Scania T143H (Peter en Wil)

@Cor

Nee op mijn vliegtuigen draaien de propellors maar één kant op. Ik vlieg nooit achteruit. Er zijn wel modelvliegtuigen waarbij de propeller het vliegtuig achteruit duwd. Dit wordt gebruikt voor figuren vliegen op indoor vliegtuigen.

En waarvoor dient de propeller op een vrachtauto?
 
Hier draait het torretje ook bijna weer.
4850608a414dda5cc6848742c814b97c.jpg
 
Opa Wil.............. :hammer::hammer::hammer:

ik vind dat je onze wensen (echt werkende motor op schaal) meer dan voldoende hebt beantwoord :koud:

die draaiende fan is echt prachtig, en je motor is een waar pronkstuk (nu al)

heb helaas geen enkel woord meer over om deze grootheid in modelbouw te omschrijven..... (heb ook geen petjes meer om ervoor af te nemen :))

thanks voor al dit moois :yes:
 
Prachtig nagemaakt, ook 1:1 mooie motoren, mn vader draait al ruim 22 jaar met zo'n 14.2 liter 532 pk als voortsuwing in zijn schip, bijna 55000 uur gemaakt... Ik zelf heb 2 jaar geleden een 16.4 liter 625 pk in mn schip geplaatst, geen moment spijt van gehad.
 
Allereerst ga ik jullie bedanken voor de wel heeeeeele mooie complimenten en de likes.
Het gaat inderdaad wel een mooi blok worden maar er moet nog genoeg aan gebeuren hoor.
Uitlaten,uitlaatturbo,inlaatturbo,startmotor,dynamo en nog wel wat dingen meer.
Het eerste is nu het distributiedeksel met de waterpomp.

@toostbeek

Wat ziet jouw blok er weer netjes uit zeg en in de juiste kleur. Dat wordt met mijn showblok iets anders.
Ik ben ook hartstikke blij met de foto. Hierdoor kan ik nog meer detail in het distributiedeksel aanbrengen. Bedankt.

Toevallig kwam ik op YT een filmpje tegen over de restauratie van een Scania. Misschien een kleine bron van inspiratie?


Mvg.Opa Wil
 
Ben ik weer

Afgelopen week mezelf bezig gehouden met het distributiedeksel in vorm te frezen. Ook gelijk de aansluiting naar de waterpomp gemaakt. Het lijkt niet veel maar er zijn toch weer de nodige uurtjes in gaan zitten:

360.jpg


En de andere kant:

360.jpg


En dan de boel weer samengebouwd:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Hallo Wil,

Hier wordt ik helemaal stil van !
In een woord : Geweldig !!:yes: :yes: :koud: :thumbsup: :worship:
(Volvo) petje af voor jou bouwkunsten, wat een detail, jammer om straks in de Scania kleur Groen te spuiten ! :(
Maar gelukkig hebben we dan de foto's nog ! :) :)
 
Een update maar weer

Aan de zijkanten van het blok zitten twee deksels. Waar deze voor dienen weet ik niet (misschien toostbeek) maar ik heb ze er wel opgemaakt.

Hier aan de linkerkant van het blok:

360.jpg


Aan de rechterzijde dus ook samen met de startmotor:

360.jpg


Ook ben ik begonnen met de radiateur. Let niet op de boutjes, hier komen nog andere voor:

360.jpg


En dan samen op/in het chassis:

360.jpg


Het is gek maar bij de laatste foto heb ik voor het eerst het gevoel dat het wel heel erg op een echte gaat lijken.

Mvg.Opa Wil
 
Die zijdeksels dienen denk ik hoofdzakelijk om het gietzand van alle koelkanalen goed te kunnen verwijderen. Daarnaast worden deze zijdeksels ook gebruikt voor het monteren van verwarmingselement zoals die in Scandinavische landen gebruikt. Dit zijn 220Volt dompelaars die gebruikt worden om bij stilstand de motor op temperatuur te houden.
 
Die zijdeksels dienen denk ik hoofdzakelijk om het gietzand van alle koelkanalen goed te kunnen verwijderen. Daarnaast worden deze zijdeksels ook gebruikt voor het monteren van verwarmingselement zoals die in Scandinavische landen gebruikt. Dit zijn 220Volt dompelaars die gebruikt worden om bij stilstand de motor op temperatuur te houden.

Bij de Scania scheepvaartmotoren worden op deze zijdeksels verwarmingselementen met een pompje gemonteerd, om het koelwatervloeistof op temperatuur te houden in de motor en in de koelbeun, als de scheepsmotor stilstaat, vooral in de winter is dit belang dat het koelwatervloeistof op tempratuur blijft.
 
@toostbeek @VOLVO FH 16 660

Mannen hartelijk dank voor de feedback.

In mijn vorige bericht schreef ik dat de zaak wel erg op de echte ging lijken totdat ik foto's toegestuurd kreeg van mijn modelbouwvriend Rob.
Wat bleek, de ventilator was te klein:

360.jpg


Dus een nieuwe ventilator op de kop getikt. Hierdoor moest ik wel een nieuwe poelie draaien helaas.
Nu lijkt dat een heel gedoe maar ik heb het distributiedeksel zo gemaakt dat het maar met 1 boutje van m2 vastgezet wordt.
Hier zien jullie de complete voorkant van de motor:

360.jpg


Dan is het 1 boutje erin en de boel is weer compleet:

360.jpg


Ook is de onderkant van de radiateur klaar:

360.jpg


De boel weer samengebouwd en op de kiek gezet. Nu zien jullie dat de ventilator bijna de hele radiateur bedekt:

360.jpg


De motor ligt nog te laag maar dat komt later wel goed samen met de bovenkant van de radiateur.

En nog eentje van een afstand:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
@Helicor

Hallo Cor.

Jij vraagt en ik draai (letterlijk). Om half twaalf ben ik naar de kelder gegaan om een tunnel te draaien. Een stuk van 60 m/m rond in de draaibank en graven maar. Hier een foto van de tunnel net voor het afsteken:

360.jpg


Na een uurtje heb je dan een tunnel. De opstaande rand is nog te hoog maar dat wordt later aangepast:

360.jpg


Sneller kan ik het niet voor je doen:

360.jpg


De vuldop komt later als ik de bovenkant van de radiateur maak.


Mvg.Opa Wil
 
Back
Top