Scania R730

Mannen,

Alvorens ik ga beginnen met het aanschaffen van alle noodzakelijke dingen voor het bouwen van een vrachtwagen heb ik nog wat vragen.

Allereerst zal ik mij even voorstellen, ik ben Rick 26 jaar en zeer binnenkort vader. ik ben Engineer maar hier mag ik voor mijn eigen veiligheid niet verder op ingaan. ik heb 1,5jaar bij Pirtek slangen en appendages gewerkt als buitendienst technicus(voor hen die Pirtek niet kennen, zij repareren hydraulische slangen langs de weg), verder heb ik altijd iets gehad met vrachtwagens en kan ik er zelf ook mee rijden (mag het alleen niet;))
mijn zwager is vrachtwagen chauffeur en mijn vader is ex-vrachtwagen chauffeur, heb er redelijk wat 1:24 statische modelen van Italeri opzitten.

dan nu de vragen:

Ik wil graag gaan bouwen een Scania R730 A 10x4*6, nu is er geen R730 cab. te krijgen (volgens mij niet in elk geval ik kan hem niet vinden met Google) welke benaderd deze het dichtst?

Hoe zit het met de MFU, is deze gemakkelijk te plaatsen in een trekker zoals op de foto?

Hoe ga ik van een standaard chassis 4 assig, 2x gestuurd as.
(bijv. http://www.wedico.de/fahrgestelle_zugmaschinen.asp onderdeel nummer 2126)

Is dit misschien te hoog gegrepen als eerste RC vrachtwagenmodel?!

Hieronder enkele foto's van de trekker:

brouwerzwaartransportr7.jpg

brouwerzwaartransportr7.jpg

dsc5552klein.jpg

ik heb specifiek voor deze truck gekozen omdat ik deze enkele malen heb moeten repareren langs de snelweg, en omdat het gewoon een mooie trekker is :)

ja brouwer he top wagens al zeg ik het zelf.

maar in welke schaal wil je bouwen 1,14,5 of 1,16?

de eerst is van tamiya en de tweede wedico.

van tamiya kan je de 730 front bij verkerk bestellen.

en de mfu kan je makkelijk in bouwen. in deze cabine.

gr willem

De schaal moet 1:14,5 gaan worden denk ik.

de link is inderdaad van Wedico, maar enkel ter informatie.

Als de 730 front los te verkrijgen is, moet ik dan een R600 van Tamiya nemen en deze aanpassen naar de 730? als het enkel het front is wat anders is natuurlijk.

Is met de MFU ook het geluid van een blow-off valve te simuleren? vrijwel alle trekkers van Brouwer zijn uitgerust met z'n ding.

Hoi,

Mooie plannen heb je :banana:

Hier de link naar de verkerk ombouwset , deze kan op de scania van tamiya.

M100 facelift

En een link naar de ombouw : scania-r-730-6x2-4-met-kieptrailer

Wat betreft de MFU , ik zou persoonlijk liever voor een servonaut M20+ gaan. Kijk maar is naar het filmpje van arm1948 : [URL="
m20+ - YouTube[/URL]

Ik vind 'm veel realistischer als de MFU iig.

Succes met de keuzes en de bouw.

Groet,
Marcel

Laatst bewerkt door een moderator:
je hebt nodig
tamiya scania 6x4 kit
verkerk front r730 setje wat heeel erg mooi is
en je laat t highline dak er af en maakt er een kunstof plaatje op
en neemt carson 1 meter chassis balken en een losse vooras en
achter een gestuurde traileras met wielen en je boort zelf de gaten in t chassis
je zou brouwer om maten kunnen vragen en ook kleurnummers

Je kunt trouwens ook mijn oude verslag bekijken voor het onderstel.. alleen de achteras is anders : ginaf-12x10

Welkom,

Kleine uitleg van mij
Betreft de MFC-01 of Servonaut heeft voor en na delen.

MFC-01:
Is zo in te bouwen stekkers er in en draaien maar.
Het geluid pas alleen veel mooier in een amerikaan dan in een scania met v8.
Na deel is dat deze nauwelijks tot niet uit te breiden is.
is groter dan de Servonaut spullen en is lastiger weg te werken.
Werkt verder goed en is eenvoudig

Servonaut:
Neusje van de zalm!
Is veel kleiner en mogelijk om 7,2v of 12v te gebruiken
onderdelen zoals m20+, smx, speaker, LEDs los aanschaffen
Zeer uitbreidbaar betreft meer LEDs
paar tientjes duurder dan MFC-01
Aansluiten, geen ervaring mee
Besturing is anders dan MFC-01 en zitten andere opties op zoals cruisecontrol

Betreft al het andere is hier onder al verteld en er zijn genoeg mensen hier op MBF die zeker nog meer kunnen vertellen dan ik.

suc6 met de aanschaf

Allen bedankt voor de vele antwoorden.

