Schluter SX 81

hey allen,

na een lange zoektocht, die ik eigenlijk al bijna opgegeven had, heb ik net van de Sint een vroeg cadeau mogen ontvangen: Een authentieke Schluter SX 81, en bovendien, een nieuw, ongebouwd exemplaar!!!
Ik had al een tijdje contact met een aantal mensen in de VS die wel nog wat spul liggen hadden, maar mijn pogingen om dit te pakken te krijgen waren altijd al op niks uitgedraaid. Ik had al't idee opgevat om met nieuw gefabriceerde onderdelen van helioldie.de, en onderdelen van een Heliboy/Bell 222 er zelf eentje op te bouwen, maar dan zou't ook nie helemaal "echt" zijn.... nu, toevallig ben ik via rc.runryder.com in contact gekomen met een heerschap in Kentucky. Die persoon had een aantal jaren geleden de hele inventory opgekocht van Miniature Aircraft (nota: vroegere importeur in de VS, en later fabricant van X-Cell), waaronder een hele hoop (20+)complete bouwdozen van oa. de SX......Interesting!!! een paar telefoons en mails later heb ik'm bereid gevonden om me de laatste complete doos te verkopen. hij heeft er zelf ook nog ééntje, vliegklaar, en onderdelen om'm in de lucht te houden. En hij zou me ook wel nog wat delen bezorgen om'm nog jaren vliegende te houden. Ik heb zelf ondertussen ook al best wat oud schluter spul verzameld, dus dat komt alvast wel goed, en tenslotte zijn er niet echt heel veel stukken specifiek aan de SX 81. dus, verkoop geklonken, centen betaald, en dan wachten op't pakket.....lang wachten op't pakket!!!!!! maar uiteindelijk is gisteren alles aangekomen in héél goeie staat. Dit is tenslotte een kit van een kleine 30 jaar oud!!!!! en Lo and behold, er zit inderdaad best wel wat spul in reserve in!! méér dan genoeg spul om een tweede mechaniek te bouwen, en met wat extra spul zelfs een complete 2e heli!! Super!! de canopy is in perfecte nieuwstaat! er zitten oa 2 extra koppelingen in, 2 masten, 3 aandrijftandwielen, tailboom en flexdrive, telkens de complete, nog verzegelde verpakkingen met de inhoud voor een volledige bouwstap! eigenlijk telkens de specifieke SX onderdelen.... ook de complete rotorkop zit er 2x extra bij.....

Nu, voor wie niet zo bekend is met de SX 81: Dit is eigenlijk een evolutie van de 'oer'heli van Schluter, de Bell 222/heliboy. bedoeling was een 'low profile' heli te maken, waarbij het zwaartepunt dichter bij de hoofdrotor lag, om zo beter figuren te kunnen vliegen. hiervoor werd de motor via een extra set tandwielen voor de startas geplaatst. Dit levert een héél compacte, lage heli op. het model werd echter in de praktijk niet zo'n succes, omdat blijkbaar de zichtbaarheid minder goed was. De mechaniek van de SX 81 werd ook ingebouwd in de Cheyenne.

Ik ben in ieder geval van plan om één model vliegend op te bouwen, maar dan wel met 'upgrade' onderdelen, voornamelijk van de Heli-Star (was een geëvolueerde versie van de Heli-Boy). Dit komt neer op een vrijloop (heeft de Sx standaard niet), een beter hoofdtandwiel, en schuin vertand tandwiel voor de staartrotor. misschien zelfs met een complete Heli-Star kop. bedoeling is wel dat'ie vliegt!! Misschien bouw ik de tweede dan wel helemaal origineel op......

Ik neem alvast foto's van de opbouw van nr1, dus blijf volgen!!
heeft wel iets speciaal om de originele zakjes te openen van een 30 jaar oude kit.......

Wim

Laatst bewerkt:
Foto SX 81

Voor wie niet weet wat een SX 81 eigenlijk is, een foto'tje van een collega modelbouwer uit DE

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wauw, geweldige heli! Over oldschool gesproken :)

Veel plezier met bouwen en ik ga dit draadje zeker volgen:yes:

Stap 2

Start-as en koppeling monteren
full

Alle onderdelen op een rijtje.....

full

tandwiel aan koppeling bevestigd....

full

door middel van speciale moeren....Deze as en tandwiel zijn specifiek voor de SX

full

Alles gemonteerd.

Stap 3 en 4

Rotoras monteren......

full

Alles terug op een rijtje.... hier ook he originele zwarte hoofdtandwiel. dit ga ik in dit model vervangen door een Heli-star tandwiel en vrijloop.

full

gemonteerd met het witte heli-star tandwiel.

full

Kleine anpassing moeten doen ivm de schuine vertanding. tevens de Pitchhendel gemonteerd. Ook de geleiding van de tuimelschijf heb ik overgenomen uit de Heli-Star.

Stap 5

Motor monteren......
full

metalen tandwiel met lagering.

full

gemonteerd op de motor, en montagebeugels aan de motor bevestigd. Is een nieuwe SF-H, wordt misschien nog vervangen.....

full

Ingebouwd....

aanpassingen....

Omdat het bovenste U-profiel tegen de koelkop van de motor zat, heb ik het middenblok van de motorsteun moeten aanpassen. heb een blokje gemaakt die 5mm hoger is, waardoor de lijst vrij ligt.
full

onder origineel, boven nieuw blokje.

full

hiervoor was de aanpassing nodig......

nog.........

full

Houten voorbouw: is de origineel meegeleverde versie, heb ondertussen een nieuwe gemaakt, die iets langer is aan de achterkant. hopelijk laat dit met toe de servo's zodanig op te stellen dat alle stangen recht lopen.

full

Tank ook gemonteerd, beugels heb ik zelf moeten maken, zaten nie in de kit...

full

Staartvinnen......

ter vergelijking.....

full

De Sx net voor m'n nieuwe Millennium. deze is ook samengestel uit een hele hoop onderdelen uit verschilende bronnen... staat klaar om ingevlogen te worden....

Ga je de flexible staartaandrijving gebruiken of vervangen door iets 'harders'?

Ron, weinig alternatief zeker? ga er in ieder geval een klassieke mechanische gyro inzetten, want met een nieuwe SSM met een supersnelle servo houdt die aandrijving 't geen vlucht vol denk ik. de torsie valt al bij al nog mee; is eigenlijk vergelijkbaar met wat ik heb op de andere schlüters met 2mm pianosnaar.... op M'n scout viel ik ook met een mechanisch gyro, op de Magic zit een Piëzo 2000 vn Graupner, en als die té gevoelig staat hoor je in hover 't toerental zo op en neer gaan......

Wim

hehe, thx.........

zal eens een groepsfoto moeten maken van m'n huidige vloot....
momenteel staat er gemonteerd:

Heli-Boy (Collective pitch) (nog een stuk of 2 in onderdelen)
Heli-Star (met Superior kop, op zijpanelen na een 2e in onderdelen)
Champion (met een tweede onderweg)
Scout (nieuw ongevlogen)
Magic (1x nieuw ongevlogen en een andere compleet.)
Junior 50 (2e in onderdelen)
SX 81 (bijna een complete 2e in onderdelen, mis eigenlijk enkel de U-profielen)

Vliegklaar heb ik momenteel:

Scout
Magic
Futura Gold
Millennium
Moskito

mis ik nog:

Superior
Heli Baby en Super heli-Baby.

zou leuk zijn om de reeks te kunnen verder zetten tot en met de Futura quarto.......

Back