Schnellboot houtbouw 1:48

Iets verpruts? Valt dacht ik wel mee ;)

Wel heb ik het idee dat je roeren nu nog ontstellend groot zijn.
Ik denk dat je met twee roeren uit kan. Of zelfs alle drie even groot.

Het kan zelfs zo zijn dat bij een te grote uitslag, bij vol gas de boel zeer nerveus gaat sturen, een gemene rol kan haan maken, haakt als het ware.

3 roeren geven ook een hoop 'drag'. Zal bij een proefvaart wel boven water komen, en kan je dan altijd nog even aan het formaat schaven, zoals je al schreef.
 
De roeren zijn niet klein inderdaad en het lijkt nog erger zo op een foto. We zien het wel hoe het zich gedraagd in het ruime sop en eraf halen is nog altijd makkelijker dan eraan zetten ;)

Vandaag heb ik nog wat meer van de spanten afgehaald want ik was benieuwd tot hoever ik kon gaan voordat de romp bewegelijk werd. Tot 3mm gaat het nog goed, minder geeft een klein beetje gekraak als ik in de romp knijp. Weten we dat ook weer en het scheelt wat gewicht.

Ook is de motor ophanging gemaakt en is het zover klaar dat de motoren in lijn staan met de assen en wacht het op bevestiging. Daar heb ik ook al een mooi idee voor om het afneembaar maar toch stevig te krijgen. Ik zal morgen wat foto's nemen want dat gaat lastig nu vanuit bed; Tapatalk is handig ;)
 
schnellboot_5582.jpg

Da bint wel heule grote roeren... Even op letten: een roer is onder de draaicirkel van de schroef die ervoor zit, nauwelijks effectief. Dus qua lengte (=diepte) kan ik zo al zien dat ze groot zijn.
Verder is je middelste roer als balansroer erg overdreven. Wat je er nu op hebt als middenroer is niets meer dan een remklep. Hanteer hiervoor de verhoudingen zoals bij de beide kleine roeren als het gaat om het deel voor en het deel achter de roerkoning, dan zit je aardig snor.

En, omdat je prima met hout overweg kunt: waarom je roeren niet in hout gemaakt? 3 plaatjes vliegtuigtriplex, 1 x 3mm dik en 2 x 1mm dik...
In je roerkoning een bocht maken, in het 3mm plaatje een uitsnede maken waar die bocht exact in past, lijmen met 2C lijm, de plaatjes 1mm triplex er op als dekplaat, het handeltje mooi rond schuren en je hebt 3 prima roeren. Krick doet het ook zo. Die messing garagedeuren die je er nu op hebt zitten... Sorry, maar ze zien er niet uit!:help:
 
Mike, Buiten dat je roeren erg groot zijn voegen ze ook veel gewicht toe. Zelf zou ik de messing roeren niet weggooien, maar een stuk kleiner maken. Onderkant gelijk met de schroef, of een paar mm hoger. De hoeken aan voor en achterkant wat afronden en dan met 2C-lijm of plamuur wat profiel op het blad aanbrengen. Met Bas ben ik eens dat het middelste roer weinig effect heeft. Laat deze gewoon eens weg en dicht de doorvoer even af. Mocht je roercapaciteit te kort komen dan is het roer (wel kleiner en met minder balansdeel) zo weer toegevoegd. Wil je kort draaien (manoeuvreren) kun je altijd een motor even achteruit laten slaan. Succes ermee. Gr. Klaas.
 
Mja, m'n vrouw vroeg al of ze die middelste mocht lenen om de tulpenbollen te poten. Dat was al een stille hint achteraf.

Ik ga die van messing eens wat inkorten inderdaad maar ik ga ook een paar van triplex maken, gewoon omdat het kan. En ik ben benieuwd hoe dat gaat qua freubelen.

Dan eens zien wat het beste/mooiste werkt, heb ik beide manieren geprobeerd in ieder geval.

Bedankt voor de kanttekeningen heren. Dit is de eerste keer dat ik dit soort dingen überhaubt maak dus alle kritiek/aanwijzing is welkom :)
 
Motoren ophangen.

