Oplegger en kraan
Hallo Erik,
ik heb met vol bewondering je hele bouwverslag gelezen.
Wat een mooie combi is het geworden Erik, een mooi staaltje van modelbouw en een zeer groot compliment waard.
Toeval wil dat ik na de koop van de nieuwe MB Actros ook het plan heb opgevat om een steentrailer er achter te gaan maken maar dan wel werkend.
Mijn voorbeeld is een oplegger van de firma Croonen in Nijmegen.
deze heeft een vierwielen trailer waarvan 2 gestuurd. Ik heb onlangs contact gehad met Dhr. Croonen en deze was zeer verguld met het feit dat ik zijn oplegger na wilde maken. Als de weersomstandigheden wat aangenamer worden ga ik foto's maken en maten opnemen.
Het is ook een KENNIS trailer met de voorste as als liftas uitgevoerd.
Jammer genoeg heeft deze firma geen Actros rijden maar wellicht dat na de bouw van de trailer en de Actros er voor, ze omgaan.
Mijn bedoeling is om hem van aluminium te gaan maken, dit ook om meer stevigheid te krijgen bij het werken met de kraan.
Om enig idee te krijgen hoe zo'n chassis in elkaar steekt heb ik een WSI steentrailer gekocht (jouw wellicht bekend) en heb deze helemaal gedemonteerd en een keer doorgezaagd om de profielvorm te kunnen bekijken, aan de hand daarvan heb ik de omrekening in schaal gemaakt en de maatvoering voor het aluminium bepaald. De juiste maten voor de gehele trailer heb ik van een tekening afgehaald die ik van KENNIS heb gekregen.
Om de kraan te bouwen ben ik op zoek gegaan naar tekeningen van een HIAB autokraan. (Dhr. Groen heeft wel een hele mooie gemaakt zeg)
Ik heb inmiddels een tekening van een HIAB 650 welliswaar uit 1979 maar naar mijn idee nog best te gebruiken.
Als je ook een kopie ervan wilt hebben laat me dat even weten, ik moet hem ook nog laten kopieeren dus dat kan in 1 keer.
Groet Huib