SAM TALK

Regelaar en motortje zijn al 20 jaar oud ofzo, maar heb de manual van de regelaar teruggevonden, HiModel Fly 12A. Is inderdaad via de gasstick in te stellen, rem nu geactiveerd. Ik denk dat het ook met de spoed van de prop te maken heeft? Weinig spoed geeft vrijdraaiend veel toeren en remt dan meer af dan een prop met veel spoed, die gaat vrijdraaiend langzamer draaien. Binnenkort eens uittesten of de motor nu stil gaat staan en het zweven is verbeterd, dat ging niet best, maar een Cardinal is natuurlijk ook geen zwever......
 
Windmilling prop versus staande prop weerstand:

They did the experiment with model airplane propellors that were either freewheeling, i.e. not attached to motors, or held stationary. Their conclusion, if you don't want to wade through the graphs (figure 14 is the important one) is that high pitched propellors have less drag when freewheeling while low pitched props have less drag when held stationary. Their crossover point was with a prop pitch between 4 and 5. Above that, freewheeling looks to be better, below that, stationary has less drag.
 
Dus met mijn 6x4 propje zit ik net op de grens, vanmorgen een paar keer gevlogen en inderdaad gaat de prop nu stilstaan. Echter merk ik weinig verschil wat zweven betreft, dat is gewoon slecht met zo'n motorkistje. Hopen op een bel dus :cool:
 
Uitslag PH-SAM-EUROPE klassen vliegen tijdens de Midsummer meeting:

1. Raymond van Mulken, 100% score (klasse 3Z, Nostalgia, Komet)
2. Ton van Munsteren, 88% score (klasse 3E, Nostalgia, Jaded Maid)
3. Peter den Ouden, 53% score (klasse 6E, 1/2A Texaco, voorloper PB-2)
4. Bruno van Hoek, 46% score (klasse 3Z, Nostalgia, KK Skylon)
5. Henk van Hoorn, 28% score (klasse 6Z, 1/2 A Texaco, PB-2)
6. Frank Bremer, 21% score (klassen 6E, 1/2 A Texaco, Veron Cardinal)
 
Mooi en een erg leuke start dit smaakt zeker naar meer.

Maar misschien toch niet helemaal eerlijk, want kan me voorstellen dat 15 of 20 min extreem veel is voor een 1/2A model of welk model dan ook.

Dacht ook dat de 1/2A met een COX juist de hele vlucht met een motorloop gedaan mag worden.

Er zijn namelijk speciale Cox motoren met lage compressie en die gebruik maken van een 8x4 om zuinig te kunnen vliegen.

Misschien kunnen we alles op bijv 5min zetten want dat zou met elk type model haalbaar moeten zijn.

Is denk ook leuker omdat het dan ook haalbaar is.
 
1 van de doelstellingen was om te achterhalen ( op 1 dag met voor een ieder zo gelijk mogelijke condities) welke klasse het "gemakkelijkst" in staat is de max van die klasse te halen.

Aangezien die klassen al tientallen jaren bestaan zou het zomaar kunnen dat er een behoorlijke balans is tussen de prestaties van de modellen van een klasse en de bijbehorende max. (voor de ervaren bouwer/afsteller/vlieger).

Voor de "beginner" blijken de zuigerkisten (Nostalgia) het goed te doen en dat zal waarschijnlijk ook het geval zijn bij de 3 GAS klassen.

De meest specialistische klasse is ongetwijfeld de 1/2 A Texaco met een verbrander (Cox officieel). De duur van de motorloop is niet bepaald..wel de hoeveelheid brandstof tw 5,1 cc. Met een doorsnee kissie ben je nergens. Ik vloog na een proefvlucht en nadat de motor op zijn zuinigst stond (naald zo zuinig mogelijk en niet al te veel compressie om het toerental en dus het verbruik te verminderen) voor een dieseltje een knappe motorlooptijd echter toch een hoogte waarbij ik de laatste minuten scherp bochten vloog om maar niet hoger te gaan..het was op de limiet van de zichtbaarheid. Toch kwam ik niet verder dan een 28% score. Het moet daar veel minder vermogen op staan, langzamer klimmen en vooral heeeeel lang lopen op die 5,1 cc ( tijden van +7 minuten zijn gebruikelijk).

Appels met peren vergelijken blijft moeilijk en eerst wanneer je een score krijgt per klasse is er "rechtschapenheid" in de uitslag.

Maar zover zijn we nog niet..nog lange niet. Tot dan kunnen we experimenteren met de worst voorhouden. Zolang we lol hebben en leren doen we het goed.
 
Okay duidelijk de 5.1cc en de 20 min max bepalen de vlucht, zo had ik de klasse ook begrepen en zo doen we het hier dus ook.
Helemaal fantastisch hier ook maar eens kijken wat ik kan inzetten
 
Ik had me voorgenomen op de Midsummer veel te vliegen en van veel van de starts/vluchten van anderen foto's en filmpjes te maken. Het is er niet van gekomen...de parasol lonkte te veel.

Wat we in plaats van plaatjes kijken nu kunnen doen is toch wat kijken naar hoe de meer ervaren SAM klassen vliegers in het buitenland eea doen.

Allereerst is het schier onmogelijk in welke klasse dan ook een max te scoren zonder bel. Dus het gaat er net als bij VV wedstrijdvliegen om een goed moment af te wachten en dan te starten.

Nu zul je denken..hoe doe je dat..hoe voel je op de grond of er een bel in de buurt is. Wel..daar hebben de VV vliegers een "neus" voor ontwikkeld en letten scherp op. Wat doen de vogels..de andere gestarte kisten..pluisjes in de lucht het gedrag van de windsnelheid.

En dan is het bliksemsnel reageren. De moderne F1A vlieger is al enige tijd aan het cirkelen in het veld..de Wakefield vlieger staat met opgewonden rubber motor in de aanslag en de powervlieger heeft binnen luttele seconden met een starter zijn + 30.000 toeren motor op vol vermogen.

De dieseltjes vliegers van toen..en nu dus ook weer hebben het lastig..primen..starten..weer primen..afslaan..en heb je hem binnen een minuut goed aan het lopen dan ben je een knappe kerel.

We zien bij alle klassen..en dan bedoel ik bij ons..de wens om van de officiële klasse specs af te wijken als het gaat om de toepassing van verbranders..dus men wil graag ( meestal gedwongen door verbrander ontmoedigingsbeleid cq verbod op de thuisclub) die klasse geconverteerd zien naar E motor. Een lastige zaak en..hoe lang duurt het totdat je een E motor goed aan de praat hebt bij het vermoedden dat er een bel aankomt? Ja ja..de schakeaar omzetten..een hele klus.

Het is dus appels met peren vergelijken maar wat wel blijft is je eigen prestaties proberen op een hoger peil te brengen..ongeacht of je E of V vliegt en ongeacht welke klasse.

Dus wanneer we een volgende keer weer PH-SAM-EUROPE klassen gaan vliegen dan weet je tegen wie je het moet opnemen...juist ja....jezelf!!!
 
Mij geheel persoonlijke mening voor wat betreft Gas-E

Het is alleen maar fatsoenlijk te verwezenlijken met een logger/limiter (Gliderkeeper, Altos V4 of de Jeti RES ontvanger) om er enkele bekende te noemen.

Bijvoorbeeld, de motor schakelt uit na een bepaalde tijd of een bereikte hoogte, dat wat als eerste is bereikt.

SAM rules: maximale vliegtijd 10 minuten inclusief de motorloop tijd
Motorloop tijd 90 seconden maximale hoogte 400 meter.

Door de relatief lange motorloop tijd kunnen vrijwel alle electro modellen meevliegen.
Accu capaciteit en motor zijn zijn vrij.
Heeft men geen thermiek dan zulen de speciale wedstrijd toestellen toch wel winnen.
( Paco models Pelican), maar dit geldt voor elke wedstrijdklasse.

Het nadeel zijn de kosten van de logger/limiter, wil met dat?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat er wat verwarring ontstaat.

Uitgangspunt blijft de SAM EUROCHAMPS Rules.

Wat wij gedaan hebben en verder nog gaan doen is dit als leidraad nemen en waar we nodig vinden eea minder specifiek dan wel E motor geschikt te maken.

Er zijn natuurlijk al enkele E motor klassen maar het converteren naar E motor van verbrandingsmotor klassen gaat ons steeds beter af. We hebben met inbreng van deze en gene die daar thuis in zijn de afgegeven vermogens van brandstof motoren weten om te zetten in opgenomen vermogen van E motoren.


In de praktijk
De 3 GAS klassen (A,B en C) zijn zeer toegankelijk en velen van ons hebben dat soort modellen. Sparky/diesel 35 sec motorloop en Glow 23 sec motorloop kort samengevat.

