hey allen,
na een lange zoektocht, die ik eigenlijk al bijna opgegeven had, heb ik net van de Sint een vroeg cadeau mogen ontvangen: Een authentieke Schluter SX 81, en bovendien, een nieuw, ongebouwd exemplaar!!!
Ik had al een tijdje contact met een aantal mensen in de VS die wel nog wat spul liggen hadden, maar mijn pogingen om dit te pakken te krijgen waren altijd al op niks uitgedraaid. Ik had al't idee opgevat om met nieuw gefabriceerde onderdelen van helioldie.de, en onderdelen van een Heliboy/Bell 222 er zelf eentje op te bouwen, maar dan zou't ook nie helemaal "echt" zijn.... nu, toevallig ben ik via rc.runryder.com in contact gekomen met een heerschap in Kentucky. Die persoon had een aantal jaren geleden de hele inventory opgekocht van Miniature Aircraft (nota: vroegere importeur in de VS, en later fabricant van X-Cell), waaronder een hele hoop (20+)complete bouwdozen van oa. de SX......Interesting!!! een paar telefoons en mails later heb ik'm bereid gevonden om me de laatste complete doos te verkopen. hij heeft er zelf ook nog ééntje, vliegklaar, en onderdelen om'm in de lucht te houden. En hij zou me ook wel nog wat delen bezorgen om'm nog jaren vliegende te houden. Ik heb zelf ondertussen ook al best wat oud schluter spul verzameld, dus dat komt alvast wel goed, en tenslotte zijn er niet echt heel veel stukken specifiek aan de SX 81. dus, verkoop geklonken, centen betaald, en dan wachten op't pakket.....lang wachten op't pakket!!!!!! maar uiteindelijk is gisteren alles aangekomen in héél goeie staat. Dit is tenslotte een kit van een kleine 30 jaar oud!!!!! en Lo and behold, er zit inderdaad best wel wat spul in reserve in!! méér dan genoeg spul om een tweede mechaniek te bouwen, en met wat extra spul zelfs een complete 2e heli!! Super!! de canopy is in perfecte nieuwstaat! er zitten oa 2 extra koppelingen in, 2 masten, 3 aandrijftandwielen, tailboom en flexdrive, telkens de complete, nog verzegelde verpakkingen met de inhoud voor een volledige bouwstap! eigenlijk telkens de specifieke SX onderdelen.... ook de complete rotorkop zit er 2x extra bij.....
Nu, voor wie niet zo bekend is met de SX 81: Dit is eigenlijk een evolutie van de 'oer'heli van Schluter, de Bell 222/heliboy. bedoeling was een 'low profile' heli te maken, waarbij het zwaartepunt dichter bij de hoofdrotor lag, om zo beter figuren te kunnen vliegen. hiervoor werd de motor via een extra set tandwielen voor de startas geplaatst. Dit levert een héél compacte, lage heli op. het model werd echter in de praktijk niet zo'n succes, omdat blijkbaar de zichtbaarheid minder goed was. De mechaniek van de SX 81 werd ook ingebouwd in de Cheyenne.
Ik ben in ieder geval van plan om één model vliegend op te bouwen, maar dan wel met 'upgrade' onderdelen, voornamelijk van de Heli-Star (was een geëvolueerde versie van de Heli-Boy). Dit komt neer op een vrijloop (heeft de Sx standaard niet), een beter hoofdtandwiel, en schuin vertand tandwiel voor de staartrotor. misschien zelfs met een complete Heli-Star kop. bedoeling is wel dat'ie vliegt!! Misschien bouw ik de tweede dan wel helemaal origineel op......
Ik neem alvast foto's van de opbouw van nr1, dus blijf volgen!!
heeft wel iets speciaal om de originele zakjes te openen van een 30 jaar oude kit.......
Wim
na een lange zoektocht, die ik eigenlijk al bijna opgegeven had, heb ik net van de Sint een vroeg cadeau mogen ontvangen: Een authentieke Schluter SX 81, en bovendien, een nieuw, ongebouwd exemplaar!!!
Ik had al een tijdje contact met een aantal mensen in de VS die wel nog wat spul liggen hadden, maar mijn pogingen om dit te pakken te krijgen waren altijd al op niks uitgedraaid. Ik had al't idee opgevat om met nieuw gefabriceerde onderdelen van helioldie.de, en onderdelen van een Heliboy/Bell 222 er zelf eentje op te bouwen, maar dan zou't ook nie helemaal "echt" zijn.... nu, toevallig ben ik via rc.runryder.com in contact gekomen met een heerschap in Kentucky. Die persoon had een aantal jaren geleden de hele inventory opgekocht van Miniature Aircraft (nota: vroegere importeur in de VS, en later fabricant van X-Cell), waaronder een hele hoop (20+)complete bouwdozen van oa. de SX......Interesting!!! een paar telefoons en mails later heb ik'm bereid gevonden om me de laatste complete doos te verkopen. hij heeft er zelf ook nog ééntje, vliegklaar, en onderdelen om'm in de lucht te houden. En hij zou me ook wel nog wat delen bezorgen om'm nog jaren vliegende te houden. Ik heb zelf ondertussen ook al best wat oud schluter spul verzameld, dus dat komt alvast wel goed, en tenslotte zijn er niet echt heel veel stukken specifiek aan de SX 81. dus, verkoop geklonken, centen betaald, en dan wachten op't pakket.....lang wachten op't pakket!!!!!! maar uiteindelijk is gisteren alles aangekomen in héél goeie staat. Dit is tenslotte een kit van een kleine 30 jaar oud!!!!! en Lo and behold, er zit inderdaad best wel wat spul in reserve in!! méér dan genoeg spul om een tweede mechaniek te bouwen, en met wat extra spul zelfs een complete 2e heli!! Super!! de canopy is in perfecte nieuwstaat! er zitten oa 2 extra koppelingen in, 2 masten, 3 aandrijftandwielen, tailboom en flexdrive, telkens de complete, nog verzegelde verpakkingen met de inhoud voor een volledige bouwstap! eigenlijk telkens de specifieke SX onderdelen.... ook de complete rotorkop zit er 2x extra bij.....
Nu, voor wie niet zo bekend is met de SX 81: Dit is eigenlijk een evolutie van de 'oer'heli van Schluter, de Bell 222/heliboy. bedoeling was een 'low profile' heli te maken, waarbij het zwaartepunt dichter bij de hoofdrotor lag, om zo beter figuren te kunnen vliegen. hiervoor werd de motor via een extra set tandwielen voor de startas geplaatst. Dit levert een héél compacte, lage heli op. het model werd echter in de praktijk niet zo'n succes, omdat blijkbaar de zichtbaarheid minder goed was. De mechaniek van de SX 81 werd ook ingebouwd in de Cheyenne.
Ik ben in ieder geval van plan om één model vliegend op te bouwen, maar dan wel met 'upgrade' onderdelen, voornamelijk van de Heli-Star (was een geëvolueerde versie van de Heli-Boy). Dit komt neer op een vrijloop (heeft de Sx standaard niet), een beter hoofdtandwiel, en schuin vertand tandwiel voor de staartrotor. misschien zelfs met een complete Heli-Star kop. bedoeling is wel dat'ie vliegt!! Misschien bouw ik de tweede dan wel helemaal origineel op......
Ik neem alvast foto's van de opbouw van nr1, dus blijf volgen!!
heeft wel iets speciaal om de originele zakjes te openen van een 30 jaar oude kit.......
Wim
Laatst bewerkt: