Scratch Build 1.75 M Electrozwever. (eigen ontwerp/Eon)

Helaas het brushless geweld onderschat, en door flutter een vleugelhelft verloren op +-100 meter hoogte. nose down vrij snel de grond in. de klapprop spinner gescheurd en wel uit de blubber kunnen trekken. Tot mijn verbazing geen kromme as, en alles doet het nog, qua electronica dan. Zelfs de camera heeft het avontuur overleefd, maar lag wel in 2 delen op de grond.. gelukkig alleen de omhuizing losgekomen. Vastklikken en klaar.
Romp versplinterd tot achter de achterlijst van de vleugel, lipo van 3 cellen naar 2 cellen, 1 cel was gescheurd en lag te roken.

De vleugel dus ingekort, en opnieuw gebalanceerd en de tipverdraaing er weer goed in gefohnt.
Resultaat: doodzonde, maar hij vliegt weer.. en best aardig.. de zweefeigenschappen zijn er wel geheel vanaf. :lol:

Voor:

Na:

Filmpje:
[/media]

Een nieuwe regelaar met kennelijk een andere timing geeft +-10 ampere statisch bij 3s lipo. ongeveer 100 watt dus. zie het filmpje voor de snelheid. In filmpje slechts halfgas.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nog eens een vleugel bouwt dan raad ik je aan om een balsa D-box te bouwen. Dat houdt in dat je de vleugel vanaf de neuslijst tot de ligger zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde beplankt. Dit voorkomt flutter. De liggers kun je beter van vuren maken. De koolstof rovings kun je volgende keer wel weglaten, ze kunnen zo geen kracht opnemen. Dat werkt alleen als je iets om de totale ligger kunt wikkelen. Verder natuurlijk veel plezier met het volgende project!

D box heb ik weggelaten om te proberen gewicht te besparen, maar met het bekende resultaat..:( volgende vleugel zal ik inderdaad zo bouwen.
De rovings waren een noodoplossing om nog een beetje sterkte toe te voegen, maar waarschijnlijk met minimaal resultaat, enkel de rovings aan de onderkant hebben trekkrachten kunnen opnemen.

Te licht gebouwd voor toepassing in combinatie met deze aandrijving, maargoed, leerzaam experiment.

Vriendelijke groeten,

Tim

Op onze club hebben een aantal mensen waaronder ikzelf de originele eon vleugel gebouwd, deze zijn allemaal nog heel.
Als volgend elektro model zoek ik iets wat lekker snel kan, zodat ik er ook goed mee kan hellingvliegen.
De balsa ontwerpen hebben toch snel hun grens bereikt, dus waarschijnlijk wordt het iets met wat meer koolstof en glas in de vleugel. :|

Mijn eon vleugel leeft ook nog;)

wel met D box, zoals op tekening

Heb er zelfs een aantal loopings mee durven maken, heel voorzichtig.. met het zweet in mijn handen.. komen toch flinke krachten op zo'n vleugel met bijbehorend gewicht van ongeveer een kilo vliegklaar. (misschien wel meer.. lang niet gewogen/gevlogen)

Een sneller zwever achtig modelletje lijkt me ook leuk, maar omdat de vleugel zo dun word dan zit je inderdaad al snel vast bij carbon of een combinatie met carbon.
Laat met het even weten als je iets van plan bent. Zelf zat ik te kijken naar het eventueel opschalen van de holiday tot 1.20 meter ongeveer.

Groeten
Tim

Ik bedoel de vleugel-delen (sorry voor de onduidelijkheid) aangezien de buitenste ribben niet onder een hoek staan.
mvg Rick

Back