Scratch built Slingsby King Kite 1/4

De eerste vlucht!
Na het nodige zoekwerk en hulp van SSUK kon Adri had de belettering snijden en het erop plakken was snel gebeurd.
Toen was er ineens de gelegenheid voor de eerste vlucht, de weersvoorspelling was goed, Rob wilde slepen, Adri coachen en Raymond kon het foto en filmwerk doen. Vrijdag op het veld stond er best wat wind, het was frisjes en de zon brak helaas niet helemaal door.

Startklaar
IMG_0837.jpg
De piloot ook !
IMG_0839.jpg

De Ecoboomster van Rob had geen moeite met de King Kite
IMG_0846.jpg

IMG_0946.jpg
ik moest de ailerons wel behoorlijk trimmen, vandaar een wat onrustige eerste sleep. Bijna tegen de zon
vlcsnap-2021-11-12-15h15m55s240.jpg
Na het ontkoppelen en hoogteroer trimmen was er het ogenblik van waarheid, gelukkig hij vloog echt goed, strak en gevoelig reagerend, blijft prima op hoogte, een genot om te vliegen.

Natuurlijk was er geen thermiek, maar ik denk dat dat wel prima zal gaan.

De echte King Kite had een behoorlijk modern profiel, vandaar dat het HQ 2,5 van dit model niet erg opvalt.
IMG_0864.jpg

vlcsnap-2021-11-12-15h20m51s835.jpg

IMG_0974.jpg
Na de nodige minuten moest er geland worden
IMG_0878.jpg
met flaps en ailerons een pietsie up (dat laatste had de echte niet)
IMG_0887.jpg

Ik was erg blij (te zien op de video), dat hij goed vloog. Behalve de techniek vind ik de aerodynamica moeilijk voorspelbaar, zodoende.

De link naar de video die Raymond maakte

Op een paar kleine details na is hij klaar, Ik wil nog graag iedereen en ook de forums van MBF., Retroplane en SSUK bedanken voor alle hulp, met name Adri voor het CNC werk en de belettering, Rob voor het slepen en Raymond voor de foto’s en video’s.

Vincent

Fantastisch resultaat.
Het weer lijkt zo best rustig, maar toch leuk te zien dat je regelmatig door een turbulenter stukje lucht vliegt. Zou je dit als optische vario kunnen gebruiken?

Dank heren voor jullie plezierige reacties!
Het woei best stevig, dikke 4 denk ik. het veld van de ACK ligt in een heel open gebied, dat geeft weinig turbulentie, bij de sloten wel. Omdat de zelfgemaakte UD glas vleugelverbinder met wat speling in de aluminium koker in de vleugel zit hoorde ik inderdaad een rammeltje bij het laag oversteken van de sloot. Ik houd het maar bij een vario.

Vincent

Schitterend! Loon naar werken en prachtig gefilmd. Moet ook erg spannend zijn geweest.
Hopelijk zie ik de kist in Kampen vlgd jaar

Hartelijk dank, ja hij vliegt prachtig! Het filmwerk is overigens van Raymond, het is heel plezierig dat ik alleen op het vliegen hoef te letten!

Laatst bewerkt:
Back