Scania Highline - 4-asser

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 1 jun 2014.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat is zoals de kiepspindels van Carson ook werken.
     
  2. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Om een beter idee te krijgen van de benodigde maatvoeringen (van met name de cilinder), ben ik verder gegaan met wat uittekenen van de hoofdmast en eerste arm. Dit zullen geen volledig uitgedetaileerde modellen worden. Belangrijk is vooral dat de scharnierpunten redelijk goed komen te liggen en dat de maatvoering ongeveer overeenkomt met het origineel.
    En ik had deels geluk: een 3D-model van een kraan gevonden op internet en ook nog gratis te downloaden. Helaas niet de kraan, die ik zocht, maar als voorbeeld helpt het heel goed.

    Voorbeeld (al verschaald naar ongeveer de goede maat):

    [​IMG]

    En vervolgens aan het passen en meten om het in mijn model in orde te krijgen.
    De hoofdmast is na aanpassen van de schaal eigenlijk wel te gebruiken in mijn model. De eerste arm helaas niet. Die is te kort, want de voorbeeld kraan heeft het draaipunt precies in midden van chassis. Mijn kraan heeft dat niet. Het draaipunt ligt eigenlijk precies boven een van de chassisbalken. Maar deze arm pas ik een volgende keer wel aan.
    In ieder geval zijn de ingeschoven en uitgeschoven lengte voor de eerste cilinder nu te bepalen.

    [​IMG]
     
    Catwoman, Vonk, Koos82 en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Verder met het uitzoeken hoe het qua maatvoering en verhouding een beetje zal passen. Door simpel met het voorbeeld model wat te 'knooi'n en martel'n', kan ik snel een opzet van de eerste en tweede arm maken. Het zal geen perfect model zijn. Belangrijk is dus dat snel inzichtelijk wordt hoe de maatvoering en verhouding is en waar ik de functionele items kan plaatsen. Later kan ik dan om de functioneel belangrijke (scharnier)punten een eigen model tekenen.

    De cilinder voor deze arm lijken niet zo'n probleem te worden. Gaat makkelijk passen.

    [​IMG]

    Toch wat meer detail in de uitschuifarmen om daar het uitschuiven (deels) mogelijk te maken. Voor de gauwigheid, maar even de cilinder als 3D-model gebruikt
    1 motor kan aan de zijkant
    Misschien kan er 1 motor in de armen.
    Voor nu denk ik dat een derde motor teveel wordt.
    Eerst deze plekken naar wat verder uitwerken

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ziet er netjes uit
     
  5. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ziet er veel belovend uit, Ik blijf het volgen.
     

Deel Deze Pagina