Scania Topline

Verlichting op het dak en in de zonneklep. Ben erg tevreden over het resultaat. Helaas ben ik niet in staat om dit middels een goede en mooie foto te laten zien. Hierbij wel een eerste poging. Als ik binnenkort het geduld kan opbrengen, zal ik eens proberen betere foto's te maken. (Maar misschien kan ik die tijd ook beter besteden aan het verder afmaken van de Scania :cool: )

~IMG_5944.jpg

Update 70

en verder met de verf. Het interieur heeft de basiskleur (grijs) en al wat details gekregen. Voor het eerst heb ik met interieurvlokken gewerkt en dat bevalt eigenlijk heel goed. Het resultaat is erg mooi. Daardoor ga ik eerst nog een nachtje twijfelen over wat ik met de stoelen ga doen. Eerst wilde ik lederlook geven door de stoelen zwart te verven. Maar misschien ga ik ook hier wel met de interieurvlokken aan de slag.

~IMG_5964.jpg

Verder zullen er nog wat kleine details als een Truckstar, papierwerk en dergelijke volgen. Ook moet er nog wat beddengoed op het bed komen.

vervolg update 70

Het interieur is afgemaakt. De matras heeft een stofje gekregen. De stoelen zijn voorzien van lederlook. En zo gaat het interieur vooralsnog ingebouwd gaat worden. Eventuele accessoires volgen later:

~IMG_5971.jpg

~IMG_5973.jpg

~IMG_5974.jpg

Toen kwam het inbouwen. Dit zorgde als verwacht voor een probleempje toen de deurpanelen ingebouwd moesten worden. Als al te zien op de bovenstaande foto, heb ik een stukje van het paneel verwijderd. En wel zodanig dat de schroef voor de ruit zichtbaar en dus bereikbaar blijft.
Om het deurpaneel goed te plaatsen had ik ook wat extra strippen aan de binnenzijde van de deur nodig. Hierop kan het paneel dan geplaatst worden en gelijk met de rand van het raam geplaatst worden. Merk op: hierdoor moest ook het dashboard ietsje ingekort worden

~IMG_5965.jpg

~IMG_5977.jpg

Het tweede probleem (uitdaging is een beter woord) dat afgelopen week al nadenkend over de inbouw van het interieur tot me doordrong, was dat enkele schroeven van ofwel het Toplinedak ofwel het interieur onbereikbaar werden. Dit was eigenlijk vrij simpel op te lossen: een constructie van restantjes styreen waarin twee M3-moeren op de cabine worden vastgelijmd

~IMG_5976.jpg

Daarna heb ik het interieur ingebouwd. Dat ging na het oplossen van de 'uitdagingen' vrij eenvoudig.

Onderaanzicht, waarin duidelijk de dubbele wand zichtbaar is.
~IMG_5978.jpg

Een poging om het interieur op de foto vast te leggen, terwijl het ingebouwd is, lukte niet. Helaas werken de ramen niet mee en weerspiegelt het teveel. Maar jullie moeten het maar geloven. Het staat erg goed.

Hiermee is de cabine nagenoeg klaar (nog antennes lijmen, de 'Scania'-sticker terugvinden en hoekjes maken voor de rechtstandige (de)montage). En het resultaat staat me erg aan. Een mooie foto zegt dan meer dan enkele zinnen:

~IMG_5986.jpg

Good job ;)
I looked at your post from the beginning, I think you're doing a great job.
I started the same trailer, a trailer Lako, such as PJ Hoogendoorn.

Update 71

Een van de laatste onderdelen, die nog afgemaakt moet worden, is de kist. Het begin was er al. Maar ik was nog niet helemaal tevreden met de sluiting van de klep. Doordat de kist nogal vol wordt gepropt met elektronica, zit er wat druk op deze sluiting en daar kunnen ze niet helemaal tegen. Daarom heb ik twee scharnieren aan de onderzijde bevestigd en twee nieuwe sluitingen gemaakt.

Overzicht scharnieren en sluitingen:

~IMG_6057.jpg

Even testen met alle elektronica erin. In ieder geval de accu en de regelaar blijven erin. Wel moet de regelaar vastgezet worden om de sluiting niet te blokkeren. De ontvanger gaat waarschijnlijk in de cabine:

~IMG_6056.jpg

En van buiten kan de klep open en dicht met een schroevendraaier:

~IMG_6055.jpg

De onderste schroeven in de klep moeten nog weggewerkt worden. Maar dan moet ik eerst nog even naar de winkel. :D

vervolg update 71

vandaag in enkele vrije momenten weer verder gegaan met de kist.

