Schaalmeeting 2006, Oss

• Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum
ik vind dat Jan gelijk heeft.

Schaal is schaal en als er 1 schroefje anders zit als een echte is het semi schaal.
Maar met alle respect als je weet dat het een hercules is kan je hem er enigsinds in erkennen.
Ik heb het idee dat velen het begrip schaal wel erg ruim nemen.
Kijk mijn zwever is dus semi schaal.
Ik zou dus net mogen komen denk ik.
Want er zijn nog veel dingen niet schaal aan.
Het gaat ook niet om het formaat.
Maar ik vind wel dat je met een foto van de echte erbij maar weinig verschillen mag zien.

Hans Meij zei:
Alexzzz zei:
Omdat ie je aan het pesten is :lol:
Grt.
Oh dat kan ik ook. Zo'n F3AX toestel dat puur bedoeld is voor aerobatics hoort al helemaal niet thuis op een schaal-meeting, Alex!

Hans toch, je weet toch wel dat een F3A-X toestel een maximale afwijking mag hebben van 10% t.o.v. het origineel? minimaal 90% schaal is meer dan de gemiddelde fabrikant aanhoudt voor zijn "rc-bouwdoosjes" :lol:

Grt.

Mag ik komen? :lol:

Il_Sukhoi_31_di_Marco_Bosoni_e_Sergio_Dallan_5.sized.jpg

Vergelijken met;

Hpim2818.jpg

Grt.

Daar ga ik niet over. Al neem ik aan als dat je voorbeeld is dat je hem nog rap af moet maken.
Maar ik neem even een voorbeeld voor mezelf.
Met deze piper zou ik niet durven komen.
piper%20invliegen%20001.jpg

Ik zou me rot schamen tussen de echte schaal mannen.
Maarja ieder legt de lat op een andere hoogte denk ik

Bertus zei:

Schaal is schaal en als er 1 schroefje anders zit als een echte is het semi schaal................................................
ik ben van mening dat jullie nu de intensie van deze meeting gaan missen en er een heus strikte schaal meeting van willen maken wat volgens mij niet de opzet was van deze hele gebeurtenis.

Deze meeting is georganiseerd met het idee van laten we de (schaal)bouwers van het forum eens gezellig met z`n allen een dag ouwejeweetwellen en vliegen met hun kisten die hier op het forum rondwaren.

Zo gezegd zo gedaan, in het begin is er ook meteen al de eis gesteld dat het een meeting moest worden met kisten die enigzins op een echt voorbeeld lijken en dat Charters, Calmato`s, etc. geweerd worden.
Ook toen hebben we het er al over gehad wat wel en wat niet binnen de norm zou vallen en ook toen is oa mijn Nomad al ter sprake geweest.

Als deze dag echt zo zou worden geinterpreteerd zoals er nu gaande is dan kunnen wij alvast wel thuis blijven (mhh, de Super Decathlon en Stinson Reliant zouden wel mee mogen :D ).

Maar ik vindt ook dat Bertus bijv. met z`n Piper Cub mag komen, die kist ziet er als echt uit en voldoet voor mij aan de norm.

Nogmaals het is geen (schaal)wedstrijd maar een gezellig samen zijn met forum members die mijn inziens ook van harte welkom zijn met een model wat op een echte lijkt.............

Kijk Berto je zal best gelijk hebben.
Maar ik voel het zo.
Als ik en schaal vliegtuig zou bouwen moet je geen verschil zien.
En met dat gevoel ben ik helemaal niet aan de piper bezig geweest.
Heel in de verte lijkt hij er op.
Maar ik zou hem als ik kom zeker niet meenemen om de bovengenoemde reden.
Dat een ander dat wel doe, dat maakt mij niet uit.
Het gaat er mij om dat het begrip schaal erg groot is in het algemeen.

Ik heb nog even de vraag door gelezen van dit draadje.
Maar dit staat er echt hoor.
Naar aanleiding van verschillende posts op dit subforum is het idee geboren om een vliegende schaalmodellen meeting te organiseren

Hallo allemaal.

Als het weer een beetje meezit kom ik ook nog even aan!!
Het is wel leuk om tezien wat er nu allemaal echt gebouwd wordt.
En gelijk eens kijken wie er achter de namen schuil gaat.
Als ik aan kom is het op zondag.
Een echt schaal model heb ik niet.
Dimona is het niet en is stuk.
Mijn dakota Hmmmm is niet schaal afgewerkt.
Maar goed gezelligheid is ook leuk.
En eens met een kritisch naar de motorkap van Hezik kijken.
En natuurlijk Jan.
En de Beach van Eric wil ik ook wel zie.
Weet ik waar ik aan begin.

Groeten Han.

meningen verschillen inderdaad over schaal of not to schaal, maar elke kist kleiner dan die van Jan Hermkens z'n B-17 etc.. steekt schril af. Zet ik mijn beechcraft naast die van Eric, doe ik ook :oops:

ik ben meer benieuwd naar wie wie is, eens lekker kwijlen van een ander mooi toestel en om de gezelligheid. Ik noem mijn Beechcraft op de vraag: "is dit een schaaltoestel" altijd 'sport-schaal'. Volgens mij een mooie Amerikaanse naam voor wat iets verder weg ligt van de echte, maar in grote lijnen doet denken aan... ;-)

pieteralje zei:
zijn er ook dingen geregeld voor zender bewaking e.d.? ik zag dat we bijvoorbeeld met 5 man op kanaal 72 zitten.....
--> :?: :?:

Al mijn kisten zijn fun-schaal en als ze onder semi-schaal vallen is dat mooi meegenomen :wink:

O ja als reactie op:
Bertus zei:
Ik heb nog even de vraag door gelezen van dit draadje.
Maar dit staat er echt hoor.
WV eerste post zei:
Naar aanleiding van verschillende posts op dit subforum is het idee geboren om een vliegende schaalmodellen meeting te organiseren

Nadat alles een beetje gestroomlijnd was en er een beetje duidelijkheid over het hoe en wat, kwam Richard Branderhorst op pagina 4 met de volgende uitspraak:
Richard Branderhorst halverwege pagina 4 zei:
Ach, "schaalmodel" is een ruim begrip. Halfschaal, standoff scale, het kan allemaal, als het maar geen Charters of ander spul is, het moet voor de ANDERE deelnemers wel leuk blijven.

Als alleen schaaltoestellen mogen komen, valt mijn Cessna ook af.. immers kleurenschema klopt niet met de echte..

Ik begrijp sowieso niet waarom er zo moeilijk gedaan moet worden. Ik zie het niet als meeting waar 'louter schaalmodellen mogen komen' (dan kun je ook naar een wedstrijd gaan) maar als een meeting van 'de mensen die posten in het vliegende schaalmodellen forum'. Aangezien die mensen gek zijn op schaalmodellen, moeten er dan ook vliegtuigen zijn natuurlijk.

Ik begrijp sowieso al niet waarom charters etc niet mogen komen, wat maakt dat nou uit, alsof iemand daar last van heeft. Voorbeeld ik denk dat wij nu niet meer 2 dagen zullen komen omdat ik niet een heel weekend niet ga vliegen.

Het gaat toch bij deze meetings om de gezelligheid, we gaan toch niet uitgebreid elk toestel statisch beoordelen en dan de eigenaar een draai om de oren geven als er iets niet klopt? In dat geval zal ik een Helm meenemen..

Ik heb net een nieuw draadje geopend met de vraag wat schaal is.
En je wat de meeting betreft heb je gelijk.
Het is meer een gezellig samen zijn begrijp ik.
En dat kan ook erg gezellig zijn :lol:

Amen Hezik :proost:

Ik heb zo het idee dat wij op dezelfde lijn zitten qua deze meeting :celebrate:

jan brilman zei:
(De terminologie is lastig:
1. scale
2. stand-of-scale
3. near-to-scale
4. semi-scale
5. fun scale
is volgens mij de volgorde, warbij ik van de nummers 2 t/m. 4 niet helemaal zeker ben. :oops: )
ik zou meer deze volgorde gebruiken: 1, 3, 4, 2, 5

standoff betekend dacht ik vanaf een afstandje schaal, en near-to betekend iets als in de buurt van, dus zou ik zeggen dat near-to eerder komt :wink:

en over dat de c130 van berto volgens jou technisch gezien niet "zou mogen" komen, is naar mijn mening onzin ( klinkt hard, is niet zo bedoeld :wink: ), een semi-schaalmodel is in mijn ogen een model waar ook een echte 1:1 van rondvliegt, en de vorm voor minstens 90% van klopt, ongeacht hoe verdere details of kleurenschema zijn doorgewerkt :wink:

bijvoorbeeld een Extra 300L model (waar een 1:1 van is), maar waar het kleurenschema niet van bestaat in 1:1-land, vind ik ook (semi-)schaal.

't is maar net hoe je er tegen aan kijkt :wink:

ik hoop dat je dit niet beschouwd als een persoonlijke aanval op jou jan, maar gewoon als een andere kijk op deze discussie :wink:

:rolling:

Die C-130 van Berto: dat kan eigenlijk niet.
En waarom niet?
Mag jij driemaal raden!

:wink:

Bertus schrijft:
Kijk, Bertus begrijpt het.

De bedoeling is inderdaad dat we plezier ('fun') hebben, maar dat wil niet zeggen dat we dan dus fun-scale modellen moeten meebrengen.

Die logica ontgaat me. :?

Bertus schrijft:
Maar met alle respect, als je weet dat het een Hercules is kan je hem er enigszins in herkennen.
Bertus, dat zijn jouw woorden!

Bertus schrijft:
Maar ja, ieder legt de lat op een andere hoogte denk ik
Hoe hoger je de lat legt, hoe makkelijker je er onderdoor kunt!

Berto schrijft:
Ach, onze Hercules, die vliegt bijna die van Jan staat te verstoffen
Met dit verschil, dat jij ze kant en klaar koopt, en ik ze zelf bouw!

Heren.

Mag ik proberen het samen te vatten?

Het is een schaal-forum en een schaal-meeting.

Doelen: elkaar leren kennen (dat lijkt me echt leuk!), en elkaars kisten bekijken, zowel op de grond als in de lucht.

Wat een Charter of een Calmato of een fun-scale Mustang daar te zoeken hebben: geen idee.

Neemt vliegend alleen maar kanaal-tijd in beslag, en op de grond geloof ik het wel.

(Ik heb sowieso de pest aan Charters.)

De Nomad en de Hercules: grensgevallen, maar ik wil helemaal geen scherprechter zijn.

Wat mij betreft van harte welkom.

(Maar ik vraag me wel af: welk model is nou meer 'scale': Berto's Hercules, of mijn (depron) Skyvan?)

jan.

Ik ben blij dat jij Jan niet beslist wat voor een meeting het wordt en welke modellen er wel of niet mogen komen :wink:

Lees mijn laatste post maar eens terug (5 terug ofzo) dan zie je meteen welke modellen er volgens de organiserende club wel welkom zijn op deze meeting en hoe hun dus de meeting voor ogen zien :D

Haha het wordt hoog opgegeven eindelijk weer een lekkere discussie.
Maar Jan je moet me niet te veel gebruiken hoor :wink:
Verder denk ik, als het alleen echte schaal modellen zou betreffen, je er 1 of 2 kan verwachten de rest is geen schaal.
Dan heb ik het nog niet over schaal vliegen.
Want die beide schaal bouwen en vliegen past meestal niet in 1 mensenlichaam.

Het draadje blijft zo lekker hoog, denken jullie ook niet?

Berto schreef:
Lees mijn laatste post maar eens terug (5 terug ofzo) dan zie je meteen welke modellen er volgens de organiserende club wel welkom zijn op deze meeting en hoe hun dus de meeting voor ogen zien
Bedoel je die post van Richard?

Die is denk ik duidelijk.

(Je komt toch ook niet met een Charter en zegt: 'Het lijkt toch best wel op een Cessna!')

jan.

Back