Align 600mx
De Align motoren lenen zich bijzonder goed tot verbetering van koperdoorsnede, er zit zo weinig koper in dat je je afvraagt waarom ze niet doorbranden. Voordeel is dan weer dat ze koel lopen..
Scorpion doet het wat kopervulling betreft standaard al veel beter, maar de keerzijde is dat er met zo'n volle multistrand wikkeling oververhitting kan ontstaan, ook met doorbranden tot gevolg.
Over doorbranden gesproken, hier een Align 600mx zoals ik die heb ontvangen: deze is doorgebrand bij een crash ( te laat throttle hold ingeschakeld.)
Het verzoek: repareren en meer power zou fijn zijn.
Ik heb deze gewikkeld als 8+6yy met 1,06mm draad (hetzelfde draad als de stock Pyro 700-52), dit verdubbelt ruwweg het koperoppervlak van de origenele ~6mm^2 tot 12,3mm^2 en de koeling heeft er niet onder te lijden omdat de wikkeling enkellaags is uitgevoerd.
(De stator had al een voorbeschadigde tand, te zien op te tand op 10uur)
Dit is de achterkant, alle draden eindigen in de bodem van de slots, waardoor de draden gefixeerd worden:
Helaas heb ik een fout gemaakt, waardoor ik de hele motor opnieuw moest wikkelen: in mijn onoplettendheid heb ik niet gelet op de orientatie van de lagerzitting in de stator, die zat dus aan de verkeerde kant. En natuurlijk kwam ik er pas achter toen de motor al verschakeld was, argh..
De 600mx is tot nu toe de enige motor die ik heb gezien waarbij er op deze manier een uitsparing in de stator is gemaakt.
Hier dus nogmaals dezelfde wikkeling, maar nu met de lagerzitting aan het goede uiteinde:
De complete motor, n spec is 488rpm/V geworden (origineel 510kv). Een beetje lager dan origineel is niet erg omdat je er veel torque voor terugkrijgt.
Wat niet fijn is aan deze motor is de as: die is 6mm doorlopend, maar waar hij in de rotorbodem wordt geperst is hij 5mm. Bovendien zit er aan de voorkant een richel die het voorste lager opsluit. Hierdoor is het erg lastig de lagerspeling goed in te stellen en ook het wisselen van de lagers kost wat meer moeite.
Het liefst had ik de as vervangen door een Scorpion exemplaar (zie de 700mx/750mx motoren), maar dat kan dus niet vanwege die vernauwing van 6 naar 5mm.
Bert