Schweizer 300c van Vario

Met name van belang is de carburateur: Je motor zou een WA 213A moeten hebben, met als het goed is, in de luchtinlaat het getalletje "288" (kan ook "28S" zijn, mijn ogen worden duidelijk minder). Als je dat niet hebt, kun je rustig concluderen dat je géén Vario-Zenoah hebt.
En vooral die carburateur is wat het verschil maakt, de originele carb is veel meer bedoeld om OF stationair, OF volgas te lopen, de WA 213A maakt de motor beter geschikt voor constant toerental in (variabele) deellast.

Volgens Vario gaat deze https://www.vario-helicopter.biz/de...behoer/Vergaser-fuer-Benzinmotor::102425.html het goed doen.

Die heeft blijkbaar een 11 mm venturi, waardoor er een betere gascurve mee te maken is.

Even sparen ;)

Groeten,

Arie
 
Oempfh! Ze durven het er wel voor te vragen....
Die heeft blijkbaar een 11 mm venturi, waardoor er een betere gascurve mee te maken is.
Maar daar heeft het inderdaad iets mee te maken, dat je met een standaard carb, vanwege de andere venturi diameter in de problemen komt met de curve, al staat mij er pertinent ook iets van bij dat het met het mengsel te maken heeft, dat je dat niet over de hele range binnen de perken kunt houden en dan risico loopt op ongewenste autorotaties.
 
Ja, valt niet mee, maar ik heb een verkeerde, dus kost met toch al bijn 70 euro, en als ik dan de discussie over Aspen lees, dan heb ik gelijk een nieuwe zeg maar.

Dit was de reactie:
"Beim Vergaser ist es wichtig, einen mit 11mm Einlass zu verwenden. Vergaser mit 13mm Einlass sind nicht gut für kleine Hubschrauber. Die Einstellung der Gaskurve wird dann sehr schwierig"

En dat risico moet ik niet gaan lopen, hij is al een keer uit de lucht gestuiterd zo te zien.

Ben wel benieuwd welke het nu is.

Groeten,

Arie
 
Nou ja, als het alternatief geklooi met, en ontevredenheid over de motorloop is, dan lijkt mij de keus makkelijk, dan zou ik die centen rap opzij leggen voor zo'n ding.
 
Met dank aan @Hein48 heb ik een oplossing en een probleem er bij ;)

Allereerst bedankt Hein, want ik heb nu de juiste carburateur, met de smalle doorvoer (waar 288 op staat @brutus )
9t6Srei.jpg


En 3 motoren om te kiezen,

Allereerst de G230RC die er nu op zit, 23 cc RC uitvoering
Vervolgens de G2D96, Vario 1022, de voorloper van de G230, maar die heeft een beperkte koelcapaciteit schijn, zie je ook wel:
Deze luchtschoep is duidelijk kleiner:
V1cATwa.jpg

als deze:
lyjQjyV.jpg

En dat is voornamelijk bij hogere belasting, en rompen belangrijk.

Er zit dus ook een extra koelvin op
i9aNWFH.jpg

Dus ik denk dat die het niet gaat worden.

Is het de vraag ok ik de G260RC, of de G230RC voor de Walbro WA213A zet

De carburatuer is in ieder geval de juiste:
sG5qgxu.jpg


Alleen moet ik de aansturing gaan fixen, want die past niet door de grondplaat, en via de bovenkant aansturen gaat bij deze niet.

Zou die 26cc nodig/handig zijn voor deze heli?

Wie weet dat.

Groeten,

Arie
 
Vervolgens de G2D96, Vario 1022, de voorloper van de G230, maar die heeft een beperkte koelcapaciteit schijn, zie je ook wel:
Deze luchtschoep is duidelijk kleiner:
Er is niets mis met de koelcapaciteit van de motor die Vario levert, die is ruim voldoende.
Het probleem met rompen (en dat geldt ook voor die andere motor) is dat zonder die extra koelvin de lucht in de romp gaat circuleren, omdat inbouw in een tunnel, zoals bij de methanol heli's vanwege practische problemen niet mogelijk is.

Die extra koelvin, die doet feitelijk niks anders dan de lucht in de romp continue verversen, zodat de motor koele lucht krijgt.
In jouw Hughes zou die vin niet nodig moeten zijn, maar je kunt die motor dus gewoon gebruiken.
Vario herbalanceert de motor en optimaliseert hem voor een werkgebied van rond de 10000 toeren, en van wat ik er van gezien heb, loopt hij gewoon in zijn algemeenheid beter in een heli dan "gewone" Zenoah's, zelfs van het exact zelfde type.

Ik zou het wel weten, maar dat wil niet zeggen dat jij het ook moet doen...

De gasaansturing zou gewoon vrij moeten lopen van de bodemplaat, dat doet het bij mij ook.
Denk er even om, Vario zet een afdekplaatje over de koeltunnel aan de uitlaatzijde, is bij mijn weten niet "Zenoah standaard", kun je vrij simpel zelf maken.

Zou die 26cc nodig/handig zijn voor deze heli?

Wie weet dat.

De 23 heeft ruim voldoende vermogen voor een 12 kilo zware heli met 188 cm vierbladsrotor, en dan bedoel ik gewoon "RUIM voldoende".
De Cobra met 11 kilo en 182 cm tweebladsrotor was ook meer dan afdoende gemotoriseerd.
Voor jouw Hughes zou dat nog veel ruimer moeten zijn, want die zal op zijn best op 9 kilo uitkomen, schat ik zo.
Daarom kun je nog wel 26 cc gebruiken, maar ik denk dat je dan onrealistisch veel vermogen hebt, en zolang je vliegt met de stijl die bij de heli past, zul je die power never nooit niet gebruiken.

Ik kom hier in de verste verten niet in de buurt van vol vermogen...

 
Laatst bewerkt:
Vario herbalanceert de motor en optimaliseert hem voor een werkgebied van rond de 10000 toeren, en van wat ik er van gezien heb, loopt hij gewoon in zijn algemeenheid beter in een heli dan "gewone" Zenoah's, zelfs van het exact zelfde type.
Dat zie je niet, maar ik geloof je graag, het proberen waard!
De gasaansturing zou gewoon vrij moeten lopen van de bodemplaat, dat doet het bij mij ook.
Ja, maar ik heb alleen Walbro hevels, nog niet die van Vario, er is er 1 onderweg
Denk er even om, Vario zet een afdekplaatje over de koeltunnel aan de uitlaatzijde, is bij mijn weten niet "Zenoah standaard", kun je vrij simpel zelf maken.
Ik zag hem zitten ja
Voor jouw Hughes zou dat nog veel ruimer moeten zijn, want die zal op zijn best op 9 kilo uitkomen, schat ik zo.
Ja, of nog iets minder
Daarom kun je nog wel 26 cc gebruiken, maar ik denk dat je dan onrealistisch veel vermogen hebt, en zolang je vliegt met de stijl die bij de heli past, zul je die power never nooit niet gebruiken.
Nee, en als dat ook nog minder netjes loopt, ik ga die RC er uit halen, de koppeling overzetten, of in ieder geval de lagers, en dan de Vario motor terug zetten.

Groeten,

Arie
 
De 26 cc loopt sowiso wat "rauwer" dan zelfs de gewone standaard (non-vario) 23, want meer inhoud op hetzelfde vliegwiel.
En ze trillen al hard genoeg, zelfs de Vario Zenoahs...
 
Nog wat: ik zie dat tenminste een van je motoren die hardplastic ontstoorde NGK bougiekap heeft, dat ding wat Vario voor de schandalige prijs van 45 euro o.i.d. verkoopt...

GEBRUIK DIE NIET! vroeg of laat rammelt die dop kapot, en dan komt ie los en kost het je een heli.

gewoon naar de bromfietswinkel en een passende ontstoorde rubberen dop kopen (geloof dat Champion hele goeie heeft, maar ik kan helaas nu even niet voor je kijken). Die dingen zouden hooguit een tientje mogen kosten, zijn ook voorzien van een ontstoorweerstand, en omdat ze van rubber zijn rammelen ze niet kapot.

Ik had destijds het geluk dat ik er op tijd achter kwam met onderhoud, en ze bleken bij beide heli's op punt van instorten te staan.
 
Zo, de motor is er weer uit, even alle drie naast elkaar gelegd:
khYFqEM.jpg


Dit is de Vario motor:
Db2wUWb.jpg

Een G2D96
RNVrGL8.jpg

Dit is die er in zat:
xiPXXgB.jpg

Een G230RC
CPzf3RZ.jpg

En deze heb ik nu ook nog:
gUxcOcI.jpg

Een G260RC
i6vftkO.jpg


Groeten,

Arie
 
De Vario motor gaat er dus in, met het extra afdek koel plaatje
u8waOWX.jpg

Hier zit dus de korte Bougie in
YCOEsbC.jpg

En een Bosch metalen Bougie kap
Obxkyqw.jpg

Die NGK zien er niet slecht uit @brutus, maar ik geloof je gelijk

Ook hier zit de stopknop er nog op, die dus weggehaald
sXemJ8f.jpg

En het gaatje even dicht geplakt
CUmrmmk.jpg


Weet iemand wat dit dingetje met de ontsteking doet?
QzYhnQ8.jpg

Zit aan de uit knop vast.

Omdat hier een koppeling op zat met een niet zo mooi lopend lager, deze er af gehaald
ClJXBvj.jpg

het neusje ziet er netjes uit.
De koppeling van de 26 er op gedaan, die loopt nu supper.

Ook de gas servo moet anders
PQIWB5h.jpg

er zit een nokje op de motor.

Is op zich niet erg, want dan komt de aansturing ook beter uit (aan de onderkant van de carburateur)

Groeten,

Arie
 
Laatst bewerkt:
Omdat hier een koppeling op zat met een niet zo mooi lopend lager, deze er af gehaald
Dat ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan het lager maar aan dat de vorige eigenaar de centrale bout te vast gezet heeft. De Adapter is een bronzen bus met binnenkonus, die over de stalen krukas past. Als de centrale bout te vast aangedraaid wordt, rekt die bronzen adapter wat op, en gaan de lagers zwaar lopen.

Als het goed is, is dat in de montage instructies vermeld dat die bout niet te vast moet, maar hoe vast dat dan is, staat er volgens mij weer niet bij.
Ik heb destijds de boel gemonteerd, aangetrokken tot ik het begin van "rauwe lagers" voelde, en notitie gemaakt van de aanhaal hoek van die bout. Los gemaakt en de adapter weer even losgetikt, en teruggemonteerd met wat loctite aan de bout, en nét voor de kritische aanhaal hoek gestopt.

Om een of andere reden zie ik de foto's niet (kan mijn internetverbinding zijn) dus ik kan nog even niet commentariëren op de foto's.
 
Tsja... als het écht niet goed meer is, is het niet goed meer, he? :D
 
Hier zit dus de korte Bougie in
Da's raar??? Da's bij mij niet zo... Daar zit gewoon die lange dunne bougie in.
Ook hier zit de stopknop er nog op, die dus weggehaald
Is ook een heel andere stopknop als bij mij, die op mijn motoren waren allemaal gele vierkante knopjes, die "los" in de geleidekap zaten, niet met een moer vastgezet.
Ik krijg de indruk dat dit een heel oude motor is (ik denk minstens 25 jaar geleden), niet de motor die Vario levert (leverde) toen ik mijn benzineheli's bouwde (rond 2005)
Dat betekent dat ik dus ook in ieder geval die opmerking over de koelcapaciteit nu anders moet bekijken, want ik ging uit van de nieuwere motor.
Ik heb nooit geweten dat vario die oudere motoren ook ooit geleverd had.
Weet iemand wat dit dingetje met de ontsteking doet?
Werkelijk geen idee... Nog nooit eerder gezien.
 
Daar zit gewoon die lange dunne bougie in.
Het is een ZG23 voor zover ik kan zien, en kan best oud zijn, geen idee.

Maar het is dan waarschijnlijk wel een gebalanceerde, van Vario.
Ik heb nooit geweten dat vario die oudere motoren ook ooit geleverd had.
Het is de voorloper van de G230. http://www.alroracing.com/zenoah_engines.html

En vermogen zat zij je, ik kan er wel temperatuur sensors op zetten.

Wat ik er van lees is wel dat de warmte in rompen lastig is, dat heb ik dus niet met deze.

En ik geloof dat de Schweizer ook niet zo jong meer is ;)

Groeten,

Arie
 
Laatst bewerkt:
En vermogen zat zij je, ik kan er wel temperatuur sensors op zetten.
Dat oudere type is weliswaar iets minder krachtig maar nog steeds voldoende voor die Schweizer.
Temperatuursensors kun je doen, maar deze motoren zijn over het algemeen lastig te meten.
Afstelling is meer een kwestie van rijk beginnen, en iedere vlucht een háártje afmageren, net zo lang tot hij mooi en soepel loopt, en beslist niet armer.

Je moet onder bepaalde lichtomstandigheden (niet al te zonnig, en tegen een achtergrond), nét een flauw blauw rookpluimpje zien.
Zie je altijd rook dan staat hij te vet, zie je nooit rook, dan staat hij te arm.
In zijn algemeenheid: gewoon proberen zo rijk mogelijk, zonder dat hij moeilijk gaat doen, en niet proberen topvermogen of super-soepel loopgedrag te bereiken.

Je moet er gewoon aan wennen. Ik herinner me vooral, dat ik in het begin eigenlijk geen flauw idee had wat ik aan het doen was, en gewoon iedere keer een hele tank lang één bepaalde afstelling probeerde, de volgende vlucht net iets armer of rijker, en dan kijken of het beter of slechter werd.
Op een gegeven moment was het goed, en daarna heb ik die sproeiers nooit meer aangeraakt.
Ik had toen beide keren een nieuwe motor, en ik ben er vrij zeker van, dat het loopgedrag eerder verbeterde van het inlopen, dan van mijn afstelkunsten :D :D :D
 
Omdat ik op wat onderdeeltjes wacht, maar eens verder gegaan met het onderstel.

Een Hughes heeft lange vooruit stekende poten.
Bij de grote versie van Vario zitten die ook,
2Jyrh1t.jpg

Bij de kleinere, die ik heb niet
L3oR7xL.jpg

En mijn voorbeeld heeft ze wel, dus daar moet wat aan gedaan worden.

De buizen die er aan zaten waren ook nog een krom,
DZrp7ju.jpg

Dus een setje nieuwe buizen gehaald, en een bochtje in gebogen.
xP9T5GD.jpg

Dat is beter.

Ze zijn alleen grijs, dus de airbrush er overheen gehaald

MzmdYgX.jpg

Kan ik weer verder met het onderstel

Groeten,

Arie
 
Back
Top