Hoi allen
@Catwoman
Charlotte. Hartstikke bedankt voor het mooie compliment,maar ik geef het ook direct terug aan jou voor het beest wat jij aan het bouwen bent. Echt een geweldige truck.
@VOLVO FH 16 750
Piet. Ja,ik heb ook weer even genoten van de gesprekken die ik afgelopen zaterdag met deze en gene heb gehad. De foto's mag je natuurlijk weer opsturen.
Zelf heb ik bijna geen foto's gemaakt.
Jouw vraag over de flenzen op het uitlaatspruitstuk bleef mij maar bezig houden. Vroeger zou ik direct ja hebben gezegd maar nu met mijn verminderde zicht na mijn infarct wist ik het niet. Toch heb ik gisteren de stoute schoenen aan getrokken en ben aan de flenzen begonnen.
Eerst heb ik een stuk materiaal over 65 m/m op 9 m/m rond gedraaid met een gat van 3 m/m 25 m/m diep. Ik heb maar 16 m/m nodig maar de rest is pakstuk:
De volgende stap was het profiel frezen op de freesbank:
Nu kun je een hoop frezen maar er blijft toch ook nog wel wat te vijlen en te schuren over:
Toen de vorm er goed in zat de as rechtop in de klem gezet (leve het pakstuk) en twee gaatjes vijf m/m diep geboord:
Daarna met de zaagfrees van 0.5 m/m twee flenzen gezaagd:
Dat heb ik vier keer zo gedaan en dan heb je 8 flenzen:
In het gat van 3 m/m aan beide zijden een schuine kant gemaakt om te kunnen lijmen. Ik kan niet meer in de cilinderkop boren omdat daar reeds een cilinderkop bout zit. Maar lijmen gaat ook prima. De boutjes heb ik in de flenzen gezet en daarna afgeknipt en vlak gevijld.
Aan het blok ziet het er dan zo uit:
De naden die je nu ziet rond de gaten worden gevuld met lijm. Als deze droog is haal ik het complete spruitstuk er weer uit en wordt de binnenkant gelijmd.
Mvg.Opa Wil