Scania Topline

Update 040

Een spatbord-update in foto's:

7EIMG_3147.jpg


7EIMG_3146.jpg


En zo een indruk van het geheel:

7EIMG_3142.jpg



Ondertussen ben ik op zoek naar mooi materiaal voor de spatlappen aan de spatborden. Zijn hier mensen met goede ideeen? Vijverfolie en fietsbinnenband ken ik al.
 
Hallo Erik,

Nou, de spatborden met de molenstellen staan mooi onder de laadvloer, mooi strak geheel zo !
Tip/opmerking : hoeft niet jou mening te zijn hé !
Nu ik zo op de foto kijk, is inderdaad de trekker iets te lang onder de trailer.
Als ik jou was zou ik de trekker 25/30 mm inkorten.
Maar ik zou ook de koppelschotel 6 tot 8mm verlagen, dan ligt de trailer mooier aan op de spatborden van de trekker.
De afstand tussen de trailer spatborden en de laadvloer is volgens mij goed.

Succes met de verdere bouw van de combinatie.
Als er vragen zijn hoor ik het wel !
 
Hallo Erik,

Nou, de spatborden met de molenstellen staan mooi onder de laadvloer, mooi strak geheel zo !
Tip/opmerking : hoeft niet jou mening te zijn hé !
Nu ik zo op de foto kijk, is inderdaad de trekker iets te lang onder de trailer.
Als ik jou was zou ik de trekker 25/30 mm inkorten.
Maar ik zou ook de koppelschotel 6 tot 8mm verlagen, dan ligt de trailer mooier aan op de spatborden van de trekker.
De afstand tussen de trailer spatborden en de laadvloer is volgens mij goed.

Succes met de verdere bouw van de combinatie.
Als er vragen zijn hoor ik het wel !

Even linkje naar een grote foto: http://www.wessels-rijssen.nl/images/BT-VX-72.jpg.
En nog een linkje: http://www.wessels-rijssen.nl/images/BT-SR-04.jpg.

Als ik mijn bouwsel tot nu toe bekijk, dan mag de oplegger inderdaad iets zakken ten opzichte van de truck, maar dat hoeft niet. Vergelijk de twee foto's maar. Mooiste zou inderdaad zijn om de schotel te verlagen. Maar ik ga dit dus rustig bekijken.

Qua inkorten ben ik er nog niet zozeker van dat ik het ga doen. Het achterspatbord van de truck komt voorbij de eerste klep van de oplegger. Bij het model zal het inderdaad net wat teveel zijn in vergelijk met de werkelijkheid. Maar ik kijk gewoon tegen alle aanpassingen op. Ergens moet het ophouden en vooralsnog laat ik het truckchassis zoals het is. Er zijn nog genoeg andere dingen, die ik wil doen.
 
Even linkje naar een grote foto: http://www.wessels-rijssen.nl/images/BT-VX-72.jpg.
En nog een linkje: http://www.wessels-rijssen.nl/images/BT-SR-04.jpg.

Als ik mijn bouwsel tot nu toe bekijk, dan mag de oplegger inderdaad iets zakken ten opzichte van de truck, maar dat hoeft niet. Vergelijk de twee foto's maar. Mooiste zou inderdaad zijn om de schotel te verlagen. Maar ik ga dit dus rustig bekijken.

Qua inkorten ben ik er nog niet zozeker van dat ik het ga doen. Het achterspatbord van de truck komt voorbij de eerste klep van de oplegger. Bij het model zal het inderdaad net wat teveel zijn in vergelijk met de werkelijkheid. Maar ik kijk gewoon tegen alle aanpassingen op. Ergens moet het ophouden en vooralsnog laat ik het truckchassis zoals het is. Er zijn nog genoeg andere dingen, die ik wil doen.


Hallo Erik,

Als ik zo de foto's bekijk valt het inderdaad nogal mee met de de lengte van de trekker, die kan wel zo blijven.
Bovendien als ik op de beide foto's kijk, valt de tussenruimte van de trailer en de spatborden van de trekker ook nogal mee, grotere brandstoftank tussen de gereedschapkist en het spatbord plaatsen, dan komt de verhouding helemaal goed !
Alleen de koppelschotel 6mm verlagen, dan denk ik dat de trailer mooi vlak zal staan en hoef je niets aan de trailer te wijzigen.
Ik had trouwens ook niet geschreven dat je de trailer ook moest verlagen, ik vind de hoogte van de trailer aan de achterkant goed zo !
 
Laatst bewerkt:
Update 041

Met het mooie weer van de afgelopen dagen wil je liever niet binnen zijn. Daarom heb ik in de Action een paar spuitbussen gekocht om de eerste delen (de molenstellen) van de oplegger te spuiten. Zo kun je in het weekend lekker een uurtje op je gemakje in de tuin zitten en toch met je hobby bezig zijn.

7EIMG_3150.jpg



7EIMG_3149.jpg
 
Hallo Erik,

Mooi strak gespoten molenstellen hoor, ziet er goed uit, Super !

Nu de zwarte (rubberen) spatborden er nog op.
 
Update 042

En nog wat meer kleur aan de oplegger. Dekisten en de zijafdichting zijn gespoten. Dat geeft ineens een heel ander gezicht aan het onderstel.

7EIMG_3152.jpg


7EIMG_3155.jpg



En een van de leukste dingen van het modelbouwen vind ik het fantaseren hoe het geheel er uiteindelijk uitkomt te zien. Zelf had ik al lange tijd het gheel van mijn oplegger niet meer gezien. Daarom heb ik hem vanavond maar weer even opgebouwd en dan kan hij zo mooi staan wachten tot de met een volgende zending onderdelen (spatlappen en wat bevestigingsmateriaal) binnenkomt, zodat ik weer wat verder kan bouwen.

7EIMG_3157.jpg


7EIMG_3159.jpg
 
Update 043

Een van de laatste dingen, die ik nog moest maken voor de oplegger waren de spatlappen. Afgelopen week kwam een pakketje binnen met daarin een stuk 1mm rubberplaat. Het is mooi materiaal om de spatlappen van te maken.

7EIMG_3393.jpg


Om te bevestigen aan de spatborden worden 1mm styreen gebruikt:

7EIMG_3390.jpg


Met een stukje strip ertussen zit despatlap goed vast:

7EIMG_3394.jpg



Vraag: weet er nog iemand een goede manier om witte belettering (witte lijn en naam van de fabrikant: Floor) op het rubber te krijgen?
 
Update 44

Na de sneak preview in de vorige update heb ik rustig wat verder kunnen werken. Allereerst heb ik door een proefopstelling te maken de juiste vorm voor de stuurstang tussen de assen bepaald. Hiermee kan ik een maximale hoekverdraaiing van circa 35 graden maken. Dit komt met name doordat de stuurstang tegen een spatbord aan gaat lopen. Zonder spatbord kom ik op circa 42 graden voor de stuurstang dan tegen een band aanloopt. In het echt kunnen de opleggers een hoekverdraaiing van 45 graden halen. Ik verwacht echter dit voor normaal gebruik van het model dit niet nodig te hebben. En hopelijk komt dit straks ook uit als ik de software voor de besturing middels de PIC in ga regelen. Dit kan pas als ik de stuurstang definitief heb gemaakt. Dus ik zit even voor mezelf te duimen :cool:, want ik heb geen zin om in stadium de besturing helemaal anders te maken.

7EIMG_3403.jpg


Na het maken van de stuurstang, heb ik de opbergruimte voor de IR-module afgemaakt. Deze kan nu bevestig worden aan de kist en wordt zo mooi weggewerkt onder de oplegger.

