Schnellboot houtbouw 1:48

Op naar de bovenbouw.

De laatste 2 weken heb ik de tijd die ik had besteed aan het afwerken van de romp, deze is nu geheel klaar en naar mijn zin :) Hij kan straks meegespoten worden met de primer als de bovenbouw erop zit. En daar ben ik eigenlijk heul veul tijd mee bezig geweest, het uitvogelen van de kalotte in het bijzonder.
De informatie die ik heb komt van een plattegrond en een zijaanzicht, gecombineerd met heel veel uurtjes fotowerk bekijken. Langzaam is het inzicht ontstaan van hoe dat verrekte ding nou eigenlijk in elkaar steekt. En het is eigenlijk niet veel meer dan een anderhalf verdiepingen hoog kippenhok met een pantserschild eromheen gebouwd, beetje oneerbiedig gezegd. Daar werd de voorbereiding toch wel enigszins een stuk makkelijker door.

schnellboot_5622.jpg

Ik ben ondertussen bezig met de funderingen aan te leggen waar de platen stryrodor tegenaan geplakt gaan worden. Nu het echte bouwwerk weer begonnen is zal er ook weer wat vaker gepost worden. Als het mooie weer de komende tijd niet mijn focus op 1:1 onderhoudswerkzaamheden aan het huis weet vast te pinnen in ieder geval. We hopen dus op veel regen en wind en kou :D

Voor het volgende project leek het me een stuk handiger om alles van te voren uit te tekenen in een 3D programma. Vroegah op school gewerkt met CAD-CAM maar dat was nog op een monochroom scherm in een tijd dat muizen niet bestonden. Na wat gegoogle ben ik van 123D-Design doorgewandeld naar Sketchup en na die beide in de virtuele prullenbak te hebben gedeponeerd uitgekomen bij de basis van deze software: Autodesk Innovator.
Dit is dus CAD maar dan anno 2015, en door een collega ben ik erop gewezen dat dit moois nog "gratis" legaal te gebruiken is ook. Wat wil je nog meer!

Die Kalotte

Het werk aan de Kalotte vordert gestaag, het is weer iets wat ik voor het eerst doe dus snelheid zit er nog niet in. Boeit me ook niet eigenlijk zolang het maar leuk is, en dat is het :)
Ik werk met 3 verschillende diktes platen; 0,3 - 0,5 en 0,75 mm styrodor. Dat halve millimeter spul is aardig stevig maar als het groter wordt dan pak-um-beet 3x3 cm dan moet je of verstevigingen aanbrengen, of een dikkere plaat nemen. Anders gaat het kromtrekken, dat is dus hier en daar ook gebeurt maar het is niet onoverkomelijk. Volgende keer beter.

schnellboot_5624.jpg

Dit is het basisgebouw eigenlijk, het zogenaamde kippenhok waar ik het over had. De rest is er door de Duitsers omheen gefabriekt en ook door mij zo gaandeweg gebouwd. Hier zaten de radioman en de navigator (heeft geheid zeemansnamen) gezellig naast elkander in twee aparte hokjes hun ding te doen. Mijn werkplek is gelukkig iets ruimer. Sterker nog, onze WC is zelfs ruimer... en die is niet erg groot.

schnellboot_5625.jpg

Met vele kartonnen malletjes en (geprinte) papieren plattegrondjes kom je toch een heel eind. Alhoewel het wel een hoop gepas en gemeet is waar de meeste tijd in gaat zitten, het plakken van het uiteindelijke stukje styrodor is zo gepiept. Wat ik ook handig vind is de Tablet binnen handbereik met detailfoto's erop. Zo kan je makkelijk bekijken of je een beetje goed bezig bent of niet, of onder welke hoek je een bepaald item moet plaatsen. Werkt 10x beter dan aldoor op de PC spieken.

schnellboot_5627.jpg

De stuurhut zit er nu ook voor geplakt. Lijkt nog een beetje apart zo aan de voorkant maar daar zie je straks niks meer van, daar komen de pantserplaten overheen. Het "bakje" bovenop is de ruimte waar de Kaptein en zijn gevolg zich ophoudt tijdens een operatie. Ik heb foto's gezien waar ze wel met vijf man sterk erin staan, beetje door verrekijkers loeren enzo, je kent het wel. Ze hebben iets met krappe ruimtes waar veel ingepropt moet worden die gasten van de Kriegsmarine.

schnellboot_5630.jpg

Nou begint het tenminste ergens op te lijken, het middendek zit er nu op en de start is gemaakt met de bepantseringsring. Je kan al een beetje zien waar het heengaat en dat gaat ja wel mooi ja zoals ze hier zeggen :)

Stug doorplakken.

Kalotte Ist fertig Ja.

Dit ga ik compleet anders aanpakken mocht ik weer zoiets in elkander moeten plakken. Het is nu allemaal met papieren plattegrondjes en kartonnen malletjes gedaan. Dat werkt wel, maar mooi is anders. En het is een prima opvulling van een regenachtig weekend, dat dan weer wel.

schnellboot_5635.jpg

Hier lijkt het nog wel wat, er zit af en toe een halve millimeter verschil in. Maar hoe verder je komt met de platen hoe groter die verschillen worden.

schnellboot_5637.jpg

Totdat je uiteindelijk hier beland en je je bewust wordt van een naderende tandartsbehandeling... Dat schots en scheef gebit bovenop moet even flink onder de vijl genomen worden.

Hier wordt dus in het vervolg netjes een raamwerk voor gemaakt waartegen de platen aangeplakt worden. Dit gaat zo wel op deze schaal (van een meter afstand valt het niet meer op) maar dat kan veel netter, en mooier :yes:.

Torpedo buizen

Het volgende wat gedaan moet worden zijn de platen van de Torpedobuizen aan beide kanten voor op de boeg, met een klein panorama ter begeleiding:

schnellboot_5638.jpg

De contouren ruim opgemeten (3x gemeten voor de zekerheid) op een kartonnetje en overgezet op styrodor. Daarna een 16mm koperbuis verhit met de föhn om de eerste grove ronding in het geheel te krijgen (niet afgebeeld want ik had geen 3 handen). Daarna het hele zwikkie in de schroefbank gezet met verflatjes, weer verhit met de föhn en de rest van de ronding wat scherper erin gezet. Dat 3x verprutst om dan uiteindelijk twee bruikbare beplatingen te kunnen krijgen. Deze op maat gesneden, een raamwerk gemaakt om tegen aan te plakken en dat snel daadwerkelijk gedaan. Zonder al te vieze vingers of plakselplekken ook nog ;)

Klinkt heel vlot, verliep iets langzamer maar het resultaat mag er zijn:

schnellboot_5640.jpg

Vrijdag kan dit afgewerkt worden en dan kijken we eens wat er verder op het programma staat.

Het werd weer eens tijd voor een update, er is ondertussen nogal wat geklust aan het scheepje. De complete elektronika is geïnstalleerd waarvan vooral de roerservo's nogal een uitdaging bleken. Hoe ik dat heb aangepakt is HIER te lezen.

schnellboot_6005.jpg

Zo is het uiteindelijk geworden en het werkt prima :) Ook zijn op deze foto de dwarsbalken te zien waar ik neodymium magneetjes in heb verwerkt. Die dingen zijn verdraaid magnetisch; de magneten liggen verzonken in de balkjes, nietsvermoedend was ik deze met 2C lijm aan het ingieten toen (je raadt het al) ze naar elkaar toe vlogen en ik de 2C lijm overal had zitten... en de magneetjes op elkaar... ingegoten met 2C lijm in 1 gat... geweldig gelachen :D Bij poging twee heb ik ze net zo lang aangedrukt met sateprikkers tot de 2C lijm bijna hard was, dat werkte beter.
Ook zie je hier rechts op de foto een deel van het afneembare dek waar ik ter hoogte van de magneetjes een stukje plaatstaal (van een schilders-plamuurmes afgeslepen) heb ingegoten. De dekjes klikken nu stevig op hun plek en zijn ook weer met wat trekkracht los te krijgen.

