Scania T143H (Peter en Wil)

Nog maar een keer

Allereerst iedereen bedankt voor de mooie reacties. Dat doet de mens toch altijd weer goed.
Vanmorgen was het toch even spannend. De hele nacht had de lijm kunnen drogen dus nu moest de kap geopend kunnen worden.
HET IS GELUKT:

360.jpg


Ook aan de binnenkant ziet het er netjes uit:

360.jpg


Na het sluiten ook de vergrendeling er op gezet:

360.jpg


Ik ga een heeel fijn weekend tegemoet.

Mvg.Opa Wil
 
@Jan de Boeff

Hallo Jan

Dat "er beter uitzien" moet voor mij geen probleem zijn, en dat is het ook niet. Met het bezit van een draaibank en een freesbank plus 55 jaar ervaring met deze machines moet het er wel "beter uitzien". Mijn probleem is dus niet HOE ga ik het maken,nee mijn probleem is meestal WAT ga ik maken. Dat is mijn grootste passie. Het oplossen van problemen. Het steeds maar weer verzinnen van onderdelen voor het chassis die het dichtst bij de werkelijk komen. Daar kan ik uren aan besteden en dat geeft mij ook de grootste voldoening.

Mvg.Opa Wil
 
Hoi weer

Deze week begonnen met de binnen cabine.Net als bij de Volvo komt alle elektronica op het dak van de binnen cabine. Dus begonnen met het dak:

360.jpg


Omdat mijn kennis van elektronica maar beperkt is moet het allemaal zo eenvoudig en netjes mogelijk gemonteerd worden. Ik weet uit verschillende verslagen dat het raadzaam is om de draden zo veel als mogelijk van elkaar gescheiden te houden om storingen te voorkomen. Nu heb ik bij de Volvo het systeem gehanteerd van servokabels rechts,accukabels en motorkabels in het midden en de draden voor de verlichting links. Mede hierdoor heb ik bij de Volvo nog nooit een storing gehad dus pas ik dit nu ook toe.

360.jpg


In het midden zien jullie de snelheidsregelaar en rechts de soundmodule met equalizer.
In het midden de rode en de zwarte draad naar de accu. De twee dunne gele draden naar de luidspreker en de dikke gele naar de motor. Door deze opstelling zitten alle kabels naar de ontvanger allemaal rechts en daar komt ook de ontvanger te zitten.
Alles mooi gescheiden dus.

360.jpg


Het grote vlak op de voorgrond wordt dan gebruikt voor de draden en weerstanden naar de verlichting.

Mvg.Opa Wil
 
Hallo Wil,

Dit zet er weer heel netjes uit, keurig strak werk, alles mooi gegroepeerd.

Ga je nog naar Ede, zodat wij de Scania T 143 H Torpedo kunnen bewonderen ?
 
Hoi Piet

Het is mijn bedoeling om naar Ede te komen maar niet om te rijden. Ik ben namelijk geen lid meer van de mbvp. Of ik de Scania mee neem weet ik nog niet. Dat zie ik wel als het zover is.

Mvg.Opa Wil
 
Hoi weer

Vandaag verder gegaan met de achterkant van de binnen cabine:

360.jpg


De tussenwand gelijmd en verdeeld in drie compartimenten. Ook zijn de eerste kokerprofielen voor de bedrading reeds aangebracht.

360.jpg


Helemaal rechts onderin komt de ontvanger te zitten.

360.jpg


In het middenvak de infrarood zender en bovenop de snelheidsregelaar en de soundmodule.

360.jpg


Het geheel even op het chassis gezet.

360.jpg


De buiten cabine wordt nu al gecentreerd door de binnen cabine

360.jpg


Het dak er op en alles is weggewerkt.Het mooie van dit systeem,vind ik, dat vanaf draad 1 tot de laatste draad, alles overzichtelijk blijft.

Mvg.Opa Wil
 
Wil het ziet er weer geweldig mooi en overzichtelijk uit met de kokers aan de achterkant van de binnen cabine .
Zo kan je tenminste als er een storing op treed gemakkelijk de oorzaak vinden en oplossen zonder dat de hele spaghetti van draden uit gepluisd hoeft te worden . :yes:

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :worship:
 
Hoi mannen

Eerst maar even wat antwoorden.

@Helicor

Ja Cor hier zijn echt vele uurtjes puzzelen aan vooraf gegaan.

@Fixit

Zoals je op de foto van de echte truck kunt zien wordt de hele achterkant van de truck dicht gemaakt.Dat geeft mij de vrijheid om mijn accu naast het chassis te monteren. Als accu heb ik gekozen voor een 3s lipo in een hardcase:

360.jpg


Niet alleen de accu komt naast het chassis maar ook de luidspreker. Hiervoor heb ik een langwerpige luidspreker gekozen:

360.jpg


Omdat alle draden waar grotere stromen door gaan aan de linkerkant zitten komt de accu natuurlijk links te zitten en de luidspreker rechts naast het chassis (in een box natuurlijk).

Op de volgende foto wordt duidelijk hoe alles moet komen te zitten. Let ook op de draden,die komen direct onder de cabine waardoor er geen draden langs het chassis komen te lopen.

360.jpg


@peter 55

Hoi Peter

Je weet ondertussen wel waarom alles zo gemaakt is,mijn gebrek aan voldoende kennis van de elektronica. Maar er is nog een reden. Ik heb gekozen voor de elektronica van Servonaut. In de nieuwe serie is alles programmeerbaar via een kaart.
Deze kaart komt (om te programmeren) tussen de ontvanger en de module te zitten.
Dus wil ik de m24 programmeren dan steek ik de bijbehorende kaart in de programmeerkaart en sluit aan de ene kant de ontvanger en aan de andere kant de m24 aan. Ik MOET dus te allen tijde makkelijk bij de ontvanger kunnen komen vandaar deze opstelling.

360.jpg


@demian1290

Hoi Marco

Ja het concept is gelijk aan dat van de Volvo alleen de ontvanger is makkelijker te bereiken. De reden daarvan weet je nu ook.

Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Een hardcase accu heb ik ook op mijn Sideloader, alleen heb ik een 2S 5000mAh; die kan ook plat liggen in een kast, die bij mij zelfs nog iets vanaf het chassis geplaatst kon worden, en zo ongeveer net zo breed wordt als over de banden gemeten.
Er zouden zelfs 2 van die jogens in kunnen.
Zie plaatjes, zonder en mèt de 'deksel' er op.
Cor

IMG_4844_zpsroktwcy0.jpg



IMG_4845_zpstcbqznen.jpg
 
Back
Top