Schaarste aan technisch personeel.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Cheeta, 19 mei 2012.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Lente akkoord lease auto | Overgangsregeling leaseauto's

     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Let even op het onderstreepte deel:
    Zoals ik het lees, wordt die extra bijtelling veroorzaakt omdat er prive-kilometers (woon/werk) worden gereden.
     
  3. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Dat is zeker zo, je leert draadjes trekken en lampjes/stopcontacten aansluiten en dat was het.(kort gezegd)
    Fabrieksinstallatie's(TaTa), Voedingsmiddeleninstallatie's(Lays Chips), Chemische industrie(AKZO/Albe Marle), Offshore Techniek(Shell/BP), enz.
    Reuze interessant allemaal, maar het zit niet in de opleiding.
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK Bertus, maar dit gaat wel over luxe auto's, hoewel ik moet toegeven dit niet gezien te hebben. Je kan mij echt niet wijsmaken dat dit voor bedrijfsauto's/bestelwagens gaat gelden.

    Verder zijn dit nog niet uitgewerkte plannen. Ik durf te wedden dat er straks iets anders uit gaat komen, iets als een véél strengere controle op de 500 privé kilometer grens. Ik ken beide uitersten, zij die zich strikt aan die grens houden, en een categorie die fluitend die bijtelling accepteerd omdat letterlijk alles (inclusief brandstofkosten, en zelfs tolgelden op vakanties) van het privé gebruik door de werkgever wordt betaald.

    Ben benieuwd hoe dit uit zou werken op politieke amtsdragers en hoge pieten uit het bedrijfsleven, die zich in een auto met chauffeur laten rondrijden.........

    Groet,

    Ad
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Ad, dit gaat over leaseauto's, de gemiddelde engineer rijdt een leaseauto met het kenteken op zijn naam. Een brdrijfsauto die met meerdere mensen wordt gedeeld staat op naam van het bedrijf en niet op een engineer en zal de bijtelling ook niet doorbelast worden.
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK Roelof, maar "echte" bedrijfswagens, zoals bestelauto's gaan heus niet belast worden. Dat kan geen politicus waarmaken, en ze zouden daarmee een categorie mensen raken die ze niet voor ogen hebben. Maar nogmaals, er is een verschil tussen een haastig opgesteld akkoord en de daadwerkelijke invulling daarvan.
    Ik zou bijna zeggen "ik vreet m'n computer op als dat gebeurt", maar m'n gebit kan dat niet aan......

    Groet,

    Ad
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    als woon werk belast wordt dan hebben ze toch een helehoop gaten in de kaas.

    mijn vorige werk even als voorbeeld genomen: Service engineer vanuit huis. dus geen vaste werklocatie... Houdt dus in alles zakelijk vanaf huis. En dit geldt overigens voor veel service mensen. Woon-werk wordt niet vaak gereden.

    Auto op naam van de gebruiker dat mocht men willen. Staat 95% van de gevallen op naam van de lease maatschappij en daarna op naam van het bedrijf. Wagenparkbeheer is uiteindelijk degene die een naam koppelt aan de auto.

    bedrijven die niet willen dat men eerst naar de zaak komt en vanaf daar begint vallen simpelweg terug op mijn eerst genoemde punt.

    Dit gaat hem dus niet worden.
    --------------------------------
    Terugkomend op de verdiensten in de techniek.
    Een beginnend service technici begint over het algemeen met zo'n 1500 bruto! MTS (BOL Niveau 4) als starter. Service technici moeten het vaak hebben van hun "toeslagen" denk aan onregelmatige werktijden.
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Wat is daar mis aan dan?
    Mensen die echt een auto van de zaak nodig hebben (en waar de werkgever dus voordeel van heeft als ze in zo'n auto rijden), krijgen de kosten denk ik wel vergoed, anders laten ze de auto toch gewoon op het bedrijf staan?

    Volgens mij wordt nu voornamelijk 1 groep aangepakt, en dat zijn de mensen die een auto van de zaak hebben als verkapt loon (je weet wel: ongelimiteerde prive-kilometers en een tankpas van de zaak, vaak niet de goedkoopste wagentjes, etc.) Hoewel de kans natuurlijk ook wel weer aanwezig is dat juist de "ergste" groep (en dan bedoel ik dus niet diegenen die in een cliootje of een megane het halve land doorcrossen) ook wel weer gecompenseerd gaat worden.

    Ik heb veel meer te doen met diegenen die met de prive-auto een hoop woon/werk kliometers rijden en geen andere alternatieven hebben dan een andere baan zoeken of verhuizen. Heb zelf een tijd in Hilversum gewerkt, zo'n 900km. in de week. Bovenop de reiskostenvergoeding die ik kreeg moest ik nog 100 gulden(!) bijleggen. Ik wil er niet eens bij nadenken wat dat met de huidige benzineprijzen zou zijn geweest.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2012
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    uhm onkosten vergoeden waar een bedrijf niet toe verplicht is ik ben bang dat die sprookjes al lang vergaan zijn... tegenwoordig wil men voor een dubbeltje de beste mensen in huis hebben. En met minder mensen steeds meer doen...

    Dat is nu eenmaal de maatschappij tegenwoordig. We willen allemaal zo min mogelijk uitgeven voor zoveel mogelijk. Elke cent die men kan besparen wordt aangepakt.
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Toch gebeurt dat nog steeds, Alwin. Ik heb voldoende voorbeelden in mijn omgeving. Gewoon verkapt salaris, zoals Micropuller hiervoor al zegt.

    Ik heb zelf vele, 30 jaar dagelijks Barendrecht-Delft vice versa (ca 70 km per dag) zonder enige vergoeding moeten reizen naar m'n werk. Reisvergoeding (OV kosten) werden afgeschaft met de invoering van spaarloon regeling.

    Groet,

    Ad
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit is een typisch Nederlands draadje Ad en daarin ben jij een 'stoorzender' ;). Laat ik maar voor wat meer storing zorgen.

    Wat je moet schrijven: we worden ondergewaardeerd, onderbetaald en aan alle kanten geplukt door de overheid. Oftewel: we zijn zielig :wink: :wink:.

    Als men zijn/haar salaris wil vergelijken met anderen hier enkele cijfers:

    - het minimum inkomen is in 2012 iets minder dan € 1450 bruto per maand (vanaf 23 jaar).
    - het modale inkomen (= het meest voorkomende inkomen) in Nederland is iets van € 2750 bruto per maand.

    Van de site gemiddeldinkomen.nl:

    In 2010 was het gemiddelde inkomen, op basis van 16.226.000 personen, € 22.000 per jaar. Dit omvat inkomen uit arbeid, inkomen uit eigen onderneming, uitkering inkomensverzekeringen en uitkering sociale voorzieningen (met uitzondering van kinderbijslag). Het feit dat dit zo laag ligt komt doordat er ook een groot deel van de bevolking niet werkt of geen inkomen geniet. Het gemiddelde inkomen van de werkzame beroepsbevolking (dit zijn 7.785.000 personen) is € 34.600 per jaar. Het gemiddelde inkomen van de niet-werkzame beroepsbevolksing (dit zijn 4.759.000 personen) is € 18.400 per jaar. Dit zijn mensen met een uitkering, pensioen of partneralimentatie en studenten.

    Voor wat betreft de technische beroepen zijn er momenteel inderdaad legio vacatures en je krijgt zo'n beetje een baangarantie als je een opleiding vanaf mbo-niveau en hoger met goed gevolg afsluit. Dat is dus erg gunstig voor de technieker-in-spé. Je moet alleen als bijv. startende mbo-er niet verwachten, dat je aanvangssalaris erg ver boven het minimumloon en als hbo-er erg ver boven € 2000 zal liggen. De bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel, al zouden we dat graag willen.

    Ik heb eens meegekeken met mijn zoon: mbo elektronica, hbo halverwege gestaakt door gebrek aan zitvlees (is erfelijk :oops:). Hier in de regio liggen de banen in de offshore industrie voor het oprapen en de salarissen/toeslagen liegen er niet om. Er zijn 'm ook verschillende banen via stage-adressen aangeboden, maar hierin had-ie geen zin. Hij heeft zelfs de elektronica vaarwel gezegd en is elektromonteur geworden omdat-ie volgens zijn mbo papiertje ook daarvoor is opgeleid. Resultaat is, dat-ie het nu sinds bijna één jaar met een heel wat minder riant inkomen moet doen. Heeft ook een 'auto-van-de-zaak' zonder bijtelling en dat blijft zo. Reiskostenvergoeding is er dus niet bij, maar dat is logisch. Hij werkt echter met veel plezier en dat is veel belangrijker. Als ik echter zie wat-ie kan gaan verdienen als 't ie zich verder schoolt, ziet dat er helemaal niet gek uit. Het duurt wel even voordat-ie bovenmodaal kan gaan verdienen, maar dat is logisch. Als ik dat vergelijk men mijn eigen voormalige werkzaamheden, waarvan iedereen denkt dat dat aardig oplevert (leraar biologie lbo/mavo, wat nu vmbo heet) komt-ie er helemaal niet gek van af.

    Enne ja, ook in het onderwijs vindt praktisch iedereen, dat-ie wordt onderbetaald.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2012
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als ik dat zou schrijven zou ik hypocriet zijn, Jan. Ik verkeer in een bevoorrechte positie.

