Scania T143H (Peter en Wil)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door peter 55, 5 apr 2016.

  1. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    ik ben het met jou eens piet, ik vind ook dat wij al heel erg verwend worden door Opa Wil (en Peter voor de cabine)
    maar ik laat me nog wel graag verbazen over de zoveelste toevoeging.....:yes:
    blijft gewoon heeeeeeel erg mooi om te zien wat Opa maakt.....:worship:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  2. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Wil,

    Weer een prachtig staaltje modelbouw. :worship::worship:
    Als de motorkap straks open gaat weet je echt niet waar je naar kijken moet, de showmotor of de draaiende fan of alle details erom heen. :confused::confused::confused:
    Ik voorspel weinig rijkilometers wegens kwijlende omstanders.:rofl::rofl::rofl::kwijl::kwijl::kwijl::koud::koud::koud:
     
    Tug.NL en arm1948 vinden dit leuk.
  3. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Allereerst weer mijn hartelijke dank voor de mooie complimenten die ik weer van jullie mocht ontvangen.

    Het was mijn bedoeling om de schokbrekers te gaan maken,maar dan moet ik wel weten hoever mijn uitlaten buiten het chassis komen. Dus vandaag begonnen met de uitlaten. Ik heb hiervoor van Richard lasdraad gekregen. Er zit een heel dun laagje koper op maar dat wordt er van af gevijld en geschuurd.
    Ik heb gewoon een boor van 10 m/m genomen en in de klem het materiaal haaks omgezet en daarna alle bochten op dezelfde hoogte gefreesd:

    [​IMG]

    Toen heb ik er bij de zes kortere stukken een holletje in gefreesd. Hierbij kwam het langere gedeelte van pas om vast te houden en recht te leggen.
    Na het frezen ziet het er dan zo uit:

    [​IMG]

    De kleine stukjes van de bocht los gebroken en alvast een beetje gevijld. Dat doe je drie keer en dan heb je een uitlaat:

    [​IMG]

    En ja, dan ben ik nieuwsgierig genoeg om te kijken hoe het wordt,ook al is het nog niet af:

    [​IMG]

    Morgen maar weer verder.

    Mvg.Opa Wil
     
    Rakthi, Tug.NL, ruitje en 8 anderen vinden dit leuk.
  4. ahop

    ahop

    Lid geworden:
    17 dec 2014
    Berichten:
    26
    ziet er weer super uit
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil

    Tip :
    De uitlaatspruitstukken niet afschuren, :(:( hooguit een beetje voorzichtig opruwen !!
    Zo laten, dit ziet er nu realistisch uit, alsof de uitlatenspruitstukken behoorlijk warm zijn geweest, zoals bij de 1:1

    Wel weer vakwerk geleverd !:yes: :koud: :thumbsup: :worship:
     
    Rakthi, trialrolf en arm1948 vinden dit leuk.
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De maatvoering is perfect zo te zien. Bij de 1:1 liggen de spruitstukken ook boven het chassis
     
    VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  7. marcelinets

    marcelinets Guest

    De uitlaat spruitstukken zo laten staat mooi zo, precies wat Piet zegt.
     
  8. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    @toostbeek

    Ja, de uitlaten hangen boven het chassis maar steken er ook een klein beetje buiten. Vandaar dat ik de uitlaten eerder moest maken dan de steunen voor de schokbrekers.

    @VOLVO FH 16 750 en @marcelinets

    De uitlaten zijn al reeds geschuurd hoor! Zoals ik al eerder vermeld heb zijn de uitlaten nog niet klaar. De uitlaat bestaat niet uit één stuk maar uit meerdere stukken zoals de onderstaande foto laat zien:

    [​IMG]

    Ik heb dus ook nog ringetjes gemaakt om dat te laten zien:

    [​IMG]

    Dan krijg ik dus twee verschillende kleuren en dat wilde ik ook weer niet.
    Met behulp van een halve wasknijper ook maar weer een dry fit gedaan:

    [​IMG]

    Dit weekend de boel maar gaan lijmen.

