Scania T143H (Peter en Wil)

Mooi zo, je luistert goed Wil, zie ik; dus nog maar een bestelling:
Bij de meeste motoren zitten de motorsteunen aan de achterkant bijna altijd aan de zijkant van het vliegwielhuis, voor bevestiging aan de chassisrail;
aan voorkant van het blok aan beide zijden, of op een beugel onder het blok door, weet niet meer hoe dat bij de Scania zat.
Nu maar weer gauw naar de kelder, want je lunchtijd is alweer voorbij!

Cor

@Helicor

Hallo Cor.

Op het volgende screenshot kun je zien hoe de motor opgehangen wordt:

360.jpg

Mvg.Opa Wil

Hoi weer

Vandaag het motorblok in de juiste stand in het chassis gezet en de schuinte voor de tunnel gemeten. Daarna de tunnel in de juiste schuinte gefreesd en met twee kleine pennetjes gefixeerd op de radiateur:

360.jpg

Nu weet ik wel dat de ring eigenlijk op het blok gemonteerd moet worden maar dat is bij een echt blok al moeilijk laat staan als alles zo klein is en bovendien maakt het in dit geval niet uit hoe de tunnel vast zit.

Ook even met de filmcamera vastgelegd:

Mvg.Opa Wil

Grappig om te zien dat de koppeling voor de fan linksom draait, en de fan rechtsom lijkt te draaien; maar heel verklaarbaar..
En Wil, een windtunnel zit altijd aan de radiateur vast, want dààr met hij 'luchtdicht' op aansluiten, dus hij zit prima zo.
Cor

Hoi weer

Vandaag het motorblok in de juiste stand in het chassis gezet en de schuinte voor de tunnel gemeten. Daarna de tunnel in de juiste schuinte gefreesd en met twee kleine pennetjes gefixeerd op de radiateur:

360.jpg

Nu weet ik wel dat de ring eigenlijk op het blok gemonteerd moet worden maar dat is bij een echt blok al moeilijk laat staan als alles zo klein is en bovendien maakt het in dit geval niet uit hoe de tunnel vast zit.

Ook even met de filmcamera vastgelegd:

Mvg.Opa Wil

Hallo Wil,

Het ziet er geweldig uit, mooi filmpje. :koud: :thumbsup: :worship:

Minpuntje : :( :( :(
Jammer, de ventilator heeft maar 7 gebogen ventilatorbladen, de 1:1 Scania V 8 heeft 10 rechte ventilatorbladen.
De ventilator nog even aanpassen naar 10 rechte ventilatorbladen en het is helemaal perfect, gelijk aan de 1:1.
Dit is voor jou een koud kunstje ! :yes: :)

Hallo weer

Afgelopen vrijdag de bestelde trillingsdempers binnen gekregen. De kleinste die ik op het internet kon vinden rond 6 x 7 hoog:

360.jpg

Gisteren de steuntjes gemaakt. Bij de dempers aan één zijde het draadstukje verwijderd en met loctite vastgelijmd:

360.jpg

De motor hangt nu aan de voorzijde in de rubbers:

360.jpg

Morgen de achterkant maar zien te fixen.

Mvg.Opa Wil

Hoi maar weer

Peter was zeer opmerkzaam over de hoogte van de rubbers van de motorophanging,die zijn namelijk veel te hoog ten opzichte van de werkelijke rubbers.
Dus de rubbers moesten aangepast worden,maar hoe doe je dat? Ze moeten goed aan de maat zijn en ook nog eens recht en vlak afgesneden worden.
Na enig puzzelwerk tot de volgende oplossing gekomen. Ik heb een busje gedraaid, daarna een gat van 3 m/m geboord en daarna een kamertje erin gemaakt met de diameter van de demper. Toen de demper in het busje vastgezet en in de draaibank gezet. De draaibank laten draaien en met een hobbymes afgesneden. Zie hier het resultaat:

360.jpg

Toen was het dus twee busjes draaien die aan de kant van het blok kwamen. Op de volgende foto zien jullie ook de steunen voor aan de achterkant van de motor:

360.jpg

Ook de vlerken achter op de motor gemaakt en de dempers gelijmd:

360.jpg

De motorsteunen voor op de juiste breedte gemaakt en aan het chassis gemonteerd:

360.jpg

En toen was het dus gehele boel af monteren:

360.jpg

Dit is voorlopig even de laatste foto die jullie zien van het motorblok. Ik ben dat gepriegel,het rekenen en het meten en het bedenken van oplossingen even helemaal zat,dus ga ik even wat anders aan het model doen.

Mvg.Opa Wil

Hallo opa Wil u licht de lat in de modelbouw wereld op deze manier wel weer een stuk hoger
en war een simpele oplosing eigenlijk om die dempers op maat te krijgen :thumbsup: :thumbsup:

Opa Wil,
ik vind die motor zo al zeer kompleet (misschien alleen nog een versnellingsbak)
de rest word zeker ook prachtig, daar zijn wij hier allemaal van overtuigd.....
:friends:

Back