Schweizer 300c van Vario

Van wat ik er van begrepen heb, kan met name bij de zwaardere heli's (Schaal heli's dus) bij rappe afdaling de motor zonder waarschuwing stilvallen.
Gaat een governor hier nog bij helpen denk je? Ik heb nog een GV1 van futaba.

Inmiddels de servo een gaatje verstoken, en naar de binnenkant, dan trekt ie rechter aan het gas, altijd beter
TTyOOiW.jpg

Ja... Dat is de theorie. Maar ik heb even bij de mijne gekeken, en jouw gasaansturing zit volgens mij niet volgens instructies van Vario.
Bij mij zit de gasstang aan de onderkant van de carb (waardoor je geen knik in de gasstang hoeft te maken), de servo zit andersom (met de uitgaande as naar de motor toe) en ook andersom in de zin van "uitgaande as richting staart, in plaats van richting neus".
Heb ik gezien ja, maar bij mij zit er geen hevel aan de andere kant van de carburateur, geen idee waarom, maar nu zit ie lekker weggestopt, en zou voor de werking niet uit moeten maken, voorlopig laat ik het even zo.

Alleen nog een nieuw beugeltje maken waarmee de motor vast zit.
O39WvyL.jpg

Dan ik het mechaniek verder klaar denk ik.

Groten,

Arie

Laatst bewerkt:
En dan is het onderstel nog aan de beurt.
Wat gaan we daar doen:
Er zit een gerepareerde poot aan, zal wel goed zijn, maar is niet zo mooi
WcLmYTK.jpg

De skids zijn krom
KAPLTaH.jpg

En zitten niet zoals ik ze wil hebben.
Bij de grote versie zitten ze beter op schaal, horen nl een eind naar voren uit te steken.
En hoewel deze niet helemaal schaal is, ga ik dat wel doen, is nogal beeldbepalend.

Ook is er een veer gesneuveld, eens kijken of we die na kunnen maken
EAzmfPZ.jpg

Alle draaibanken en frezen zijn in rust in de vakantie, dus we gaan een poging wagen ;)

Lampjes waren er af gebroken, en nog wat dingetjes scheef en missen, ofwel, we kunnen er weer iets moois van gaan maken.

Groeten,

Arie

Laatst bewerkt:
Alleen nog een nieuw beugeltje maken waarmee de motor vast zit.
Is dat een beugeltje waarmee de motor bovenaan (bij de trekstarter) vastgezet zit? Volgens mij is dat een upgrade, en wat er op die foto staat, komt niet bij Vario uit de werkplaats...

Gaat een governor hier nog bij helpen denk je? Ik heb nog een GV1 van futaba.
Ik ben bang van niet, want ik heb bij mij die GV-1 er rap uitgegooid: die kreeg ik niet stabiel in rappe afdalingen, dan ging hij heel erg hunten, ook niet nadat ik in het verborgen menu (google maar "hidden menu Futaba GV-1") van alles afgesteld had.

Volgens mij is dat een upgrade, en wat er op die foto staat, komt niet bij Vario uit de werkplaats
Dat is zo te zien zelf gemaakt, en nogal scheef.
Aan de andere kant ziet ie aan de uitlaatbeugel vast, zie het ook niet in het manual staan.
Maar als er dan een beugeltje op zit, dan wel recht, dus maak ik even een nieuwe.

Dan hoef ik die governor niet te proberen.

Groeten,

Arie

Dan hoef ik die governor niet te proberen.
Bij mij werkte het niet, en kreeg ik het ook niet werkend (en dat is best wel uitzonderlijk voor mij) maar er zijn ongetwijfeld mensen geweest die het wél goed kregen.

Naar mijn mening heb je bij een benzine heli niet echt een governor nodig, maar je moet wel ERG veel aandacht aan je gascurve besteden...

En dus zelf ook stukje aluminium in de draaibank
wvFP6fs.jpg

Steeds dunner
r4rDLmY.jpg

Kopje er aan, gat er in
9gCs6aq.jpg

En niet van echt te onderscheiden ;)
PdpKEpj.jpg

Nog een beetje glad maken en klaar.

1e stukje voor de buitenkant ook gedaan
2L3HjN6.jpg

Nog even vogelen hoe ik die bollingen er in krijg.

Groeten,

Arie

Een kind met interesse in techniek en werken met je handen begint zeldzaam te worden tegenwoordig, super! [emoji2]

Begonnen met het onderstel.

Allereerst de gerepareerde poot vervangen, is een simpele oplossing van Vario.
Gewoon een normale poot van het onderstel, 1 kant er af zagen:
z0jTHx2.jpg

En dan twee van die lange stukken naast elkaar monteren:
EeGNgJh.jpg

En vastzetten met een aluminium rechthoek

Nieuwe led's opgeplakt, dunne draadjes door de schroefgaten
ynI03G8.jpg

Even een trekdraadje vastgesoldeerd
3zt2jYm.jpg

Want dan kan ik het draad verderop door het frame trekken, waar al een gat in zat
NKNSnYq.jpg

Schijnwerper gemonteerd
5rlyZSv.jpg

En alle draden bij elkaar
O2z3B6w.jpg

Ga ik later nog een stekker aan maken

Groeten,

Arie

Laatst bewerkt:
Gezien alle apparatuur en machines die je hebt zou je ook een onderstel full scale kunnen maken met echte schokbrekers en echt op maat met het model.
is niet een hele complexe constructie als je op de echte fotos kijk , dan gelijk een 3 bladskop er op en :thumbsup:
Is een schitterend model als ie klaar is

Gezien alle apparatuur en machines die je hebt zou je ook een onderstel full scale kunnen maken met echte schokbrekers en echt op maat met het model.
is niet een hele complexe constructie als je op de echte fotos kijk , dan gelijk een 3 bladskop er op en :thumbsup:
Is een schitterend model als ie klaar is

Ik weet het, zijn gietstukken, maar dat moet te frezen zijn, alleen heb ik nog meer projecten ;)

Ga deze gewoon weer netjes maken, als ik tijd teveel heb ga ik met de Ecureuil verder met details

Groeten,

Arie

Ik ben nog aan het zoeken hoe het met de carburateur zit, maar ben er nog niet helemaal uit.

Volgens Vario moet er een carburateur in met een venturi van 11mm, maar die kan ik nergens vinden. Heb de vraag gesteld welke ik als vervanger kan gebruiken.
Zelf bieden ze de WT-990 aan (met 13mm venturi ;) ), en dat lijkt wel de juiste te zijn.

Die WA-213A kan ik nergens meer vinden.

Op deze site http://www.davesmotors.com/av990walbrowt990withbearing.html
staat iets meer over het verschil met een standaard carburateur:
This is the carburetor recommended by Zenoah for upgrading your RC-style engine. Engines with the standard carburetor (WT-603, WT-668, etc) tend to experience a lag in low-end acceleration when tuned for peak power. Carburetor specs: Walbro WT-990. 15.88mm bore, 12.7mm venturi, independent tunable high and low speed jets. This carburator does not have an internal choke.
Note: This carburetor now comes standard with modified throttle shaft, so it will work perfectly in most R/C applications such as HPI Baja, FG Modellsport, etc.
The WT-990 Carburetor is the same as the WT-813 WITHOUT an internal acceleration pump

Want zo te zien zit er gewoon een standaard G230RC in met een WT-243 carburatuer, daar moet ik dus wel wat aan doen.

Overigens gaf een van de leveranciers aan dat de carburateurs met acceleratie (de wA modellen) snel slijten, en daarom niet meer geleverd worden.

Bij: http://bhhanson.com/aircraft_helicopter.htm waar ze ook heli motoren leveren gebruiken ze de WT-643 en de WT-990

Dus nog even op de reactie van Vario wachten.

Groeten,

Arie

Back