Schema zeilenbediening

Taco, wanneer ik je goed begrijp, wanneer je spanning op bv je grootzeil zet wordt die extra op de trommel getrokken, echter je fok trekt via de rollen en veer.
veer kan dan uitrekken en de ontstane ruimte zit dan tussen je fokkeschoot en trommel,
wat dan tot gevolg heeft dat deze omloopschoot van de trommel geraakt.

Schoot altijd zo monteren dat wanneer je aan je schoten trekt de trekkracht direct naar de trommel gaat.
Je veer dus nooit belasten, deze is er niet anders voor dan het loze gedeelte op spanning te houden, zodat deze niet over de wangen van je trommel kan lopen.

Taco, wanneer ik je goed begrijp, wanneer je spanning op bv je grootzeil zet wordt die extra op de trommel getrokken, echter je fok trekt via de rollen en veer.
veer kan dan uitrekken en de ontstane ruimte zit dan tussen je fokkeschoot en trommel,
wat dan tot gevolg heeft dat deze omloopschoot van de trommel geraakt.

Schoot altijd zo monteren dat wanneer je aan je schoten trekt de trekkracht direct naar de trommel gaat.
Je veer dus nooit belasten, deze is er niet anders voor dan het loze gedeelte op spanning te houden, zodat deze niet over de wangen van je trommel kan lopen.

Kijk, dat zal ik eens direkt controleren.

Taco.

Ik voel me nier erg leep op dit moment, maar ahcling had een goed vermoeden.
De schoten trekken richting de trekveer in de punt, i.p.v. naar de winch.

Dit gaan we veranderen. en dan ben ik benieuwd.

Taco.

Dit is gewoon het principe van de "closed loop" met een zeilwinch.

Een closed loop bestaat - zoals op de tekening te zien, uit een zeilwinch en 2 keerpunten (katrolletjes) waar een gesloten lus omheen loopt.

Anders gezegd: de lijn vertrekt vanaf de servowinch, loopt via keerpunt 1 naar keerpunt 2 en terug naar de trommel van de servowinch.

Om te vermijden dat de lijn af de trommel loopt, moet deze een constante spanning hebben. Aangezien het oprollen/afrollen van de lijn respectievelijk langs de ene dan wel andere helft van de trommel een invloed heeft op de spanning van die lijn (closed loop) wordt 1 keerpunt/katrol aan een veer bevestigd die eventueel lengteverschil in deze lus kan opvangen en altijd een constante spanning op de lus houd.

2° stuk van de besturing zijn de lijnen die effectief naar de zeilen lopen: deze zijn op een bepaald punt bevestigd aan de "closed loop" maar wel op die manier dan als je de zeilen aantrekt, de trekrichting van de lijnen rechtstreeks richting vaste katrol(keerpunt) gaat en naar de servo.

Maw de trekkracht niet via het keerpunt met veer laten lopen --> bij windvlagen komt er dan extra kracht op deze veer en gaat extra uitrekken, maar hierbij zal de constante spanning op het closed loop gedeelte wegvallen met al risico dat de closed loop van de trommel afloopt.

Omdat er steeds meer vragen komen over de Starlet sailboat, hier nog even wat extra info.

In de eerste post vind je de link naar het bouwplan.
Het zijn foto's die je opslaat op je computer, en vervolgens print je wat je nodig hebt.
Print alles uit in dezelfde grootte. (je kunt dus ook vergroten of verkleinen!)

Dit is de link: Starlet 36 model sailboat plans

Dit is de website van die Amerikaan: Laser Cut Frames for any boat or thing you want to build a model of! en: Build boat models or anything using laser cut parts! The number of models shown continues to grow!

Deze man heeft ook laserpakketten voor de Starlet a $60.

Op de filmpjes van ons zie je de romp gebouwd volgens plan, maar de opbouw is gedaan naar eigen inzicht.

Een andere (complete) bouwtekening van de Starlet is er niet, aan de foto's heb je genoeg.

Een totale tekening hebben we ook niet gemist. De boot is goed te maken zonder een complete tekening. Dus wat dat betreft geen probleem.
Het enigste waar we tegenaan liepen is dat naar onze mening het hout wat de steven vormt, te kort was. Let daar dus goed op, en geef het vtv een beetje (1,5 cm) overlengte. Later afzagen gaat snel genoeg.
Verder weinig bijzonderheden wat de bouw betreft.

Alleen de besturing hebben we natuurlijk totaal veranderd. Let op dat de schoten richting de trommel trekken, en niet andersom.

Het was een heel leuk project, waar onze kinderen veel van geleerd hebben (ik ook). Ze zijn altijd aan het knutselen. Dat zullen ze van mij hebben, want dat deed ik eerder ook.

Meer vragen? Stel ze gerust.

Taco.

Back