Hallo iedereen. Ik ben Mike en liep al een tijdje rond met het idee om na 30 jaar maar weer eens wat aan modelbouw te doen. Het volgende verslag is een uitkomst van avonden struinen op het net, op zoek naar informatie, foto's verhalen en video's over torpedeboten; de S-boot in het bijzonder. Tijdens dat struinen kom je onvermijdelijk dit forum tegen en heb hier ook al behoorlijk wat informatie uitgehaald. Het werd dus tijd om iets terug te stoppen 
De vraag of het plastic of houtbouw ging worden werd al snel bepaald door de prijs; Om 200 Euro neer te leggen voor het leukste werk (het bouwen van de grond af) viel plastic meteen al af.
Dus moest er een spantenplan komen, want een beetje "op het oog" een schip bouwen als een Schnellboot leek me nogal lomp. Ik had wel wat spantenplannen gezien op het net (zelfs 1 hier op dit forum) maar die waren me te beperkt en ik vroeg me af in hoeverre dit ook accuraat was.
Het boek waar het spantenplan uitkomt "German S-Boats" is niet duur en een leuk naslagwerk voor details. Het plan is gewoon onder de scanner gelegd en ik heb het vergroot naar schaal m.b.v. Photoshop, uitgeprint en dan de breedte gemeten (106.8 mm). Later kwam ik erachter dat ook de huid meegerekend moest worden dus ik had er nog 4mm af moeten halen. Goede leer voor de volgende keer.
Mijn werkbank is een afgedankt televisiemeubel, niet groot maar hij volstaat. En deze is verrijdbaar wat soms erg handig is.
Uitgeknipte spanten op 3,6 mm triplex geplakt (4 stukken van 120x25cm gekocht bij de Hubo in het dorp waar ik werk; leuke service)
Werkplankje is een mooi stukje multiplex die ik overhad van de verbouwing afgelopen zomer, komt ook weer mooi van pas
Middellijn erop uitgezet en de afstanden uitgemeten voor de spanten. 2 keer over moeten doen maar uiteindelijk gelukt, 1e keer had ik een spant teveel gerekend en de 2e keer 1 te weinig. Naja.
21 spanten en 2 figuurzaagjes verder krijg je zo'n stapel (spant 0 heb ik ook, daar ging ik dus steeds de mist in met het lijnen zetten. Volgende keer nummer ik ze gewoon vanaf 1, wel zo handig).
Ik vond het een leuk detail om de rondingen van het schip al een beetje te zien als ik naar het stapeltje keek. Da's ook één van de redenen waarom ik een Schnellboot wou bouwen, de lijnen zijn mooi
Nadat de figuurzaag klem kwam te zitten en ik al een halfuur aan het zagen was heb ik de kielplaat maar mee naar de schuur genomen en de decoupeerzaag erin gezet. Scheelde een hoop gevloek en zweetdruppels.
Met een fijn metaalzaagje erin kon ik redelijk precies het afgetekende uitzagen. De achterplaat (zal best een schipperstaal variant voor zijn) heb ik vastgelijmd met Polymax, lijmt alles supervast en waterdicht maar er zit ook beweging in. Dit onderdeel zit namelijk niet met een pen-groef verbinding vast aan de kiel dus was secondenlijm mij een beetje te stijf. Nu kan het een stootje hebben zonder af te breken.
De nokjes waar de spanten in schuiven uitgefreesd met de Dremel, ik verbaas me altijd over de nauwkeurigheid waarmee je kan werken met zo'n fijn machientje. Stofbril is toch wel vereist had ik maar weer ondervonden.
Ik heb nog een aantal foto's maar moet morgen weer aan het werk, dus later volgt er meer

De vraag of het plastic of houtbouw ging worden werd al snel bepaald door de prijs; Om 200 Euro neer te leggen voor het leukste werk (het bouwen van de grond af) viel plastic meteen al af.
Dus moest er een spantenplan komen, want een beetje "op het oog" een schip bouwen als een Schnellboot leek me nogal lomp. Ik had wel wat spantenplannen gezien op het net (zelfs 1 hier op dit forum) maar die waren me te beperkt en ik vroeg me af in hoeverre dit ook accuraat was.
Het boek waar het spantenplan uitkomt "German S-Boats" is niet duur en een leuk naslagwerk voor details. Het plan is gewoon onder de scanner gelegd en ik heb het vergroot naar schaal m.b.v. Photoshop, uitgeprint en dan de breedte gemeten (106.8 mm). Later kwam ik erachter dat ook de huid meegerekend moest worden dus ik had er nog 4mm af moeten halen. Goede leer voor de volgende keer.

Mijn werkbank is een afgedankt televisiemeubel, niet groot maar hij volstaat. En deze is verrijdbaar wat soms erg handig is.

Uitgeknipte spanten op 3,6 mm triplex geplakt (4 stukken van 120x25cm gekocht bij de Hubo in het dorp waar ik werk; leuke service)

Werkplankje is een mooi stukje multiplex die ik overhad van de verbouwing afgelopen zomer, komt ook weer mooi van pas

Middellijn erop uitgezet en de afstanden uitgemeten voor de spanten. 2 keer over moeten doen maar uiteindelijk gelukt, 1e keer had ik een spant teveel gerekend en de 2e keer 1 te weinig. Naja.

21 spanten en 2 figuurzaagjes verder krijg je zo'n stapel (spant 0 heb ik ook, daar ging ik dus steeds de mist in met het lijnen zetten. Volgende keer nummer ik ze gewoon vanaf 1, wel zo handig).
Ik vond het een leuk detail om de rondingen van het schip al een beetje te zien als ik naar het stapeltje keek. Da's ook één van de redenen waarom ik een Schnellboot wou bouwen, de lijnen zijn mooi


Nadat de figuurzaag klem kwam te zitten en ik al een halfuur aan het zagen was heb ik de kielplaat maar mee naar de schuur genomen en de decoupeerzaag erin gezet. Scheelde een hoop gevloek en zweetdruppels.
Met een fijn metaalzaagje erin kon ik redelijk precies het afgetekende uitzagen. De achterplaat (zal best een schipperstaal variant voor zijn) heb ik vastgelijmd met Polymax, lijmt alles supervast en waterdicht maar er zit ook beweging in. Dit onderdeel zit namelijk niet met een pen-groef verbinding vast aan de kiel dus was secondenlijm mij een beetje te stijf. Nu kan het een stootje hebben zonder af te breken.
De nokjes waar de spanten in schuiven uitgefreesd met de Dremel, ik verbaas me altijd over de nauwkeurigheid waarmee je kan werken met zo'n fijn machientje. Stofbril is toch wel vereist had ik maar weer ondervonden.
Ik heb nog een aantal foto's maar moet morgen weer aan het werk, dus later volgt er meer
