Scratch Build 1.75 M Electrozwever. (eigen ontwerp/Eon)

Klaar:D Totaal gewicht:

mooi onder het streefgewicht! dit is wel met een 1100 Mah 3s Accu, met de 1550 mah 3s accu zal het iets meer zijn.
Misschien dalijk even vliegen.. wordt vervolgd!

Fotos van het interne volgen.

Dankje, en een filmpje komt er zeker ;)

Fotos van binnen, alles vastgezet met klitteband, de accu geklemd met schuimrubber. (niet op foto)

(ideaal imageshack toolbar!)

Net terug van maiden, het kistje houd het beter uit dan ik.. koud zeg.. :lol:

Zoals verwacht, veel te overpowered, maargoed, dat maakt niet echt uit.. toch? volgas schat ik 15 ampere, bij 11 volt, dat komt op dik 150 watt. Dus 300 watt/kilo.
Hoveren zou kunnen, maar daar zijn de roeruitslagen te klein voor. (verder niet echt geprobeerd.)
Volgas gaat hij vertikaal omhoog, tegensturen is nodig om een beetje realistische baan aan te houden. Op 1/4 van het gas vliegt hij prima en komt goed op hoogte, loopings blijft hij maar maken, komt geen eind aan.. (als je dat zou willen)
Zweven doet dit kistje het best, hij wil eigenlijk niet meer naar beneden. Naar boven gaat als een hotliner, naar beneden als een HLG.

Het zwaartepunt ligt vrij ver naar voren, ongeveer 2 cm van de voorlijst van de vleugel.

Op 2s is half gas meer dan genoeg, op 3s is een vierde al genoeg om lekker te vliegen. Ongelofelijk motortje, in deze combinatie.
Mijn doel is bereikt, hij zweeft net als de eon 600, maar dan minder log en lomp. Eventuele verbetering zou het toevoegen van rolroeren zijn, omdat de vleugel in vergelijking tot de het roer best groot is. Een beetje extra stuurkracht zou dit model niet misstaan, zeker als je met dit model wilt raggen, in plaats van zweven.

Filmpje komt eraan, evenals de tekeningen, die ik nog moet uitwerken. (stiekem hopend dat iemand dit model ook gaat bouwen...)

Groeten

Tim

Laatst bewerkt:
toen ik de post met foto's zag en las dat je de romp blank wou lakke n wou ik schrijven dat wit mooier was, totdat ik de foto's zag, blank is inderdaad beter :wink:

Gefeliciteerd met de maiden.
Ik heb een vergelijkbaar zwevertje op de plank liggen met een speed 400.
Ooit wel mee gevlogen maar de staart was te klein en en ik heb de indruk dat je nu tegen het zelfde probleem oploopt.
Als ik flink up gaf dan was plotseling de snelheid er uit en hij was met een elastiek niet de lucht in te krijgen.
Dus ik ben met je eens dat dat de weg naar verbetering is. :)

Hoi Tim,

Mooi gebouwd zeg......

Aantal bouwuren.....;?????
Ik schat op een totaal van.....60 a 80 uur....;
Juist?

groeten
steffe

bouwuren, ik denk een uur of 30-40 uitgesmeerd over 3 weken totaal.. maar ik durf het niet precies te zeggen. 60 uur is wel erg veel.. dat is meer dan een werkweek!
De tekening heb ik nu opgeslagen als Autocad 2000 bestand, dat zal beter werken, voor de oudere versies. (zelf heb ik 2007) Probeer het nog eens?.. met dezelfde link?

Over het staartoppervlak, dit is niet echt te klein, hij zakt niet door op zijn kont, het is enkel dat ik er geen bocht mee kan draaien over 10 meter afstand.. voor een zwever is het eigenlijk genoeg.. maarja, wie zweeft er nou met een zwever? :wink:
Een speed 400 zwevertje heb ik ook, kleiner dan deze, 1.20 meter span.
Als je in dit model een s400 zet, zal hij lang niet zo lekker vliegen als dat modelletje, ookal is het gewicht gelijk.
Als het filmpje klaar is, zal het een en ander duidelijker worden denk ik. Ik doe mijn best...
Groeten,
Tim

Het filmpje dan bij deze ;)

Gemaakt met digicam, en met 1 hand gevlogen, dus gas wisselen was niet makkelijk. Zal een dezer dagen een beter filmpje door iemand anders laten filmen, dan kan ik dichterbij komen. De loopings blijft hij maken.. en terwijl hij deze loopings maakt stijgt hij zelfs nog.. :roll: (wel met vol up continu natuurlijk)

Edit:
Zie nieuwe filmpje

Tijdens het filmen heb ik enkel met motor gevlogen geloof ik, ik zal tijdens een volgend filmpje laten zien hoe hij zweeft. Dit is eigenlijk beter dan de motorvlucht.
Camera op mijn hoofd lijkt me niet zo'n succes.. en tapen al helemaal niet ;)

Om de stijgvlucht wat realistischer uit te laten komen, heb ik het hoogteroer gemixt met het gas, zodat als ik meer gas geef, het model automatisch een beetje tegenstuurd.

Groeten,

Tim

Laatst bewerkt:
Nieuw filmpje; eerst met motor, daarna zonder motor gevlogen.
Instelhoek verandert naar 0 graden, hoogte en gas gemixt 10%

vliegt gewoon.. relax ;)

[/media]

Is er al iemand die overweegd dit zwevertje te bouwen?

Groeten,

Tim

Laatst bewerkt door een moderator:
het is een mooie zwever zeker wel! ik kan alleen de tekening niet openen (dwg file) of het op bouwen komt hangt een beetje van mijn andere project af
groetjes jacco

even edrawings opzoeken op internet :wink:

als het goed is kan je het daarmee wel openen.

ik ga dit ding niet bouwen in ieder geval, ben geen elektromannetje en al helemaal geen zwevermannetje. doe mij maar een lekker grote bak met een dikke ro(n)kende brandstofmotor er ergens op geschroefd :P

Back