Savage XL wil niet schakelen.

• Topicstarter Topicstarter VenomXL
  • Startdatum Startdatum
V

VenomXL

Guest
Als eerste wil ik even aangeven dat dit forum mij al ontzettend goed op weg heeft geholpen. Erg duidelijk allemaal
Ik ben nog een noob wat betreft de nitro auto's :D.

Sinds kort heb ik een tweedehands savage XL gekocht met een nieuwe motor.
Ingereden via de WOT methode. Tijdens het inrijden ging de auto steeds sneller rijden en begon op den duur ook naar zijn 2de versnelling te schakelen. Wel nog steeds aan het "4 takten".

Tijdens het inrijden dus steeds een kleine slag dicht gedraaid en de auto begon goed te accelereren. Gek genoeg wil ie nu alleen niet meer door naar zijn 2de versnelling...Of kan het zijn dat dit nu minder goed hoorbaar is?
Bij elkaar ben ik nu zo'n 13 tankjes verder en de hoofd sproeier is nagenoeg terug op de fabrieks standaard, en de uitlaat blijft bij hoge snelheid nog goed pluimen.

Iemand een idee/suggestie wat ik verkeerd doe?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook je versnellingsbak kan afgesteld worden, in de handleiding staat beschreven hoe dat moet. Het zou ook zo kunnen zijn dat je het niet merkt dat ie schakelt, of zelfs dat ie meteen in zijn 2e versnelling zit bij het wegrijden. Hou die twee dingen even goed in je achterhoofd als je de versnelling gaat afstellen.

Oke bedankt! Wat ik alleen niet snap is dat ik hem tijdens het inrijden op een gegeven moment wel duidelijk hoorde schakelen... Mogelijk dat doordat het nat was op de weg de koppeling gaat slippen?
Vanmiddag sowieso even een R3 gloei plug halen. Er zat een 5 in zag ik.

Op een XL zit volgens mij een 5,2cc motor...dus daar moet je een R5 plug in hebben zitten, R3 is voor een 2,5cc.

Wellicht schakelde hij tijdens het inrijden wel naar zijn 2 omdat ie toen nog niet zoveel power had, nu is ie afgesteld en heeft ie meer power...meest voor de hand liggend is dat ie al meteen in zijn 2e versnelling optrekt. Ik zou dat eerst eens checken/testen.

Bij mijn madforce hoor ik hem ook niet naar zijn 2 schakelen (naar zijn 3 wel trouwens). Maar als ik een beetje gas geef dan kan ik het wel horen (hij trekt dan niet zo snel op).
Misschien kun je dat ook eens proberen.

M.v.g. Mark

Op een XL zit volgens mij een 5,2cc motor...dus daar moet je een R5 plug in hebben zitten, R3 is voor een 2,5cc.

Wellicht schakelde hij tijdens het inrijden wel naar zijn 2 omdat ie toen nog niet zoveel power had, nu is ie afgesteld en heeft ie meer power...meest voor de hand liggend is dat ie al meteen in zijn 2e versnelling optrekt. Ik zou dat eerst eens checken/testen.

Het is een 5.9 cc motor, ik dacht dat je met het winter weer beter met een R3 kon rijden? Maar beter de 5 laten zitten dus..

Als ie op de R5 mooi loopt is er weinig reden om een andere plug te gebruiken. Zou hoogstens een R4 proberen, maar niet direct naar een R3...ik denk dat een R3 in een 5,9cc snel kapot is.

Hij accelereert aardig snel, trekt nog geen wheelie, maar heb niet het idee dat hij echt hard gaat. Maakt wel veel toeren. Volgens mij ging hij even ergens harder tijdens het afstellen toen ik duidelijk hoorde dat hij schakelde.

Ik zal ook eens kijken naar de afstellingen van de versnellingen dan. Overigens heb ik hem ook weer rijker afgesteld zodat hij gaat pruttelen, maar ook toen kreeg ik hem niet aan het schakelen, althans niet hoorbaar zoals in het begin.

@Jizmac, bedankt voor de linkjes!

Laatst bewerkt door een moderator:
Veel toeren en niet hard kan ook voor een deel betekenen dat je spurgear te los staat. In het filmpje van HPI is hij bezig met een spurgear te verwijderen. Verder doet de afstelling ook wonderen. Eerst zorgen dat de motor goed loopt en dan de bak afstellen.

Eerst eens ff kijken of je slipper goed staat. in de manual staat dat je hem het beste vast kunt draaien en dan 1/8e tot 1/4e los. Ikzelf zou hem gewoon helemaal vast draaien en zo laten staan. De 3speed is denk ik te vroeg afgesteld zodat hij meteen met optrekken in de 2e wegrijdt. gewoon even opendraaien en het schakelpunt iets later zetten. begin met 1/8e en dan gewoon weer gaan rijden. Net zo vaak open maken tot ie lekker schakelt.

je zou je 3e versnelling tijdelijk uit kunnen schakelen om de 2e goed af te stellen. Dit doe je door hem gewoon een slag of misschien 2 later te zetten.. Dan weet je zeker dat die niet schakelt..

Waar woon je? zet dit even in je profiel, misschien dat iemand bij je in de buurt je wil helpen..

Ik woon in Amersfoort zal het even in mijn profiel erbij zetten :)

Dat met die slipper ga ik even uitzoeken, weet nog niet precies waar die zit, maar dat komt goed :)
Wat ik mij nog afvroeg,de hoofdsproeier staat in fabrieksstand gelijk met een groef. Mag je ook onder de groef komen? Met andere woorden mag ik hem verder indraaien zodat ik over de groef heen ga? Dat kan ik niet duidelijk in de handleiding vinden.

En bedankt weer voor alle reacties!

De hoofdsproeier mag best onder de groef komen. De fabrieksafstelling is maar een indicatie. De echte afstelling ligt geheel aan de weersomstandigheden en hoe de motor draait.
Als hij armer gezet dient te worden dan die groef om beter te draaien dan is het zo.
Let wel op dat hij niet te warm draait.. gewoon netjes afstellen tot ie goed rijdt voor je gevoel..

Als je een keer hulp nodig hebt kun je een keertje naar Almere komen, dan help ik je wel met het afstellen van de 3speed..

Dat zou wel super zijn :) !
Ik ben wel van het zelf uitzoeken en proberen, maar ben nogal een beginner en wil natuurlijk niks in puin rijden :P
Hij blijft goed pluimen dus hij kan nog armer verwacht ik. Ik heb een digitale thermometer en zal de temp in de gaten houden. Rond de 110-120 graden als ik het goed gelezen heb.

Van het weekend ga ik in elk geval proberen om hem goed afgesteld te krijgen. Mocht ik de versnellingen niet goed krijgen dan zal ik je zeker even contacten! Geef maar even aan wat je ervoor wil hebben.

Test je thermometer even op kokend water. Dan weet je zeker dat hij de goede temperatuur aangeeft, ze willen nog weleens afwijken..

110/120 wordt meestal aangeraden maar het kan zijn dat je motor bij een hogere temperatuur beter presteert. Dat hoeft niet schadelijk te zijn. De temperaturen die iedereen aangeeft zijn maar richtlijnen, als de motor goed vloeiend in toeren klimt en gewoon goed klinkt dan kan het zijn dat hij hogere temperaturen bereikt.

En als je hulp nodig hebt, stuur me maar een PM..

Laatst bewerkt:
Het is een geijkte thermometer dus dat zit wel goed :)
Ik zal er rekening mee houden dat de temperatuur dus iets op mag lopen. Zaterdag ga ik bezig met afstellen, nu aan het schoonmaken enzo :)
Ik laat even weten hoe het afloopt dit weekend!

Vanmiddag eindelijk droog, dacht ik even af te gaan stellen... Accu van de servo's leeg :S
Afgelopen woensdag opgeladen. Die lopen dus aardig snel leeg, nu weer opladen en morgen weer een poging :)

Back