Scania 770S truck

IMG_2391.JPG

Deze Scania truck heb ik aan geschaft en ga ik ombouwen naar een bakwagen met aanhanger.
Deze word voorzien van de Beier SFR1 met Beier Bluetooth in de aanhanger.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga eerst alles monteren en pas maken, daarna ga ik alles weer dé monteren, alle te spuiten delen in de primer zetten en dan alles af spuiten, daarna nog een paar lagen blanke lak er over heen.
De vangmuil heb ik onder de truck gezet want er komt een lange dissel aan.
IMG_2406.JPG
IMG_2407.JPG
IMG_2408.JPG
 
Èven vraagje, waarom gebruik je de tamiya versnellingsbak? Er zijn betere oplossingen voor zoals servonaut motor of eentje van wetronic .
Hiermee bespaar je ruimte en bespaar je op 1 servo voor de versnellingsbak.
 
Èven vraagje, waarom gebruik je de tamiya versnellingsbak? Er zijn betere oplossingen voor zoals servonaut motor of eentje van wetronic .
Hiermee bespaar je ruimte en bespaar je op 1 servo voor de versnellingsbak.

1) onverwoestbaar
2) op Alixpress bestaat er een 3:1 reductie die je erop schroeft. Icm een 80t motor kan je in 1ste versnelling kruipen en in 3 normaal rijden.
3) Zit erbij als je hem koopt


Er is een model bij mij bekend van Tamiya, met standaard versnellingsbak zelfs nog incl bronzen bussen

Werkt al 25 jaar zonder problemen, en wordt veel gebruikt.

Dat jij alles kopen fijner vind dan zelf iets aanpassen en experimenteren hoeft niet te zeggen dat iedereen exact hetzelfde moet maken.

In mijn optiek is er maar 1 reden om van een Tamiya gearbox af te stappen, en dat is als je aandrijving wilt hebben op de voorste as, maar ook daar is/was een ombouw set voor te krijgen.
 
Die bronzen bussen zitten er standaard bij hoor Mark. Dat is ook de reden dat de meeste modelbouwers kogellagers gebruiken.

Ik koop ook niet alles, ik ga uit van ervaringen van mede modelbouwers. Je moet bouwen naar eigen goeddunken.
 
Je mist het punt.
Dat model gaat al 25 jaar overal doorheen, met de volgens vele "waardeloze" bronzen bussen.

Over Tamiya trucks valt mij weinig wijs te maken ;)

Jitse, vooral bouwen wat jou aanstaat, ik ben een fan van de Tamiya versnellingsbak!
Zeker als je beseft dat deze sinds 1993 nauwelijks gewijzigd is qua techniek.

(Is 1993 overigens een heel goed jaar geweest :rofl:
)
 
Ik heb in mij Volvo ook de 3 bak met extra vertraging. In mij Cascadia destijds ook. Inderdaad mooi stukje techniek en mits goed gebouwd en ingesteld sterk.

Die bronzen bussen werken en de plastic variant ongetwijfeld ook maar ik prefereer wel kogellagers. Maar he hebt zeker een punt Mark.

Ik heb ook trucks met een Servonaut unterflur motor gebouwd, die van Wetronic en ook met die van Ali.....

Alles werkte......

Het is ook leuk om een keer iets anders te doen. Iets te proberen of gewoon een keer standaard.

Ieder zijn keuze.

Jij hebt een mooie keuze gemaakt. Erg mooi project. Ben erg benieuwd naar, wat je maakt.
 
Ik heb in mijn vorige truck de MB 3363 ook de Tamiya versnellingsbak ingebouwd en vast gezet in de eerste versnelling en dat bevalt mij wel.
Wel heb ik de versnellingsbak en assen van de MB 3363 en de Scania 770S voorzien van kogellagers, het hoeft van mij ook niet hard te gaan als het maar lekker loopt.
 