schnellboot_5728.jpg

Hier plak ik op het afneembare dek een plaatje Polysterol voor de afwerking en het waterproof maken; boterhamzakje ertussen zodat de lijm het afneembare dek niet net zo hard weer fixeerd. Hoe ik dat weet?

schnellboot_6002.jpg

Alleen de laatste twee gedeeltes zijn afneembaar, het voorste dekdeel zit gewoon vast op het bovendek en dient om een strakke lijn erin te houden. Er komt nog een dun laagje siliconen op het afneembare gedeelte om alles werkelijk waterdicht te krijgen; met wat proefvaarten heb ik gemerkt dat er met scherpe bochten toch wat vocht naar binnen komt door de kiertjes. Doordat ik op deze manier de waterdichtheid van het dek gewaarborgd heb zal het wel lastig worden om het achterdek waarheidsgetrouw verder op te bouwen. Dit gedeelte schuif ik dus ook nog lekker voor me uit :P

Ook ben ik mijn airbrush kunsten weer vanonder het stof aan het halen geweest, net zoals m'n trouwe airbrush. Die had al enkele decennia geen daglicht meer gezien en had ook een paar nauwkeurige schoonmaakbeurten nodig om weer te werken zoals het hoort. Zonder gesputter.

schnellboot_6000.jpg

Het voordek met zicht op de Kalotte. Lichtjes gespoten met watergedragen alles-primer, dat spul plakt echt op alles dus ideaal voor modelbouw met alle verschillende soorten materialen die je gebruikt. Zolang je er maar voor zorgt dat het medium net zo dun wordt als melk kan je het spuiten met de airbrush. En de grootste pluspunten van watergedragen, ook wel bekend als Acryl, zijn: snelle droogtijd, niet (zo heel erg) giftig en makkelijk te reinigen. Een nadeel zou kunnen zijn is dat benzine er op werkt, maar dat kan je makkelijk verhelpen door er een doorzichtige laklaag over te spuiten die op Alkyd (hars) basis is.
Onlangs heb ik bij de Hornbach (die zit bij ons aan de overkant van het diep mocht je je afvragen wat ik daar toch steeds doe) de lijstenmakerij ontdekt waar ze kunstenaarspullen verkopen. Waaronder dus ook verschillende soorten Acrylverf. Ik heb hier een startersetje van meegenomen; 6 tubes basiskleuren van 100ml voor maar €12,95 ofzo. Hier ga ik de Schnellboot mee in kleur spuiten, ik ben benieuwd. De pigment dichtheid is groot dus ik heb er vertrouwen in :)

mooie vooruitgang.
voor het waterdicht maken van je dek kan je extra een beetje vaseline smeren op je dichting, hiermee maak je bijna alle kiertjes dicht.
Ik heb op mijn PT boot een leren riem tussen romp en dek zitten die ik in smeer met vaseline. 99,5 % waterdicht.
En ik schep mijn dek regelmatig onder water als ik te kort door de bocht ga of te snel achteruit.
vgr Marc

Goed idee met vaseline, dat sluit waarschijnlijk nog beter dan siliconen. Zou dat ook met uierzalf willen? Daar heb ik namelijk een pot van staan die nog lang niet leeg is.
Dat brengt me weer bij de schroefassen trouwens. Ik had 25mm links- en rechtsdraaiende schroeven besteld bij Krikke maar die kregen alleen nog de linker geleverd. Graupner failliet en overgenomen door een Oosters bedrijf, dus de leveringen zijn nogal wisselend. Ze konden me niet vertellen of ze überhaubt nog geleverd zouden worden maar ze hadden de 30mm nog wel liggen. Met 30mm heb ik dus -1mm speling... Dat heb ik opgelost met de Dremel. In het verlengde van de schroeven een sleuf geslepen van 2mm diep in de planeplaat. Die had ik 4mm dik op het vlak gelegd dus er blijft voldoende "vlees" over voor de huid.
De sleuf zelf verstevigd met een laagje CA om stevigheid te geven tegen cavitatie.