Dat converteren naar een E motor kunnen we nu dus goed. De duur van de motorloop mag een samenspel van tijdwaarnemer en vlieger zijn en de tijdwaarnemer houd de vlieger op de hoogte van de verstreken motorlooptijd en geeft het commando "motor uit" en indien niet te horen is het wel door de tijdwaarnemer op de zender van de vlieger te zien. Daar is dus geen timer nodig.


Een zeer leuke klasse waar we het nog niet over hebben gehad is de..laat ik het maar de "vergaarbak klasse" noemen. Alle soorten motorkisten groot of klein..dunne of dikke motor, verbrander of E motor met een tijd restrictie op de motorloop EN hoogte restrictie er bij en wat eerst komt moet de motor op reageren.

10. ALOT Altitude Limited Old Timer

Entries may be any gas powered model airplane designed prior to 1951. Motor type may be any spark, glow, or diesel up to .65cu.in. (10.65cc) engine or any type electric motor. Propeller, drive and power control are unrestricted. The battery pack type, cell number and capacity are also unrestricted. Model must weight a minimum of 24.4gr per sq. dm. (8oz./sq.ft.) of planform wing area. Every model should be installed with such a multi-purpose altimeter (from now on called “Instrument”) which must be suitable for stopping the engine/electric motor after 90 seconds or at 300m height, whichever of two comes first.


Dus alles mag zolang er maar een timer in zit die de motor stopt na 90 sec cq zodra 300 meter bereikt wordt (wat maar het eerst komt).


Hier ben je dus die door Harry genoemde timers voor nodig en ik heb veel ervaring met de Altis timers (gebruik ik op de E- zuigerkisten zodat de motor vanzelf uit gaat en ik dus hands free kan vliegen en voorheen op alle VV F1Q modellen). Die timer kun je op je PC/laptop instellen cq met een klein instel apparaat waar je hem op het veld op kunt aansluiten. Werkt simpel. Kosten tegen de 70 euro.

HET grote voordeel van deze klasse is dus dat je er alles wat als motorkist ontwerp door kan gaan in kunt stoppen.





De max voor deze klasse is 10 minuten...echter, voor deze en alle klassen geld dat de max op verzoek van de deelnemers en naar inzicht van de CD verlaagd kan worden.



Dus GAS A/B/C/E of ALOT..beide heel toegankelijk. En voor ALOT kunnen we natuurlijk dat jaartal 1951 weer oprekken naar tot 1960.
 
We zijn op de Midsummer aardig bezig geweest en uit de losse pols. Ik heb van een ieder die mee deed (en meerdere deelnemers hebben heel wat vluchtjes gemaakt) de tijdwaarnemer gespeeld en de kaart ingevuld.

Niet zo nauw gekeken bij het aantal sec motorloop (een brandstof hoeveelheid opstoken om 18 sec te krijgen..ach..25 was ook geen probleem, en een beetje zwakke E motor wat seconden extra geven..kon ook zonder bijbetalen) en wanneer we ervaring op willen doen dan kunnen we ALOT ook uit de losse pols doen..met 1 tijdwaarnemer..bv ikke.

Vlieg er op los met je motorkist ontwerp..met je diesel/glow.sparky of E motor en ik hou die 90 sec in de gaten met de klok..en mijn meer dan voortreffelijk oog zegt je ook wanneer ik vindt dat het 300 meter is..( steekpenningen weer welkom).

Nu kunnen we zonder eerst te investeren lekker allemaal met elkaar...en tegen elkaar..ook in 1 klasse met onze motormodel kissies vliegen. En ik bepaal als CD ook de max ivm de omstandigheden....nou...hoe gemakkelijk wil je het hebben.

Doen de volgende keer??

Oh ja..het geheim is dus zien dat je net bij 90 sec die max 300 meter te pakken hebt (dus de max motorlooptijd er uit halen) en niet te snel te stijgen. En natuurlijk een belletje vinden!! En let wel..motormodel kissies..dus geen zwevers of zuigerkist ontwerpen..maar puur van die "slecht" zwevende bakkies.
 
Afgelopen zaterdag was een Max vliegen door de vrij sterke wind sowieso vrij moeilijk. De echte winnaar en jammer genoeg niet genoemd is een Stabilo. Of het een Max was weet ik niet, maar hij zat er dicht bij.
 
Heb Henk nog gevraagd, nee dus.
Hij wist exact de richting (wij overigens ook), maar waar, kan 3 kilometer verderop zijn.

Inderdaad geen RC, maar een paar plankjes Balsa zou wel leuk zijn geweest.
 
Back
Top