Heb ik wat gemist maar je hebt hier toch een andere trailer? Je plaatst foto's en das mooi maar zonder tekst en uitleg gaat het volgen moeilijk.
 
Nou Rolf ik moet Jitse wel gelijk geven. Een aanhanger zit erachter met een dissel en een trailer zit vast op een schotel.
Althans zo heb ik dat uit de overlevering wel mee gekregen.

Er zijn er ook zat die een graafmachine een kraan noemen maar dat is het naar mijn idee ook niet, ook al kun je er wel mee hijsen.

@Jitse Maandag ik zou de vangmuil nog een tikkie naar achteren verplaatsen. Hij zit nu zo dicht op de achteras dat je waarschijnlijk heftig moet sturen met je truck om wat beweging in je dissel te krijgen, ook al heb je een tandemas achter en zit het draaipunt h.o.h. tussen de assen, de afstand is denk ik nog erg kort, maar ik kan het niet 100% goed inschatten op de foto’s.
 
Nou Rolf ik moet Jitse wel gelijk geven. Een aanhanger zit erachter met een dissel en een trailer zit vast op een schotel.
Althans zo heb ik dat uit de overlevering wel mee gekregen.

Er zijn er ook zat die een graafmachine een kraan noemen maar dat is het naar mijn idee ook niet, ook al kun je er wel mee hijsen.
He-le-maal mee eens, met name de opmerking over de kranen: als een echte 'kranenman' stoor ik me nog altijd aan die bagger mannen, als ze het over hun 'kraan' hebben.
Gelukkig komt dit probleem alleen voor in NL, voor zover mij bekend.
@Jitse Maandag ik zou de vangmuil nog een tikkie naar achteren verplaatsen. Hij zit nu zo dicht op de achteras dat je waarschijnlijk heftig moet sturen met je truck om wat beweging in je dissel te krijgen, ook al heb je een tandenmas achter en zit het draaipunt h.o.h. tussen de assen, de afstand is denk ik nog erg kort, maar ik kan het niet 100% goed inschatten op de foto’s.
Dat zeg je nu wel, en is mogelijk correct voor wat betreft een schamel wagen, waardoor die verder naar binnen gaat lopen, maar aan de andere kant, zo zit de koppeling wel altijd gemonteerd bij een wipkar combinatie; daar is het probleem van het naar binnenlopen, dus van de bestreken baan minder dan bij een schamelwagen. En het duik effect wordt kleiner als je de koppeling strak achter de achteras zet, daarvoor doen ze het voornamelijk (dacht ik), en dit speelt niet bij een triangel.
 
Ja Cor, bij een wipkar wil je niet te ver naar achteren, dat rijd niet fijn, en die rijden natuurlijk al een stuk makkelijker achteruit.

In het bedrijf van mijn opa liep een DAF met een aanhanger die dit probleem had, korte achteroverbouw en een schamelaanhanger van 8 meter erachter. Dat ding had de draaicirkel van een olietanker nodig om de aanhanger een bepaalde kant op te krijgen, moeilijk voor te stellen dat ze daar in het centrum van Leiden mee rond reden:

full
 
Gelukkig heb ik meer verstand van andere dingen.... Soms is het wel heel kritisch hier allemaal op de termen hoor. Er zijn hier ook bouwers die niet uit het vak komen en hun best doen. Trailer, aanhanger, oplegger het hangt er allemaal achter. Het gaat toch om het bouwverslag waar ik een opmerking over maak cq een vraag over stel... Maar ik weet mijn plekje weer....In de hoek!
 
Sorry Rolf, maar je hebt dit zelf over je uitgeroepen met de volgende post:
Heb ik wat gemist maar je hebt hier toch een andere trailer? Je plaatst foto's en das mooi maar zonder tekst en uitleg gaat het volgen moeilijk.
, maar goed, morgen mag je weer in je bankje, en uit de hoek :bier:
Cor
 
Laatst bewerkt:
Back
Top