7EIMG_3406.jpg



En vandaag heb ik doordat er afgelopen weekend weer een pakketje met styreen in de bus lag een begin kunnen maken met de bodem. Het plan is om op de dunne plaat styreen houten latjes te plakken, zodat het geheel gaat lijken op een echte houten vloer. Komende week moet ik nog wel voor mezelf uitdenken en uitwerken hoe ik de bodem vast ga zetten. Voorlopig is het plan om de "zijkanten" middels bouten aan het chassis vast te zetten. Voor het midden moet ik nog wat verzinnen. Hierbij wil ik rekening nog slim omgaan het het wegwerken van de verlichtingsdraden.

7EIMG_3404.jpg


7EIMG_3405.jpg
 
Update 44

Na de sneak preview in de vorige update heb ik rustig wat verder kunnen werken. Allereerst heb ik door een proefopstelling te maken de juiste vorm voor de stuurstang tussen de assen bepaald. Hiermee kan ik een maximale hoekverdraaiing van circa 35 graden maken. Dit komt met name doordat de stuurstang tegen een spatbord aan gaat lopen. Zonder spatbord kom ik op circa 42 graden voor de stuurstang dan tegen een band aanloopt. In het echt kunnen de opleggers een hoekverdraaiing van 45 graden halen. Ik verwacht echter dit voor normaal gebruik van het model dit niet nodig te hebben. En hopelijk komt dit straks ook uit als ik de software voor de besturing middels de PIC in ga regelen. Dit kan pas als ik de stuurstang definitief heb gemaakt. Dus ik zit even voor mezelf te duimen :cool:, want ik heb geen zin om in stadium de besturing helemaal anders te maken.


Hallo Erik,

Jammer dat de stuurstang tegen het spatbord aan gaat lopen, maar ik had dit al voorspeld bij de bouw van de molenstellen.

Het is nog wel op te lossen hoor, door de stuurstang anders te positioneren, waardoor de stuurstang niet meer tegen het spatbord aanloopt en de 45 graden van het achterste molenstel wel wordt behaald.
 
Hallo Erik,

Jammer dat de stuurstang tegen het spatbord aan gaat lopen, maar ik had dit al voorspeld bij de bouw van de molenstellen.

Het is nog wel op te lossen hoor, door de stuurstang anders te positioneren, waardoor de stuurstang niet meer tegen het spatbord aanloopt en de 45 graden van het achterste molenstel wel wordt behaald.

Hoi Piet,

we hebben het inderdaad al besproken. Ik heb het chassis wel zo kunnen aanpassen dat de spatborden tot circa 45 graden niet tegen het chassis aanlopen. Maar de stuurstang loopt dus afhankelijk welke kant je stuurt tegen ofwel het spatbord aan ofwel tegen de draaikrans.

Zoals ik er nu tegenaan kijk, ga ik het volgende doen. Ik zal bekijken of de 35 graden (voorlopig) voldoende is. Dit kan ik, als ik het complete onderstel weer in elkaar heb gezet, proberen door een paar rondjes te rijden. Echter het zal wel wat tijd in beslag nemen om de PIC te goed af te stellen. Mocht het niet voldoende zijn, dan zal ik later de besturing iets aanpassen

Een andere constructie is dan nog wel mogelijk en dat gaat denk ik maar beperkte impact hebben. De stuurstang tussen de beide molenstellen is dan geen goede optie meer. Er is gewoon geen ruimte voor een andere plek. Ook niet aan de onderzijde. Ik zal dan middels de servo beide molenstellen in 1x keer moeten aansturen. Op zich is dat geen probleem en zou dat met een extra sleuf in het voorste molenstel en andere adapter op de servo prima te doen moeten zijn. Dit laatste is een oplossing, die ik eventueel altijd nog kan verwerken.

groeten,
Erik
 
Hallo Erik,

De 35 graden is voldoende als je een normale bocht instuurt , dan zal dit geen problemen geven, alleen bij een haakse bocht heb je de 45 graden wel nodig.
Maar ik kan je geruststellen, als je bij de 1:1 echt een korte haakse bocht maakt, dan loopt het achterste molenstel ook vast hoor en wringt de de trailer als het ware door de bocht.
Maar jij zal dit ongetwijfeld wel eens gezien heb bij de Fa. W. te R.
 
Back
Top