Scheldemusch 1:5

Even een update. Ik heb de balsa deeltjes toegevoegd, de romp begint er nu al een beetje uit te zien. Natuurlijk moeten de neuskap en de piloot beschermkap, die het aanzicht grotendeels bepalen, nog toegevoegd worden:
full

full

De bekleding met 2 mm balsa is nu ook aangebracht. Ik heb nogal wat wijzigingen aan de boven en achterkant moeten maken om de rompvorm goed te krijgen. Het gat wat je ziet is om koellucht door de electromotor te laten stromen. Later komen hier scoops op net als het voorbeeld. De e-motor wordt later ingesloten door de dummymotor, dus is hij aangewezen op koellucht via de binnenkant.

full

full

Max.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je, Bart. Ik heb mij ook gestort op de decoraties, alhoewel dat pas veel later van pas komt:
full

Bart, vraagje: ik heb alle decoraties in Rhino getekend, en er surfaces van gemaakt. Weet jij een manier om ze op een gebogen oppervlak te projecteren? Ik heb al een boel dingen geprobeerd, "Pull to Surface", "Project to Surface" "Loose Project" (nadat ik er eerst curves van gemaakt had), maar niets gaf het gewenste resultaat. Hoe doe jij het?

Max.

Hoi Max , het mooiste zou zijn dat je op de één of andere manier de gecreëerde surfaces op het surface van het vliegtuig kan unrollen. Tot nu toe heb ik nog niet ondekt hoe dat moet en of kan. Bij de 3d modellen die ik tot nu toe heb getekend het bijvoorbeeld de romp ''gesplit'' met de curves can de decals. De resulterende vlakken heb ik dan in een layer gedaan met de gewenste kleur.

Mvg,

Bart

OK Bart, ik modder verder ;)

Ik heb nu het hoofd-landingsgestel klaar. De vering gebeurt met O-ringen, en ik heb "schokbrekers" gemaakt die weinig schokken breken, maar wel de wielen in de vlucht schaal laten zakken.
full

full

full

Max.

Speciaal voor Bart en Rob; met het Rhino commando "Flow" kun je een object met een basis-curve naar een doel-curve verplaatsen en deformeren. Daar heb ik dit nu mee bereikt:
full

Er is ook nog een commando "FlowAlongSurface" waarmee je hetzelfde kunt doen met een basisvlak en een doelvlak, maar dat laatste moet dan wel goed gedefinieerd zijn om het object op de juiste plaats en op de juiste manier vervormd te krijgen. Ik ga daar nog wel eens mee aan de slag. Voor nu heb ik bereikt wat ik wilde, met als resultaat dat ik de striping nog wat aan moet passen :)

Max.

Zo, weer eens wat plaatjes. Snel gaat het niet :rolleyes:

Eerst de vleugelstompen van de ondervleugel gemaakt:

full

en de vering weer ingebouwd:

full

Balsa frame voor de neuskap:

full

en de neuskap bekleed met 0,5 mm triplex:

full

Straks meer.......

Max.

Een plaatje van de neuspoot met rubberstreng-vering:

full

En de piloot mag eens proberen hoe het zit:

full

full

full

Max.

Het zier er prachtig uit Max. Het neuslandingsgestel en de andere ''hardware'''is dit eigen fabricaat ?

Mvg,

Bart

Het neuslandingsgestel en de andere ''hardware'''is dit eigen fabricaat ?
Ja Bart, met wat freeswerk van Rob/RBCkits. De rest is messing buis, verenstaaldraad, rvs fietsspaak, een paar quicklinkjes en wat bouten en moeren. De vering van de neuspoot wordt verzorgd door een strip fietsband. De wielen zijn Williams Bros. "Golden Age" type

Max.

Van welk materiaal is het landingsgestel?

Wat ik al schreef als antwoord op Bart's vraag. Als je de neuspoot bedoelt, de vork is van lexan en de schommel is van 1,5 mm epoxyplaat. Ik weet niet zeker of dat het gaat houden bij een minder zachte landing, we gaan het wel zien.

Max.

Die zwarte rubbers in de vleugel, die de klap moeten opvangen, wat zijn dat nou? :confused:

Moeten niet uitdrogen/scheuren/knappen, want dan moet je weer chirurgisch aan de slag . . . :eek:

Succes, ziet er goed uit!

jan.

Hallo Jan,
Die zwarte rubbers zijn O-ringen. En dat chirurgenwerk valt wel mee, als je goed kijkt zie je net boven de voorlijst 4 gaatjes zitten. Dat zijn niet de vuurmonden van de boordwapens :), maar openingen waardoor ik een schroevendraaier kan steken om de vering units los te schroeven. Daarna kan ik de hele unit via een opening in de onderkant van de vleugel naar buiten halen. In het ergste geval hoef ik dus alleen maar de bekleding over de gaatjes voor de schroevendraaier door te prikken.

Max.

Back