Scratch Build 1.75 M Electrozwever. (eigen ontwerp/Eon)

Tussen al de big-scale-geweld-bouwdraadjes, een klein verslagje van de bouw van een lekker eenvoudig, goed vliegend (hopelijk), lang vliegend, en snel stijgend electrozwevertje.

Streefgewicht: 500 gram
Span: 175 cm

Motor: BL buitenloper. https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2104

KDA2210S.jpg

Accu: 1550 Mah Lipo 11.1 V. https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=661

Vleugel versterkt met koolstofvezel.
Voorlijst van vuren, evenals dunne ligger.
Verder alles balsa, waarvan de ribben 1.5 mm.

Edit:
ondertussen tekeningen beschikbaar:

Tim Broeke zei:

...en een filmpje
[media=youtube]V7ErYF24eoM[/media]

Foto's spreken voor zich..

Ribben%20Uitz.JPG

overzicht.JPG

oren.JPG

detail%20koostofvezel.JPG

vezels.JPG

onderkant.JPG

vezels%20verlijmd.JPG

versteveging%20bij%20oren.JPG

bespannen.JPG

Totaal gewicht bespannen vleugel: 110 gram.
Tot zover, binnenkort de romp.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er veelbelovend uit, klasse!!
Motor lijkt me ruim voldoende, vlot gerekend 200 Watt per kg. :olympic:

meschien domme vraag, maar waar zijn die zwarte touwtjes/strookes voor?

Inderdaad. De zwarte strookjes zijn kleine bundels uitgerafelde koolstofvezel, van een koolstofmatje. Deze heb ik ter versteveging op de middelste ligger gelijmd/lamineerd met epoxy. Deze moeten de krachten opnemen welke het balsa niet goed kan opnemen, zoals de trekkrachten in de onderste ligger.

200 W/kg.. ik ben zelf ook heel benieuwd;)

Mocht het een succes worden, komen de tekeninen uitgewerkt in autocad in dit draadje te staan ;)

Tim

Even wat geschetst op het hout zelf, en dit is het geworden. De romp.

80 cm lang, 4.5 cm breed, hoogste punt 7.5 cm.
Motordomp: 3 graden
Hoek vleugeloplegging: 0.5 graad.
stablio: 0graad, referentie.

schets.JPG

idee.JPG

De staart is nog een punt waar ik over twijfel, V of T.
T is gemakkelijk en een beproefd concept, maar wat voor voordelen zijn er te behalen met een V-Tail?

Groeten, en leuk dat jullie me volgen ;)
Tim.

T staart lijkt me mooier persoonlijk.
maar komt het stabilo dan ter hoogte van de romp of bovenop de staartvin?

bovenop lijkt mij dan weer het mooist, maar is iets moeilijker met verstevigen enzovoorts....

Ik zou gaan voor de T staart, vind ik mooier. En de T staart schijnt beter te zijn voor thermiek vleigen, je kunt er kortere bochten mee maken. De V staart zie je ook meer op snellere modellen.

Ok, ik ben overtuigd, het wordt gewoon een T staart.

Bij deze de bouwvorderingen.
De bodem van de romp is uit 1.5mm balsa, met de nerf in de breedte. Het 1e deel is in 2 lagen, 1.5mm balsa en 3mm balsa, voor de stevigheid bij de motor.
De zijwanden van de romp zijn uit 3 mm balsa.
Motorschot van 3mm Triplex.

Stablio is gemaakt met 3mm latjes, plankjes en balkjes.
Vorm is afgekeken bij de EON 600.

De foto's

Bodem.JPG

bodem%20det.JPG

MS.JPG

outl.st.JPG

stab.JPG

serv.det.JPG

Servo.JPG

Aan de voorkant moet een soort luikje komen, om de accu gemakkelijk te kunnen wisselen, zonder de vleugel los te halen.
Dit heeft al vele malen zijn voordeel bewezen in een ander kistje. (Easystar Balsa)

Tot zover, morgen misschien weer meer :!:

Even nieuw hout gehaald en weer verder gegaan aan de romp. Het pakje van UH kan ieder moment binnenkomen, dus dit kistje moet de komende dagen klaar zijn, in ieder geval zover, dat de motor erin kan.

Het model begint wel erg op de eon te lijken, niet zo vreemd, omdat dit model zo lekker vloog, maar erg lomp groot is, ben ik dit modelletje gaan bouwen. Echt geheel zelf ontworpen durf ik dus niet meer te zeggen, ivm het stablio/rompvorm. Maargoed, als het net zo goed vliegt, ben ik meer dan tevreden.

De foto's

onderdelen.JPG

zijkanten.JPG

staart.JPG

metvleugel.JPG

Jazeker, "gewoon" rietjes.
buisje1.JPG

buisje2.JPG

buisje3.JPG

Dat was het weer :wink:

Ziet er inderdaad allemaal heel mooi uit. Ik ben benieuwd naar de vliegeigenschappen.

Stevo

En jawel hoor, vrijdag is het pakketje bezorgd, he-le-maal vanuit hong kong, ongelofelijk.
Meteen opengemaakt en alles gecontroleerd, klopt perfect.
Lipo opgeladen, motor geinstalleerd, prop erop, en testen maar.
Resultaat veel beter dan ik verwacht had, ja, het is dan wel brushless, maar dit is echt buitengewoon krachtig te noemen, voor een motortje dat net groter is dan een halve speed 400.

Prop: 8*4.5 (normaal op een s600)
Getest op 2s en 3s:
3s meer trekkracht dan een direct drive s600, maar het motortje word erg warm, te warm naar mijn idee.
Nu zal het in de lucht wel meevallen, maar statisch is dit teveel van het goede.
Met 2s (--> +- 10 amp statisch) is de trekkracht meer dan voldoende, ik heb helaas geen harde cijfers.

De informatie op de site klopt dus niet helemaal, een 9*5 zal op 3lipo echt te gortig worden voor dit motortje, of het moet een gws flapperplastic propeller zijn, misschien dat dat scheelt.
Maar, een geweldig motortje, erg licht, trekt niet teveel amps, loopt als een trein en zal dit kistje meer dan voldoende power geven, op 3s zeker vertikaal.
Ik ga in ieder geval geen geld meer verspillen aan borstels.. en alles wat daarmee te maken heeft.

Het bouwen zelf;
De neus afgerond tbv de klapprop
alles geschuurd, een paar kleine verstevegingen toegevoegd. Bijna klaar om te spuiten dan wel bespannen. Waarschijnlijk spuiten.

Fotos:

Binnenkant van de neus flink vol laten lopen met houtlijm, ter versteviging. Waarschijnlijk ook nog een koolstofmatje aan de buitenkant, maar daar twijfel ik nog over.

Dat was het weer, bedankt voor de positieve reacties! :wink:

Tim.

Eerst moet er nog een beschermend laagje over de romp, en de staartvlakken moeten nog bespannen worden. Daarna de staartvlakken op de romp bevestigen, servo's aansluiten, en dan word hij ingevlogen.
De romp ga ik zometeen blank lakken, om het hout zichtbaar te laten. :roll:

Tim

Tim Broeke zei:
En jawel hoor, vrijdag is het pakketje bezorgd, he-le-maal vanuit hong kong, ongelofelijk.
Meteen opengemaakt en alles gecontroleerd, klopt perfect.
Lipo opgeladen, motor geinstalleerd, prop erop, en testen maar.
Resultaat veel beter dan ik verwacht had, ja, het is dan wel brushless, maar dit is echt buitengewoon krachtig te noemen, voor een motortje dat net groter is dan een halve speed 400.

Prop: 8*4.5 (normaal op een s600)
Getest op 2s en 3s:
3s meer trekkracht dan een direct drive s600, maar het motortje word erg warm, te warm naar mijn idee.
Nu zal het in de lucht wel meevallen, maar statisch is dit teveel van het goede.
Met 2s (--> +- 10 amp statisch) is de trekkracht meer dan voldoende, ik heb helaas geen harde cijfers.

De informatie op de site klopt dus niet helemaal, een 9*5 zal op 3lipo echt te gortig worden voor dit motortje, of het moet een gws flapperplastic propeller zijn, misschien dat dat scheelt.
Maar, een geweldig motortje, erg licht, trekt niet teveel amps, loopt als een trein en zal dit kistje meer dan voldoende power geven, op 3s zeker vertikaal.
Ik ga in ieder geval geen geld meer verspillen aan borstels.. en alles wat daarmee te maken heeft.

Tim.
Borstelloos motortje dat erg warm word is echt over belast.
Je zit dan op zijn minst in een gebied van lager rendement.
Met 2s 10amp betekend met 3s nog veel meer stroom dus in dat geval kleinere prop gebruiken. :)

Terwijl de (verdunde) parketlak aan het drogen is...

Het motortje is inderdaad overbelast met 3s en de zware grijze lompe glasklapprop 8*4.5.
Als de klappropellers van 1dollar75 weer op voorraad zijn bij UH zet ik die er een op, om eens te kijken wat voor verschil dat maakt.
Deze zijn zo goedkoop, dat het te betalen is om ze allemaal te proberen;)
Tot nu toe zal ik nog even aantobben met teveel amps en eventueel de regelaar via de zender begrenzen als ik op 3s vlieg.

Wat betreft de zwever:
(tijdens het programeren in de zender een naam bedacht, in de hoop dat het model deze naam eer aandoet; Relax.)

staartvlakken bespannen

Aansturing aangesloten en een V gebogen in de stangen, om bij te stellen dan wel klappen op te vangen.

Waarschijnlijk kan ik het model voor het einde van de week invliegen... 8)

Back