schommelende heli

wanneer de accu verder leeg gaat begint de heli (KDS450s) tijdens hoveren naar voor en achter te schommelen/wiegen.
Het rare is dus dat hij het alleen doet vlak voordat de power verminderd wordt door de regelaar omdat de spanning te laag wordt.
Tijdens het hoveren lijkt er ook enige vibratie in het landingsgestel te zitten en ik hoor een redelijk laagfrequente (+/- 1Hz) trilling.

Main shaft en feathering shaft zouden recht moeten zijn. heb geen crashes gehad althans.
Heb wel een kleiner motortandwiel 12T in plaats van 13T en de throttle curve verhoogd. Ook een nieuwe rudder servo (align DS420)
Ook heb ik de kunststof kop vervangen door een alu versie. De kunststof versie had nogal wat speling en ik hoopte dat de alu versie dit minder zou hebben en ook minder snel speling zou ontwikkelen. Heb alles afgesteld met behulp van finless bob.
Rare is dus dat hij met volle accu goed vliegt op de vibratie in landingsgestel na. Heb het motortandwiel iets meer speling gegeven. Main gear blijkt niet compleet rond te zijn.

Iemand enig idee waardoor het schommelen veroorzaakt wordt?

Hoor je ook dat het toerental afneemt? Wanneer het toerental lager wordt neemt ook de stabiliteit af.

Willem.

PS jij bent waarschijnlijk de eerste en enige die een frequentie van 1 Hz kan horen... Voor de meeste van ons houdt het bij 35 of 40 Hz in het laag wel op.

PS jij bent waarschijnlijk de eerste en enige die een frequentie van 1 Hz kan horen... Voor de meeste van ons houdt het bij 35 of 40 Hz in het laag wel op.

Als twee frequenties een verschil van 1 Hz vertonen, is het resultaat een mix-frequentie, die ondanks dat hij één Hz bedraagt, toch wel goed te horen is. Iedereen die wel eens een gitaar op het gehoor gestemd heeft, weet wat ik bedoel.

Ik denk dat TS daar op doelt, en meestal wijst zoiets op bijvoorbeeld een slippende AR vrijloop of een heel licht slippende belt (als zijn heli zo'n ding heeft tenminste). Belt is het meest waarschijnlijk, AR's slippen zelden, en dan nog meestal alleen bij (heel) oude type's nitroheli.

Het schommelen zal inderdaad zeer waarschijnlijk veroorzaakt worden doordat het rotortoerental vlak voor de power cut-off al lichtes begint in te zakken.

Vibratie in het landingsgestel: kijk het bladspoor eens goed na! Zeer goed kans dat je toch nog een heel klein beetje bladspoorverschil hebt. Ook al is de afwijking niet met het blote oog te zien, maak toch maar eens van één blad (blad even merken) een stuurstang een halve slag korter en kijk of het erger of beter word. word het beter, niks meer doen of mogelijk nog een halve slag korter om te kijken of je nog meer verbetering krijgt. Word het slechter dan diezelfde stang eerst weer op de oude lengte terug brengen, en dezelfde procedure met het andere blad herhalen. Goed kans dat je de trilling een aardig eind weg krijgt....

Succes, Bert

Als twee frequenties een verschil van 1 Hz vertonen, is het resultaat een mix-frequentie, die ondanks dat hij één Hz bedraagt, toch wel goed te horen is. Iedereen die wel eens een gitaar op het gehoor gestemd heeft, weet wat ik bedoel.
Dat ken ik ook wel. Dat is de manier om een gitaar te stemmen. Heb het vaak genoeg gedaan. Bovendien hoor je dan geen frequentie van 1 Hz, maar een VERSCHIL van 1 Hz. En da's iets heel anders.
Maar dat schrijft hij niet. Hij schrijft dat hij een redelijk laagfrequentie hoort 1Hz. En dat is schier onmogelijk...

Willem.

Hey,

Er valt mij 1 belangrijk ding op. Je vliegt door tot je regelaar ingrijpt! Dat is vragen om het slopen van je lipo's, Als de regelaar ingrijpt ben je eigenlijk al te ver heen, Dat betekent dat je toeren van je kop ook al aardig aan het terug lopen zijn. Bij veel heli's zie je bij een lager toerental dat de heli begint te schommelen. Vooral de Trex500 heeft er last van, maar ook andere typen kunenn dit hebben zoals hier bij jou heli.

Ik raad je zeer sterk aan om TIMED te gaan vliegen. VLieg maximaal 80% uit je lipo en niet meer. Ingrijpen van de regelaar is meestal vragen om problemen. Ik hoop dat dit je probleem verhelpt.

