je moet het papier eerst nat maken
dan vast zetten op de randen met verdunde houtlijm
als dat dan droog is staat het papier al strak
daarna kun je met spanlak aan de gang
Hoi Jeroen, dat klopt, dat is ook een goede manier. En dat is inderdaad ook de manier die Guillows op hun website heeft staan. Het viel me op dat de tissue van Guillows niet met spanlak op te zetten was, het hechtte gewoon niet. Vandaar dat de website aanraadt om het eerst met een ander hechtmiddel (lijm, verdunde houtlijm, oid) vast te zetten en na te spannen met spanlak.
Zelf doe ik het anders, zoals ik het ruim 25 jaar geleden heb geleerd

. Ik gebruik de spanlak naast het spannen ook om het tissue vast te zetten. Werk alleen met tissue en spanlak en een verstuiver met water om de tissue op sommige stukken eerst nat te maken, dan krijg je het ook over dubbelkromme vormen strak. Bij vlakke vormen zet ik de tissue droog op. Alles behalve de vleugels zijn tot nu toe op deze manier bespannen en het zit er naar tevredenheid op.
Hier wat beelden uit m`n draadje; open vlakke delen zet ik 'droog' met spanlak vast:
Ook op dichte ondergrond de tissue droog vastgezet met spanlak:
Alleen de dubbelkromme cockpitdeksel is nat opgezet met spanlak:
Allemaal naar tevredenheid. De ailerons heb ik met de Guillows tissue proberen te bekleden. Eerst op "mijn" vertrouwde manier, maar de tissue hechtte niet met spanlak. Toen op internet gaan kijken wat Guillows zelf aanbeveelt en de manier met verdunde houtlijm gevonden. Het helemaal volgens hun stappenplan gedaan... en het werd een drama. Het dunnere Guillows papier werd erg fragiel wanneer ik het nat maakte en te rafelen en scheuren bij het vastzetten. Uiteindelijk is het redelijk stak geworden en laat ik de ailerons zo, maar het was heel veel meer werk om het alsnog mooi te krijgen:
Ik zal wel iets verkeerd doen met de Guillows tissue, maar het is ook echt andere kwaliteit. Het klinkt ook anders als je het door je handen laat gaan, het knispert, terwijl de andere witte tissue zacht voelt en geen geluid maakt.
Ik wacht gewoon even de post van HobbyIn af en ga waarschijnlijk morgen verder op m`n vertrouwde manier met de andere tissue
Groeten, Ramses