Schaarste aan technisch personeel.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Cheeta, 19 mei 2012.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gelukkig kun je de nodige technische energie kwijt in modelbouw en op MBF :)
     
  2. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Niet mee stoppen als je er al aan bent begonnen. Dat zou pas echt zonde zijn. Dat HBO diploma komt je heus nog wel eens van pas later, geloof me. Alleen stoppen als het echt niet meer te doen is omdat je interesse er ECHT niet meer is....
     
  3. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Ja hoor gewoon de techniek in, krijg je ook als je bijvoorbeeld service monteur bent een busje voor de deur, daar mag je dan wel niet prive mee rijden maar wel 350 euro voor betalen aan de belasting binnekort, dus je heb netto 1600 euro dan nog 350 euro er af voor de bus dan hou je nog altijd een riante 1250 euro over, kun je beter naar de soos gaan en soms een zwart klusje er bij pakken.
    als ze dit echt voort gaan zetten komen er nog meer technici en gaat ons land naar de kloten
     
  4. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Nu begin dit jaar begonnen met mbo BOL (hele week naar school) electro maar daar mee gestopt omdat ik tegen wiskunde aan liep. Daarna begonnen aan ICT maar daar bleek zeer weinig aan hardware gedaan te worden dus een gesprek aangevraagd en kwam uit dat ik tog beter bbl (4 dagen werken 1 dag naar school) electro kon gaan doen. Zo uiteindelijk bij een bedrijf terrecht gekomen en daar waarschijnlijk aan het werk kan na de vakantie en een start aan een bbl opleiding kan gaan maken
     
  5. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Idd. en al die dingen hebben 25% bijtelling. :shock: Heb al even gespiekt voor de 2011 Caddy welke ik voor de zaak rijdt. dat ding heeft dan ook nog eens een cataloguswaarde 27441 euro, voor een leeg hok met 2 stoelen. :shock:
    ze zijn niet goed wijs in dat opzicht.
    gaat me dan idd 350 euro in de maand kosten.. 1.5% erop achteruit, yea right. :roll:
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb toch de indruk dat hier wat indianenverhalen over bijtelling voor bedrijfsauto's de ronde doen. Lees dit nu eens, en kijk dan wat je eventueel zou moeten betalen. Eventueel, want in een groot aantal gevallen is dit 0,0.

    Heeft verder ook niets met al dan niet technisch beroep te maken. Dit geldt voor iedereen in een bedrijfsauto, en dat zijn lang niet altijd technici.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Geen protesten??

    Voorbeeld:

    Even een simpel rekensommetje voor een auto met een cataloguswaarde van 27.441 € met 25% bijtelling, die 350 € per maand zou kosten:

    12 x 350 / (0,25 x 27.441) = 0,612, ofwel een belastingtarief van 61 %.

    Knap, volgens mij is het maximale tarief nog steeds 52 %.

    En nogmaals, als zo'n auto uitsluitend voor het werk wordt gebruikt is de bijtelling nul komma niks. En de eventuele plannen die nu op tafel liggen (waarmee ik het op een aantal punten zeker niet eens ben) veranderen daar niets aan. Die hebben het alleen over vergoeding voor woon-werk verkeer.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor velen die de leaseauto ook prive gebruiken is het een kleine domper, de meeste auto's van technisch personeel zit in de 20% bijtelling en als dat 25% wordt is het niet veel, temiste, het maakt nog geen grens dat een prive auto goedkoper wordt. In mijn geval met een Renault Megane Estate zou ik er een 45 euro extra aan moeten betalen. Het zou een grotere impact hebben als je een 14% of zelfs een 0% catogorie auto hebt.

    Juist voor degene die wel een leaseauto hebben maar hem niet prive gebruiken wordt het zeker een domper want die moeten ineens 25% bijtelling ophoesten, voor een auto met een cataloguswaarde van 22000 euro wordt dat al snel een kleine 200 euro.
    Dan is het goedkoper om prive dan maar heel Nederland rond te crossen met je leasebak....