Groeten,

Arno

Hoi,

Het gaat hier inderdaad om het toerental dat zich verlaagt. Dat is de reden dat de heli gaat schommelen naar voor en achter.

Het is dus duidelijk een teken om de heli aan de grond te zetten, vleg een lipo accu nooit helemaal leeg, kan die niet goed hebben.

Sommige heli`s zoals de Trex 500 houden van een hoge headspeed, zelfs met volle accus zal een trex 500 met te laag toerental gaan schommelen.
Hij is dan nog wel volledig vliegbaar.

Dat is dus het antwoord op je duidelijke vraag, en van frequenties heb ik geen verstand.... werd ook niet gevraagd trouwens...!

remon

ps: Je was me net voor Arno :)

Laatst bewerkt:
Dat ken ik ook wel. Dat is de manier om een gitaar te stemmen. Heb het vaak genoeg gedaan. Bovendien hoor je dan geen frequentie van 1 Hz, maar een VERSCHIL van 1 Hz. En da's iets heel anders.
Maar dat schrijft hij niet. Hij schrijft dat hij een redelijk laagfrequentie hoort 1Hz. En dat is schier onmogelijk...

Willem.

Dá's een beetje muggenziften he? Als je twee geluiden met een zeer klein frequentieverschil tegelijk hoort, hoor je niet het verschil van een herz, want net zo goed als dat je geen geluid van 1 Hz kan horen, kan geen mens een frequentieverschil horen. Maar je kunt wel een interferentie verschijnsel herkennen, wat een "periodiek intensiteitsverschil" met een frequentie van 1 Hz oplevert.... (bla bla bla)

Maar ik vermoed toch echt dat de TS juist dat bedoelt. Want juist dergelijke frequenties kun je tenminste nog benoemen, en hij noemt een waarde..... Als je een toon van 50 Hz hoort, kun je meestal niet zeggen of je nu 49 of 51 Hz hoort, alleen maar dat het bromt. En als TS nu eens niet een gitaar kan stemmen, is het heel goed mogelijk dat hij dus die verkeerde benoeming gebruikt....

Da's echter allemaal gokken. Topic starter, vertel eens wat je nu precies gehoord hebt????

Groet, Bert

hah ik had best eerder willen reageren maar lag al te slapen. Nu blijkt mijn laptop het niet meer te doen dus reageer vanaf mijn mobiel.

Ik weet niks van gitaren stemmen, kan muziek waarderen maar ik moet het zelf niet proberen te maken.
Wat ik hoorde was idd geen frequentie van 1 Hz maar het geluid wat ik hoorde kwam zo 1 keer per seconde voorbij. Waardoor ik stelde dat het een frequentie van 1Hz had. Het geluid zelf zou ik als laagfrequent in het hoorbare spectrum omschrijven.

Bedankt voor de verdere tips. Ik zal de bladspoor checken en voortaan mijn lipo's niet zo ver leegvliegen. Ik had zelf verwacht dat de regelaar een veilige grens aan zou geven.

hah ik had best eerder willen reageren maar lag al te slapen. Nu blijkt mijn laptop het niet meer te doen dus reageer vanaf mijn mobiel.

Ik weet niks van gitaren stemmen, kan muziek waarderen maar ik moet het zelf niet proberen te maken.
Wat ik hoorde was idd geen frequentie van 1 Hz maar het geluid wat ik hoorde kwam zo 1 keer per seconde voorbij. Waardoor ik stelde dat het een frequentie van 1Hz had. Het geluid zelf zou ik als laagfrequent in het hoorbare spectrum omschrijven.

Bedankt voor de verdere tips. Ik zal de bladspoor checken en voortaan mijn lipo's niet zo ver leegvliegen. Ik had zelf verwacht dat de regelaar een veilige grens aan zou geven.

Het kan zijn dat er iets slipt, dit zou het geluid kunnen veroorzaken. Het kan ook dat je rotortoerental vlak bij een natuurlijke resonantie in je heli zit. dan krijg je soms ook iets dergelijks. Als je het toerental wat verhoogt of verlaagt (liefst verhogen om slingeren te voorkomen) en het geluid is weg, was het een resonantie. maar zo niet, ik zou daar verder niet al te wakker van liggen. Er komen wel vaker "vreemde geluidjes" uit een heli.

Wat die LiPo's betreft: Ik heb net een gloednieuw regelaartje gekocht, een Align RCE-BL35X, met instelbare afslag. Als ik die op de hoogste stand zet (3.2V per cel onder belasting), en ik zet de heli neer zodra ik merk dat hij ingrijpt, gaat er achteraf precies de nominale capaciteit weer in de accu. Ofwel, dan ontlaad je hem 100% en dat is te ver. Die afslag dient blijkbaar alleen om direkte schade aan je LiPo's te voorkomen, je kunt hem niet gebruiken om de levensduur van je LiPo's optimaal te houden. Ik weet ook niet waarom ze dat doen, maar mischien hebben de regelaarfabrikanten wel een dealtje met de LiPo-fabrikanten....:D:D:D
Gewoon uitzoeken welk stroomverbruik bij jouw vliegstijl hoort, en vervolgens een timer gebruiken, dan zou het goed moeten komen!

Groet, Bert

Wat die LiPo's betreft: Ik heb net een gloednieuw regelaartje gekocht, een Align RCE-BL35X, met instelbare afslag. Als ik die op de hoogste stand zet (3.2V per cel onder belasting), en ik zet de heli neer zodra ik merk dat hij ingrijpt, gaat er achteraf precies de nominale capaciteit weer in de accu. Ofwel, dan ontlaad je hem 100% en dat is te ver.

Nou... dat is maar de vraag. Je lader geeft waarschijnlijk de GELEVERDE hoeveelheid mAh aan. De lipo neemt dat niet allemaal op want het laden gebeurt niet met 100% efficiency. Gemiddeld wordt ongeveer 80% rendement gehaald, dus als je ongeveer de capaciteit teruglaadt die op de lipo staat aangegeven heb je in werkelijkheid ongeveer 80% van de capaciteit gebruikt.

Ik heb met mijn meegeleverde lipo van de esky belt wat geexperimenteert (heb inmiddles al een paar betere lipos dus dacht och, wat geeft het). Als ik die leegvlieg tot 2,6V (veel verder dan dat de ESC beveiliging ingrijpt) dan kan ik in die 1800mAh lipo 2180mAh bijladen! Dat kan 2 redenen hebben: de capaciteit is door de fabrikant te laag opgegeven of het rendement van het laadproces zorgt ervoor dat ik wel 2180mAh LEVER maar dat de lipo maar ongeveer 1800mAh lading OPNEEMT.

Omdat de standaard Esky batterij niet een erg goede of dure is, denk ik aan het laatste.

Een soft cut-off van 3,1V (of 3,2V zoals ik las) is in mijn ogen dan ook WEL een prima manier om je lipo te beveiligen.

Een soft cut-off is een goede beveiliging zolang je alleen hovered en hem hoog genoeg in kan stellen (vind ik dan..).
Zodra je rond gaat vliegen kan het je een heli kosten naar mijn idee.
Het nadeel is namelijk dat het toerental enorm omlaag wordt gebracht op het moment dat de lipo onder het ingestelde voltage terechtkomt.
Ga je wat meer krachten loslaten op je heli, dan kan het gebeuren dat je na twee minuten, tijdens een strakke bocht of een pitchpump je toerental opeens inkakt ten gevolge van deze functie.
zit je laag bij de grond met wat wind of nog erger ondersteboven bijvoorbeeld...
Dan is het meestal al gebeurd :)

Ik vlieg zelf altijd zonder cutoff en op de timer van mijn zender.
Ik kijk wat ik teruglaad en zorg dat ik op die 80% blijf zitten met mijn vluchten.
2200 * 0,8 = 1760 Mah terugladen.

Als je toeren af gaan nemen zonder ingestelde cutoff dan ben je eigenlijk al je lipo aan het overbelasten.

Instellingen zijn het meest stabiel als je toerental stabiel is.
Het toerental is bij een heli een van de allerbelangrijkste factoren.
Houd je dat een hele vlucht stabiel, dan heb je ook de gehele vlucht een stabiel sturende heli zonder randeffecten.
Als er een mechanisch probleem is bij een stabiel toerental / stabiele setup, dan valt dat ook direct op en weet je waar je moet gaan zoeken.

Eric

Laatst bewerkt:
Nou... dat is maar de vraag. Je lader geeft waarschijnlijk de GELEVERDE hoeveelheid mAh aan. De lipo neemt dat niet allemaal op want het laden gebeurt niet met 100% efficiency. Gemiddeld wordt ongeveer 80% rendement gehaald, dus als je ongeveer de capaciteit teruglaadt die op de lipo staat aangegeven heb je in werkelijkheid ongeveer 80% van de capaciteit gebruikt.

Sorry, maar dit is een redelijk ongefundeerde bewering, met name het laadrendement van 80%. Zou mijn lader dan daarvoor gecalibreerd zijn? Want als ik de LiPo ontlaad via de lader, en ik stop hem op 80% (80% van 1800 is zo uit mijn hoofd 1440 mAh) handmatig, en kijk wat de lader er daarna weer in wil stoppen, zit de geladen waarde zonder uitzondering binnen 10 mAh van de ontladen waarde, in plaats van op de volgens jouw redenatie te verwachten 1800 mAh.
(en nee, de indicatie van de lader is niet op 80% gecalibreerd of zo, want de met AVO-meter gemeten ampères, vermenigvuldigd met de tijd, komen overeen met de uitlezing, zowel bij laden als ontladen)

Ik heb dit echt meerdere malen en met verschillende laders getest, omdat ik nu eenmaal graag wil weten wat de nauwkeurigheid van dit soort metingen is. Die blijkt vrij aardig te zijn. Ik test sowieso iedere nieuwe accu die ik aanschaf op deze manier om te kijken of de opgegeven capaciteit wel overeenkomt met de werkelijke. Vooral met Conrad-NiMH cellen heb ik hier nogal slechte ervaringen, vandaar.

Er is nog een derde mogelijjkheid waardoor jij die 2180 mAh in een pakket van 1800 mAh weet te proppen: De opgegeven capaciteit van een LiPo is nominaal, dwz de capaciteit bij ontladen vanaf 4.2V/cel naar 3V/cel bij een standaard belasting (meestal 1C). Bij deze lage belasting levert dit meestal geen schade op aan de cellen, anders zou het niet erg zinvol zijn om dit als nominale capaciteit op te geven. Hieruit volgt dat je bij hogere belastingen ook bij een hogere restcapaciteit moet stoppen, anders beschadig je de cellen, zo leert d ervaring blijkbaar.

Ga je nu onder die hoge belasting toch door tot 2.6 V, dan trek je meer uit je pakket dan nominaal, en beschadig je logischerwijs de cellen, maar er gaat dus ook logischerwijs meer in bij de eerstvolgende lading, omdat de cellen deze behandeling mogelijk wel een paar keer kunnen overleven. Maar doe dit maar ens een paar keer achter elkaar, en je zult zien dat er opeens géén 2180 meer in wil, en ook geen 1800 meer....

Een soft cut-off van 3,1V (of 3,2V zoals ik las) is in mijn ogen dan ook WEL een prima manier om je lipo te beveiligen.

Ik heb de cut-off op 3,2 volt staan, en deze grijpt dus écht pas in bij vrijwel volledige ontlading, ofwel, je voorkomt dat je cellen ploffen, maar je helpt ze wel binnen redelijk afzienbare tijd om zeep: Ik heb hier een setje Fullymax liggen wat deze behandeling precies tien cycly volhield bij een belasting van 10C (max toegestaan continue 25C), en daarna was ik dik 25 % capaciteit kwijt.

Ik hou die cut-off als extra veiligheid, maar vlieg toch op en timer!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
@EricW: Ja, je hebt helemaal gelijk. De cutoff beschermt dan misschien wel je lipo maar zeker niet je heli (als je op dat moment in een van de door jou beschreven omstandigheden bent).

Mijn opmerking was dan ook alleen bedoelt om aan te geven dat je lipo er best tegen kan om tot de cutoff belast te worden.

Vliegen op timer is dus in de praktijk beter.

Sorry, maar dit is een redelijk ongefundeerde bewering, met name het laadrendement van 80%.

De reden dat ik 80% noemde was dat 1800mAh/2180mAh = 0,825

Mijn batterij lijkt dus een laadrendement van 82,5% te hebben. De rest van de, door de lader geleverde, energie (17,5%) wordt omgezet in warmte en komt dus niet als effectieve capaciteit in de lipo terecht.

Jouw test van ontladen en dan weer laden en het verschil meten komt uit op een veel beter rendement. Tegen de 100% bijna zelfs! Dat zou betekenen dat er bij jou hoegenaamd geen verlies en warmteontwikkeling optreedt. Ik kan dat niet goed verklaren. Misschien is jouw batterij veel beter dan de mijne? Ik moet wel zeggen dat mijn batterij (deels bewust) aan een aantal martelingen onderhevig is geweest. Sinds ik 3 nieuwe heb gebruik ik deze voor allerlei testen. Misschien is de batterij nu zo slecht dat ik er niet meer representatief mee kan testen?

Ik zal eens een goede meter lenen en nieuwe metingen onder gecontroleerde belasting gaan doen. Wordt vervolgd:)

Back