Er is ook nog het één en ander gedaan afgelopen dagen. Nadat ik eruit was hoe ik de ophanging precies wou hebben:

schnellboot_5583.jpg


Het motorspant weer verbonden door er een stuk triplex tussen te plakken. Daarna drie M3 boutjes erin vastgelijmd. De moertjes op de linker foto zijn vastgedraaid om het uit te lijnen tijdens het drogen en zijn er later weer afgehaald. Die op de rechter foto zijn ondergedompelt in C-2.

schnellboot_5585.jpg


Een motorophanging gefabriceerd uit een stuk aluminium. De motoren zijn onafhankelijk van elkaar uit te lijnen: Het stuk waar ze in vastgezet zijn is prima in de goede hoek te buigen op een bankschroef. De schroefgaten zijn verruimd voor wat speling naar alle kanten. Simpel maar doeltreffend.

schnellboot_5586.jpg


En zo zit het dan vastgedraaid aan het spant. Kan zo weer los als het moet en is er dan makkelijk uit te pakken. Misschien doe ik nog een stukje rubber tussen de motoren en de alu-plaat tegen trillingen, maar dat kan altijd nog mocht dat nodig zijn.
 
Stukje rubber er tussen gesandwiched doet niet zo veel :-)
De bouten geven de trikkingen direct door aan de massa.
Wel kan je de motor dan in tulletjes hangen.
Vergelijk de servorubbertjes...rubbertjes en busjes of hoe een ruitenwissermotor is opgehangen... rubber tulletjes en busjes.
En dan zal het, ja, behoorlijk stiller worden in het ruim...

Zelf roeren maken... maar dan uit ander materiaal?
Middelste roer uit dunne epoxyplaat. Kan je zelf lamineren op een vlak stuk glas!
Wel glas insmeren met loswax (Bossina).

Middelste roer uit epoxyplaat, de twee andere, zwarte, uit bestaande Graupner roertjes geschuurd. En dat werkte ook prima. (ik had nog twee van die kleintjes in de la liggen... destijds...)


full


Maar de messing roeren zijn prima geschikt om bij te plamuren met epoxyplamuur.
Daarna in model schuren. Epoxy hecht prima aan messing. Dus niet te snel weg knikkeren. Is een uitstekende basis voor meer!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vorm van de roeren.

Ik ben eens wat gaan googelen en kwam het volgende tegen:

Een NACA 0015 roer (National Advisory Committee for Aeronautics) profiel
ziet er als volgt uit:

De voorkant (aanstromingszijde) is bol; de dikte van het roer is circa 12
tot 15% van de lengte van het roer; het dikste gedeelte van het roer is op
ongeveer 30% van de voorkant (aanstromings zijde); de achterzijde van het roer is scherp. U zou van uw roer een dubbelplaats balansroer kunnen maken, met 20 tot 25% van het roeroppervlakte voor het draaipunt (de roerkoning). Een balansroer is een roer waarvan het vóór het draaipunt geplaatste deel als een balans werkt. Hierdoor is er minder kracht nodig om 'roer te geven', terwijl de roerwerking (dit is de reactie van het schip bij roer geven) veel beter is.

Als u besluit om van uw roer zo'n balansroer te maken, doet u er goed aan om boven en onder een horizontale plaat te bevestigen over de gehele lengte van het roer, met een breedte van ongeveer vier maal de dikte van het roer. Als u daarbij zorgt voor een bolle aanstroomzijde van het roer, zal dat het water verwarren. En dat is precies wat nodig blijkt voor een goede rechtuit-stabiliteit.
Toen ik dit las zag ik meteen het middelste roer van een Schnellboot, deze heeft de vorm die hier wordt beschreven. Sterker nog, het zou mij niks verbazen als deze NACA normalisering gebaseerd zou zijn op Duits onderzoek.

Hier kan ik wel wat mee in ieder geval. Wordt zeker vervolgd :)
 
Ik meen dat het omgekeerd was. Italianen hebben klakkeloos de Naca profielen voor de jachtvliegtuigen overgenomen. Zelfs iets gemodificeerd....scherpere voorlijsten gegeven. En dat ging dus mis in duikvluchten... de lucht kon niet meer kiezen... de vleugels verloren lift. Dat hadden de Italiaanse ingenieurs niet onderzocht.

De historie van NACA staat wel op het internet.
Aan je model zal je er niets van merken welk profiel je kiest... tenzij je een Logosteentje gebruikt :-)

Wil je meer weten over het onderwerp...
Dit is het gewezen boek...
Die deutschen Schnellboote 1914-1945 von Harald Fock - Buch - buecher.de
Gr Bas
 
Qua bouwen is het afgelopen week een beetje rustig gegaan maar de hersencelletjes zijn wel aan het werk geweest.
Alle aanwijzingen omtrent de roeren heb ik langzaam laten bezinken en in plaats van één bouwmethode eruit te pikken lijkt me het mooist om ze te combineren. Dus hout met epoxy en messing. Samen met wat PE-verpakkingsmateriaal wat als mal moet gaan dienen wordt dit hopelijk een kliederloos werkje.

schnellboot_5602.jpg


Nog wel twee as-houders kunnen fabriceren afgelopen weekend. Nu alleen nog wat afwerking aan de achtersteven en een torpedo uitlaat en dan kan de romp in de grondverf :)

En dan plamuren en schuren etc.

Van de week ga ik nog langs de modelbouwzaak om wat Polystereen plankjes en profielen te halen. Ik zag hier en daar wat bouwverslagen die hun bovenbouw heel mooi eruit konden laten zien met dit spul. Dat lijkt mij ook wel wat. Het is makkelijker verwerkbaar dan hout als ik dat zo bekijk en om de prijs hoef ik het niet te laten want het kost nie veul.
 
een roer is onder de draaicirkel van de schroef die ervoor zit, nauwelijks effectief.
Die messing garagedeuren

Om even met het laatste te beginnen:
Zolang het geen hangaardeur wordt genoemd is het nog niet zo erg groot :D

Over de grootte van een roer :rolleyes:
Wij hadden een tweebladschroef van misschien wel 25 cm, Het roer was wel een meter hoog. (spade-balans)

Het ziet wat te groot, maar het is met dit hetzelfde als de verhalen over spoed en toerentallen.
Met een groot roer 5° uitslag geven remt evenveel als met een klein roer 10° uitslag geven.

Je zal echter met snelheid en zulke grote roeren behoedzaam moeten sturen om niet onderste boven te vliegen.
Speedjachten van 12 meter hebben ook maar roertjes ter grootte van een spa voor in de tuin.
Nadeel is dan wel weer dat je zonder veel vermogen op de schroef nagenoeg niet bestuurbaar bent.

Wat er met het lange middenroer kan gebeuren is dat de weggebogen stroom van water niet kan afstromen, maar tegen het binnenbocht roer gaat "stropen", waardoor dat buitenroer meer voor jan met de korte achternaam meedoet.

Eerst maar varend maken en dan testen, kleiner maken kan altijd nog.
 
Hek en dek.

Er moest maar eens een mooi kontje gezet worden op dit volslanke scheepje. Oftewel tijd voor het serieuzere hekwerk.

schnellboot_5603.jpg


Een blok verpakkingsmateriaal van één of ander electrisch apparaat op maat gesneden en op het hek geplakt met beli-zell, dit vult de eventuele luchtkamertjes op omdat het wat schuimt. En het vreet het foam niet op wat ook niet onbelangrijk is.
Daarna met flink wat geduld langzaam aan de vormen erin geschuurd met fijn schuurpapier (geplakt op een verfmenglatje, werkt super voor detailwerk).

schnellboot_5604.jpg


Eerst weer in de parketlak gezet en nadat dit droog was een tweede laag erop gedaan. nog voordat dat droog was 25 grams glasweefsel er nat-in-nat twee keer overheengezet om er de nodige stevigheid in te krijgen en dat weer afgelakt met twee lagen parketlak.
Dit klinkt misschien als een langdurig proces maar de parketlak droogt binnen 15 minuten dus alles was eigenlijk wel gedaan in een klein uurtje. De meeste tijd gaat ook niet zozeer zitten in de uitvoering dan wel in de voorbereiding van alles ;)

schnellboot_5606.jpg


Zo ging het ook met het dek, veel voorbereidend werk;
Nog wat meer spanten uitgedremeld,
Dekranden vlak geschuurd,
Gehele binnenkant nog een laatste laagje parketlak,
Motoren hun uiteindelijke uitlijning gegeven en vastgezet,
Nieuw dek uitgetekend en gezaagd (de eerste was 1cm te kort nu ik de kont erop had gezet) en lichtjes in de parketlak.

Daarna samen met m'n vrouw de raakvlakken van het schip en het dek ingesmeerd met epoxy en de twee delen met elkaar verenigd.
Dat laatste ging weer beduidend sneller dan alle voorbereidingen haha maarja wat wil je, die epoxy droogt snel dus je hebt niet veel keus ook :)

Wel weer heel wat plezier gehad met alles in ieder geval.

@Harm: Ik ben eerst maar eens bezig met het vaarklaar maken en dan zie ik wel hoe het met die roeren gesteld is inderdaad. Aanpassen kan altijd nog.
 
