Schnellboot S-38 1/35

Hoi, ik ben nieuw op dit forum en zal even kort wat over mijn modelbouw ervaringen vertellen en waarom mijn aanmelding op dit forum.

Eigenlijk mijn hele leven lang gebouwd en tot op een week geleden voornamelijk tanks en voertuigen. Het begon met de oorspronkelijke vliegtuigen van schaal 1/32 tot en met 1/144 totdat je die niet meer kwijt kunt, dan de schepen, de hood 1/700 een PT bootje 1/35 en een schnellboot van airfix zijn hierin het meest noemenswaardig, hierna kwamen de tanks. Het grote voordeel van tanks en voertuigen is dat je het verweringsproces een stuk mooier in beeld kunt brengen. Enige voorbeeldjes van mijn bouwkunsten: WWW.TWENOT.NL • Toon onderwerp - Sdkfz 7/2, Trumpetter, Flak 37 mm 43 Lion Roar, 04-10-2010 en WWW.TWENOT.NL • Toon onderwerp - "Bulle in der Scheisse" Famo, 21-11-2010 update en WWW.TWENOT.NL • Toon onderwerp - Zundapp KS 750 . Ook diorama's kun je interessanter neerzetten dan bij vliegtuigen en schepen. Vooral bij schepen is de schaal daar mede debet aan. Nu bouw ik eigenlijk altijd 1/35 en wat dat betreft is de italeri S- 100 dus een perfecte en welkome afwisseling.

De bedoeling is dat de boot RC wordt maar wel met zoveel mogelijk detail. Hoe deze twee samen gaan weet ik nog niet maar ik ben in ieder geval van plan om messing railing toe te passen en daar waar ik kan zoveel mogelijk te solderen en degelijke mat. toe te passen. Zoals de titel aangeeft ben ik tevens van plan om een gedeelte te scratchbuilden om er een 38 type van te maken. Andere ideetjes die ik heb zijn al de "houten" vlonders van hout te maken en de mogelijkheden te onderzoeken om er een vlakvierling 38 op te plaatsen. Tevens wil ik een plekje creeeren voor een mini video cameraatje zonder dat deze al teveel afbreuk doet aan het uiterlijk. Ik zit hierbij te denken aan de plek voor de 2 cm op de voorplecht. Een appart affuit voor de 2 cm en eentje voor de camera, kan die nog draaien ook.

Het onderzoek ben ik ondertussen gestart door de aanschaf van een drietal boeken waaronder Scnellboote van Jac. J. Baart. en Deutsche Schnellboote 1939- 1945van Jean-Philippe Dallies-Labourdette. Op zoek ben ik nog naar Squadron Signal 4018 Schnellboote in action. Mocht iemand deze nog toevallig hebben liggen dan hou ik me aanbevolen. Ook heb ik natuurlijk met veel interesse een aantal pagina's gelezen van Maarten 123's bouwverslag van zijn 8 ste Schnellboot flottille. Een bron van inspiratie.

(p.s. mocht ik in de toekomst vragen ga stellen die daarin reeds beantwoord zijn vergeef het me dan. Het is me nogal een verslag om door te werken.)

Goed tot zover,

Gr. Frank
 
Welkom, Frank.
Tips & tricks genoeg in het draadje van het 8e.
Houd er wel rekening mee dat, als je je boot RC-gaat maken dat een aantal zaken wat "steviger" moeten zijn dan wanneer ze alleen maar in de vitrine staat...
 
Thanks for the welcome,


Roel, heb je een paar tips wat ik zoal moet verstevigen. Het dek wou ik eebn tweetal T of U liggers aan de zijkant maken. ooi krom zodat ze veel starheid bieden. Zoals ik al aangaf, ik ga proberen om het meeste op he dek, relingen e.d. te solderen. Dit geld ook voor de reling op de voorplecht, het enigste wat ik reeds gemonteerd had en wat meteen even knapte in de chaos van mijn werkplek. Moest er sowieso af want ik heb vandaag BIG ED binnengekregen van eduard en dat is wee smullen.

Puffin, bedankt voor de link. En het 8ste flottille, wat houdt dat in?? Waardebonnen voor de Lidl of de HEMA??? Andere voorrechten?? Misschien zeg je me als je me aan het bouwen ziet dat je dat bootje er helemaal niet in wil hebben......

Ben bezig met de mal voor de golfbreker op de voorplecht. Morgen denk ik even een fotootje en daarna duimen dat het gaat lukken.

Gr. Frank
 
Verstevigen van de romp op een aantal plaatsen is een must, de boeg met name, ook tussen de motoren en de achterkant. Ik heb een laag glasvezel erin gedaan met epoxy laminaat. Een truck is om de glasvezel eerst met een beetje thinner in het plastic te smelten, flink laten drogen/harden en dan de epoxy in dunne laagjes. Ribben erin leggen van motor naar roeren zodat de romp niet tordeert met die lange assen. Ik ben volgas tegen een pilaar aan gevaren en 3cm van de neus kwijt geraakt, de glasvezel erachter was nog heel. De romp ondanks goede lijm kan gewoon splijten indien een ongelukje, blijft plastic. Zie mijn albums en website.

Reling in messing is een goed idee, gebruik het zelf als antenne (40mHz) Een S38 staat ook op mijn verlanglijstje (echter die is lang)

Het 8ste is het flotille dat in NL gestationeerd was, om een beetje een clubje te hebben, heb ik spuitmaskers gemaakt voor het logo en er is een vlag van. Maar als je het andere draadje gelezen hebt weet je dat wel. Vooral Balrog maakt mooie dingen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Frank.
Inderdaad, wat Maarten al zegt: de romp verstevigen is noodzaak. Nu doet iedereen dat op zijn eigen manier; dus beschrijf ik wat ik gedaan heb.

Van onderen naar boven werkend:

De naad tussen de romphelften heb ik (na plaatsing van de middelste schroefaskoker) van voor naar achteren helemaal volgegoten met 2Clijm. In de boeg daar overheen een glasmatje met epoxy. Deze naad is een potentiele bron van lekken.

Ook de naad tussen het achterschip en de romphelften en de naad tussen het achterste deel van de rompbodem (Staukeil) en de romphelften: idem.

In de romp ABS-spantjes maken. Ik heb er drie:
onder de Kalotte, vlak voor de motoren en een motorspant voor beide buitenste motoren. Die onder Kalotte is tot 3 cm hoogte waterdicht.

Het achterdek: Als de boot RC wordt, ben je gedwongen om dit dek afneembaar te maken.
Als volgt opgelost: een 'vals achterdek" gemaakt van ABS-plaat met grotere openingen boven de roeren, servo's, motoren en accu's. Onder het valse dek kleine spantjes. In dat "valse dek" kleine magneetjes. In het echte dek ook magneetjes, zodat het echte dek "klevend" aan het valse dek vastzit. Werkt perfect en makkelijk tijdens onderhoud omdat je het hele " echte" dek met alle fragiele details verwijderd. Je kan dus niets omstoten/kapotmaken.

Je idee om de 20mm Drehkranzlafette ook als statief voor een camera te gaan gebruiken: op zich lijkt me dat een goeie, behalve dat je camera dan wel bijzonder kwetsbaar is voor buiswater. Met een beetje snelheid komt er een behoorlijke plens water over het voordek en staat de kuip van de voorste 20mm vol water. Misschien is het verstandiger om je camera in de stuurhut te plaatsen. Bij een S-38 zijn er tenslotte ramen genoeg...

Solderen: als je die kunt goed machtig bent, is het natuurlijk mooier en steviger dan het plastic. Aan de andere kant: ik heb de verschansing uit de kit gebruikt en "bekleed" met dun ABS om een spatscherm te krijgen. Ook dan is het zaakje goed stevig.

Het 8e Schnellbootflottille: Inderdaad een eigen logo'tje, een eigen vlag en verder niks, behalve dat we elkaar "kennen" via het andere draadje en elkaar soms tegenkomen op een vaardag of zo. Maarten (Puffin) Paul (FirstTimer) en ik kennen elkaar iets beter omdat we de laatste twee jaren een paar keer bij elkaar zijn geweest; de meeste anderen kennen we alleen maar van dit forum. En het is natuurlijk heel leuk als er op een marinevaardag plotseling 4 S-Boote het water onveilig maken, zoals twee jaar geleden in Heemskerk...

Paul en ik varen wel eens samen in een watertje bij Nieuw Heeten (Salland)
Als je belangstelling hebt, laat het maar weten, dan geven we een gil als we weer gaan patrouilleren...
 
Opmerking over 2C lijm en matjes versus plastic. 2C is veel harder dan het plastic en hecht op het eerste gezicht goed. bij een rustige belasting prima, bij een schok niet. Vandaar dat ik het matje met thinner of modelbouw plastic lijm smelt in het plastic.
Ik kwam daar achter door de botsing. De bodem was matje met thinner de boeg niet.
Door de schok was de mat inclusief epoxy en hier en daar 2C lijm volledig los, leek bijna op een mal. Ook tests gedaan met opruwen e.d. werkt iets beter maar is het niet helemaal.
 
Heren, bedankt voor de reacties, Wat is 2C, waarschijnlijk zwerft het wel ergens rond maar geef even een ander naampje A.U.B.

Vandaag een autoreparatiesetje gekocht incl glasmatje, harder enz. enz. Wat is die troep weer slecht voor de knip, maar goed als je een keer voor sex betaald ben je meer kwijt, bijgeleverde matje is te klein en, voor mijn gevoel, te dik. Waar kan ik een goedkoper matje krijgen, iemand tips??

Zoals gisteren gezegd, vandaag het malletje voor de boeggolfkeerplaat gemaakt en ben niet ontevreden:

img5433n.jpg


Erachter ligt een proefstukje van 1 dik en dat gaat lukken. Had hem vandaag in een lijmklem gezet en dat werkt niet. Morgen even een stukje MDF meenemen van mijn werk, vastschroeven en go with the banana.

Voor de gein ook nog even mijn werkplek waar al dat moois ontstaat:

img54311.jpg


Puffin, bedankt voor die link, zat er eentje tussen die ik nog niet had die van German S- boats van Ship craft. Heb hem gevonden op een deense site en probeer hem daar te bestellen. Lees gewoon liever van papier dan van een beeldscherm.

Roel, die magneetjes vind ik een scherp idee wat ik zeker ga toepassen.

Wat het 8ste flottille betreft wil ik even afwachten of dat kreng van mij straks wel drijft........

Wat de camera betreft zit ik nu te denken aan een plekje hoog op de brug....

Nou ga eens dromen van verstevigingsribbetjes e.d. T's wat als je vrijgezel bent, aan de andere kant hadik deze hobby dan ook niet kunnen bekostigen.

Keep you posted,

Frank
 
2C = 2 componenten lijm

Thinner is een weekmaker waardoor je dus eigenlijk het plastic om de glasmat heen "smelt" (je duwt eigenlijk dus de mat in zacht plastic, dus uitkijken met de thinner)
 
2 vraagjes

Hi ik heb even twee vraagjes,

Bij de luiken van de S- boote zit zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde een hendel die met elkaar verbonden zijn. Nu heb ik als referentie even de gaten van de buitenkant doorgeboord en nu blijkt dat de gaten niet lineair verbonden zijn:

luik.jpg


Zijn de handgrepen met een tandwielconstructie doorgelinkt?? Zijn ze leineair?? Kan iemand een van de twee bevestigen?? E.e.a. is belangrijk voor mij aangezien ik er een stuk of 12 wil gieten en dan is het prettig dat de "master" correct is.

Ten tweede, het verstevigen van de boot met glasmat, voor of na het verstevigen van de romp met ribben en spanten, ik twijfel hierbij namelijk.

Thanks in advance,

Frank
 
Ik kan me niet voorstellen dat de Duitsers, die in ernstige materiaalproblemen zaten, zoiets simpels als een luikhandgreep ook helemaal doorge-engineered hadden. Bij de diverse typen tanks zaten de handgrepen binnen en buiten ook in lijn.

Volgens mij staan de handgrepen gewoon in lijn, maar heeft Italeri in het kader van "bouwtechnische overwegingen" ze niet in lijn gezet.
 
Technisch gezien kan ik me voor dergelijke luiken ook niet voorstellen waarom men daar een ingewikkeld systeem voor zou hanteren.
Ook vandaag de dag worden simpele luiken niet voorzien van ingewikkelde systemen. Alleen luiken die van invloed zijn op veiligheid kennen meer complexe locking mechanismen.

Succes met de bouw, ik ga de vorderingen zeker volgen.

Gr,
Marc
 
Master luik

Roel en Marc,

bedankt voor het ondersteunen van mijn gedachten:D, ik kon het ook al haast niet voorstellen dat ze een extra setje tandwielen incl. lagers e.d. aan een luik zouden verspillen.

Hier de reden van mijn vraag. Op de S38 zitten zo'n 15 luiken met dezelfde maat, schaal 1/35 16x 16 mm. Aangezien ik geïnspireerd werd door deze foto met openstaande luiken:

luikjes.jpg


En ik het leuk vind om redelijk gedetailleerd te werken moesten alle luikjes gelijk worden. Nu kun je er 15 scratchen maar helemaal gelijk worden ze dan niet:(. Nu had ik reeds aangegeven dat ik ze dus wou gieten en daarvoor wou ik een degelijke master hebben. Het stevigste materiaal wat ik ken om op zo'n schaal een master te bouwen is messing. Ik heb gekozen voor messing van 0.3 mm dik. Hopende dat dit dik genoeg is voor resin......

Hier even in kort het proces dat ik gevolgd heb:

stap1.jpg


Van links naar rechts, 19 mm breed strip, 0,3 mm dik. Eduard etch luikje als masker gebruikt voor de patrijspoorten, even de airbrush erover ter markering en boren. Opslijpen, controle met Eduard luikje.

stap2.jpg


Van lijnks naar rechts, afsnijden, aftekenen, hoekjes uitvijlen, afkeuren. Dit laatse vanwege het feit dat ik bij het aftekenen niet nauwkeurig genoeg was. Er zat ongeveer 1 tot 1,5 tiende mm verschil in de hoogte van de rand.....

stap3.jpg


Van links naar rechts, Opnieuw beginnen, poging tot exacter aftekenen. Aftekenen insnijden, uitvijlen hoekjes. Zetten. Toen kwam het probleemvan de ringetjes.Gekozen voor messing buis van 5 x 0,5 mm. Stukjes van 5 mm afgeslepen. Afgevijld tot 0,4 mm dikte 6x. (zo'n 4 uur vijlen)

stap4.jpg


Met behulp van een luikje van Italeri de twee gaatjes geprikt voor de hendels. 6 stuks patrijsringen. De gaten voor de hendels opgeslepen naar 1,6 mm. Messing pijp van 1,6x 0,5 op lengte van 5 mm geslepen. Twee plaatjes messing van 15x 15 op elkaar gesoldeerd zodat ik een vuurvast plaatje kreeg van 1 mm dik. Dit om te voorkomen dat de messing pijp te ver in het gat zou zinken. Solderen, solderen, solderen. Van het creëren van het binnendetail, het solderen van de scharnieren e.d. heb ik geen foto's want het liep in een keer zo lekker.....

stap5g.jpg


Na de laatste stap van de vorige foto heb ik alle randjes nog een keer volgesmeerd met polyester plamuur zodat ze werkelijk haaks zouden worden met dit als eindresultaat:p.

Nog even ter illustratie (ook omdat ik best wel trots op ben.....:cool:):

stiuver.jpg


(Nadeel van zo'n foto is dat je nog weer dingen ontdekt die nog niet helemaal okay zijn maar met het blote oog haast niet ziet..:(.)

Mocht iemand ideeën hebben om bovenstaand proces te vereenvoudigen laat het me dan even weten. Ik heb volgens mij nog twee masters te gaan waarbij ik al besloten heb dat er geen binnendetail inkomt (kan ook zo weer veranderen..). Dit luikje heeft me namelijk ongeveer 12 uur gekost.

Het gieten zal even moeten wachten totdat ik het het juiste rubber in huis heb. Ik heb nu latex rubber in huis en dat is leuk om een mal mee op te bouwen maar niet een tweedelige mal. En dit stukje moet perse in een tweedelige mal, wil ik straks de resin er nog uit kunnen peuteren. Ik ben uitermate benieuwd of dat gaat lukken want dat is echt nieuw voor mij......

Tot zover, tips, kritiek en andere op en aanmerkingen van harte welkom.

Gr. Frank;)
 
Frank, je luikje ziet er erg mooi uit !!

Ik weet niet hoe handig je verder bent met messing en een PC maar wellicht is het tekenen, etsen en vervolgens solderen van de luikjes ook een optie ?!
Er zijn inmiddels genoeg aanbieders die obv een tekening, vaak tegen geringe kosten de delen voor je etsen.

Succes met het vervolg.

PS moeten er geen klinknagels oid op het scharnier om deze op het deurtje te monteren ?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn inmiddels genoeg aanbieders die obv een tekening, vaak tegen geringe kosten de delen voor je etsen

Hoewel ik liever zelf ets omdat ik het gewoon leuk vind, zou ik hier wel wat meer van willen weten. Ik ken bijvoorbeeld Saemann Ätztechnik, maar die hebben (ook) het bezwaar dat ze een fotografische film als belichtingsmasker willen hebben, laser of inkjet afdrukken worden niet geaccepteerd. Bij hun laten maken is (evenals bij drukkerijen die dat nog kunnen, overigens) behoorlijk duur voor enkelfabrikage,

Groet,

Ad Bakker
 
Bij mijn andere hobby, hoor en heb ik goede ervaringen met dhr Moog uit Duitsland.

@Marc
Ziet er goed uit. Echt veel goedkoper doe ik het zelf niet, maar ik blijf het toch maar zelf doen. Zou wel het overwegen waard zijn als ik eens incidenteel wat andere dikten zou willen doen (ik doe nu 0,3 mm). Omdat het materiaal dat ik gebruik per halve vierkante meter gaat, is een kleine hoeveelheid in een afwijkende dikte gewoon niet te betalen.
Ik vermoed dat je gewoon contact moet opnemen over de manier van aanleveren van je tekeningen. Vooral bij tweezijdig etsen is dat nogal kritisch.

Groet,

Ad
 
Heren bedankt voor jullie reactie,

MB, bedankt voor het compliment.

Dat etsen uit besteden klinkt goed, een redelijke tekening moet als werktuigbouwkundig ex- tekenaar te maken zijn. Ik ga echter eerst eens kijken of het gieten lukt, lukt dit namelijk dan heb ik nog veel meer objecten die te gieten zijn. Zo moeten er namelijk bij al die luikjes ook de hendeltjes zowel aan de binnen als buitenzijde nog gecreëerd worden en dit zijn, naar mijn menig, ideale objecten om te gieten met een latex mal. Maar, zoals aangegeven, ik ben in het gieten, polyesther harsen e.d. een totale nieuwkomer en ben lekker aan het uitproberen. (nadeel is dat ik in een appartement woon en die penetrante lucht niet meer uit mijn woning krijg.....)

Gr. Frank.

P.s. ja geinporem, er moeten ook nog klinknagels op de scharnieren komen maar mijn punch and die set gaat niet zooooo klein. Ga proberen ze in de mal te maken als die gereed is.




Frank, je luikje ziet er erg mooi uit !!

Ik weet niet hoe handig je verder bent met messing en een PC maar wellicht is het tekenen, etsen en vervolgens solderen van de luikjes ook een optie ?!
Er zijn inmiddels genoeg aanbieders die obv een tekening, vaak tegen geringe kosten de delen voor je etsen.

Succes met het vervolg.

PS moeten er geen klinknagels oid op het scharnier om deze op het deurtje te monteren ?
 
P.s. ja geinporem, er moeten ook nog klinknagels op de scharnieren komen maar mijn punch and die set gaat niet zooooo klein. Ga proberen ze in de mal te maken als die gereed is.

:rolling: Was toch wel enigzins serieus en constructief bedoeld :rolleyes:

De firma Scale Hardware levert erg mooie messing bouten, klinknagels etc in bijna belachelijke kleine maten. Voor bijvoorbeeld de klinknagels zie; Miniature Rivets : Scale Hardware, the world's finest scale model fasteners

Deze klinknagels zou je kunnen gebruiken op je master en vervolgens meegieten (en het kost je geen vermogen aan klinknagels ;).

Ook ik heb een P&D maar sinds ik deze site heb gevonden, heb ik de P&D niet meer gebruikt :rolleyes:

Succes
 
Back
Top