Als 1 op 1 zeiler snap ik dit bovenstaande niet.
Je kan de voorstag toch laten zitten?
Hallo Baggeraar,
Bij een zeilend schaalmodel neem je het slecht functioneren van de fok bij voordewindse koersen voor lief om het schaal uiterlijk niet te verstoren.
Bij sommige uitvoeringen heeft de fok een boom, waarbij het draaipunt vóór samenvalt met de voorstag/voorlijk.
Hierbij zal het achterlijk gaan bollen bij meer dan een zuchtje, omdat de boom te licht is om dit te voorkomen. Ook hier neem je dit bij een schaalmodel voor lief.
Bij een model van een zeiljacht, dat goed hoogte moet kunnen lopen wil je het achterlijk ook gecontroleerd laten bollen.
Dit doe je door het onderlijk van de fok op de fokkeboom vast te zetten, het voorlijk vast, de schoothoek verstelbaar i.v.m. het instellen van de bolling.
Om nu spanning op zowel vóór als achterlijk te houden verhuist het draaipunt van de fokkeboom richting mast, op iets van een vijfde de lengte van de voorzijde van de fokkeboom.
Bij lichte wind heb je ook nog een dirk aan de achterzijde van de fokkeboom, zodat je de bolling van het achterlijk kunt instellen.
Bij een tweekanaals afstandbediening (meestal het maximum aantal kanalen toegestaan in de wedstrijdklassen) is dit de enige manier om de fok goed in vorm te houden, je hebt géén fokkenist aan boord en verstelbare lij-ogen aan dek...
De foto is de situatie op mijn 1M Voyager:
De voorstag zit hier bij wijze van experiment vóór aan de fokkeboom, maar dat was geen succes; de mastbuiging was op deze manier niet meer te controleren en de voorstag zit inmiddels weer gewoon voor op de boeg.
Groeten, Jan.