Schweizer 300c van Vario

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door AHoogendijk, 22 jun 2020.

1. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Duidelijk
    ;)
    Was ik ook van plan, zit verder goed, zal het onthouden
    Daar had ik ook over zitten denken ja, zal het eens los halen, zou die ook gebruikt kunnen worden voor toerenmeting denk je?
    Bij mij wel, maar geen idee of dat nog met afstellen te maken had, is goed om iets te hebben dat ie echt uit gaat.

Groeten,

Arie

2. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Niet dat ik weet... Daar leg je de "voeding" van de ontsteking mee aan aarde.

3. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Het schijnt wel te kunnen, komt later wel
    Ik heb trouwens een komatsu ;)
    Wel eens een sticker of kapje veranderd denk ik.
    Voor de zekerheid de boring gemeten, het is een 23cc

Inmiddels het knopje vervangen voor een draadje
    Nog even een nette doorvoer maken.

Groeten,

Arie

4. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Denk de hele trekstarter, en gekocht bij een modelautootjes winkel waar ze Marders en zo verkopen... :D Tip: mocht dat ding ooit kapot gaan, ga naar de landbouwmechanisatie-winkel, daar zijn ze véél goedkoper.

Hopelijk heb je een "echte" Vario-Zenoah, want over of die zijn meerprijs waard is kun je hele discussies voeren, en daar wil ik verder niet al te veel tijd aan verdoen, maar de Vario Zenoah is toch echt een andere motor dan eentje van Toni Clark, of een standaard Zenoah.
    Met name van belang is de carburateur: Je motor zou een WA 213A moeten hebben, met als het goed is, in de luchtinlaat het getalletje "288" (kan ook "28S" zijn, mijn ogen worden duidelijk minder). Als je dat niet hebt, kun je rustig concluderen dat je géén Vario-Zenoah hebt.
    En vooral die carburateur is wat het verschil maakt, de originele carb is veel meer bedoeld om OF stationair, OF volgas te lopen, de WA 213A maakt de motor beter geschikt voor constant toerental in (variabele) deellast.

5. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Om de hoek, een landbouwmechanisatie, en een tuinmachine verkoper/reparateur, met familie connecties met collega ;)
    Kijk ik na,

Groeten,

Arie

6. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Helaas,
    Niets in de inlaat
    en er staat 243 op
    we gaan het zien later

Groeten,

Arie

7. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Probeer minstens die WA 213A te vinden... De rest van de aanpassingen gaan over betere balans, en ontbramen/schoonmaken, maar die carb, die vervangen ze niet voor niets, die kan onder omstandigheden tot problemen met de betrouwbaarheid van de motorloop leiden, met name bij snelle grote belasting variaties. Van wat ik er van begrepen heb, kan met name bij de zwaardere heli's (Schaal heli's dus) bij rappe afdaling de motor zonder waarschuwing stilvallen.

8. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
    is te koop bij vario, 157 euro geloof ik ;(

Ik zal nog eens zoeken, vliegt toch nog niet zomaar.

In ieder geval lagertje binnen, goeie kerel die lagerboer!

Groeten,

Arie

9. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Volgens mij kosten Walbro carburateurs normaliter rond de 6 a 7 tientjes bij de kettingzagenboer, maar het kan zijn dat de WA213A duurder is, want recentelijk ergens gelezen dat die tweede A in het typenummer staat voor "Acceleratie pomp" (en als dat waar is, dan wist ik wel dat er Walbro's met die functie bestonden, maar heb ik nooit geweten dat ik er twee had... :D :D :D)

10. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Hij is een keer gestuiterd, kan daarvan geweest zijn.

In ieder geval lagertjes binnen.
    En het frame losjes in elkaar gestoken.
    Lager bij het snaarwiel vervangen.
    Toen de hoofdas er uit was, voelde de beide lagers van de dome ook niet zo soepel, had ik gelukkig mee besteld, dus die zijn ook vervangen
    Nu nog onder het hoofdtandwiel, en de bovenste van de aandrijfas die naar boven loopt, dan is het setje voor de hoofdaandrijving in ieder geval vervangen

Het is een enorm hoog mechaniek, en dan zitten de poten er nog geeneens onder.
    En daar gaat dus een hele lange rotoras doorheen.

Groeten,

Arie

11. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het vervelende is dat ik begrepen heb dat de WA serie bij Walbro min of meer gediscontinueerd is... Dus je schijnt er niet zo makkelijk meer aan te komen.

Deel Deze Pagina