    Wat de kern is, dat je het werk dat je doet met plezier doet. De beloning is dan wel belangrijk, maar niet het belangrijkst. Gedurende een groot gedeelte van je leven is werk een heel belangrijk onderdeel van je bestaan, als je dat niet met plezier doet beïnvloedt dat ook je overige aktiviteiten.

    Zelf heb ik dat een beetje te extreem uitgevoerd. Te veel hart voor het werk, waardoor ik zelf te weinig hart heb overgehouden.........

    Groet,

    Ad
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ad, ik was nog een knipoog-smiley vergeten, die zal ik nog toevoegen. Mijn opmerking was meer ironisch dan serieus bedoeld.

    Inderdaad is de bottom line: 'werken met plezier' is tien keer zo belangrijk als werken met een wat leuker inkomen. Zelf ben ik zo dom geweest nooit een technische opleiding te volgen en daar heb ik achteraf wel wat spijt van, ook al ben ik toch nog op mijn pootjes terechtgekomen. Als je de habitus hebt van een techneut is dan ook het advies om er eentje te worden, ongeacht het opleidingsniveau dat je kunt halen en ongeacht het inkomen, dat je er mee kunt verdienen.
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Doen waar je plezier in hebt en goed in bent (dit gaat vaak samen), is inderdaad het belangrijkste.
    Alleen jammer van die grote groep die ik al eerder genoemd heb, die zich overal tegenaan denkt te moeten bemoeien, terwijl ze zelf geen idee hebben waarover ze praten (en daar vaak ook nog eens riant voor worden beloond)

    Dit is trouwens geen nieuw fenomeen; ruim 40 jaar geleden had men hier ook al last van, getuige dit verslag van de bouw van een van de attracties in Disney's Magic Kingdom:
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Tja, leiding geven is ook een vak.
    En daar ligt ook een probleem bij sommige technische richtingen. Ik ben in 1967 m'n werkzame leven begonnen boj de RDM, en hoewel ik niet in de produktie zat hoorde ik wel elke ochtend en namiddag de verhalen van m'n medereizigers in de bedrijfsbus.

    Als je bijvoorbeeld een hele goede bankwerker had, en het bedrijf wilde die belonen voor zijn goede kwaliteit en produktie dan was dat binnen het beloningssysteem alleen maar mogelijk om zo iemand te bevordern. In het beste geval tot meewerkend voorman, want dan produceerde hij nog en had een belangrijke rol bij de opleiding van nieuwkomers. Maar dan werd dikwijls de stap naar "baas" gemaakt, en in veel gevallen had je dan een goede bankwerker minder en was je een slechte baas rijker. Het CAO systeem had natuurlijk grote verdiensten, maar dit was wel één van de minpunten daarvan.

    Ik weet niet of dat nu ook nog zo werkt, maar ik vrees van wel. Het zit nu eenmaal ingebakken in ons systeem, in principe moet een leidinggevende meer verdienen dan degenen aan wie hij/zij leiding geeft. Er zijn uitzonderingen waarin bepaalde specialisten die schaars zijn wel meer verdienen dus hun chefs, maar volgens mij zijn dit echt uitzonderingen.

    En in niet CAO beroepen gelden de marktregels nu eenmaal sterker. Als jij een functie uitoefent waarbij er zo een paar aan de deur staan die je werk (vrijwel) naadloos kunnen overnemen, dan zal een bedrijf minder geneigd zijn om de beloning op te schroeven dan in het geval dat zij weten dat ze behoorlijk klem zitten als jij tabé zegt.
    Ik heb in een aantal gevallen meegemaakt dat mensen op die manier zonder de nomaal gesproken benodigde diploma's behoorlijk hoog stegen in een organisatie. De grote problemen ontstaan dan als dat soort mensen om wat voor reden dan ook toch op straat komen te staan. Dan komen ze vrijwel nooit meer aan de bak, zeker niet op hun oude niveau.

    Groet,

    Ad
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een goed leider zegt niet "Voorwaarts!", maar zegt: "Volg mij."

    Voorbeeldfunctie, kunnen wat je personeel kan, en als je dat niet kunt: hen waarderen omdat zij het wel kunnen. En ze dat laten weten.
    Als je dát als leider / chef kunt, word je op handen gedragen.
     
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    @Roel
    De spijker op zijn kop slaan.. owja nog iets dat veel managers niet kunnen.... maar ze kunnen wel beoordelen dat een timmerman zijn werk niet goed doet...

    Gelukkig zit ik nu bij een bedrijf waar de hoofd technische dienst wel verstand van zaken heeft en dat verschil merk je meteen!
     
  19. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    jan met de pet! die moeten ze hebben, en de hogen dus niet! zo gaat het al jaren en blijft het gaan!--> zei m'n oma eens<--
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Pet afzetten?

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina