Scania T143H (Peter en Wil)

Hoi allen.

Kijk,om van een ds-14 motor een dsc-14 motor te maken moet er wel iets veranderd worden.Allereerst moet het inlaat spruitstuk veranderd worden en de inlaatturbo moet gedraaid worden. Dat laatste was niet zo moeilijk omdat de turbo nog los zat. Aan de inlaatturbo heb ik een schuine kant gefreesd en daarna een rond stuk gelijmd. Daar ik niet in het bezit van een buigtang ben heb ik dus heb ik massief materiaal genomen. Vooral het stuk vanaf de turbo was heel lastig maar het is toch gelukt:

360.jpg


De rest van de leidingen worden uit stukken opgebouwd. Daarvoor heb ik al reeds wat bochten gebogen:

360.jpg


Het eerste resultaat is al bemoedigend:

360.jpg


Morgen weer verder met dit toch wel lastige gedeelte.

Mvg.Opa Wil
 
Lang leve de hitte. Door deze hitte ben ik vandaag veel uren in de (koele) kelder geweest. Het resultaat is twee pijpen die nu langs het blok naar beneden gaan.
Volgende week nog even de aansluitingen naar de intercooler maken en dit item is ook weer afgehandeld.
De beelden spreken voor zich:

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Zo begint het toch al een klein beetje op een dsc-14 motor te lijken.

Mvg.Opa Wil
 
Ziet er weer schitterend uit Wil. Alleen het voorste kleppendeksel zit scheef op de kop. Heeft de lijm losgelaten? Komende tijd blijft het "gelukkig" warm dus krijgen we snel weer meerdere mooie updates [emoji6]
 
Je kan trots zijn wat je heb gebouwd Wil, petje af voor je modelbouw kunsten.
Zou hem zo laten niet spuiten, nu kan je alle details goed zien in een klasse Scania motorblok.
 
het is een mooi blok geworden mis alleen een klein dingetje zonder brandstof leiding doet hij het waarschijnlijk niet dus nog een leidinkje er bij :worship: :worship:
 
Daar ben ik weer.

Wederom mijn hartelijke dank voor de mooie reacties en het drukken op de leuk knop.

Afgelopen tijd mijzelf bezig gehouden met de onderdelen die nog gemaakt moesten worden.
Tijdens de bouw van het motorblok zijn er van verschillende mensen ideetjes gekomen van wat er nog op het blok moest komen. Zo schreef iemand dat er nog hijsplaten op moesten komen, dus dat heb ik als eerste gedaan. Hiervoor moest ik het blok voor een groot gedeelte demonteren:

360.jpg


Ook aan de voorzijde op het distributiedeksel een hijsplaat gemaakt maar tegelijkertijd ook een beugel voor de pijpen naar de intercooler:

360.jpg


Echter het belangrijkste was natuurlijk de compressor die ook nog een plaatsje aan het distributiedeksel moest krijgen:

360.jpg


Op de volgende foto kunnen jullie zien dat de pijpen naar de intercooler nu mooi hun vaste plekje hebben gekregen:

360.jpg


Er kwam ook nog iets te berde van een wel hele grote zeurpiet, een oliepeilstok. Nou bij deze dan:

360.jpg


Tot slot een wel heel markant onderdeel van deze motoren,de luchtleiding van de compressor naar de luchtdroger:

360.jpg


Bij deze is voor mij het motorblok af. Ik weet dat er nog een vuldop voor olie en water gemaakt moeten worden maar dat doe ik pas als ik de spantanghouder weer in de draaibank heb staan. De versnellingsbak is een ander verhaal.
Ik wil bij deze ook mijn hartelijke dank uitspreken aan Toostbeek. Door zijn foto's en feedback was het voor mij mogelijk om van een ds-14 motor een dsc-14 motor te maken. Nogmaals mijn hartelijke dank.

Mvg.Opa Wil
 
Graag gedaan hoor. Ik heb bewondering voor je oog voor detail.

Ik doe meer met modelvliegtuigen, maar zo'n mooie truck met zo'n gave cabine kan bij mij wel een plekje op de kast krijgen.

Nog mooier zou een L110 Super zijn. Weet iemand hier misschien of zo'n cabine in een soortgelijke schaal als deze nog ergens te koop is?

Of misschien een 3d model? Kan ik hem zelf printen ;)
 
Back
Top