Scania T143H (Peter en Wil)

Hoi Piet,

Die blauwe blokjes zijn geen stekkerblokjes/kroonsteentjes maar potentiometer/trimmers maw regelbare weerstanden.
deze zijn te verkrijgen bij oa Conrad in verschillende waardes zie deze link:
https://www.conrad.nl/p/weltron-wel...5-slagen-lineair-05-w-2-k-9000-1-stuks-447087
doormiddel van het schroefje bovenop kan je dan precies de waarde van de weerstand aanpassen waardoor de led dus harder of zachter brand en hoef je dus geen weerstand meer in de kabel zelf te solderen zoals je dat nu bij jouw Volvo hebt gedaan.

Groetjes
Marco

Hallo Marco,


Bedankt voor je antwoord, dit is een mooie oplossing, geen weerstanden meer solderen, dit is veel makkelijker werken en zo kan je mooi alles afwerken.
Ik ga deze gebruiken bij mijn volgende truck, de Volvo F 12 bakwagen, die moet ook nog voorzien worden van verlichting en een geluidsmodule.
Ik zal deze even bestellen bij Conrad.
Bedankt.
 
Hoi

Wederom iedereen weer bedankt voor de mooie reacties en de likes.

@VOLVO FH 16 750

Piet, Marco heeft reeds het antwoord gegeven op jouw vraag. In de tabellen op het net wordt altijd de minimale weerstand voor een led gegeven bij een bepaalde spanning. De led brandt dan op zijn felst. Dat vind ik hinderlijk bij een oudere truck maar ook bij de achterlichten en remlichten. Met deze trimmers kan ik de weerstand verhogen zodat de led's minder fel branden.

Na het weekend begonnen aan het laatste draaiende deel van de motor,de dynamo. Eerst een pot gedraaid met daarin twee lagers. Om de pot een arm gemaakt die ik er met een pers passing op gedrukt heb. Daarna de poelie gedraaid en gefreesd:

360.jpg


Het geheel in elkaar gezet, even zonder ventilator:

360.jpg


Dan ook nog even met ventilator:
360.jpg


Zo, dat was het weer voor deze week. Morgen naar Dortmund om de Volvo van Verkerk te gaan bewonderen.

Mvg.Opa Wil


Hallo Wil,

Bedankt voor de aanvullende informatie op de posting van Marco.


Dit is modelbouw van de bovenste plank, kunst met een grote K. :yes: :yes: :thumbsup: :worship:
Wederom gaat het (Volvo ) petje voor jou bouwkunsten af.

Het wordt een hele mooie V8 Super !! :yes:

P.S.
Hoe kom je aan de kleine V snaartjes ???

Veel plezier in Dortmund, ik ben benieuwd hoe de VOLVO FH 16 er uitziet en wanneer deze geleverd wordt.
 
Hoi weer

Deze week wat minder tijd gehad voor de hobby maar toch nog wat weten te maken. Links voor op de motor moesten nog twee "potten" komen. De ene pot is de oliekoeler en de andere dacht ik de luchtdroger maar hier kan toostbeek zeker duidelijkheid over verschaffen. Nu heb ik geen enkele documentatie of een goede foto hiervan. Dus zelf een soort beugel bedacht zodat ik het geheel toch op de voorkant van het motorblok kon bevestigen.
Allereerst de onderdelen gemaakt:

360.jpg


De grote pot is de oliekoeler en die met de punt de luchtdroger.
Daarna de potten vanaf de onderkant met boutjes vastgezet:

360.jpg


Toen had ik nog net ruimte genoeg om het geheel aan het motorblok vast te kunnen zetten:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Absoluut prachtig gemaakt Wil. Het ene onderdeel is inderdaad de oliekoeler, naar die andere is geen luchtdroger. De luchtdroger hangt normaal gesproken linksvoor aan de buitenkant van het chassis tegen het stuurhuis. Het tweede cilindervormige onderdeel met de konische bovenkant is een centrifugaal oliefilter.
 
Hoi weer

@toostbeek

Mijn hartelijke dank voor deze aanvullende informatie. Ik heb direct het restauratie filmpje weer bekeken en ben de luchtdroger ook tegen gekomen. Het moet die witte pot zijn:

360.jpg


Op dit screenshot kun je ook zien dat de oliekoeler van achter is vastgezet. Ook kun je zien dat de koeler boven het chassis hangt.
Bij mij ziet het er dan zo uit:

360.jpg


@Helicor

Hallo Cor. Op de truck zitten luchtketels. Hoe wil jij die vol krijgen dan?

Mvg.Opa Wil
 
Ik dacht dat ik nog geen compressor had gezien op jou motortje, dus als je geen compressor hebt,dan ook geen droger nodig
Overigens, ik meen dat de feitelijke droger onder dat witte ding zit, en dat is een filter, als ik het goed heb onthouden, van zo'n 30 jaar geleden...
 
Dat witte ding is de feitelijke luchtdroger. Het lijkt op een filter maar is gevuld met vochtabsorberende korrels. Voor de compleetheid. Dit witte filter is imitatie, de originele van Scania is zwart.

Onder het filter zit het drukregelventiel wat ervoor zorgt dat de compressor uitschakelt bij voldoende druk. Deze zorgt tevens voor het regenereren van het luchtdroger element.
 
Laatst bewerkt:
Absoluut prachtig Wil, maar het valt me net op dat er iets mist voor deze R143. De drukvulling vanaf de turbo gaat normaal gesproken eerst naar de intercooler en daarna pas naar de inlaatspruitstukken.

Nu is het een DS14 motor opbouw en in de R143 zat toch wel een DSC14. Met intercooler dus. De leiding vanaf de turbo moet door de V naar voren en dan rechts voor langs de cilinder naar beneden en dan naar de intercooler. Vervolgens komt de retourleiding vanaf de intercooler weer terug rechts voor en dan naar de inlaatspruitstukken.
 
Hallo Wil,

Het is een schitterend compleet motorblok geworden ! :yes: :yes: :thumbsup: :worship:
Het (Volvo) petje gaat wederom voor jou af !

Een klein puntje van kritiek, : Wat ik jammer vind, dat de koelventilator 7 schuin gedraaide schoepen heeft. :( :( :(
Dit is heel jammer !!
Deze koelventilator me 10 schoepen is waarschijnlijk niet te koop, wel te koop, een koelventilator met 6 of 8 schoepen.
Het moet toch in jou vermogen liggen om een 10 schoepen ventilator te maken met 10 rechte schoepen. :) :yes:


Bron : Foto's van Ruitje

IMG_2044.jpg


IMG_2045.jpg
 
Back
Top