Om te beginnen, hartelijk bedankt voor jullie plezierige commentaar!
Nadat ik het tweede rolroer had gebouwd, ging ik verder met de flaps. Deze zijn veel korter (56cm) dan de rolroeren en geheel ingedekt. Ze zijn nog dunner dan de rolroeren, nog geen 6mm dik. Mede daarom vond ik het verstandig om de indekking uit èèn stuk te maken, Ik heb een strook van 9cm 0.6 triplex, dubbelgebogen om een 6mm ronde staaf met behulp van overgietend kokend water , op dit You Tube filmpje iets vergelikbaars
daarna goed ingeklemd en laten drogen
Op deze foto ligt ook de ruggengraat van de flap, bestaand uit de ribben, hoofdligger, achterlijst met balsa opvul strookjes. Het is een erg slap skeletje. Door dit skeletje in het dubbelgevouwen triplex te steken, kon ik het triplex aftekenen, snijden en schuren om het tegen de bestaande triplex achterlijst aan te laten sluiten
de onderkant met PVA insmeren
en klemmen met een 10X 10 mm lat, een strook 4mm triplex en grote lijmklemmen.
Na het drogen van de lijm kon ik het triplex “open” vouwen en boorde ik van binnenuit 1mm "pilot" gaatjes zodat ik wist waarvoor de openingen bij de scharnieren en rudderhorntje moesten komen.
Daarna kon ik de bovenkant van de ribben met lijm insmeren en het geheel dichtklemmen, net als eerder.
Nu was het een mooie stijve en lichte flap geworden, dat viel mee!
Toen nog de openingen voor de scharnieren met een klein freesje gemaakt en na wat aanpassingen pasten ze gelukkig netjes in de vleugel.
De flaps kunnen, net als de full size zwever, tot een graad of 70 uitgezet worden.
Nu is de naad tussen de bestaande triplex achterlijst en de indekking goed te zien, wel de onderkant gelukkig.
Vincent.