Ehhh.... Mike... Ik kan de onderzijde van dit fraai vormgegeven " kontje" (pardon) niet zien, maar als het net zo mooi rond is afgewerkt als de zijkanten, verlies je daar behoorlijk snelheid op.
De onderzijde van de achterkant is haaks. Reden: op die manier laat het water beter los van het onderschip. Minder wrijving = meer snelheid.
Dat is reden waarom een goeie maat van mij (die veel snelle schepen bouwt) ALTIJD het hek van zijn modellen opvult met een plaatje ABS en dat vervolgens haaks schuurt. Bij vacuumgezogen rompen is dat nooit helemaal haaks, vandaar die modificatie.
En zie ook de foto van het origineel, waarbij zelfs de zijkanten haaks zijn ten opzichte van spiegel:

 
De onderkant waar het hek het vlak raakt is enigszins iets afgerond en ik begrijp wat je bedoeld. Misschien zouden de lijnen wat strakker kunnen inderdaad zoals ik ze eerst had.

schnellboot_5607.jpg


Dit is allemaal nog prima in model te schuren als het wat hoekiger moet zijn, of een plaatje er tegenaan is ook niet moeilijk.

Die bolder linksonder in de hoek is uit styrodor gefreubeld, leuk spul om mee te werken. Wel priegelig werk trouwens. Het volgende schip wordt opzeker gebouwd in een grotere verhouding ;)

propskeg.jpg


Deze foto had ik ook nog in mijn archief staan en hier zie ik duidelijker wat je bedoeld. Het is bij mij wat sierlijker geworden dan dat het eigenlijk hoort. Dit moet dus even rechtgezet worden, letterlijk.

Het vlak is wel goed in ieder geval. Op mijn foto zie je dat niet maar die platte V-vorm zit daar wel mooi in. Hij moet alleen wat abrubter eindigen bij het hek.

Bedankt voor de opmerkzaamheid :)
 
Graag gedaan... Overigens die maat van mij vind het een sport om uit een racemodel altijd nog een paar extra km/uur te persen. Hij vaart dan ook met raceboten, en snelheid boven de 40 km/uur. Dat gaan wij met onze Schnellboote niet halen, denk ik.
Tenminste... ik niet. De mijne (S139) schaal 1:35 heeft een topsnelheid van 17 km/uur. Daarboven is ze onbestuurbaar.
 
Ik zou nog eens even heul goed naar de spiegel kijken... Die is niet rond. Van mij mag het allemaal, maar het is niet schaal. :p Echt niet?
Er is een hydrodynamische reden waarom het zo zat.

Wil je het alsnog aanpassen. Dan kan je dat achterstuk ook uit balsa maken.
Even licht als schuim, iets sterker.

Lijm met PU wellijm een aantal plankjes op elkaar en je hebt zo een blasablok, ofwel balsa-triplex, multiplex. Coat je ieder te lijmen laagje ook nog eens met een lichte tint viltstift, een contrastkleurtje, kan je ook nog een mooi symmetrisch langs de 'hoogte-lijnen' rond in model schuren.
Zo schuur je in een handomdraai 2x gelijkwaardige vleugeltips of andere ronde vormen die je uit een 'blok' balsa wilt schuren etc.

full


In Engeland wordt de laaste overgebleven Schnellboot S-130 gerestaureerd.
Ze hebben donor motoren uit de Zobel-klasse kunnen over nemen.
Verbeterde S-100 na-oorlogse dieselmotoren...

Hier de link
Wheatcrofts German S130 Schnellboot - WAR HISTORY ONLINE

en een plaatje uit die link...

6209210184_9d2472afc0_b.jpg


Nog een tip. Probeer het dek uit zo dun mogelijk materiaal te maken.
Het is een slanke romp. Te top zwaar, en het wordt een varende schommel. En dan ook met grote roeren... kan het een nerveus modelletje worden. Alles zo licht mogelijk houden.
Er is prachtig dun bijna verknipbaar berkenmultiplex te koop. Dunner dan 1 mm.
Sterkte kan je krijgen door met dunne balsa latjes dek-balken te maken.
Kan je zelfs het dek iets rond zetten als je de dekspanten 'rond' maakt.
Het zal voor het model sterk genoeg zijn.
Je hebt al veel werk gestoken in het dek, maar is daarmee nog steeds heel goed geschikt als sjabloon...

Nou succes met de vorderingen :-)

Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oeh Bas, die plaatjes van die Engelse meneer met geld teveel zijn super :D Ik kan daarmee heel precies gaan inschatten hoe de vormen van met name de torpedo uitlaat en de spiegel tot stand kwamen. Daar heb ik werkelijk heel wat uren oude foto' s voor zitten bekijken waar het eigenlijk niet goed op te zien was. En hier ploept het zomaar ineens op m'n scherm. Die foto van de boeg ook, ik heb diezelfde vorm uit m'n handen zien ontstaan. Super! :D

Terug op aarde: ik heb het piepschuim er weer afgesneden en heb er balsa triplex op geplakt inderdaad, dat staat vannacht te drogen. Helaas lees ik dit nadat ik dat al had gedaan want de tip met contrast kleur was wel wat geweest. Maar ik kan vrij redelijk op het oog schuren. En met deze foto's als leidraad gaat dat zeker lukken. Ik had wel gezien dat er een kromming in die spiegel zat maar kon nooit goed beoordelen hoe. Nu dus wel.
 
