Schweizer 300c van Vario

AHoogendijk

PH-SAM
Omdat deze meneer
y9zeY38.jpg

met deze Schweizer
5gPlL2l.jpg

aan kwam vliegen, en deze niet in het draadje van de skyfoxen hoort, heb ik een nieuw draadje aangemaakt.

Groeten,

Arie
 
Deze heli heeft al een paar jaar stil gestaan, en daarvoor ook niet zo veel gevlogen, dus wil ik hem eens goed nakijken, wat puntjes netjes maken, en dan eens kijken of hij wil vliegen.

Is mijn eerste benzine heli, met vonkjes ;) dus ik moet ook even kijken hoe dat allemaal wekt.

Een tank voor de benzine regelen, en wat slangen, pompje...

Groeten,

Arie
 
Mijn ervaring met pompjes voor benzine is dat ze allemaal kapot gaan. Sommige snel, sommige houden het wat langer vol, maar ik vlieg nu sinds 2005 benzine en ik heb in de eerste 6~7 jaar minstens 10 pompjes voorbij zien komen. Het handbalg pompje van Vario hield het nog het langste vol met ongeveer 3 jaar.
Daarna ben ik overgestapt op zwaartekracht, en dat gebruik ik nu al 8 jaar zonder problemen.
Het is wat langzamer (het vullen van die halve liter in je Schweizer zal mischien 1 tot anderhalve minuut duren), het komt aanvankelijk wellicht wat klungelig over, maar het werkt altijd, gaat niet lekken, gaat niet stuk. en het is volledig gratis....
 
Daarna ben ik overgestapt op zwaartekracht, en dat gebruik ik nu al 8 jaar zonder problemen.

Ok,
Ik heb nog een handpompje, dus die dacht ik te gebruiken, maar zwaartekracht kan net zo goed.
Ik heb hier toch geen starter of iets voor nodig, dus dacht inderdaad ook iets simpels.

Groeten,

Arie
 
Wat mij op viel was een houtje vlak bij de motor,
MUYfDfY.jpg

Rechtse is er inmiddels vanaf, zit nu boutje moertje op, linkse nog even doen, houtje is wel makkelijk, maar je zag het langs de schaal motor heen

Zo vindt ik het mooier
kwqNaaH.jpg

Groeten,

Arie
 
De accu's doen ook niet veel meer, maar dat was te verwachten.
Zitten netjes verborgen onder de stoelen
fU9GmxS.jpg

Groeten,

Arie
 
Dit is de schaal motor waar het blokje hout achter vandaan kwam
wlCHfip.jpg


De beschermkap van de aandrijving er ook af
MnZ9ICc.jpg

Want ik heb voor de handzaamheid de hele staart er even af gehaald
dtYqLLU.jpg

Ook omdat de verlichting kapot is, die kabel daarvan loopt door de buitenbuis heen
Is een mooie constructie!
Ok, mijn laatje is weer vol ;)
Yfg7KOc.jpg

Groeten,

Arie
 
En de stuurhut ligt ook even op een veilig plekje ;)
3xd7tF2.jpg

Er zitten ook netjes pedalen en een stick in
418ZD5r.jpg

En de tank hangt er onder
6TsRMiX.jpg

Groeten,

Arie
 
Even een testopstelling gemaakt om eens te kijken of die wil starten:

Was werkend weggezet.
E36EVrx.jpg

Verse brandstof gehaald.

Choken, starten, helaas.

Bougie er uit, die vonkt en is nat.

Diverse keren geprobeerd.
Naalden volgens fabrieksinstelling gezet.

Alles, helaas..............

Wie heeft er verstand van een Zenoah, en kan mij wat tips geven om dat ding aan te krijgen.

Groeten,
Arie
 
Als de bougie nat is, is hij verzopen, en dan willen ze niet zo graag.

Ik startte altijd als volgt: balgje drukken tot er geen bubbels meer in de zuigslang zitten (bij mij ging de teveel gepompte brandstof terug naar de tank, dus gewoon even flink rondpompen).
Gas stationair, vinger op de inlaat, en de motor rustig EEN slag door de compressie trekken, vinger weg en starten. Als hij dan niet binnen twee pogingen loopt, nogmaals vinger er op en weer één slag doortrekken. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik hem met die procedure niet aan kreeg.
Je kunt beter te weinig choken en dan later nog een beetje er bij, dan hem verzuipen en dan droog proberen te starten, want dan ben je even bezig.
 
