Scania T143H (Peter en Wil)

Aan iedereen weer mijn hartelijke dank voor de mooie reacties en de likes.

@Jan de Boeff

Hallo Jan, ja het blok is al aardig compleet maar zonder uitlaten en turbo's is het nog geen echt blok dus komen er heus nog wel wat dingen bij.

@luchard

Hallo Luchard, nee ik laat mij door niemand uitdagen of opjagen. Mijn doel was om eerst het blok in het chassis vast te hebben zitten en dan wat andere dingen te gaan doen.Tussendoor blijf ik dan wel onderdelen maken voor de motor.

Nu schijnt het zonnetje heerlijk en heb ik dus even een paar foto's buiten kunnen maken:

360.jpg

360.jpg

Volgende week wat anders.

Mvg.Opa Wil

Hoi maar weer

Peter was zeer opmerkzaam over de hoogte van de rubbers van de motorophanging,die zijn namelijk veel te hoog ten opzichte van de werkelijke rubbers.
Dus de rubbers moesten aangepast worden,maar hoe doe je dat? Ze moeten goed aan de maat zijn en ook nog eens recht en vlak afgesneden worden.
Na enig puzzelwerk tot de volgende oplossing gekomen. Ik heb een busje gedraaid, daarna een gat van 3 m/m geboord en daarna een kamertje erin gemaakt met de diameter van de demper. Toen de demper in het busje vastgezet en in de draaibank gezet. De draaibank laten draaien en met een hobbymes afgesneden. Zie hier het resultaat:

360.jpg

Toen was het dus twee busjes draaien die aan de kant van het blok kwamen. Op de volgende foto zien jullie ook de steunen voor aan de achterkant van de motor:

360.jpg

Ook de vlerken achter op de motor gemaakt en de dempers gelijmd:

360.jpg

De motorsteunen voor op de juiste breedte gemaakt en aan het chassis gemonteerd:

360.jpg

En toen was het dus gehele boel af monteren:

360.jpg

Dit is voorlopig even de laatste foto die jullie zien van het motorblok. Ik ben dat gepriegel,het rekenen en het meten en het bedenken van oplossingen even helemaal zat,dus ga ik even wat anders aan het model doen.

Mvg.Opa Wil

Zo,de vooras ligt er onder uit. Al vanaf het begin stoor ik mij aan het feit dat er geen ankerplaten aan de vooras zitten. Doe ik nu de motorkap open dan kijk je zo het voorwiel in. Ik heb dus iets bedacht om toch de ankerplaten erop te monteren. Het grote probleem was de naaf. Die loopt helemaal door tot aan de fusee. Dus eerst twee ankerplaten gedraaid en met een hele lichte pers passing de ankerplaten erop gezet:

360.jpg

De wielen zien er dan zo uit:

360.jpg

Toen de assen met de fusee's erop gezet:

360.jpg

Daarna twee kleine hoek profielen gemaakt:

360.jpg

Nu alles zover voorbereid is ga ik de hoekprofieltjes met een paar kleine drupjes lijm vast zetten en de gaatjes boren en tappen.
Een oplettende kijker zal nu zeggen "je wielen kunnen zo niet draaien". Dat klopt helemaal. Zodra het hoekprofieltje op de juiste plaats vast zit haal ik alles weer los en draai ik het gat in de ankerplaat 1 m/m groter.
De ankerplaat weer vastzetten wiel erop en de naaf draait dan vrij in de ankerplaat.

Mvg.Opa Wil

Zo,de vooras ligt er onder uit. Al vanaf het begin stoor ik mij aan het feit dat er geen ankerplaten aan de vooras zitten. Doe ik nu de motorkap open dan kijk je zo het voorwiel in. Ik heb dus iets bedacht om toch de ankerplaten erop te monteren. Het grote probleem was de naaf. Die loopt helemaal door tot aan de fusee. Dus eerst twee ankerplaten gedraaid en met een hele lichte pers passing de ankerplaten erop gezet:

360.jpg

De wielen zien er dan zo uit:

360.jpg

Toen de assen met de fusee's erop gezet:

360.jpg

Daarna twee kleine hoek profielen gemaakt:

360.jpg

Nu alles zover voorbereid is ga ik de hoekprofieltjes met een paar kleine drupjes lijm vast zetten en de gaatjes boren en tappen.
Een oplettende kijker zal nu zeggen "je wielen kunnen zo niet draaien". Dat klopt helemaal. Zodra het hoekprofieltje op de juiste plaats vast zit haal ik alles weer los en draai ik het gat in de ankerplaat 1 m/m groter.
De ankerplaat weer vastzetten wiel erop en de naaf draait dan vrij in de ankerplaat.

Mvg.Opa Wil
1 mm is wel heel veel
..0.5 groter is toch meer dan genoeg?

Hoi weer

Ik kwam een poosje geleden een oude vooras van een Scania tegen en dat was de reden om de ankerplaten te gaan maken:

360.jpg

Ik kan nu de boosters boven de fusee's een plaatsje geven dankzij de ankerplaten.

Mvg.Opa Wil

Gisteren en vandaag mezelf bezig gehouden met de rem boosters. Eerst de fusee's vastgezet op de ankerplaten. Toen dat goed was alles los gemaakt en de gaten in de ankerplaten groter gedraaid. Ik heb hierbij een klein beetje Tug zijn suggestie over genomen en het gat niet 1 m/m maar 0.7 m/m groter gemaakt.
Tevens de steunen voor de rem boosters gemaakt en gemonteerd:

360.jpg

Het is even wennen zo'n ankerplaat er op:

360.jpg

Dan kunnen de naaf en de booster er op:

360.jpg

Vervolgens de trommel:

360.jpg

Daarna kunnen ze dan samen op de foto:

360.jpg

Zo,op naar het volgende.

Mvg.Opa Wil

De parkeerrem op de vooras? Dat is toch wel bijzonder, en heeft je grote voorbeeld niet, maar ja, veerrem cilinders kunnen wèl, ook op de vooras.
Cor

De parkeerrem op de vooras? Dat is toch wel bijzonder, en heeft je grote voorbeeld niet, maar ja, veerrem cilinders kunnen wèl, ook op de vooras.
Cor

Hallo Cor,

Tja hoever wil je gaan met het nabouwen van een bepaald model naar het 1:1 model.

Ik vind dat Wil al heeeeeeeeeeeeeel ver is gegaan, er zijn er maar weinig modelbouwers in de modelbouwwereld de zooooooooo ver gaan ! :thumbsup:

@Wil,
Wederom gaat het (Volvo) petje voor jou af, SUPER !:yes: :koud: :thumbsup: :worship: :friends:

Hoi Marco

Het leidingwerk komt later wel dat zou nu alleen maar in de weg zitten bij al het andere werk wat ik nog moet doen.

Mvg.Opa Wil

Back