    Maar ja, dan komt er de optie dat de "verplichte" auto niet voldoet aan je prive wensen of de baas een klem op het prive gebruik zet. Dan zit je echt klem.....
    Dan krijgt ook de werkgever een domper want ik ken collega's die dan de zakelijke auto bij de zaak gaan parkeren en hem als pool-auto willen registreren. Dit betekend extra kosten voor de baas in de vorm van kortere werkdagen (8:30 op de zaak en dan naar de klant ipv 8:30 bij de klant) en de baas krijgt reiskostenvergoeding woon-werk voor zijn kiezen.
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Klinkt al wat genuanceerder en realistischer, Roelof.

    Maar als je een kilometer administratie hebt, en minder dan 500 km per jaar privé kilometers rijdt heb je nog steeds geen bijtelling. Ik ken er legio in mijn omgeving die dat zo doen (dikwijls knarsetandend omdat de bedrijfsauto mooier/luxer is dan de privé auto, maar toch....). Als je daar niet mee sjoemelt is er niets aan de hand.

    Groet,

    Ad
     
  10. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    niet iedereen zit de hele dag op het forum. :roll:


    Misschien een iets minder aanvallende toon, om het een beetje gezellig proberen te houden hier?
    Ik heb het alleen een keertje ingevuld op 't internet (ik meen de website van het rdw) Zal dan wel iets verkeerd gedaan zijn.. maar dan nog, laat het 250 euro zijn.. I wish dat dat 1.5% was.

    Ik betaal nu geen bijtelling, omdat ik km registratie bijhoud. Is alleen een beetje lullig als ik de auto nu 'sochtends eerst op zou moeten halen om naar een klant in belgië oid te gaan. dan moet ik om 4 uur wel ipv om 5 uur bijvoorbeeld.
    Maargoed, als het niet anders is, is het niet anders.. Ik ga geen bijtelling betallen voor een Caddy. 't ding rijdt verder wel leuk etc, maar voor prive gebruik is het niet wat.
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Lijkt me simpel op te lossen: als je baas wil dat jij de auto mee naar huis neemt, zodat hem dat uren bepaart, betaalt hij toch de bijtelling? Men kan je moeilijk dwingen om prive kilometers te gaan rijden met een bedrijfswagen met als gevolg dat jou dat geld gaat kosten.
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Is niets aanvallends aan hoor, en ik ben ook voor gezelligheid. Maar waar ik tegenin ga is onjuiste informatie die als waarheid wordt verkocht. Zo veroorzaak je dat mensen op het verkeerde been worden gezet, als ze dit soort beweringen geloven.

    En dit:

    klinkt toch heel wat anders dan dit:

    Daarom is mijn opmerking: pletter niet zo maar alles zomaar ondoordacht op het net. Internet is een prachtige informatiebron, maar dit maakt de kwaliteit ervan niet beter.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  13. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Mijn ervaring met te kort technisch personeel, is dat er op de scholen te veel "huizenbouw" techniek geleerd wordt en geen industrie techniek.
    Ik zelf ben MTS'er, 1e monteur E&I, Storingsmonteur bij een Olie Terminal en door mijn baas bij een andere Olie Terminal geplaatst als uitvoerder TD. Het is een Engelse Oil Terminal dus ik ben Electrical Supervisor. Ik heb twee man personeel waarvan één stagiaire.
    En die stagelopers hebben totaal niks noppes nada geen idee wat industriële elektrotechniek is.
    Veel buiten werk. Regent het, wordt je nat. Schijnt de zon, is het te warm. Ligt er sneeuw, is het te koud.
    Zitten de hele dag met hun telefoon te kl*ten.
    De jeugd wil gewoon geen overall aan en een beetje vies worden.
    En wat het salaris betreft, dat is nooit genoeg. Er zijn landen waar je slechter betaald wordt.
    En zolang mijn bruto salaris praktisch gelijk is aan mijn netto salaris(door mijn toeslagen), hoor je mij niet klagen.
    Maar het gras is bij de buren altijd groener, totdat je bij de buren bent.

    Fred
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    uhhh waar komen deze "spookverhalen" vandaan.
    Sluitende km registratie met geen prive gebruik = 0% bijtelling.

    Daarnaast zitten tegenwoordig steeds meer servicewagens gelukkig eindelijk ook in de 14% en 20% bijtelling.

    De vw caddy met 25% bijtelling komt uit op 242 euro als je niet meer dan 56.000 euro verdient per jaar.

    Met max 500km prive kom je uit op €0,-

    Reken hier maar uit:
    LeasePlan Nederland N.V.| LeasePlan Berijdersservice

    Ik heb een skoda (14%) weliswaar niet de meest grote of luxe auto maar die kost mij 87 euro netto per maand daarvoor kan ik prive rijden tot in redelijkheid ik moet niet elke dag bv nederland door crossen prive want daar gaat de baas niet mee akkoord.
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    botte bijl in het hoenderhok zullen we maar zeggen..

    wat vind jij dat een techneut zou moeten verdienen bruto per maand met een MTS niveau. 5 jaar werk ervaring.

    Mijn mening ligt denk ik daarin toch wat anders.
     
  16. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Hangt van je leeftijd, opleiding en ervaring af. Sommige monteurs zijn na 5 jaar nog steeds niet zelfstandig. Andere weer wel.

    Maar ik denk dat men een te rooskleurig beeld heeft van de salarissen. Wat zou je willen verdienen?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Naar wat ik had begrepen gaat iedere leaserijder bijtelling betalen dus ook degene die geen of amper prive kilometers rijden.
     
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    bron? lijkt me sterk namelijk want dan is half nederland werkloos vanaf die datum.

    De laatste wijziging is dat bestelbusjes / koeriers / voertuigen die ingericht zijn om werk te verichten en prive niet bruikbaar zijn geen kilometer registratie meer hebben.

    Hoe gaan ze het anders doen met auto's die door meerdere personen gebruikt worden? Wij hebben op de zaak een reserve auto / soort van taxi staan. Puur en alleen zakelijk toegestaan. prive verboden. Wordt lastig om het op 10 salarissen te zetten die bijtelling.
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is zonder meer waar.
    Waar technische beroepen mee kampen is volgens mij ook een wat stoffig imago. De opleidingen hebben daar denk ik aan bijgedragen, het komt gewoon niet spannend genoeg over.
    De betaling is soms inderdaad wat aan de lage kant, in ieder geval in de aanvangstijd. Doorgroei is bij gebleken geschiktheid echter meestal geen probleem. Door de hausse in de IT, maar ook vastgoed sector kreeg je wel eens de indruk dat je een dief van eigen zak was als je niet zo'n richting koos. Ik denk dat op dit punt de zaken wel wat kenteren. In die sectoren groeien de bomen ook niet meer tot in de hemel!!!

    Een tweede aspect (en dat geldt in hoge mate voor de hogere, HBO en universitaire opleidingen) is dat de opleidingen als "moeilijk" te boek staan. Het is makkelijker een "titeltje" te halen in een alpha of gamma richting, dan in de beta richtingen. Een probleem is dan natuurlijk wel dat je dan nog wel werk moet zien te vinden. Daar schort het in de voorlichting wel eens aan om dat goed duidelijk te maken, en verdere maximalisering van de instroom in dat soort richtingen zou ook beter zijn. Maar ja, dat zijn maar privé gedachten, en de problematiek is best wel bekend, ook bij de politiek. Maar politieke daadkracht is zeker momenteel ver te zoeken!!!!

    Groet,

    Ad
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik denk dat Alwin daar gelijk heeft, Roelof. Ik weet ook van geen enkele maatregel die dat zou veroorzaken. Ik vrees weer dat je dit moet onderbrengen in de categorie "indianen verhalen" of "stemmingmakerij". Zielig doen over dat je zo gepakt wordt door de belastingdienst is een grote hobby van een redelijk grote groep Nederlanders.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina