scorpion 4035 560KV

Uhmm.. ja?

Voor een zinnig antwoord gegeven kan worden, graag merk/type model, tandwiel, accu, toeren of govenerstand in %.
Maar vooral: hoe warm is erg warm (in graden of aantal seconde dat je vinger op de motor kan).

Dat een motor koud blijft is zeldzaam, maar 150 graden is nooit de bedoeling.

Hey,

idd, het valt me ook iedere keer weer op. Ik heb een paar Scorpions draaien, die allen aanzienlijk warmer worden dan vergelijkbare (gewicht, Kv, power enz.) andere motoren. De Plettenbergs blijven koel (30, max 40 graden), de Turnigy SK's worden lichtelijk warm (40/45 graden), maar de Scorpions worden echt heet (70-80 graden of soms zelfs nog meer).
Terwijl de power erg goed is, en de vliegduur bijvoorbeeld langer (1 minuut op 6 minuten) als met de Plettenberg's en zelfs 2 a 3 minuten langer als met de Turnigy's en Turnigy's SK en Tower Pro's.
Let wel, zelfde modellen, vaak zelfde tandwielen (in een enkel geval niet), en zelfde akku's. Soms krijgt de regelaar een andere instelling, maar alles word ook met dezelfde regelaars/instellingen getest/geprobeerd.

M.a.w. ik zou me niet te druk maken over een hete Scorpion motoren. De motoren zijn echt erg goed, goed rendement, veeeeel power, en helemaal niet zo gek duur in vergelijk met kontronik/hacker/plettenberg. Ze zijn ook nog eens duurzaam (goede magneten, wikkelingen enz.). De lagers vind ik overigens niet goed, maar dat kan ook te maken hebben met de hoge temperatuur. Ik heb op dit moment twee Scorpions met Teflon lagerafdichting C3 lagers (iets ruimere passing voor hetere motoren en hogere toeren), misschien dat de teflon afdichtingen het vet in de lagers houden. Tot nu toe lijkt het goed te gaan, inmiddels had ik de originele lagers aan gort gehad ;) .

Vriendelijke groeten, Aldert

scorpion 4035

Hé jongens bedankt voor de info,probeer deze week effe de temp.op te nemen.Denk er wel sterk overna om betere lagers te gaan monteren:rolleyes:.
Natuurlijk voel ik wel wat warm en heet is,wist niet dat deze motoren zo heet konden worden.

Ik gebruik dezelfde motor in een ion-x2 op 12s lipo en de motortemperatuur schat ik op zo'n 50 a 70graden na ca. 6 minuten vliegen bij warm weer van zo'n 25graden, dus dat is niet weinig, maar ook niet alarmerend hoog.
Enige nadeel is dat het misschien niet zo goed is voor de smering in de lagers. Daar is de temperatuur immers hoger dan de buitenkant (warmte komt van de wikkelingen IN de motor). De magneten kunnen hier goed tegen, volgens de spec kunnen deze tot zo'n 200graden voordat ze hun magnetische werking verliezen, als ik me goed herinner.

De lagers moeten bij gebruik in een heli na 10 a 15vluchten licht van een drupje olie voorzien worden, aldus Lucien. In een heli worden de lagers veel zwaarder belast dan in een vliegtuig, de motor draait continue op bijna hetzelfde toerental.
De motoren zijn veel goedkoper dan de concurrent, dus ik kan me best voorstellen dat er bespaart wordt op lagers, er zal geen SKF kwaliteit in zitten, maar gezien de verhouding van prijs en prestatie ben ik tot nu toe erg tevreden met de Scorpion motoren.
(heb er ook nog een in gebruik in een 450size heli en binnenkort ook in een logo 10 3d xl)

Bas

lagers

Onderste lager via de opening aan de onde zijkant met een spuitrietje insprayen met bijv.WD40,maar weet niet of dit het wondermiddel is om de lagers na de 10 vliegsessies te smeren?:confused:

Ik laat er een klein beetje triflow inlopen. Lijkt me ook goed. Ik neem de infra meter mee deze week Vin, krijgen we een beter idee over de temperatuur.

Wat ik zo mee krijg op HF is 60 graden C gem. Die van Vin zat daar toch wel flink boven schat ik. Maar dat is vingerwerk ;)

Als je ooit een keer lagertjes gaat halen voor de 560KV, dan kan ik er ook nog wel 2 gebruiken ;)

scorpion 4035

Bart: 60 graden is nog niets ik verneem hier en daar dat 80-90 graden geen uitzondering is ook wordt geschreven dat de magneten en de lijm max. 200 graden aan kunnen dus we kunnen er nog flink aan trekken;).

Maakt het uit wat voor een olie je gebruik of kun je er ook een beetje WD40 op spuiten?
8O8O8O WD-40 is geen smeermiddel. WD-40 ontwikkelingsgeschiedenis & horrorverhalen uit de straatmotoren hoek: Login

Ik zou me houden aan het smeermiddel wat door de fabrikant wordt aanbevolen, dan zit er ook gelijk een mooi naaldje bij :
Innov8tiveDesigns.com
Inderdaad, niet alle olie zal geschikt zijn, olie kan vet uit de lagers spoelen.

Laatst bewerkt:
Bart: 60 graden is nog niets ik verneem hier en daar dat 80-90 graden geen uitzondering is ook wordt geschreven dat de magneten en de lijm max. 200 graden aan kunnen dus we kunnen er nog flink aan trekken;).

Hmm klinkt goed :P

Och ja, deze week zijn er 2 op de club. Dan zullen ze beide wel ongeveer even warm worden. Lijkt het steeds normaler :P

Ik zou me houden aan het smeermiddel wat door de fabrikant wordt aanbevolen, dan zit er ook gelijk een mooi naaldje bij :

Innov8tiveDesigns.com

Bas

Hoe kan je de lagers nu smeren, het zijn toch dichte lagers, altans bij mijn 4025-1100 zitten er afgedichte lagers in.

Weet iemand ook hoe ik de as van het huis af krijgt.
Ik heb namelijk een 6mm as en die zou ik er graag in willen zetten maar krijg de oude as niet uit het huis,
al gebrobeerd met een kolomboor als pers, maar dat ding zit muur vast.

en hoe haal je eventueel uit deze motor de lagers eruit, is daar een speciale pers voor of iets?
Zoja waar koop ik die dan?

Laatst bewerkt:
Het zijn ZZ lagers dus hebben een mechanische bescherming. en zijn niet dicht.
kijk maar goed dan zie je tussen de binnentaats en de afdichting een spleetje lopen.
gewoon een druppeltje van de voorgeschreven olie erop doen en je ziet het er zo in lopen, overtollige verwijderen en klaar...

Het zijn ZZ lagers dus hebben een mechanische bescherming. en zijn niet dicht.
kijk maar goed dan zie je tussen de binnentaats en de afdichting een spleetje lopen.
gewoon een druppeltje van de voorgeschreven olie erop doen en je ziet het er zo in lopen, overtollige verwijderen en klaar...

OK, en weet je toevallig ook hoe die as en eventueel die kogellagers eruit te krijgen zijn, bijname de as is belangrijk?

8O8O8O WD-40 is geen smeermiddel. WD-40 ontwikkelingsgeschiedenis & horrorverhalen uit de straatmotoren hoek: Login

Inderdaad, niet alle olie zal geschikt zijn, olie kan vet uit de lagers spoelen.

Ron,

Jij weet nogal veel!

Hoe krijg ik die as van dat huis, is daar een speciale pers voor of iets?
Zoja waar te koop?

Dus je hebt de 2 borgboutjes losgedraaid en nog steeds zit de as muurvast ???
Waarom wil je hem trouwens verwijderen ? Is hij krom ?

Ik heb enkele maanden geleden nog beide lagers eruit gehaald en maar gelijk vervangen (feitelijk waren ze nog in orde), ging zonder veel kracht. Gewoon vanuit de binnenkant eerst de achterste eruit geduwd en vervolgens de voorste eruit gedraait met een bout en een moer. Dan mbv een hulpstukje waarvan de diameter net iets groter dan de buitendiameter van het lager, dat klemt dan tussen op de voorkant van de stator (motorhuis met magneten) en de moer.
Het voorste lager zat namelijk iets vaster.

Bas

Back