    Mvg.Opa Wil
     
    Rakthi, Tug.NL, ahop en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    om door een ringetje te halen, zo mooi...
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De schokbreker steunen staan normaal gesproken aan de bovenzijde zo'n 10 tot 15 cm vanaf de buitenzijde chassis.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  11. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Wil, op de laatste foto met de wasknijper valt mij op dat de steunen voor de schokbreker niet gelijk komen met de 4e cylinder zoals bij de 1:1 bij jouw zou de steun ter hoogte van het vliegwielhuis komen. zou je het blok niet wat verder naar achter in het chassis moeten plaatsten?
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  12. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Marco

    De schokbreker komt niet recht boven de as te zitten maar op een steun voor de vooras zoals je kunt zien op dit screenshot:

    [​IMG]

    Mvg.Opa Wil
     
    demian1290 vindt dit leuk.
  13. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Ahhh juist ja... dan komt ie wel uit bij de 4e cylinder.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    Ga je ook nog uitlaatspruitflenzen maken die aansluiten op de cilinderkoppen ? (8x)
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    @VOLVO FH 16 750

    Hallo Piet

    Dat zien we wel weer als het zover is. Allereerst de uitlaten maar eens afmaken en dan bedenken hoe ik die dingetjes het beste kan gaan maken.

    Mvg.Opa Wil
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  16. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Zo,de uitlaten zijn gelijmd en staan nu (met behulp van een draadje) uit te harden. Voorlopig niets te doen aan de motor dus.
    Dan maar even twee plaatjes schieten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zien we eindelijk ook weer eens iets van de mooie cabine waar Peter zo op heeft gezwoegd.

    Mvg.Opa Wil
     
    Rakthi, peter 55, demian1290 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Het is gelukt

    Vanmorgen de draadjes los gemaakt en de uitlaten uit het blok gehaald (die zitten licht schuivend vast) en alvast een klein beetje gevijld en geschuurd.
    Ik heb nu twee mooie uitlaatspruitstukken:

    [​IMG]

    Kan ik nu gaan werken aan de schokbrekers met steunen

    Mvg.Opa Wil
     
    peter 55, ruitje, luchard en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Vanmorgen maar begonnen met het eenvoudigste deel,de schokbrekers:

    [​IMG]

    Het oog aan de onderkant kan ik nog verder indraaien.
    Toen kwam het vervelendste moment. Ik had niet genoeg ruimte om de schokbrekers te monteren. Ik heb toen besloten om de veerhanden (rood omcirkeld)
    1.7 m/m af te frezen waardoor de veren nu geheel onder het chassis zijn komen te liggen:

    [​IMG]

    Nu kan ik de schokbrekers wel kwijt.
    Een ander voordeel is dat ik nu ook meer ruimte heb voor mijn stuurstang. Nog meer voordeel is dat de spoorstang nu volledig uit kan sturen zonder dat de banden de veren raken:

    [​IMG]

    Let ook op de stand van de wielen. Het rechterwiel raakt bijna de veren terwijl het linkerwiel nog een stuk van de veren verwijderd is. Dat noemt men nu het Ackermann principe. Het wiel wat de kleinste radius moet draaien stuurt scherper in dan het wiel dat met een grotere radius moet draaien. Je kunt het ook zien, de wielen staan niet evenwijdig aan elkaar.

    Mvg.Opa Wil
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
    Rakthi, ahop, peter 55 en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Zo zie je maar weer:
    "Ieder nadeel hep sijn foordeel"

    Maar hoe doe je dat nu met de stuurstok, naar de kogel op de stuur arm op de fusee?
    Wordt lastig, want hij kan nu niet naar achteren, geen ruimte meer, zo lijkt het.
    Dan toch maar op de spoorstang arm?

    Cor
     
  20. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    @Helicor

    Nee hoor Cor, de stuurstang (stuurstok) gaat gewoon op de Pitmanarm . Daar is de ruimte nu ook voor. Het probleem doet zich voor bij een bocht naar rechts. Maar bij een bocht naar rechts blijft het linkerwiel juist verder bij de veren vandaan dus kan de stuurstang er nu mooi tussen door. Ik moet alleen een klein knikje in de stang zetten. Ik hoop dat de onderstaande foto meer duidelijkheid geeft:

    [​IMG]

    Mvg.Opa Wil
     
    trialrolf, ahop, ruitje en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina