Scania Topline

Update 79

In de laatste week druk bezig geweest om enkele delen van de kraan in de kleur te zetten. Met name het strak maken van de 3D-geprinte materialen kost veel tijd. De tip als in de berichten hiervoor beschreven werken prima: spuitplamuur, schuren, grondverf en dan lak. Wel een opmerking: hoe moeilijker de delen gevormd zijn, hoe moeilijker het is om ze strak te krijgen. Maar het resultaat is naar tevredenheid.

Nog aan aantal rode delen:

~IMG_7073.jpg


Na wat spuitplamuur moest ik even prutsen met een dun draadje styreen en precies-op-maat gaatjes. Zo heb ik de hydrauliekleidingen op de mast weten te simuleren.

~IMG_6991.jpg


Wat delen in de grondverf:

~IMG_6992.jpg


De eerste delen in wet (en beetje aluminium)

~IMG_7072.jpg


En even een dryfit om het gehele resultaat wat beter te bekijken.:

~IMG_7075.jpg


En even met de onbehandelde delen erbij:

~IMG_7076.jpg


En nu nog door met de rest, maar eerst moet ik de delen beter bewerken. Het spuiten van de cilinders heeft me verteld dat er duidelijk speling moet zijn om de verflagen niet te beschadigen. De cilinders moet ik dan ook nog iets ruimen.
 
  • Like
Reactions: Cor
Dat heb je snel gedaan Erik
Je gaf aan de hoogzit in de grondverf, nu staat je model al bijna compleet in de kleur.
De uitschuifarmen moeten dus nog in de kleur (laatste foto, is al wit toch ?
 
De uitschuifdelen zijn nog 'printermateriaalwit'. Ze moeten dus nog een laklaag krijgen. Alleen het knikdeel + de cilinder is dus al wit gespoten.

Mijn ervaringen met het spuiten tot nu toe is dat ik de schuifdelen wat beter moet bewerken om ze uitschuifbaar te houden, omdat de spuitplamuur toch wat meer lagen kost dan verwacht.
 
Update 80

Na enkele maanden weer een kleine update. Ik heb de cilinders voorzichtig opgeboord. Met de hand en boor 7,5mm was het net aan te doen. Mooie is dat de cilinder heel en mooi in de verf bleven. De speling op de cilinderstangen is precies goed. Een beetje vaseline of iets dergelijks en de lak zal heel blijven bij het in en uit bewegen.

~IMG_7837.jpg


~IMG_7838.jpg


~IMG_7836.jpg


~IMG_7835.jpg


En nu langzaam verder....
 
  • Like
Reactions: Cor
Weer heeft dit model weinig bouwactiviteit meegemaakt. Ondanks (of juist doordat) de laatste puntjes op de i gezet moeten worden.
Doordat de truck en trailer de laatste maanden wat rondjes door de kamer heet gereden, is de kraan op de oplegger gezet.

55d0532cd332a1fb0e564a61e59e5e63.jpg


ecfdd7214dc21412ecb1989a34888d4e.jpg


cc97055716aa6af50fb87278828fe083.jpg


Bij de laatste keer opruimen zijn de onbewerkte kraandelen binnen 'handbereik' opgeborgen met als doel om de kraan af te gaan ronden.

d81fdbb59a704a756b79c4a7d4ee52a6.jpg
 
Hele topic doorgelezen. Top bouwwerk. Veel tips en ideeën opgedaan.
Die kraan helemaal geweldig. Toch maar eens gaan verdiepen in dat 3d tekenen, zal het nodig hebben ooit.......
 
Hele mooie combi. Wil ook een stenentrailer gaan maken. Kun je me vertellen welke kunstof profielen en hun maten je gebruikt hebt? Moet alles nog aanschaffen, maar om alle maten aan te schaffen loopt een beetje in de papieren :confused:.
 
Hoe Marco,

dank voor compliment.

Ik weet niet of ik nog exact kan achterhalen welke maten strips en dergelijke ik overal heb ik gebruikt. Zelf heb ik vrijwel alle maten in 1 en 2 mm dikte thuis. Meest gebruikte strips zijn 2x1, 3x1 en 4x1mm. Mijn oplegger had ik zo ontworpen dat alle delen uit standaard strips en/of kokers gemaakt zijn. Alleen de kokers moest ik specifiek bestellen.
Dus mijn tip naar jou zou zijn: schets de componenten en maten, zodat je een idee heb van maten en lengtes.

Belangrijkste delen:
- rongen uit 1 mm strips. (specifieke doorsnede, zodat kleppen geborgd kunnen worden)
- kleppen uit 3 mm dikke (standaard) plaat (de standaardbreedte gebruikt: volgens mij 3 mm lang.
- kantbalken uit 1 mm strips.
- laadvloer uit standaard kokers en strips.