Afbraak en wederopbouw

Hier wat plaatjes van het verrichte werk:

schnellboot_5608.jpg


Het is wel makkelijk spul dat schuim, je snijdt het er zo weer af.

schnellboot_5610.jpg


En zo plak je er dan weer wat op. Dit zijn 1,5mm balsa plankjes die met de nerf haaks op elkaar zijn geplakt met een dun laagje houtlijm. Multiplex eigenlijk, het is een stuk sterker dan dat ik verwacht had en het weegt vrij weinig.

schnellboot_5612.jpg


Dan met een hobbymes en een schuurlatje de vorm er weer in boetseren :)

schnellboot_5613.jpg


Nadat de vorm weer in de spiegel zat moest er even iets anders gebeuren. Bezig gegaan met het opmeten van de schroefmaat. 26mm is het uiterste wat ik kan gebruiken, dan heb ik nog 2mm spelingsruimte met het vlak. Ik zie op deze foto dat de as-draagsteun ook wel iets verder naar achter geplaatst had kunnen worden. En dat is raar want ik heb de positie van een tekening afgehaald... lekker dan.

schnellboot_5614.jpg


Maar dit is waar ik eigenlijk op wachtte; het dek had ik rond gevijld op de hoeken en dat was nu natuurlijk verkeerd, het moest weer haaks op de wanden en de spiegel. Dus ik had van Styrodor een bekisting gemaakt en vastgeplakt met tape op de romp...

schnellboot_5615.jpg


... waardoor ik er met met epoxy een prachtige ijssculptuur van heb kunnen gieten :D Gewoon de stoute schoenen aangetrokken en bezig gegaan, weer wat geleerd.
Ik kan er zaterdag pas mee verder dus dan kan dit goed uitharden. Dan gaat de vijl erop om het weer slicht te maken met de rest.
Na wat denkwerk laat ik de spiegel gewoon vlak trouwens. Ik weet nu hoe ik de vorm erin ga krijgen met dat spantenplan van die mooie foto en dat bewaar ik voor het grotere model dat ik na deze ga bouwen. Dit model is vanaf het begin af aan een testmodel geweest om te kijken hoe ik dingen moet bouwen, waarmee dat moet en vooral ook hoe het niet moet. Dat laatste lukt me tot nu toe nog steeds aardig :p
 
mooie correctie , hier ga je geen spijt hebben later. Integendeel zelfs, het vaarbeeld zal sterk verbeteren nu.
vgr Marc
 
Van achter naar voor.

Ik heb er zeer zeker geen spijt van Marc :) De achtersteven is mooi geworden nu. Ik ben vergeten er foto's van te knippen eigenlijk maar ik heb het afgewerkt met de mij inmiddels bekende PU-lak met glasweefselmatje oplossing en dat zit er piekfijn op.

Waar ik wel foto's van heb geknipt zit dan weer aan precies de tegenovergestelde kant van het schip, namelijk het boeg gedeelte.
Wat verkeerd ging aan de achterkant is eigenlijk prima voor de voorkant:

schnellboot_5617.jpg


Tussen alle spanten foamschuim geperst en die afgesneden tot net onder het dek. Daarna een 16mm PVC buisje beplakt met 180-schuurpapier en de rondingen geschuurd voor de torpedo uitlaten.

schnellboot_5618.jpg


Dat weer geplamuurd en geschuurd zo'n 3x totdat het naar de zin was. Wat met het plamuren uiteindelijk het beste werkte om de ronding van de uitlaten erin te krijgen was het ouderwetse natte vingertje. Meer gevoel dan wetenschap maar het werkt, en daar gaat het om.
Ook dit werd weer afgewerkt met 25 grams glasweefseldoek en PU-lak.

schnellboot_5620.jpg


Eindelijk was het dan zover om het voordek te gaan plaatsen. Het hele zaakje werd flink in de steigers gezet nadat alle randen waren voorzien van een streep Beli-Zell want dan werden gelijk eventuele gaatjes gedicht.

schnellboot_5621.jpg


Hier nog even een mooie frontale opname van het geheel, omdat het kan. Heeft wel wat artistiekerigs zo :D
 
Back
Top