Schema zeilenbediening

Ik vaar tegenwoordig met een 'el cheapo' lipo van 7,4V 4000mAh en een UBEC (om het naar 6V te brengen) en kan iets van 6 uur onafgebroken zeilen, voordat de accu leeg is.

Misschien iets voor je oudste?

Moet 'ie natuurlijk niet vergeten om die Lipo van tijd tot tijd te laden...

Denk erom, dat met een fokkeboom het draaipunt aan dek dichter bij de mast komt te liggen, anders houdt je geen spanning op je voorlijk.

Groeten, Jan.

Je zou kunnen overwegen een professionele schootvoering te maken. ziet er wel zo echt uit ook.
Denk erom, dat met een fokkeboom het draaipunt aan dek dichter bij de mast komt te liggen, anders houdt je geen spanning op je voorlijk..

Als 1 op 1 zeiler snap ik dit bovenstaande niet.
Je kan de voorstag toch laten zitten?
Wat er veel gedaan wordt met een fokkeboom, is vanaf de voorstag een stuk richting mast een paaltje op dek zetten voor de boom bevestiging.

Voordeel hiervan boven een boom bevestiging aan de stag is dat bij halve wind het onderlijk wat meer bolling kan krijgen, bij uitzwaaien van de boom.

Als 1 op 1 zeiler snap ik dit bovenstaande niet.
Je kan de voorstag toch laten zitten?

Hallo Baggeraar,

Bij een zeilend schaalmodel neem je het slecht functioneren van de fok bij voordewindse koersen voor lief om het schaal uiterlijk niet te verstoren.

Bij sommige uitvoeringen heeft de fok een boom, waarbij het draaipunt vóór samenvalt met de voorstag/voorlijk.
Hierbij zal het achterlijk gaan bollen bij meer dan een zuchtje, omdat de boom te licht is om dit te voorkomen. Ook hier neem je dit bij een schaalmodel voor lief.

Bij een model van een zeiljacht, dat goed hoogte moet kunnen lopen wil je het achterlijk ook gecontroleerd laten bollen.
Dit doe je door het onderlijk van de fok op de fokkeboom vast te zetten, het voorlijk vast, de schoothoek verstelbaar i.v.m. het instellen van de bolling.

Om nu spanning op zowel vóór als achterlijk te houden verhuist het draaipunt van de fokkeboom richting mast, op iets van een vijfde de lengte van de voorzijde van de fokkeboom.
Bij lichte wind heb je ook nog een dirk aan de achterzijde van de fokkeboom, zodat je de bolling van het achterlijk kunt instellen.

Bij een tweekanaals afstandbediening (meestal het maximum aantal kanalen toegestaan in de wedstrijdklassen) is dit de enige manier om de fok goed in vorm te houden, je hebt géén fokkenist aan boord en verstelbare lij-ogen aan dek...

De foto is de situatie op mijn 1M Voyager:
full

De voorstag zit hier bij wijze van experiment vóór aan de fokkeboom, maar dat was geen succes; de mastbuiging was op deze manier niet meer te controleren en de voorstag zit inmiddels weer gewoon voor op de boeg.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ideaal zou zou zijn als het voorlijk van de fok samenvalt met de voorstag. Dit kan als de voorstag samenvalt met het draaipunt van de boom. De boom zal dan met de voorstag verbonden moeten zijn. Bij 1 op 1 is dit standaard. In model is dit lastig te realiseren in verband met optuigen.

Dan maar meteen het beslag van Walicki erop, incl Fokwender, dat voor de Wind de fokkeboom te loevert gaat.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Ik ben nu bezig met een Genua op m`n 1 meter boot te zetten.

Hiervoor ga ik een 2de lier gebruiken om de Genuavoor de mast langs te trekken en daarmee ook de spanning op de schoot te kunnen varieren.

Op dit moment heb ik een standaard schootplan, een lus met 1 lier. aan de lus zitten de grootzeil en de fok schoten vast.
Dit werk op zich goed, maar ik ben niet vies van een experiment dus eerst een Genua uit spinnakerdoek gesneden, en daar de voorstag ingenaaid.

Nu moet ik nog de lier aanschaffen, de ogen waar de genua loop doorheen moet gaan lopen zitten reeds in het dek.
Er is een grote kans dat het voor geen meter zeilt, maar ja, wie weet... kost me hooguit € 35 voor een lier.

Op dit moment heb ik een standaard schootplan, een lus met 1 lier. aan de lus zitten de grootzeil en de fok schoten vast.
Dit werk op zich goed, maar ik ben niet vies van een experiment dus eerst een Genua uit spinnakerdoek gesneden, en daar de voorstag ingenaaid.

Kun je middels een schets of foto aangeven hoe dat schootplan er uit ziet?

Taco.

Kun je middels een schets of foto aangeven hoe dat schootplan er uit ziet?

Taco.

exact zoals "kreeft" het schetste op 20 juli 2010 in dit onderwerp.
lier, onderste deel vd trommel uiteinde 1, lijn bovendeks via een keerrol terug naar lier op bovenste deel v.d trommel, en er nog een spanveer tussen.

schoten van grootzeil + fok met klemmetjes aan de loop bevestigd.

Hallo Taco,

Mooi filmpje!
Waren de schippers wat tevreden?

Vuistregel: helemaal dichtgehaald moet de fokkeboom naar de zijstag wijzen en de giek naar de verste punt van de kajuit/kuip.

Zoals de rode fok nu staat knijpt 'ie de boot helemaal dood.
Op het filmpje kun je zien dat de witte boot ondanks bedieningproblemen bij ruime koers harder vaart dan de rode...

Groeten, Jan.

Mooi statig zeilende boten. Wel een erg korte neerhaler op de boot met rode zeilen, ik vraag me af of die echt lekker werkt zo. En af en toe staan de zeilen wel erg strak aangehaald, waardoor de boot lekker overhelt, maar weinig wind in snelheid omzet. Maar het belangrijkste is dat jullie wel plezier hebben gehad, of niet?

Inderdaad kan er hier en daar wat verbeterd worden.
We zijn er mee bezig.
Dus bedankt voor de tips.

De 'omlooplijn' loopt nog wel eens van de trommel.
Eerst hebben we travel adjust beter ingesteld, maar toch wil de lijn er nog wel aflopen. Misschien haakt er iets onderdeks, ik weet het niet.

En ja, ze vinden het prachtig. Ze hebben ze helemaal zelf gemaakt, dus de beloning is groot.

Gr.
Taco.

Zou een forse servo ipv een lier een optie zijn? Of een rondlopend systeem? Dan kan er geen draad loslopen.

Petje af trouwens, voor deze prestatie. En het plezier straalt er zeker vanaf. :D

Die omlooplijn is nu net als op het plaatje van LNP voorzien van een trekveer in de punt.
Het kan natuurlijk zijn dat deze veer te weinig rek heeft, te strak is, of ergens anders last van heeft.

Wat is het resultaat als we die trekveer weglaten?

Wat we trouwens ook anders hebben: de beide schoten grijpen niet aan op dezelfde plek, maar eentje aan de ene kant van de trommel, en de andere aan de tegenovergestelde richting. Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg uitleg.

Taco.

Laatst bewerkt:
Back