Zo te zien heeft die heli nauwelijks gevlogen? Dat hoofdtandwiel ziet er keurig uit.
 
Bedankt Bert,

De Shuttle met trekstarter moest ik altijd goed brandstof in trekken, deze dus niet

Deed het in 3 pogingen ;(

En hij loopt dus, valt stationair nog uit, maar lijkt wel of de servo er niet helemaal goed op zit, lange slag in het uit gebied zeg maar, maar dat komt wel

Gelijk de boutjes van de staartbevestiging omgedraaid
jsuYQTR.jpg

Want anders schrapen je vingers er langs (sorry Bas ;) )

Groeten,

Arie
 
Je moet de gasservo, en met name de hevel, zo installeren, dat het gasstangetje bij stationair recht over het centrale schroefje van de servohevel loopt (of in geval het een trek-opstelling is, het stangetje precies in het verlengde valt.

M.a.w: dat rond stationair een beweging van de servo "bijna niets" doet, en bij vol gas juist heel veel.
Want die Walbro is vreselijk niet-lineair, en je hoovert al bij ongeveer 25% klepopening. Als je gewoon een symetrische/lineaire hevelverhouding aanhoud, is de gascurve vreselijk lastig in te stellen, omdat het kleinste beetje meer of minder heel veel verschil maakt.

En dan nog, heb je een progressief afvlakkende pitch curve nodig, en een progressief oplopende gascurve.
Pitch moet je echt iets in de geest van (in graden) -2, +2, +5, +7, +8 ongeveer aanhouden, en voor gas iets van (in procenten van 0 tot 100) 0, 10, 30, 60, 100.
Gascurve in idle up zodanig instellen dat de heli bij midstick en 5 graden hoovert, dan heb je automatisch het goede toerental te pakken.
Je zit ongeveer goed, als je heli bij het inschakelen van de idle up (maar met de pitch minimaal) ongeveer optoert tot het halve vliegtoerental, en dan bij pitch geven geleidelijk verder optoert, en boven take-off constant blijft. Je zult zien dat de heli dan in de lucht, óók bij sterke daling en getrokken pitch tamelijk constant blijft.
Qua mengsel: hij draait tot ruim in take off eigenlijk volledig op de L sproeier, pas bij flink klimmen gaat de H sproeier meedoen. daar moet je dus even voorzichtig aftasten.
Je mengsel staat ongeveer goed, als je stationair een mooi blauw pluimpje uit de uitlaat hebt, en tijdens hoover je tegen een geschikte achtergrond en lichtcondities (bijvoorbeeld 's avonds, en dan in de schaduw van een bomenrij of zo), dat je tegen die achtergrond nét een vaag pluimpje ziet. Hij moet dus niet zo vet staan dat je altijd een pluim ziet, en hij mag ook niet zo arm staan dat je nóóit een pluim ziet. Je hoort het ook wel, hij moet net een haartje rauw lopen, maar niet onregelmatig (te rijk), en ook niet "zingend" (te arm).

Mijn ervaring is dat deze motoren niet echt in hoeven te lopen, maar dat ze de eerste 5 a 10 liter zo nu en dan hele kleine mengselcorrecties nodig hebben, omdat ze dus wel degelijk ongemerkt bezig zijn in te lopen...
 
Er zitten een paar licht modules bij, maar ik kan niet vinden hoe je die kan instellen (en ja, ontregelen kan ik ze wel ;) )

Wie herkent deze, en weet hoe ze werken?

BMmeQRZ.jpg

MSuGAID.jpg

cy3exPc.jpg

DbLBSed.jpg

Groeten,

Arie
 
Er waren nog een paar dingetjes niet naar m'n zin, dus er ging steeds meer vanaf, tja, dan het laatste ook maar:
kf4HBXT.jpg

Maar bij de basis beginnen ;)
Zat een beetje slag in,
Ook in de zijplaten
Vydyx2y.jpg

Die er eerst maar eens uit gehaald

Groeten,

Arie
 
Tip van Flip: Wees HÉÉÉÉL spaarzaam met borgmiddel! Uiteraard boutjes goed schoon maken, draadgaten ook, en dan een drupje loctite op een boterhamzakje o.i.d. leggen (blijft makkelijk de hele dag vloeibaar en bruikbaar) en dan de tip van het boutje één gang van de schroefdraad indippen, in de Loctite, niet meer.
Anders trek je de eerstvolgende keer dat je het ding uit elkaar haalt, de schroefdraad uit de gaten mee naar buiten.
Er is bij mij op die manier nog nooit wat losgerammeld, ondanks het toch wel stevige vibratieniveau van die Zenoah.
Tandriem niet strakker zetten als strikt noodzakelijk, maakt deel uit van de trillingsdemping. Hier goed op de instructie van Vario acht geven.
 
Goeie Flip ;)
Zo doe ik het ook, maar is deze daar kwetsbaarder voor dan?
De riem spannen is niet zo moeilijk, zit nog helemaal in de eerste stand, is nog niet veel opgerekt, maar ik had in de handleiding inderdaad gezien wat de spanning moest zijn.

Heb inmiddels ook alle manuals bij elkaar, die van de Schweizer staat niet veel in van het mechaniek, maar daar is een aparte van.
Even zoeken, maar alles is te vinden.

Even op lagertje van de Lagerboer wachten, die net boven de pulley van de riem liep niet helemaal soepel.
Gelijk even wat foto's van het motortje gemaakt, de koppeling:
1kSSHBZ.jpg

53aRaIE.jpg

Het hele ding
wny080l.jpg

En de andere kant
gHhpeEA.jpg

Groeten,

Arie
 
Zo doe ik het ook, maar is deze daar kwetsbaarder voor dan?
Vergeleken met de SkyFoxen wel, want in de SkyFoxen worden bronzen of messing draad-inserts gebruikt, die strippen minder vlot.
In het Benzine mechaniek zijn de frameplaten uit dural of vergelijkbaar, maar de gefreesde delen uit redelijk zacht aluminium. En dáár zitten nu net de schroefdraden in.
Dat werkt goed, ik heb in al die jaren ooit slechts één onderdeel vernaggeld met borgmiddel, maar dat was wel tijdens de bouw van de allereerste: ik had het onderste lagerblok van de tussenas (dat blok direct boven de grote riempoelie) vastgezet terwijl het nog een keer los moest voor het een of ander, en tsja... Ik kreeg het dus wel los, maar daarna nooit meer vast...

Vanaf dat moment heb ik alles eerst zonder borgmiddel opgebouwd, om daarna alle boutjes pas te borgen als ik zeker wist dat alles zat waar het zitten moet.

Die koppeling is ook even een "oplettertje": Daar zit een bronzen as-adapter op de krukas. De krukas is konisch, en als je die centrale koppelingsbout TE vast zet, dan rek je die as adapter iets op, en gaan de koppelingslagers zwaar lopen. Normaal hoeft dat nooit uit elkaar en als het goed zit, gewoon vanaf blijven, maar mocht je het ooit los moeten halen, even om denken dat je die imbusbout niet al te lomp vast trekt.

Die ziet er uitstekend uit!
 
Oh... En ik zie dat de stopknop nog gewoon op zijn plek zit.
Het is niet een heel erg noodzakelijke aanpassing, maar ik heb bij beide van mijn Vario benzine-heli's daar een servo-bediende schakelaar op gezet omdat je er in een schaalheli lang niet altijd goed bij kunt (weet niet of dat voor de Schweizer ook geldt) maar sowiso is de rotordiameter wat onhandig groot: als die nog draait, is het afstoppen van de rotor toch wel een klusje waar je je kop goed bij moet houden, je hebt zomaar een tik tegen je schenen te pakken.
Bij mij gingen beide Zenoah's NIET uit op de gasklep, hoewel de meeste mensen zeggen dat dat geen probleem zou mogen zijn.
Het was toen (15 jaar geleden of zo) meest gebruikelijk om dat met een servo te doen, als ik dat nu overnieuw zou moeten doen, zou ik daar i.v.m. veiligheid en gebruiksgemak een electronische schakelaar voor gebruiken.
 
Back
Top