Wat ik dus nodig heb:

Tamiya Scania R620 Highline 6 x 4 set.
M100 ombouw setje naar R730
MFU: Servonaut M20+ (bedankt Ruitje die klinkt veel realistischer)
Extra as, sturend
Extra as, niet sturend
Lengte Chassis balk

Ben ik iets vergeten?

Nu eerst nog het benodigde geld bedrag bij elkaar sparen(lang leven de WSNP, krijg niet zo heel veel geld per maand) :D

Ja je vergeet:

-zender en ontvanger
-accu
-acculader
-servo's (zitten soms ook bij de zender)
-Lagers set

Bedankt Boi! ik was ze inderdaad vergeten neer te zetten, maar niet echt vergeten (meer als vanzelfsprekend genomen:P) :D

Hoeveel kanaals raad je/jullie mij aan? ik zag dat veel wordt gekozen voor 4 kanaals. heeft dit een specifieke reden?
ik wil in elk geval licht en geluid, het spul wat er achter moet komen wordt een dieplader met 4 assen achter op een 2 assige dolly voor
(zie ook http://www.brouwer-speciaaltransport.nl/Pendel-X 4 ass met dolly.pdf)

De dolly het liefst werkend, maar je kunt niet alles werken maken op RC (tenzij je een 128 kanaals zender weet te bemachtigen:P)

op de dieplader moet TZT een heimachine komen, maar dat is toekomst muziek en zal nog wel even duren!

je hebt sturende assen nodig geen vaste,toch??!!
voor heb je een truck vooras nodig
achterste as is ook gestuurd daar neem je een tamiya trailer stuuras zoals onder de koeltrailer achterste as zit

Deze achtcilinder trekker met 730 pk / 3500 Nm is af-fabriek geleverd met maar liefst vijf assen. Bovendien is er een GTW van 165 ton mogelijk in combinatie met een hoge schoteldruk en een rondom luchtgeveerd chassis. Er zijn twee 9-tons gestuurde voorassen en een gestuurde achteras.

gevonden op het net. dus totaal 3 gestuurde assen 2 stare achter assen.

Dus inderdaad Markioo, mijn fout.

Ik denk dat als je eerst alleen de r620 koopt en deze dan eerst op je gemak opbouwt (wel de lagere erin) en dan verder gaat kijken naar andere neus etc, etc.
Dan heb je in ieder geval al een beeld van hoe alles in elkaar steekt, daarna kun je op je gemak een ander chassis gaan bouwen en opties gaan plaatsen.
Dat is mijn tip!!!!

Gr Randy

Na lang beraad met onder andere mijzelf en mijn portemonnee denk ik dat ik begin met een HEEL standaard Scania R620 zoals Randy zegt, dit is een finaciele overweging.

nog wat vragen

-hoe makkelijk is het aanpassen van een gebouwd model?
(van geen geluid en geen lichten naar een R620 met geluid en lichten, en later van R620 met geluid en lichten naar een R730 zoals op de foto)

- hoeveel Volt accu raden jullie aan?

- Waarom wordt er 4-kanaals systeem gebruikt, is 6-kanaals (naast wel erg duur) niet handiger?

Wederom weer bedankt!

Na lang beraad met onder andere mijzelf en mijn portemonnee denk ik dat ik begin met een HEEL standaard Scania R620 zoals Randy zegt, dit is een finaciele overweging.

nog wat vragen

-hoe makkelijk is het aanpassen van een gebouwd model?
(van geen geluid en geen lichten naar een R620 met geluid en lichten, en later van R620 met geluid en lichten naar een R730 zoals op de foto)

- hoeveel Volt accu raden jullie aan?

- Waarom wordt er 4-kanaals systeem gebruikt, is 6-kanaals (naast wel erg duur) niet handiger?

Wederom weer bedankt!

Dit lijkt me een verstandige keuze.

Als ik naar jouw (toekomstige) wensen kijk, zou ik het volgende doen:
* aanpassen van een gebouwd model is vrij makkelijk. Er zitten veel moeren en bouten in. En lijm gewoon dat beetje wat je moet lijmen niet meteen vast als het niet echt nodig is. Je moet trouwens niet verveeld raken als je het een en ander door de aanpassingen regelmatig uit elkaar moet halen. Het blijft modelBOUW.
* Licht en geluid is relatief makkelijk later aan te brengen. Gezien je wensen, zou je kunnen denken aan een USM of Servonaut. Lees voor een goede keuze maar eens verder in relevante topics.
* Zelf heb ik gekozen voor een 7,2 Volt accu. Maar een 12V zou ook prima kunnen. Kijk gewoon naar de elektro-onderdelen die je wilt gebruiken. Ik denk trouwens dat je beter naar vermogen kun kijken (hoe lang de accu mee kan).
* 4 kanaals is niet niet goed genoeg voor jouw (uiteindelijke) wensen. Zelf heb ik bewust voor de F14 zender gekozen. Deze zender is 4-kanaals en makkelijk uitbreidbaar naar 8 kanalen. Tevens kan hier nog een 2.4 GHz module op gebouwd worden. Kortom: ben je nog niet zeker van de uitgaven, dan begin je gewoon met de basis. Uitbreidingen kan je later altijd nog kopen. Volgens mij is de FC16 zender ook een goede keuze, maar ik ken hem niet. Misschien zijn er anderen, die hierover meer weten.

groeten,
Erik

Hallo Erik aller eerst hartelijk dank voor de zeer uitgebreide uitleg.

