Schakelaar in voeding ontvanger??

In een vliegtuig van mij zit de accu onder de vleugel en alleen bereikbaar als de vleugel er af is.
Dus om te vliegen eerst de accu aansluiten en de vleugel monteren.
Gaat er iets mis dan kun je er niet snel bij.
Het liefst onderbreek ik de accu direct als de vlucht klaar is zonder die lastige vleugel te moeten demonteren.
Ik heb een regelaar met BEC dus die is tevens de voeding voor de ontvanger.

Nu vroeg ik mij af kan ik in de draden van de BEC naar de ontvanger een schakelaar zetten.
Zo ja welke draad de witte plusdraad of de plusdraad?

(Ik heb helaas geen motor onderbreking op mijn zender Futaba FF9)
 
Dat is geen probleem, de witte is puls, dus moet je de rode hebben. Neem een deftig schakelaartje want je hele besturing hangt er aan vast.
 
En bij deze oplossing beginnen de meeste regelaars te piepen omdat ze geen signaal meer van de ontvanger krijgen, dus dan vergeet je ook niet om vervolgens de accu los te koppelen van je regelaar.
 
of (beetje afhankelijk van je stekker systeem) laat b.v. de min-draad van je regelaar door een klein gaatje in de romp naar buiten lopen,
idem met de min-draad van je accu.

In de romp sluit je de plus wel aan, vleugel erop,
voor je gaat vliegen min- stekker vast
na het vliegen, stekker los

veel veiliger kan het niet...
 
Zolang de accu met de ESC verbonden is zal die ESC (een beetje) stroom uit de accu blijven trekken. Ook al schakel je de ontvanger uit blijft de accu ontladen worden, niet snel maar toch!
Naast de opmerking van hmeijdam komt ook nog het gevaar dat de ESC ongewild de motor kan gaan laten draaien omdat hij geen signaal van de ontvanger meer krijgt. Die kans is heel klein maar hij is er wel.
Al met al is het dus geen goed idee om alleen de ontvanger uit te schakelen hoewel ik wel snap dat je het wilt doen. Mijn oplossing zou zijn ergens een luikje, deurtje of klepje maken via welke je de accu kunt los maken en/of helemaal uit je model halen zonder dat de vleugel los moet. Wanneer ik een model bouw zorg ik er voor dat ik altijd vrij makkelijk bij de accu kan, indien nodig pas ik de constructie zelf aan.
 
Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Ik was al een beetje bang voor de kleine kans op het ongewild draaien van de prop zoals Ernst oppert.
Het is een oud toestel met een dun huidje dus een luikje maken gaat het niet worden maar wel de oplossing van accu los zie ook WVR.
Het verdient geen schoonheidsprijs maar In de lucht zien we dat toch niet meer.
Ik ga ermee aan de slag.
.
 
los van alles.
bij electro modellen hoor je de boel niet aan te sluiten, om daarna koffie te drinken.
die sluit je aan, en je gaat vliegen.
is de vlucht over, trek je de accu los.

de oplossing met de min draad kan, zo heb ik het ook in mijn heli's.
je sluti de accu dan normaal aan. alleen is de min draad richting wat langer, en zit er een onderbreking in.
daar heb ik een stekker op gesoldeerd. en een contra stekker heb ik kort gesloten.
dus als de contra erop zit, is de min draad niet meer onderbroken.

voornaamste nadeel in deze oplossing (voor jou) is dat voor de accuwissel blijkbaar nog steeds de vleugel eraf moet.
geen idee hoeveel vluchten je uit een accu haalt..
maar wat versteviging aanbrengen en een luik maken kan handig zijn:D
 
Wees gerust ik ga geen koffie drinken met een aangesloten accu.
Ik heb gezien dat die props scherp zijn.;)
Accu wissel blijft altijd lastig maar veiligheid gaat voor!
 
Hallo Ton,

Ik weet niet wat voor toestel het hier betreft maar kan je niet in 1 van de kabels tussen accu en regelaar een extra 2 polige stekker monteren die je vlak met de buitenzijde vd romp inbouwd. Dus bijvoorbeeld in de kabel tussen accu stekker en regelaar in de pkus kabel. Deze stekker monteer je dan dusdanig dat die vanaf de buitenzijde bereikbaar is. Dat steek je op deze stekker de contra stekker met tussen de 2 pinnen een draadbrug. Daarmee maak je de verbinding.

Na het vliegen contrastekker verwijderen en alles is stroomloos.
 
In een ff9 is een motorschakelaar wel mogelijk. Ik heb het! Ik kan vanavond wel even kijken hoe het precies zit,

Erik p
 
Hoi Tonny dat ging hem dus bijna worden maar Erik heeft ook een veilige oplossing.
Ik ben benieuwd waar hij mee komt.
 