schnellboot_6009.jpg

schnellboot_6010.jpg

De roeren moeten nog afgerond worden want ze slepen nu nogal wat riet en plantenmeuk mee tijdens de vaart. Bij een maximale uitslag van 30 graden is de draaicirkel ongeveer 2 meter dus kleiner maak ik ze niet.

schnellboot_6011.jpg

De schroefassen erin gelegd volgens de "uierzalf van de kruidvat" methode. Dat was wel een feest nog, het slangetje die ik op de spuit had gezet schoot er halverwege het vullen vanaf (vloeibare uierzalf is best wel glad) waardoor de rest leeg spoot in het ruim... gleerderitus holadie-jee. (nb: gleren is Gronings voor kliederen)

De assen aan de motoren gekoppeld door een stuk siliconenslang en het moet gezegd, dit draait allemaal zeer soepeltjes. Tijdens proefvaren bleek dat ik geeneens volgas kan varen omdat anders het achterschip onder water verdwijnt. Beetje veel koppel :D Ik heb het gas dan ook maar op 75% gezet op de zender, dat gaat al hard zat ook. Een fietser moet aardig trappen om haar bij te houden.

Laatst bewerkt:
Haha! Maar je gaat erg mooi met de 'scratch' bouw. Wel moet ik nog steeds wennen aan die oldambster schuurdeuren als roeren. Is geen havensleper voor in de zwaaikom bij het Grunninger Museum! De schroefassen staan prachtig!
Je hebt je 'hangmat in je bouwhok' in de buurt van de Hornbagger? Kan je geen beter locatie hebben.
Ik mis 'em hier in de buurt. Met een 20 minuten hebben we een Hagebau-de, die is ook behoorlijk gesorteerd. Maar die Hoornbach? Daar trek ik mijn speciale spijkerbroek wel voor aan!

Euhhhh... sleuven in de romp? Ben je gek? Dan top je de schroeven af! Dit slaat nog meer damp dan ooit te voren. Caviteren... dat zal nog wel meevallen op dit model. Zo bont wordt het niet gemaakt.
Gewoon met een malletje er op, en dan met sleutelvijltjes of schuurplankje.
Krikke... echt aardige jongens. Maar soms? Uit de nekharen. Zucht!

http://www.ebay.de/itm/Schiffsschra...54?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item5d4e4dd166

Dit zijn anti cavitatie matten aan een romp van een reddingkruiser DGzRS. Zwarte plakaten.
Cavia's en caviaar voorkomen ze niet, maar beschermend de gevoelige scheepshuid, de gekoesterde japanse jacht lak... :) Nivea for sensitive ship skins... zoiets...

Moeder aller matjes!

DSCN4822-LR.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Mike, Voor een Groninger offer ik graag een 25 mm Graupner rechts schroefje op. Het is een rode met M2 schroefdraad. Het duurt wel even eer ik weer in Stad kom, maar kan hem per post sturen. Zou me niet verbazen dat ik hem ooit in de Folkingestraat bij Berger heb gekocht. Schroef met historie dus. Stuur maar even een PB-tje als je hem wilt hebben. Gr. Klaas.

Bedankt voor het aanbod Klaas :) maar het werkt prima zo. Bestaat die zaak nog steeds? Want ik ben van de week nog in de Folkingestraat geweest maar kan me die winkel niet herinneren.