Nadat de schroeven van de klep zijn weggewerkt met wat plamuur- en schuurwerk, is de kist van een kleur voorzien (als zwart tenminste een kleur is). De klep heb ik voorzien van 'metal foil' en ik moet zeggen dat het er erg goed uitziet.

~IMG_6058.jpg

Ook de traanplaat gespoten en met behulp ban dubbelzijdige tape op de kist geplaatst:

~IMG_6059.jpg

De gehele kist inclusief de sluitingen weer in elkaar gezet:

~IMG_6099.jpg

Daarna de zijverlichting weer in orde gemaakt en aan de kist bevestigd. Natuurlijk even getest of de ledjes branden:

~IMG_6100.jpg

En de laatste modelbouwactie van de dag was het monteren van de kist aan de Scania:

~IMG_6101.jpg

~IMG_6102.jpg

Nu de kist aan de Scania zit, wil ik gaan werken aan het aansluiten van de elektronica. Hiervoor moet ik nog wel de koplamp- en achterlichtunits 'renoveren' en opnieuw inbouwen.

nou ik vind het netjes staan onder de Scania
kan je als sluiting soms kleine magneetjess nemen???
doet scale art ook met zn Volvo deuren dicht te houden

Update 72

Eindelijk dan zijn de koplampunits zijn bijgewerkt: een paar nieuwe leds en wat aangepaste weerstanden.

Meteen ingebouwd in de bumper:

~IMG_6152.jpg

En natuurlijk op de Scania:

~IMG_6153.jpg

Hoe heb je die striping in de grille(s) zo mooi gekregen?
Gespoten of zijn het zelfgemaakte stickers.

Cor,

de grille is geheel gespoten met Tamiya spuitbusjes. De lijnen/vlakken heb ik afgeplakt met veel geduld en Tamiya tape. Eerst is de hele grille rood gemaakt. Daarna werd het zilver aangebracht en toen de rode 'nevel' (gewoon 2 dunne laagjesgespoten, die niet volledig het gebied bedekken.). Benzelf ook tevreden met het resultaat

Dank je voor het compliment.

grt,
Erik

Dat ziet er netjes uit. Ben bezig met de airbrush (voor het eerst) en dat wil nog niet zo vlotten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Update 73

Ook de verbeterde achterlichtunits zitten weer aan de Scania. Een korte fotoreportage:

~IMG_6175.jpg

De wirwar van draden (gelukkig kleurcodes gebruikt)

~IMG_6176.jpg

De draden worden in vier groepen via de 'dubbele wand' in de cabine geleid. Dit bosje draden moet nog wel netjes gesorteerd, uitgezocht en aan de USM gesoldeerd worden. Maar dat is voor een andere keer.

~IMG_6178.jpg

En dan hoop ik uiteindelijk op dit resultaat uit te komen (cabine en rek even losjes geplaatst):

~IMG_6179.jpg

Geen update, maar wel even het vastleggen van wat informatie voor.
Misschien wat meer voor mezelf, want door mijn verhuizing kon ik wat notities over mijn eigen testopstelling niet meer vinden en ook in mijn eigen topic vond ik de benodigde info niet terug. Dus na een middagje trial en error kwam ik weer op het volgende voor de indeling op de ontvanger en USM

Ontvanger
1 - stuurservo
2 - extra lichten via USM X2-2 (o.a. dimlicht)
3 - rijden via USM X2-1 met rijregelaar op de 2e USM X2-1
4 - schakelservo
5 - extra lichten via CTI (o.a. grootlicht, mistlicht etc.)
6 - geluiden via USM X3
7 - (nog vrij)
8 - (nog vrij)

Opmerkingen:
- Ik wil indien mogelijk kanaal 2 verplaatsen naar 7 en een extra switch op F14 doen. Dan kan ik lichten schakelen zonder de rijeigenschappen te verstoren.
- Geluid moet volledig ingesteld worden.

In de volgende update hoop ik nog wel wat foto's van het proberen te laten zien, want de spagetti is al wel wat verbeterd.

Laatst bewerkt:
Back