Oke, ik heb een ff10. Maar de handleiding van de ff9 geeft hetzelfde.
https://www.gebruikershandleiding.com/Futaba-FF9/preview-handleiding-392981.html pagina 33.
Motor cut in het basic menu. Ingesteld in mijn geval op schakelaar D en 0%....
Bij mij werkt dat.
1576171012548.jpeg


Erik p
 
Zelf zou ik geen schakelaar willen inbouwen. Al was het maar om de hoeveelheid vliegtuigen die in de grond worden gegooid met de schakelaar in de uitstand te beperken.....
En helaas, zien gebeuren en dus een deel risico

Erik p
 
Erik, Helitony heeft niets aan een schakelaar die je met de zender aan en uit kan zetten. Wat hij wil is de ontvanger aan en uit kunnen schakelen zonder de accu los te nemen. Dat lijkt mij heel erg lastig te realiseren met de zender. ;);)
 
Een klein beetje verwarring.
Bij mijn andere vliegtuigen open ik het kapje los en ontkoppel de accu dat is voor mij de veiligste methode
Bij dit vliegtuig lukt dat dus niet daarom dacht ik een schakelaartje in de ontvanger kabel en dan semie veilig naar of van het veld.

Wat Erik voorstelt is dat het throttle kanaal uitgeschakeld wordt op de zender.
Dat voorstel heb ik eens bekeken op mijn zender maar het onderbreekt de throttle niet volledig.
De rate kan maximaal op 40% dus de eerste 40% van de knuppel weg is de motor uitgeschakeld maar daarboven gaat hij gewoon aan.
Dus het is een soort veiligheid voor de eerste 40% van de knuppel weg.
Ik zou dat graag voor de hele knuppel weg willen hebben maar dat gaat niet lukken.
Als ik de rate op 0% zet zoals op het plaatje van Erik dan doet de schakelaar dus niets.
Heb je nog meer suggesties Erik?

Zo niet dan wordt het toch de eerder genoemde accu onderbreking buitenom.
 
Ik las ook nog dat dit meer bedoeld is voor brandstofmotoren.
Normally, a setting of 10-20% is sufficient. Viewing the carburetor barrel until it fully closes is adequate to get an approximate setting; then test with engine running to confirm
 
Maakt geen fluit uit.

als jij met een curve bv zorgt dat je motor vanaf 10 % gas 0 ziet..
Dan kun je met de throttle cut zorgen dat het gas op -10 gaat staan, voor de regelaar.
Enigste punt van aandacht, het werkt alleen in de onderste regio van de gasknuppel.
Zodat je niet in volle vlucht per ongeluk de motor uit zet

wat je ook kunt doen, is een vliegmodus aanmaken waarin de gascurve op 0% ligt.
beetje zoals bij heli’s, die hebben meestal 4 vliegmodussen.
een throttle hold (aparte schakelaar op de zender, bedoelt om de motor uit te gooien bij problemen)
Normal (gas luistert rechtstreeks naar de stick)
Idle 1 (1 toerental, vaak op wat rustiger vliegen afgestemt)
Idle 2 ( 1 toerental, afgestemt op enthousiasme)
 
Als het puur gaat om je motor tegen per ongeluk gasgeven te beveiligen tijdens de wandeling naar de startplek, is dat heel simpel: programmeer een failsafe die je motor uit zet. Zet je zender aan, plug je vliegaccu in, en nu komt het: zet na initialisatie van het geheel domweg je zender uit. Je failsafe neemt nu over, en NIETS, behalve je eigen zender, kan die ontvanger nu nog vertellen dat hij gas moet geven. Er is een actief signaal naar je ESC dat hij met zijn fikkies van die motor af moet blijven, dus er gaat helemaal niets onverwachts gebeuren.

Zet je vliegtuig op de baan, zet je zender weer aan, en voilá….

De meeste zenders kun je ook wel programmeren op dat het gas dicht moet staan bij aanzetten, en daarmee heb je ook beveiligd dat bij inschakelen van de zender de motor onverwacht gaat lopen.

Ik weet het, het klinkt heel tegennatuurlijk, maar de tijd van de analoge 35 MHz PPM zenders is voorbij, en dat betekent dat je ook gebruik kunt maken van de nieuwe mogelijkheden, en onzin is om krampachtig te doen over de dingen die bij zo'n oude zender ongehoord waren.
 
Wat brutus hier boven beschrijft kan ook.
Maar ik zal nog een keer mijn menu's doorspitten. Zoals gezegd heb ik hier een ff10 met motorstop geprogrammeerd op mijn tafel liggen. En ik stond zelf ook te kijken van de eenvoud. Ik heb in mijn hoofd dat het een mix was. Maar die zag ik gisteren na het werk niet zo snel.
Ik kijk dit weekend nog een keer goed

Erik p
 
Back
Top