Mike, Berger zat daar begin 60-er jaren en bij hen heb ik veel spulletjes gekocht voor mijn Trix Express treinen. Ook hebben ze voor mijn 17e vejaardag een bouwdoos van de Esso Berlin geleverd. Daar is de schroef een rudiment van. In 1971 zaten ze aan de Vismarkt en hoe het ze later is vergaan weet ik niet. In 1972 zijn we gestopt met de binnenvaart en in Brielle gaan wonen. Nu wonen we alweer 25+jaren in Oostvoorne en sinds 2009 ben ik weer bezig met modelbouw. Heb 3 varende modellen. Een aangepaste Esso Berlin uit 1962, Bugsier 3 uit 1976 en Smit Finland, in 2009 begonnen te bouwen van een bouwdoos uit 1985. Intussen begonnen aan een multiknikspant coastertje, dat vanaf tekening wordt gebouwd. Momenteel bezig de spanten te bekleden met balsa strookjes. Na schuren en plamuren wil ik de boel met epoxy en glasvezeldoek bekleden. Daarna wil ik het spantenraam er weer uithalen. Heb ook zitten denken om dat met parketlak te doen, maar heb geen idee of dat sterk genoeg wordt (zonder spanten). Lengte wordt ongeveer 70 cm en breedte 14 cm. Moet ook gaan varen. Hieronder de link naar het verslag.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Dus lekker wat schepen op de helling zoals ze dat hier noemen.
Parketlak (PolyUrethaan lak) is een aanrader, ik vind het superspul in ieder geval. Dun opbrengen, lekker veel lagen, en gebruik de PU-lak op watergedragen basis. Stuk makkelijker verwerkbaar en alle gereedschap schoon te maken onder de kraan. Ik heb het ook gebruikt om glasweefsel van 25 en 100 gram te plakken. Wel op letten dat het redelijk snel droogt. Ook ideaal om de binnenkant van je schip mee te impregneren trouwens. Primer hecht er ook prima op nadat je het wat opgeschuurd hebt.

Mijn Schnellboot heeft zelfs proefgevaren toen deze nog in de PU-lak zat, en dat ging mooi man :) Er was wat water in het achterste schot gekomen door een ietwat lekkende roerkoning maar dat gaf geen centje pijn. Keukendoekje erdoor en droog.

Laatst bewerkt:
Nadeel van de PU... niet de sterkte die een goede lamineerepoxy geeft.
Nog steeds worden geen rompen getrokken uit PU parketlak. Kan een zeer broos resultaat geven.
Zeker als de lak op waterbasis neemt. Chemisch niet stabiel.
PU op thinner is weer sterker, maar nog steeds te slap voor een stabiele romp.
Epoxy hard uit op een chemische reactie. PU op thinner-solvent-basis ook, maar dat is het aandeel water uit de atmosfeer. Werkt je te snel en te dik, hard het niet lekker uit.
PU/glas is wel geschikt om een sterke behoorlijk stootvaste, lakondergrond te verkrijgen. Een kerkdeur ram je er niet mee binnen... epoxy op deze schaal ook niet.

Beste resultaat geeft een gedetailleerde 'plug'. Daar een matrijs uit maken, vauit die matrijs een romp lamineren. Werk je direct vanuit spantopbouw, dan kan je de spanten weg nemen, de huid laten zitten. Wel wordt je romp van buiten grover en ruwer, en zal je dat allemaal weer moeten vereffenen. Dat is ook veel werk. Soms lijkt een matrijs maken een klus. Maar goed aangebracht detail vind je weer terug in een strak afgietsel.

Staat tegenover... vroegah... bouwden vooral de Britten, vanuit het niets de meest mooie varende modellen uit karton op. Laklaag, na laklaag. Wel beperkt houdbaar. Want ook de oude enamels verruberden in de loop der jaren...

Toen ik in de jaren 90 in Groningen kwam te werken waren die zaken al verdwenen. Alleen Krikke,
en voor de treinen.. in de Sint Jansstraat een fraaie zaak, maar geen RC sets. Die zaak is ook gesloten wegens gebrek aan opvolging. Is er bij de oude Fongers fabriek kort nog even een Märklin dealer geweest... gesloten, en bij de Mediamarkt aan de Westerkade (geen kade te bekennen), een Märklin 'iets'.. of die er nu nog is?

Mike! Top je propellers af. Dat vaart beter, en geeft een tevredener bouwresultaat in de eindafwerking.

Forum search: "propeller aftoppen" niks engs aan!

