Ik zie dat er wat verwarring ontstaat.
Uitgangspunt blijft de SAM EUROCHAMPS Rules.
Wat wij gedaan hebben en verder nog gaan doen is dit als leidraad nemen en waar we nodig vinden eea minder specifiek dan wel E motor geschikt te maken.
Er zijn natuurlijk al enkele E motor klassen maar het converteren naar E motor van verbrandingsmotor klassen gaat ons steeds beter af. We hebben met inbreng van deze en gene die daar thuis in zijn de afgegeven vermogens van brandstof motoren weten om te zetten in opgenomen vermogen van E motoren.
In de praktijk
De 3 GAS klassen (A,B en C) zijn zeer toegankelijk en velen van ons hebben dat soort modellen. Sparky/diesel 35 sec motorloop en Glow 23 sec motorloop kort samengevat.
Dat converteren naar een E motor kunnen we nu dus goed. De duur van de motorloop mag een samenspel van tijdwaarnemer en vlieger zijn en de tijdwaarnemer houd de vlieger op de hoogte van de verstreken motorlooptijd en geeft het commando "motor uit" en indien niet te horen is het wel door de tijdwaarnemer op de zender van de vlieger te zien. Daar is dus geen timer nodig.
Een zeer leuke klasse waar we het nog niet over hebben gehad is de..laat ik het maar de "vergaarbak klasse" noemen. Alle soorten motorkisten groot of klein..dunne of dikke motor, verbrander of E motor met een tijd restrictie op de motorloop EN hoogte restrictie er bij en wat eerst komt moet de motor op reageren.
10. ALOT Altitude Limited Old Timer
Entries may be any gas powered model airplane designed prior to 1951. Motor type may be any spark, glow, or diesel up to .65cu.in. (10.65cc) engine or any type electric motor. Propeller, drive and power control are unrestricted. The battery pack type, cell number and capacity are also unrestricted. Model must weight a minimum of 24.4gr per sq. dm. (8oz./sq.ft.) of planform wing area. Every model should be installed with such a multi-purpose altimeter (from now on called “Instrument”) which must be suitable for stopping the engine/electric motor after 90 seconds or at 300m height, whichever of two comes first.
Dus alles mag zolang er maar een timer in zit die de motor stopt na 90 sec cq zodra 300 meter bereikt wordt (wat maar het eerst komt).
Hier ben je dus die door Harry genoemde timers voor nodig en ik heb veel ervaring met de Altis timers (gebruik ik op de E- zuigerkisten zodat de motor vanzelf uit gaat en ik dus hands free kan vliegen en voorheen op alle VV F1Q modellen). Die timer kun je op je PC/laptop instellen cq met een klein instel apparaat waar je hem op het veld op kunt aansluiten. Werkt simpel. Kosten tegen de 70 euro.
HET grote voordeel van deze klasse is dus dat je er alles wat als motorkist ontwerp door kan gaan in kunt stoppen.
Altis v4+ is an altimeter designed for various types of competitions. It features integrated OLED display, logging features and telemetry support.
aerobtec.com
AerobTec, Altis V4+
www.mg-modellbau.de
De max voor deze klasse is 10 minuten...echter, voor deze en alle klassen geld dat de max op verzoek van de deelnemers en naar inzicht van de CD verlaagd kan worden.
Dus GAS A/B/C/E of ALOT..beide heel toegankelijk. En voor ALOT kunnen we natuurlijk dat jaartal 1951 weer oprekken naar tot 1960.