Scratch bouw M.S. Crania 1:100

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door cor_k, 16 okt 2017.

  1. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hoi Klaas, ik snap wat je bedoeld als ik naar de foto kijk, maar het dek moet voorlopig recht lopen. Pas ter hoogte van tank 1 gaat het weer naar boven. Dit is trouwens het poop deck, hoofddek komt ter hoogte van de inham.
     
  2. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Intussen het keteldek in orde en het stuurmachine dek op maat gemaakt. Verder een beugeltje gemaakt zodat ik het hoofd en kampanje dek op het laagste punt vast kan zetten, want de zeeg blijft in het midden iets omhoog komen.[​IMG]
     
    Marc w vindt dit leuk.
  3. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Afgelopen periode niet heel veel gedaan wat de moeite van het melden waard was, en nu nog niet zo veel te melden. Heb gisteren de oudejaarsbonus alvast maar deels omgezet in hout en koper dus kan wel weer lekker aan de slag.
    Onder andere 4mm koperen pijp gekocht voor de patrijspoorten en dus even een proef stukje gemaakt.[​IMG]
    En het ziet er duidelijk beter uit als ze iets uitsteken dus ze worden 5mm lang.
    [​IMG]
    De achterkant voorzichtig een druppeltje uit het lijmpistool in laten lopen en geeft net resultaat. Voldoende licht doorlatend en waarschijnlijk voldoende spat water dicht.
     
  4. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Cor even een vraagje,
    kan het handig zijn voor je een druppel lijm in je patrijspoort laat lopen eerst de binnenkant te verven? Ik neem aan dat je het lijm wil gaan zien als glas (en natuurlijk dat het waterdicht is). Door het eerst te gaan verven voorkom je dat er geen verf op je raam zit
     
  5. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Even een vraag, zoals uit elke foto die ik kan vinden blijkt heeft het schip aan sb de koelwateruitlaat.
    [​IMG]
    Deze wil ik ook realiseren, pompje reeds aangeschaft, maar hoe maak ik nu een goede water inlaat, zonder dat ik het risico loop dat de hele machine kamer vol loopt.
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit hangt een beetje af van de pomp die je aangeschaft hebt.
    is dit een zelf aanzuigende of moet ze onder de waterspiegel zitten?

    bij zelf aanzuigend kan je een buisje plaatsen tot boven de waterspiegel en daarna de pomp verder niet bezuinigen op de koppelingen en waterafdichting van je leidingen
    bij plaatsing onder de waterspiegel zeker niet bezuinigen op de koppelingen en waterafdichting van je leidingen.

    verder alles zo monteren dat je steeds visueel makkelijk kan controleren ( batterij laden of wisselen )
    en als laatste kan je eventueel een wateralarm installeren mocht je nog niet gerust zijn , meestal heb je nog wel enkel minute voor je romp volledig ondergelopen is bij een fitje.

    vgr Marc
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cor, Op bovenstaande foto zit de uitloop aan BB, maar het zou me niet verbazen als er ook iets aan SB zit. Probeer een pompje te vinden met een niet te grote opbrengst, of regel die met een eenvoudige regelaar. Dan kun je de straal zo natuurgetrouw mogelijk maken. En zet een filtertje in de zuig van de pomp. Er zijn tegen weinig kosten mooie brandstoffiltertjes met slangentules te koop. Gr. Klaas.
    https://dieseldokter.nl/projecten/b...brandstoffilters/slang-brandstoffilter-6-8mm/
     
  8. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hoi Klaas, zit natuurlijk aan bb en niet aan sb..... en Marc pomp is zelf aanzuigend, maar niet erg enthousiast. (Tandwiel pompje met een opbrengst van 1200ml/min)
    Heb wel gekeken voor doorvoer uit een shop, maar vroeg me af een een slang met epoxy afdichting voldoende zou zijn.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cor, Doorvoer door de romp wel van metaal maken en inbedden in epoxy. Hoeft geen dure doorvoer te zijn. Heb je geen oude fietsband, waar je het ventiel uit kunt slopen? Zitten in 2 van mijn schepen als hennegatskoker. Maar een stukje passende pijp is ook prima. Eventueel een flens(je) aan solderen voor een betere hechting aan/in het vlak. Allicht is er iets voor dat doel te vinden. Gr. Klaas.
     
    cor_k vindt dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik gebruik hiervoor gewoon een messingbuisje en soldeer er aan beide zijde een ringetje rond van 0,75 MM koperdraad. Dit met epoxy goed vastzetten in de romp.
    Ringetje diend om het geheel trekvast te maken,aan de andere zijde om een slangetje goed te kunnen klemmen.
     
  11. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Niet zo veel gedaan, maar ook niet stil gezeten. Het is niets dat er zoveel mensen van de gedetailleerde modellen bouwen, maar dan wil je zelf ook wat meer energie in steken.
    Afgelopen dagen een 5 cilinder Burmeister en Wein hoofdmotor gemaakt welke netjes over de elektromotor heen past zodat ook het binnenwerk natuurgetrouw wordt.

    [​IMG]
    Nog de juiste kleur groen verven met vooral veel oliesporen en hij kan geplaatst worden.

    [​IMG]
    De trap welke van keteldek naar hoofddek loopt met een platform ter hoogte van de motor omloop.
    Ongeveer dit beeld:

    [​IMG]
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk hoor Cor, zo'n "echte" machinekamer. Geluidsmodule erin en kijken of je het uitlaatgeluid van zo' B&W ergens kunt downloaden. Maar dat kan ook nog als het schip van stapel is gelopen en vaart. Meestal is de grootste uitdaging daarbij om de luidspreker een plek te geven. Nog maar niet te ver op vooruit lopen. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  13. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Even proefplaatsing, inclusief de uitlaatgassen ketel.
    [​IMG]
     
    Marc w vindt dit leuk.
  14. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    De laatste weken niet zo veel gedaan, wel een zender inclusief ontvangers overgenomen en een ESC gekocht, dus ook nagedacht over wat waar moet komen. Verder bezig geweest met de indeling van de machinekamer en wat onderdelen aan het verven geweest.[​IMG]
    Ook bij ome Ali 25mm afstandbusjes gekocht zodat ik alle dekken van de accommodatie netjes op de juiste hoogte kan monteren.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  15. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Afgelopen tijd vooral bezig geweest met wat details op het keteldek. Niet dat je er veel van gaat zien natuurlijk, maar gewoon omdat het kan.
    [​IMG]
     
    MikeMohawk en Marc w vinden dit leuk.
  16. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Geruime tijd stil geweest, maar intussen rustig verder gebouwd. Intussen is ook de accommodatie op het hoofddek van het achterschip gereed, dus stokers olielieden en matrozen hebben een hut beschikbaar en de koel en vriesruimte zijn gereed.
    IMG_0160.JPG
    Met wat moeite zijn de bruine bankjes en blauwe kooien te herkennen.
    Verder als je heel goed kijkt een aantal wasbakken en, maar dan zou ik de deur open moeten zetten een toilet.

    Nu maar eens gaan kijken waar er allemaal verlichting geplaatst gaat worden. Heb een kerstverlichting met 200 ledlichtjes geconfisqueerd dus keuze genoeg.
     
    Jaap.B vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk uit voor je vingers met het strippen van de leds, Cor! Weet niet welke spanning je op de leds gaat zetten, maar ik heb de ervaring dat er bij 7,2 volt met 2 leds en een 2k2 weerstand in serie nog voldoende licht uit komt voor mijn navigatielampen. Misschien gaat het bij jou met 3 ledjes ook nog wel. Neem aan dat je weet dat ledjes een soort elektrische terugslagkleppen zijn en de stroom er maar in 1 richting door wil. Succes met het bedraden. Rest me nog te vermelden dat je er een heel kunstwerk van hebt gemaakt. Dat belooft wat voor de middenaccomodatie met al die officieren. Gr. Klaas.
     
  18. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Begonnen met wat bedrading aanleggen, omdat ik de dekken los wil houden betekende dat dus stekker verbinding maken.
    Gelukkig nog wel wat in de rommel la liggen, dus het viel niet tegen.
    Daarna gelijk maar wat verlichting in de machinekamer aangelegd. Lampjes van de kerstboomverlichting met wat warme lijm gemonteerd.
    Image1521912000.756275.jpg
    Image1521912027.946771.jpg
    Op de laatste foto nog net de slanghaspel te zien naast de deur naar de machine kamer.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2018
    Jaap.B, Stoompomp en Marc w vinden dit leuk.
  19. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Na de zomer periode is de werf weer geopend en met de accommodatie boven het dek begonnen. Eerst zo’n 4 doosjes lucifers onthoofd om wat hout op dek te krijgen. IMG_0361.JPG

    Waar ik nog mee worstel is of ik het houtwerk eerst in de G4 zal zetten en daarna verven of alleen maar verven. Hoor graag jullie advies.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi dat de bouw weer verder gaat Cor. Van mijn schepen heb ik, voor zover nodig, het houtwerk voorbehandeld met blanke lak. Zowel met lak op alkyd, polyurethaan en waterbasis. Wel bij één soort blijven. Als je de romp in epoxy met glasweefsel gaat zetten, kun je ook gewoon epoxy nemen. G4 heb ik geen ervaring mee. Wel heb ik bij de alkyd lak, de eerste laag verdund opgebracht. Dan trekt het lekker diep in het hout. Echt advies is het misschien niet, meer om je gedachten te bepalen welke kant je op wilt of kunt. Voordeel van het voorbehandelen is dat je veel minder kleurlak nodig hebt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina