"Schiphol test met op afstand bestuurbare robothavik"

maar het vlieg patroon ligt toch aan de piloot? zolang het klapt en net zo vliegt (dus laag en aanvallend) als een roof vogle dan moet het dus afschrikken?

Waar jou model juist in uitblinkt is de betrouwbaarheid en prestaties. Jij weet precies hoe je een jagende havik na moet doen dus dat samen is een winnende combinatie :)

dat is het zoveelste modelvliegtuigje...werkt niet. Een vliegende kruiwagen doet precies hetzelfde. Vogels schrikken als een vliegende kruiwagen voorbijkomt door niet-herkenning. De volgende keer schrikken ze niet meer, kijk maar naar rc modellen. Vogeloverlast is niet voor niets een mega probleem. Haviken jagen niet als ze zweven. Als een roofvogel zweeft doet ie dat tijdens balts of terratorium verdediging en niet om te jagen. Een jagende havik scheert laag over de grond en doet verrassingsaanvallen. Als je model zich daar nier naar gedraagd hebben de vogels het zo door.
Als het niet teveel gevraagd is ;) zou je dat tegen een aantal gemeenten met vliegverboden t.b.v. de vogels willen vertellen? Bijvoorbeeld deze club:
MVC De Vier Poorten

Een mooi voorbeeld hiervan is een reportage die onlangs in het nieuws was over ooievaars, die bouwen hun nest bijvoorkeur langs een snelweg.

Hoi Robbert,

Is het misschien leuk om hier wat nieuws neer te zetten? Ik vindt het een hele prestatie die hier zeker moet worden getoond :) Jammer dat je alle eerdere stukken hebt moeten weghalen ivm de patent aanvragen. Is dat inmiddels achter de rug?

Leuk idee. Een idee is echter niet octrooibaar. Enkele jaren geleden ook al eens gedaan, toen was de akku techniek echter nog niet zo ver voor lange vluchten. En de vogels waren geloof ik ook niet er onder de indruk van een "bluebird" of "redbird" ;). Misschien dan toch maar een vlindernetje voor een jetmotor uitvinden? :-)

Zie New 3D Ornithopter Buteo F4 Roll & Loop - RC Groups
of zie Ovirc.free.fr - le site des Objets Volants Insolites Radio Commandés hoe ook een te bouwen...

Anyhow, misschien ga ik m'n modellen in de toekomst ook testen met behulp van m'n "slechtvalk" patroon vlieger via Flight Plans - Paparazzi ...maar is is nog zo veel leuks te doen en maar 24 uur per dag....

Niet octroieerbaar?

Leuk idee. Een idee is echter niet octrooibaar.
Een idee is wel octrooieerbaar. (Zelfs perpetuum mobiles zijn octrooieerbaar, en daar valt toch moeilijk een werkend prototype van te maken.)

Maar we hebben het hier helemaal niet over een idee. We hebben het over een werkend apparaat!

Als (kortstondig) octrooi-onderzoeker kan ik zeggen dat Wubbe gelijk heeft. Sterker nog, een idee hoeft helemaal niet te werken om octrooieerbaar te zijn.

Okee, Wubbe, je hebt natuurlijk gelijk, gezien alhier Octrooi - Wikipedia . En omdat Ron al zo veel goeds op alle mogelijke forums schreef heb ik dan toch het hel artikel maar gelezen omdat ik z'n mening en ideen zeer op waarde schat, pfffft goed dat octrooi babble niet m'n hobby is ;) ga met 't mooie weer liever m'n electro valkje maar even "uitlaten" geloof ik...

Sorry voor 't offtopic maken, maar idee is niet echt nieuw...

http://www.ornithopter.de/english/herzog.htm

Erich von Holst - Wikipedia, the free encyclopedia

BTW
...Een octrooieerbare uitvinding is bijvoorbeeld een idee of uitvinding die niet vanzelfsprekend simpel is (maar wel inventief), en die wereldwijd nieuw is...

Nieuwheid
Het product of proces mag vóór de datum van indiening van de octrooiaanvraag nergens ter wereld openbaar bekend zijn, ook niet door toedoen van de uitvinder zelf (bijvoorbeeld door een bedrijfsbrochure of door een presentatie op een beurs).

..gelukkig, kan ik toch met een gerust hart m'n oude buizerd upgraden naar brushless en lekker laten vladderen. Nu maar hopen dat een stroper 'm niet neerschiet ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
... pfffft goed dat octrooi babble niet m'n hobby is ;) ...
Dodelijk saai zelfs, te veel komma-n**ken, vandaar dat ik het ook niet lang gedaan heb.

'Ornithopter' als concept is niet octrooieerbaar, er moet iets van implementatie bij. Bijvoorbeeld het slagmechanisme, dynamische vervorming van vleugels ...

Laatst bewerkt:
cool,
wel zo nu en dan een foto'tje van je 1:1 maken hé;)
zou erg leuk wezen

Back