Schweizer 300c van Vario

En nog even een foto van mijn tank installatie:
cTQ1QxA.jpg

Het flesje vullen, aankoppelen, en omhoog houden, werkt prima zo, is 500cc, dus daar moet ik straks de tank mee kunnen vullen.
Ik gebruik nu het retour slangetje van de carburateur, komt straks wel wat anders voor.

Groeten,

Arie

Ik gebruik nu het retour slangetje van de carburateur, komt straks wel wat anders voor.
Bij mijn beide benzine heli's gebruikte ik datzelfde slangetje: een T-stukje in deze slang was aangesloten op de vulnippel aan de buitenkant van de heli...

Lange tijd aan het tobben geweest om met de FrSky toerenteller sensor een goede reading te krijgen.
Maar het lijkt alleen te lukken met een CDI op de tacho uitgang.
Heb 1 keer een uitlezing gehad via de stopknop, maar die is weer weg.
Diverse soorten Hall sensors gebruikt, helaas......

Totdat ik een N2 minihub tegenkwam:
GZE81qc.jpg

En het lukt met deze sensor:
9Z12tIm.jpg

Hier ergens tegen de zijkant van de motor
UG2ddz4.jpg

Ik dacht eerst dat het niet zo lukken, de andere motors hebben volgens mij kunststof kappen, maar het is aluminium, en daar gaat de magneet goed doorheen.

En die doet het goed, dus ik kan weer verder met het opbouwen.

Groeten,

Arie

In de heli zat een schakelaar, die de twee accu's verbond, en gelijk als aan/uit fungeerde, en zo te zien als een mini powerbox werkte, de ene accu kon de andere niet leeg trekken.
F39qzNF.jpg

Toen ik wat aan het testen was, liep de spanning hierover met ruim 1,5 volt terug, dat is niet echt wenselijk.

Ook wilde ik niet alles over de ontvanger laten gaan, en liefst eens 2 ontvangers proberen

En bovendien wil ik de verbinding tussen het frame en de cockpit flexibel houden, dus met zo weinig mogelijk verbindingen..

Ik heb dus een RB10 aangeschaft
ZcvgfXL.jpg

Hoewel niet alle telemetrie opties er zijn zoals bij de grotere is dit wel wat ik wil gaan gebruiken.

2 ontvangers X4RSB, met Sbus verbinden, de telemetry, en dan met 2 accu's voeden (onder elke stoel 1).
Niet alle stroom door de ontvanger, en daarbij kan ik de ontvangers ook op een beter plaats gaan monteren.

Groeten,

Arie

Hoi Arie,

Voor mijn lynx heb ik eenzelfde unit aangeschaft, heb hem nog niet in gebruik maar wel getest. Het lijkt prima te werken.

Ben benieuwd naar je ervaringen

Leuk Hermor,

Ik heb al wat geprobeerd, en het ziet er goed uit.
Ik kan dus met een kleine ontvanger (met sbus maar 3 kanalen) toch alle 16 de kanalen gebruiken, 8 direct, en als het moet via de Sbus-out de andere 8, daar heb ik een converter voor, en die ga ik gebruiken voor het licht schakelen op een apart kanaal etc.

Maar dan nog een plaatsje voor de RB10:
Er zit op het mechaniek een bok voor de servo's
luoikuY.jpg

Daar wil ik eea op gaan maken.

Eerste poging, een bakje om de RB10 in te doen, en verder alles af te dekken
SaOMhmS.jpg

Dat gaat het niet worden, veel te groot
Ik heb het stripje waar de gyro op staat verlengd
I6QrDTI.jpg

Dat ziet er beter uit,
En dan de RB10 voorop
zo dus:
uEIDA0b.jpg

De battery kabel er langs naar beneden, het gyro snoertje gaat nog anders lopen
En dan kan die minihub er mooi bovenop:
eFwCHXX.jpg

En dan gaat dit setje ontvanger ergens in de cockpit kap komen
OEiuUrZ.jpg

Die zijn lekker klein (en ze kosten mij maar 14,95!), kan ik wel ergens wegwerken, en dan 4 antennes, dat moet wel verbinding houden.

Dus dan heb ik naar de cockpit 3 snoertjes van de ontvangers en 2 voor de accu's, die toch al los gaan al ie stil staat.
En straks nog ergens 1 voor de verlichting of zo.

Groeten,

Arie

Even speciaal voor @Johannes59 ;)

We hebben de RB-10
TtICFp1.jpg

Daar kan je een accu op aansluiten
8SfcBn9.jpg

En nog een, spanning komt van de hoogste af, beide zijn gescheiden
e1swEBw.jpg

Dan kan je daar een S-bus ontvanger op aansluiten, ik heb voor de X4R gekozen, full range en klein, in de SB versie is kanaal 4 de S-bus uitgan, en daar zit tevens de voeding overheen, dus 1 kabel waar alle 16 kanalen overheen gaan
2dYdV4M.jpg

Via de connector aan de zijkant kan je de telemetry aansluiten van de RB-10 naar de ontvanger
sradUP0.jpg

En met 1 kabeltje kan je de 2e ontvanger aansluiten, die pakt over (voor zover ik weet) als nummer 1 geen betrouwbaar signaal geeft
fxsyKmk.jpg

En op de Rb-10 kan je je servo's aansluiten
JqyqIiy.jpg

Op de S-bus out kan een S-bus naar PWM convertor, en zijn de kanalen 9 t/m 16 beschikbaar
8qCj3NG.jpg

En dan kan de minihub aan de telemtry aangesloten worden, je kan een kabel van de ontvanger naar de minihub doen, en die door koppelen naar de Rb-10
(daar zit maar 1 connector op) maar ik heb van de kabel van de ontvanger een Y kabel gemaakt, dat werkt ook.
8qCj3NG.jpg

En dit is dan het totaal plaatje.
CnP7CVe.jpg

Zo een beetje duidelijker?

Groeten,

Arie

Back