- Wat betreft de accu zat ik te denken aan 1x 12v of 2x 6v (met welke lading weet ik niet) in serie.

- De zender/ontvanger welke jij hebt klinkt mij erg handig, dat uitbreiden is wel een idee.

- Dat het licht en geluid later is te installeren vind ik mooi nieuws :)

- Wat betreft het uit elkaar halen, als het aan mij ligt schroef ik alles 100.000x uit elkaar en weer in elkaar net zolang tot ik het heb zoals ik het hebben wil ;)

heb nog even zitten zoeken naar een betaalbare R620, is het Chassis alleen een idee of is dit op den duur, duurder als een complete set?

Wat moet ik (naast het hele rc gebeuren) nog hebben bij een complete set(een "complete set" is eigenlijk nooit helemaal compleet)? Het idee hierachter is dat als je hem makkelijk kunt "upgraden" ik ook na de hand het hele RC gebeuren zou kunnen toevoegen.

Hallo Maulus

Hieronder het aansluitschema van de Servonaut onderdelen.

Foto-XMTGU8MB-D.jpg

1.De M20+ is de snelheidsregelaar met ingebouwde licht aansluitingen 7.2-12V
2.De SMT is de geluidsmodule
3.De AIR 4 dit is een infra rood zender module
4.De AMO is de ontvanger module

Ik ben begonnen met de M20+ .Toen deze ingebouwd was kon ik mijn truck al laten rijden en werkten alle licht functies.
Later heb ik de SMT geluids module erbij gebouwd.
Weer later heb ik de AIR 4 en de AMO erbij gekocht.
Met de AIR 4 kun je d.m.v infrarood de signalen van de M20+ naar de trailer of aanhanger zenden.Dit gaat via de kingpin. Je hebt dus geen stekker verbinding nodig.
Op de AMO worden de verlichting en eventuele servo's van de trailer aangesloten.
E.e.a is te lezen in mijn topic. Ook kun je hier zien hoe ik alles heb ingebouwd.

Verdere vragen? Stel ze gerust

Mvg Opa Wil

Laatst bewerkt:
(...)

heb nog even zitten zoeken naar een betaalbare R620, is het Chassis alleen een idee of is dit op den duur, duurder als een complete set?

(..)

Ik ben circa anderhalf jaar geleden begonnen met een R620 uit de doos. Dat vond ik makkelijk, want hiermee had ik de truck al compleet. Via internet kun je best een redelijke prijs vinden in een of andere webshop. Met de ervaring, die ik nu zou hebben, zou ik waarschijnlijk wel via losse onderdelen een 'truck-op-maat' kunnen samen stellen. De vraag is of dit uiteindelijk wel goedkoper is. Ik ben daar niet van overtuigd. Misschien is een (deels) onafgebouwde truck op marktplaats wel wat goedkoper?

(...)

Wat moet ik (naast het hele rc gebeuren) nog hebben bij een complete set(een "complete set" is eigenlijk nooit helemaal compleet)? Het idee hierachter is dat als je hem makkelijk kunt "upgraden" ik ook na de hand het hele RC gebeuren zou kunnen toevoegen.

Wa bedoel je precies met deze vraag? Om de truck rijdens te maken heb je naast de truck een zender (incl een bijpassende ontvanger), een accu, tenminste 1 servo en een snelheidsregelaar nodig.
Ter info: bij de F14 zender zitten twee servo's. Ideaal om te kijken of het een en ander werkt. Minder ideaal als je wat vaker wilt rijden of op ruwere ondergrond.

Alles wat je verder wilt upgraden aan je truck, kan je ook achteraf doen. Zo te lezen ben je best bereid om het een en ander te demonteren. Wat je eventueel wel kunt doen, is alvast goede kogelllagers inbouwen. (maar nogmaals: ook dit is niet per se nodig)

@ marker, de f14 zender heeft 3 servo's + inc zender accu

Zoals opa Wil al vertelt is het opbouwen in meerdere stappen heel goed te doen.
Kijk maar naar zijn bouwverslag van de volvo

volvo-fh-12-8x4

Waar je misschien goedkoper bepaalde onderdelen kan krijgen is dat je de scania van Steve Billast koopt die zat geloof ik er aan te denken om die te verkopen.

scania-topline-8x8-4-trekker-met-pk-150002g-pj170e-jib

Betreft de accu ik heb zelf een 7,2v 5000Mah (€50,-) en daar ben ik zeer tevreden over.
Kan hier met alle toeters en bellen lang op rijden zal eens voor je de tijd opnemen maar zeker 1 uur of wat.

suc6 met je keuzes en de bouw

Back