Merk op: met mijn huidige kennis zou ik (en ga ik waarschijnlijk in de toekomst) aantal dingen anders doen dan in dit verslag beschreven. Belangrijkste item is de laadvloer zelf. Nu opgebouwd uit strips en kokers. Dit is echter niet stevig genoeg om vaak in de handen te hebben. Kortom, de laadvloer zal ik een keer moeten aanpassen. Een van de opties zou zijn om hem identiek te bouwen zoals ik nu doen voor mijn Scania Highline 4-asser. Andere optie die ik ook in de gedachten heb, is een 5 of 6 mm dikke houten plaat. Aan de zijkanten zou ik dan de polystyreen verwerken. In de laadvloer weer de houten strips. Nadeel bij beide opties (en eigenlijk vooraf wel een grote wens) is dat dan de kraanbaan vervalt. Maar mogelijk nog wel op te lossen in beide opties.

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust. Als ik kan, al ik ze beantwoorden.

Succes met je eigen project.

groeten,
Erik
 
Hoe Marco,

dank voor compliment.

Ik weet niet of ik nog exact kan achterhalen welke maten strips en dergelijke ik overal heb ik gebruikt. Zelf heb ik vrijwel alle maten in 1 en 2 mm dikte thuis. Meest gebruikte strips zijn 2x1, 3x1 en 4x1mm. Mijn oplegger had ik zo ontworpen dat alle delen uit standaard strips en/of kokers gemaakt zijn. Alleen de kokers moest ik specifiek bestellen.
Dus mijn tip naar jou zou zijn: schets de componenten en maten, zodat je een idee heb van maten en lengtes.

Belangrijkste delen:
- rongen uit 1 mm strips. (specifieke doorsnede, zodat kleppen geborgd kunnen worden)
- kleppen uit 3 mm dikke (standaard) plaat (de standaardbreedte gebruikt: volgens mij 3 mm lang.
- kantbalken uit 1 mm strips.
- laadvloer uit standaard kokers en strips.


Merk op: met mijn huidige kennis zou ik (en ga ik waarschijnlijk in de toekomst) aantal dingen anders doen dan in dit verslag beschreven. Belangrijkste item is de laadvloer zelf. Nu opgebouwd uit strips en kokers. Dit is echter niet stevig genoeg om vaak in de handen te hebben. Kortom, de laadvloer zal ik een keer moeten aanpassen. Een van de opties zou zijn om hem identiek te bouwen zoals ik nu doen voor mijn Scania Highline 4-asser. Andere optie die ik ook in de gedachten heb, is een 5 of 6 mm dikke houten plaat. Aan de zijkanten zou ik dan de polystyreen verwerken. In de laadvloer weer de houten strips. Nadeel bij beide opties (en eigenlijk vooraf wel een grote wens) is dat dan de kraanbaan vervalt. Maar mogelijk nog wel op te lossen in beide opties.

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust. Als ik kan, al ik ze beantwoorden.

Succes met je eigen project.

groeten,
Erik
5

Hoi Erik

Dank je wel voor je reactie. Het idee om een houtenplaat te gebruiken als basis ga ik zeker uitvoeren. De kraanbaan ga ik erin maken met een frees en dan van plaat de rails erin maken.

Groet Marco
 
Heb inderdaad wel eens getwijfeld over verkopen en nieuwe (verbeterde) versie te bouwen. Maar er zit teveel gevoelswaarde in. Nieuwe bouwen zou weer veel tijd (en geld) kosten. Plan is om t.z.t de laadvloer van deze oplegger te renoveren en dan de oplegger te gebruiken achter de Verkerk Volvo. Dus ik heb nog even de tijd...:)

Naar Twente komen, de oplegger goed bekijken en nabouwen mag altijd.:)
 
Laatst bewerkt:
Heb inderdaad wel eens getwijfeld over verkopen en nieuwe (verbeterde) versie te bouwen. Maar er zit teveel gevoelswaarde in. Nieuwe bouwen zou weer veel tijd (en geld) kosten. Plan is om t.z.t de laadvloer van deze oplegger te renoveren en dan de oplegger te gebruiken achter de Verkerk Volvo. Dus ik heb nog even de tijd...:)

Naar Twente komen, de oplegger goed bekijken en nabouwen mag altijd.:)

Hallo Erik,

Tja, nu moet je ook de cabine nog gaan vervangen, :( :( inmiddels rijdt Wessels al met nieuwe Scania cabine (bakwagen) ! :yes::) :) :koud:
 
Hoi Piet,

Cabine vervangen. Dat zou een mooie uitdaging zijn. Ik heb al een 3D geprinte next generation Scania gezien op Duits forum. Dan kriebelt het wel even. Maar voorlopig nog druk genoeg. De Highline Streamline vergt nog de nodige aandacht en het lijkt erop dat Verkerk gaat leveren. Na Dortmund is er duidelijkheid.

Wessels heeft ook al 6x2 nieuwe Scania trekkers.

Groeten,
Erik
 
Back
Top