigen maar ik vrees dat ik dan een heel ander motortje zou krijgen en dat de goede eigenschappen weggespoeld gaan worden. Ik vermoed dat dit motortje ongeveer een 50 draaiuren op de teller heeft...
     
  17. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Beste classicracer,
    Ik heb de Letmo net als de 040PB besteld bij Paf-flugmodelle en wordt nog gemaakt door MP-jet
    Classic Modelle - PAF-Flugmodelle
    Er zat een gebruiksaanwijzing bij met de mengverhouding voor de brandstof voor het inlopen en voor naderhand. Zoals hij uit de doos kwam was het bijna goed! paar slagen...brmm. Je moet alleen niet de neiging willen hebben om de compressie steeds op te draaien als hij niet goed loopt.
    Terugdraaien doet soms wonderen! Hangt van de verhouding ether-diesel(ik gebruik Jet-A1) Nu na het indraaien kan er een prop op met iets grovere spoed (nu 11x7) en gebruik ik de D1000 kant en klare brandstof waar een klein beetje start/ontstekings verbeteraar in zit en heb ik de compressie nog eens met een halve slag kunnen terug draaien! En loopt als een zonnetje en start makkelijk. Het zal nooit een snelloper worden!
    Hieronder een plaatje zoals hij in de Simplex zit

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - Belgiƫ - EBZW
    Hallo,

    Ik heb zeker niet de neiging om, bij niet starten van de motor, de compressie steeds op te schroeven. Ik wou gewoon melden dat de contrapiston blijft hangen als ik de compressie wil verminderen. Ik heb ongeveer 150 dieseltjes maar de nieuwe letmo is niet echt mijn favoriet. Ik heb ook nog een originele en een replica DEEZIL en daar draait de replica wel een stuk beter dan de originele.
     
  19. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Beste clasicracer,
    Ik had onlangs nog een webra 2,5 cc diesel voor RC gekregen om eens naar te kijken.
    Alleen schoon gemaakt, gemonteerd, tankje eraan, trekstangetje aan de gaschuif en lopen! Wel een nieuw pakkingetje gemaakt voor tussen de cilinder en het carter
    Een mooie houten 9x5 erop, leuk, maar heb er geen vliegtuigje voor(nog niet!)
    Nog wel op inloop mengsel, beetje vettig! (3,3,3; ether, jet-A1, wonderolie)
    Dat die ene compressie zuiger vast zit zal wel een afwerkings probleem zijn(soms trekken ze ovaal!), maar hij moet wel een nauwe passing hebben. Bij mijn motoren zitten ze zo vast als ze nog koud zijn en komt de contrazuiger pas terug als hij een paar slagen gemaakt heeft! Draai je je schroef los en dan voel je hem, ...tik, ertegen aan komen(!) Indraaien is dan geen probleem meer. Die DEEZIL replica's heb ik geen ervaring mee, maar die van MP-jet gaan mij nog goed af.
    Misschien zo'n maandag morgen motortje, wel jammer.
    Succes ermee.
    Ben jij lid van de Belgische SAM?
    Groetjes,
    Kees
     
  20. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Susteren
    Betse mensen,
    Hieronder de cockpit!
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina