Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door _Dekker, 7 jan 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dus jij bent degene die al dat koper van ProRail steelt?

    Voor draad kun je ook naar je lokale motor/trafo-hersteller. Goede professionele kwaliteit, ruime keuze in diameters en soort isolatie. Motor meenemen (heli, alles), vinden ze leuk, zo'n dingetje dat ze zonder takel of steekwagen kunnen hanteren. Waarschijnlijk krijg je draad voor niks mee. Wel 'achterom' lopen naar de werkplaats, niet vragen aan de 'pennelikkers' van het kantoor. Klosjes meenemen om draad op te wikkelen.

    Afgebroken prop of satéh-pen gebruiken om draad aan de duwen.

    Methods for winding/packing (more) copper, vingertop-sparend:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=401641
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=381117
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=400958

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2011
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Aaalie

    Aaalie Guest

    Understatement ;) . Respect voor je werk, super!
     
  4. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Gisteravond heb ik die 1.5 proefwikkeling eraf gehaald om ook eens 1.6mm te proberen, maar dat is helaas een brug te ver met 11 windingen, 10 zal wel gaan denk ik.
    Vanavond dus maar door met de 1.5mm.
    De kans dat je de stator beschadigt met dit draad is heel wat groter dan bij 1.32mm omdat je gewoon veel meer kracht moet uitoefenen om het draad te buigen/goed te leggen.

    @Ron: de info die je steeds geeft is mij grotendeels bekend, anders was ik niet aan het wikkelen begonnen, maar voor de mensen die meer willen weten is dit natuurlijk interessante informatie.
     
  5. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ben inmiddels een pijnlijke hand rijker maar het ziet er goed uit. Deze wikkelingen hebben de 1000V test alvast goed doorstaan :)
    [​IMG]

    Ik wikkel eerst ook de andere tanden op deze manier. Elke tand waar nu 4 wikkelingen op zitten krijgt later nog 2 extra wikkelingen op de plaatsen waar de losse draadstukjes zitten. Die ruimte is alvast zo gereserveerd omdat je het niet voor elkaar krijgt daar achteraf ruimte voor te maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    De eerste laag is klaar. Hier zit al 20% meer koper in dan de stockversie. De kv zou hiermee ongeveer 690 zijn met een optimale koeling:
    [​IMG]

    Hier zijn de laatste windingen aangebracht. Ik heb toch maar besloten een winding per tand te doen i.p.v. 2 windingen om de tand. Dat kwam beter uit en maakt verder geen verschil. Door elke sleuf lopen nu 11 draden.
    Hiermee heeft deze 4225 maar liefst 46% meer koper in de stator dan de 4225 Limited Edition die inmiddels nauwelijks meer te krigen is (die is gewikkeld met 10 windingen en 1.3mm draad).
    [​IMG]

    Volgende stap is het testen op sluitingen en daarna komt het tiijdelijk verschakelen van de 2 deelmotoren voor de deelmotortest.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2011
  7. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Deelmotoren goedgekeurd :)

    De beide deelmotoren werken perfect:

    Kv1 = 630
    Kv2 = 626
    Dit is wat hoger vergeleken met de proefwikkeling met het dunne draad (Kv 619), de grotere draaddikte zorgt dus voor een wat hogere kv.
    De motortest heb ik uitgevoerd met een goedkope Turnigy regelaar. In de heli gaat hij samenwerken met een Jive en die staat erom bekend dat de kv waarde wat lager wordt.

    Het verschil tussen de deelmotoren is minder dan 1%, tijd om de motor af te maken :)
     
  8. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    De motor is op dit plaatje vergoten en verschakeld:
    [​IMG]

    En klaar! Kv is 630 en hij weegt 408gr. (de 8-polige Limited Edition weegt 390gr)
    [​IMG]
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Rendement bepaalt, mede, het maximum vermogen dat je in een motor kunt stoppen.

    Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle a higher power input before hitting its maximum temperature mark i.e. a the power/weight ratio will be higher.

    An example:
    Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 30%*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire (and/or using better stator-iron, segmented magnets), efficiency increases to say 75% (I'm a bit optimistic here). The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (25%*60Watt) losses mark.
    An efficiency increase of 5% gives an increase in the power to weight ratio of 20% (from 50Watt to 60Watt). That's why efficiency plays such an important role, in any motor design: efficiency governs maximum power. The motors weight may have increased a bit due to more copper.

    Extreme example
    Just for calculation's sake/fun: going from 90% to 95% efficiency would increase power by a factor two.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2011
  10. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Dekker (en anderen),

    Kan het niet laten even een paar vraagjes te stellen. Ik ben zeer onder de indruk van deze werkzaamheden. Ik vraag me soms af of ik dat ook zou kunnen. Misschien zou ik het eens moeten proberen?

    Wat is eigenlijk het maximum toerental dat een goed gebouwde Scorpion kan draaien?

    Ohhh, en ja de regelaar. Misschien dat het maximum aantal schakel bewegingen een problem vormt voor het maximum aantal toeren van de motor? Ga even uit van een CC P125 regelaar.

    Dekker, zou jij misschien een motor voor mij willen bouwen?

    Ik zat zo te denken aan;

    Scorpion HK-4025 Brushless 12N 8P Motor Kit (5mm Shaft) - Scorpion Power System

    En dan iets van 1650KV, wat voor een winding zou daarvoor goed zijn?

    :)

    Gr, Jos
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2011
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hey, wat is nou eigenlijk het idee waarom Ralf steeds de 12N10P gebruikt en niet de 12N8P ?!

    Misschien dan toch beter een HK-4020 12N10P met 6 windingen 1.4mm draad maar dan in D schakeling.

    Afgeleid van; http://www.powercroco.de/12N10P4020warpscorpion.html

    Dat zou dan bijna het dubbele KV moeten worden, of niet?

    :)

    P.s. Sorry voor de hijack van je mooie draadje.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2011
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jos, ik heb hier een Scorpion 35 serie die ruim 6 KW levert op 6S.
    Draait 35000 rpm.
    Heb ook zelf al het een en ander gebouwd en heb dat ook al eens hier op het forum gezet.
    Goed bouwen is een hoop werk en geexperimenteer en die kitjes zijn ook niet echt goedkoop.
    Ik heb nog wat kitjes liggen maar geen tijd en zin om die te bouwen, een motor kopen is goedkoper en makkelijker.

    Ik heb bewondering voor wat Bert Dekker hier maakt, ziet er allemaal strak en netjes uit.
    Dus laten we het draadje weer aan hem geven.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2011
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dubbelpost, sorry
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2011
  14. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hoi Jos,
    Dit is geen hijack hoor, ik zie een uitdaging :D
    De 4025 kit is helaas alleen als 8 poler leverbaar. Nu zijn er mensen die hier een 10 poler van hebben gemaakt door zelf magneten te gaan verlijmen, etc. Nadeel hiervan is dat je niet weet hoe goed de balancering word van de rotor/klok. De kit rotors zijn nl al verlijmd en gebalanceerd en dat is een groot voordeel bij de hoge toerentallen die je wilt. Die 8 poler heeft dus mijn voorkeur.
    Hoe hard zo'n scorpion mag weet ik niet, ik denk dat het grotendeels door de lagers wordt bepaald, daar moet ik nog even naar kijken, evt kan er nog een keramische variant in, maar wellicht is dat wat overdreven. De stock HK4015 (dezelfde lagers) draait ook op 6s en heeft een kv van 1450, dat komt al aardig in de richting qua toerental. Sowieso is het met de power van een herwikkeling en een nog hogere kv een goede raad om regelmatig de lagers te checken/vervangen.
    Wat voor vertraging ga je eraan hangen? Weet je zeker dat die straks overweg kan met dit vemogen/koppel?
    Wat de wikkeling van een 4025 betreft: met 6 windingen in de link die je gaf wordt in totaal 12 windingen bedoeld, daar haal je vermoedelijk net geen 1000Kv mee. Hij draait onder belasting nog geen 20000rpm. Het wordt eerder 7 a 8 windingen totaal, dus 3 a 4 windingen per tand. Dat is erg weinig en krijg je alleen nog maar goed gevuld met parallel draad wat een goede optie is. Hoe dan ook, ik zal wat wikkelproefjes moeten doen om te kijken waar ik op uitkom.
    Een HK-4020 of 4015 kit (ook 8p) kan ook maar ik zie daar alleen geen asdiameter aangegeven, met een beetje geluk is dat gewoon 5mm.
    Qua prijs etc: stuur even een PB-tje.
    En dan rest mij nog een belangrijke vraag: waar is het voor?

    Bert

     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb hier HK 4020, 4030 en 4035 kitjes liggen en die zijn allemaal 5mm as.

    GJ
     
  16. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Mooi, dat komt in elk geval goed uit.
     
  17. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hey hoi. Ik zat gister nog tot laat te kijken naar dingen. Ik heb er wel vertrouwen in dat mijn plan haalbaar is. Zit nu op mijn werk met de iPhone, schrijft wat lastig.

    Als ik naar die pagina van Ralf kijk dan zie ik een YY schakeling en een 8S motor. Met een DD schakeling zou het naar mijn mening dus een 4S motor zijn. Dan gooi ik er 6S op en heb ik 30.000 toeren? Goed genoeg voor mij.

    Ik heb een paar Neu P32 vertragingen liggen. Zit te denken aan 4.2:1 en een 18x21 prop.

    Het doel?! Nou ik dacht later een 5.2 of 6.7 vertraging te plaatsen met een eigenbouw prop met idiote afmetingen.

    :)
     
  18. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Overigens, nog steeds weet ik niet wat het verschil is tussen 8 magneten of 10 magneten. Meer torque voor de 10 magneten? Zeker ten koste van efficiency?

    Jos
     
  19. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Klopt, met een DD schakeling draait de motor 2x zo snel. Ik heb het idee dat bij DD verschakeling meer draden gaan overlappen dan bij YY, ik moet dus kijken of het nog gaat passen.
    Een kv van rond de 1650 daar kom ik wel uit, natuurlijk met veel koper. Hoe er precies gewikkeld gaat worden dat weet ik als ik de kit een poosje in handen heb.
    Een 10 poler levert meer koppel dan een 8 poler, de efficiëntie maakt niet zoveel uit volgens mij,
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Bert, ik weet niet wat die motor van Ralf voor een KV heeft en wat het KV zou zijn als deze motor in DD werdt geschakeld implaats van YY. Het lijkt mij dat dit best zou passen gezien het enkel een kleine verandering is wat betreft hoe de draden worden gesoldeerd die uit de spoel komen en verder niets.

    Het KV van 1650 heb ik berekend aan de hand van calculators die wellicht niet rekening houden met het hogere toerental vastheid van buitenlopers. Aan de andere kant klinkt het mij nogal laag in de oren als ik nu 60.000 draai met een 3300KV motor met 6.7:1 vertraging. Met een 4.2:1 vertraging zou ik dan moeten mikken op 37.611 toeren en dat betekend een KV van meer dan 1880 en meer richting 2068.

    Misschien eerst maar die motor van Ralf (met DD schakeling) proberen en daarna wellicht wat anders proberen indien nodig?

    Overigens, laten we het maar op 8 magneten houden dan. Dat is wel zo makkelijk. Kan altijd nog een 10 magneten klok regelen.
     

Deel Deze Pagina