Pluggen trekken heb ik geen verstand van, daar lijkt me die PU-lak inderdaad niet handig voor. Maar voor het normale versterken met glasweefsel werkt het prima, geen geklieder met epoxy voor nodig. En schroefies toppen moet ik nog zien of ik dat ga doen. Al wel opgezocht hoe dat moet en da's niet moeilijk maar het probleem is al opgelost in principe, ze passen er nu onder en de zender staat op 75% volgas getrimd.

Aan de Schnellboot moest een waterlijn gezet worden, dus men neme een speciebak, een dompelpomp in het diep en een verrot tuintafeltje om de airbrush op te testen:

schnellboot_6012.jpg

Het ruim volgezet met alle electronica en wat extra gewicht om haar op diepte en in balans te krijgen. De romp opgezet met grijze primer zodat ik de waterlijn kan gaan markeren met wit wat dan mooi contrasteert. En ja, ik haal de druk voor m'n airbrush uit een aanhanger-band, dit was rond 21:30 uur 's avonds dus de buren zouden niet echt blij geweest zijn met het geronk van een compressor.

schnellboot_6013.jpg

Met links spuiten we bakboord...
schnellboot_6014.jpg

en met rechts stuurboord... mooi lange halen.

Het reslutaat is goed gelukt maar daar ben ik vergeten een foto van te maken helaas. En ik heb ondertussen de laklagen ook al gespoten dus daar is dan wel weer mooi de lijn op te zien. Het is wel strak geworden in ieder geval :) Foto's volgen.

Waterlijn. Je kan spuiten op jouw manier. Bijkans lukt het een strak resultaat te krijgen. Maar je drukt het water altijd iets weg. Ontmengt het water de verf, en verliest het piment en de harders. Je zult voorzichtig moeten doseren. Als het zo lukt is dat mooi!

Waterlijnen kan je ook aftekenen op een vlakke tafel met een podlood op een statiefje. Je ijkt je model eerst op het horizontale vlak. Symmetrie rondom. Je zet de lijn uit. Dan vergrijp je je aan maskingtape wat autospuiters gebruiken. Dat stuurt heel erg goed langs de lijnen.
Door eerst blanke lak op te zetten, vul je de potentieel onder kruipende lak met blanke lak. Daarmee is de lijn gesealt als het ware. Dan komt de kleur-coating. Die slaat dan niet meer onder de tape. Heb je een hele strakke waterlijn en geen gewiebel in water.

Prachtig het model zo in het water te zien!

DSC_0297-LR.jpg

Mike ja, kan prima PU en glasweefsel. De waterbasis is meer dan geschikt voor jou model. Gezien de schaal. Ga je groter, verlangt het meer sterkte, neem je thinners gedragen, omdat die chemisch resistenter zijn. Werkelijk iedere vorm van coating er overheen gezet kan worden, gelijk 2K epoxy. De waterbasis kan dan nog gaan blazen. Waterbasis stinkt niet, geen koppijn. En dat is wel heel zo prettig.

Mijn ervaring met lamineer epoxy is geen geklieder, maar vraagt zorgvuldig en geplanned werken.
Is maar net welke klus geklaard moet worden. Wellicht komt zoiets een kaar aan bod in een volgend mooi model. Het werkt echter ontstellend mooi.

Propjes? Ga idd eerst maar eens varen. Benieuwd naar je andere foto's. Succes!

Gr Bas

Na een zomerbreak, een verkeersongeval en heul veul te doen in huis en op het werk toch nog een beetje bezig geweest met de hobby:

schnellboot_6017.jpg

De waterlijn netjes afgeplakt (bleek later dat de afplaktape van de Action dikke bagger is voor modelbouw, niet aan te bevelen dus want het plakt teveel dus je trekt verf eraf en er blijven lijmresten zitten) en gespoten met een bruin-rooie kleur. Het lijkt hier fel rood maar dat komt door de flits va de camera.
Deze tig-jaar oude airbrush van Revell heb ik ook maar de deur uit gedaan en er een iets modernere voor weer gekocht, dat beestje was toch echt aan vervanging toe. En de compressors van tegenwoordig zijn lekker stil ook, wat een verschil!

schnellboot_6018.jpg

De zwarte bies tussen het grijs en rood moet er nog opgezet worden maar zo ligt ze er momenteel bij.

schnellboot_6015.jpg

schnellboot_6016.jpg

Met oud telefoondraad en messing kopspijkertjes heb ik het hekwerk gesoldeerd, het was even een werkje maar het is mooi gelukt. Ik zit te twijfelen of ik het zo laat of dat ik er nog doek op ga spannen zoals ze opgetuigd werd om de zee op te gaan. Misschien eens informeren bij de Historische zeilschepen-hoek wat voor stof je daar het beste voor kan nemen.

Maar... voordat het zover komt moet er toch nog een grote klus thuis gestart en afgemaakt worden:

kleinekamer.jpg

Deze "slaapkamer" gaat omgebouwd worden naar hobbykamer :D Want in de kamer zitten modelbouwen aan een TV meubel ben ik nou wel wat beu. En de vrouw des huizes is ook niet echt blij met al die rommel steeds die dat allemaal met zich meebrengt. Dus, ik heb nog even wat te verbouwen voordat er weer gebouwd wordt.

Laatst bewerkt:
Mike leuk project ook dat je hem van tekening bouwt, mijn tweede schip was ook een schnellboot 1:25 eerst de s-204 maar toen de plastic kits er kwamen met ook de zwarte panter erop heb ik hem veranderd naar de S-168 met mediterrane camouflage de informatie heb ik uit een boek gehaald van Jaen-Phillipe Dallies-Labourdette.
(je zal maar kerstkaarten moeten schrijven) S-BOOTE german e boots in action. ISBN 2-35250-019-2.een mooi boek met vele foto's en illustraties .
Mijn tekening kwam uit Duitsland een slechte ik heb 2 spanten voor en achter zelf moeten tekenen en het trimvlak stond er niet op (dus ook niet aanwezig).
succes ik volg je .

Mooie S-boot :) Waar heb je dat zeildoek van gemaakt wat op het hekwerk is gespannen? ziet er goed uit zoals je dat gedaan hebt, oogt realistisch. 1op25 is mij een maatje te groot dat past niet in de kast, 1op35 kan nog net maar veel groter moet het niet worden. Het eerste en het laatste spant (eigenlijk het hek) heb ik ook moeten verzinnen maar dat was niet zo heel moeilijk, door de vloeiende vorm van de romp wijst zich dat eigenlijk vanzelf.

Bij de volgende romp (1op35) ga ik het hek nabouwen zoals het ook op de werf gebouwd is geweest. Ik heb een foto van een gestripte S-boot waarop het skelet en de vorm hiervan heel duidelijk te zien is.
Ik denk ook dat ik met die 1op35 ga beginnen als m'n bouwhok klaar is en dat ik deze vaarklaar maak en het verder zo laat eerst. Ik ben nogal een pietlut dus om nou het model tot in detail af te gaan werken? Ervaring opdoen met hout(spanten)bouw was het doel van dit projekt en dit is een goede leermeester geweest. Wat nu nog zou resten is het afbouwen en die tijd steek ik liever in een nieuw model dat er dan gedetaileerd uit moet gaan zien en waar ik me helemaal kan uitleven op de details.

Naja, ik heb nog even de tijd voordat ik die knoop doorhak maar zoals ik er nu over denk...

De voorbereidingen voor het verbouwen zijn al gestart in ieder geval. Puin ruimen!, wat een zooi verzamel je toch ook in de loop van de tijd. :)

Hoi Mike het doek is gemaakt van een handdoeken rol het is geen papier maar vilt en is erg lastig te scheuren.
het zit er al ruim 9 jaar op en is nog steeds in prima staat ik zoek nog even een afbeelding van dichtbij.
ik vind de aftekening van de waterlijn erg leuk ik deed mijn kleinere modellen altijd met een potlood in het water en dan rondom streepjes trekken.
Originele uitvinding leuk bedacht ik ga dit ook nog eens proberen ,alleen spuit ik alles met spuitbussen airbrush gebruik ik niet meer te veel schoonmaak werk.

Back